Lage egen Hifi Benk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lage egen Hifi Benk

Sitter med tanken å lage en egen Hifibenk for å få plass til alt som ønskes. Den jeg har i dag er allerede full (se link i signatur).

Har fremtidige planer om egen effektforsterker, og da må jeg ha mer plass. Og ser nesten eneste mulighet å lage den selv. Tenkte da å hente inn noen ideer her.

Så at en annen som har side på min Hjemmekino har laget sin i laminerte benkeplater, og det syntes som en god ide.

Planen er å ha plass til HTPC, Receiver og effektforsterker på nederste plan. Kjapt regnet så trenger jeg plass til 3x43cm komponenter, og 5 cm mellom, noe som burte bli ca 150 cm bred. Noe som akuratt gir nok plass i mellom mine høytallere i dag.

Bunnplaten blir vel liggende direkte på gulv. Og siden de tyngste komponentene blir der, så trengs det vel ingen støtte annet enn sideveggene, eller?

Det blir også ett likt rom over, hvor jeg kan ha plass til resten av utstyret.

Det jeg tenkte var å ha topp og sideplantene dypere enn platene som komponentene står på. Slik at jeg kan ha hele benken stående helt innpå veggen, slik at ingen luft/støv kommer ned, og samtidig ha god plass til kabler bak komponentene.

Men hvordan vil dette bli med kjøling?

Burte jeg da montere inn luftehull på sidene?, Eventuelt montere inn en 120mm PC vifte på lavt turtall på hverside for å pumpe inn luft?

Og hvor tykke burte platene være? Hva er standard, 5cm eller noe?

Og hvilke forhandlere kapper som man vil med greie priser?

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...gger-rack.html

Vet ikke om det var denne du tenkte på, men om du henter de elementære ideene herfra, for så å legge på din egen vri, tror jeg det kan bli helt konge.
    Lykke til.

P.S:Husk bilder under og etter byggingen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i gang med mitt eget rack. Jeg har litt andre krav enn det Marantz og Sven Roger hadde.

Jeg skal ha dette i en kombinert kino som deler rom med småunger. Jeg må derfor ha en lukket løsning med dører/skuffer slik at komponentene blir skult. Jeg har tegnet (på papir - ikke SU) en 3delt løsning med skap på sidene og skuffer i midten. Hver av delene blir 60 cm brede, total bredde litt over 180 (ink sideplater).

For lufting tenkte jeg å sette hele benken på 5 cm føtter, og deretter bore opp ventilasjonshull i bunn- og bakplata.

Hele stereobenken blir bygd i MDF. Jeg har handlet topp, bunn og vegger, og disse blir i 30mm. Dørene og skuffefrontene blir laget i 19mm MDF, mens jeg antakelig velger en 5 mm kryssfiner til bakplate (blir en avstiving av hele konstruksjonen).

For å slippe å bruke dagevis på skuffeseksjonen, kjøper jeg en standard Ikea skuffeseksjon (faktum kjøkkenserie). Da benytter jeg all mekanikken samt selve skuffene fra denne, mens skroget blir mal for mål og borehull i MDF platene i benken. Jeg kjøper med også skuffefronter (enkleste sort), så har jeg mal til MDF frontene jeg skal lage. Ikea seksjonen har 2 store og en lav skuff, men jeg gjør om på dette slik at jeg får 3 like høye skuffer.

For finish tenker jeg grunning, sparkling, pussing, grunning og sprøytemaling av hele greia. Den blir svart, men fruen har ikke helt bestemt seg for om den skal være silkematt eller helblank. Med skitne små barnehender i huset er det antakelig best med en litt matt finish.

Benken skal stå bak lytteposisjon (barna skal få disponere området under TVen). Jeg lager benken så høy at den akkurat kommer under vinduet som er i bakkant av rommet.

Dersom du bor i Askim er det jo bare en svipptur til Ski Bygg. De lagerfører alle tykkelser av MDF (har sett opp til 40mm), og har platesag for pene kutt. Jeg betalte 700 for ferdig kappede plater til topp, bunn og sidevegger (var 2 plateemner). Dersom du skal ha Ski Bygg til å sage blir de litt gretne om du kommer på travleste lørdagstimen, men de gjør også slikt på bestilling.

Jeg har også benyttet Maxbo Knapstad en del (bare et steinkast fra Askim), men de har ikke like bra utvalg. Kan dog være greit å sjekke først.

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik gjorde eg det: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...tereobenk.html

Hobbyplater er lett tilgjengelige så det skulle vera ein grei løysing. Anbefaler og at du lager ein sokkel i bunn!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også planer om å få lagd en egen hi-fi/tv benk. Skal ha plass til 45" DLP tv på toppen, center høyttaler, surround reciever, dvd spiller, HTPC og evt
    PS3 etterhvert.

Har litt lyst til å prøve med dette oppsettet:

Kjøpe VIKA CURRY bein fra IKEA (98,- for 4 stk) +
    VIKA AMON bordplate (150x75) 298,- pr stk

Vil da kunne bygge et bruktbart bord til rundt 1000 lappen.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer 3 x 186x60cm benkeplater i eik fra Ikea, sammen med 6 x 4x Curry ben. Burde få plass til 5 komponenter pluss senterhøyttaler, og med en 42" TV på toppen. Det koster litt (ca 3300), men blir stort, solid, pent og ikke minst I DID THIS! :-)

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som sikter litt lavere: Jeg snekret sammen en billig- og hurtigløsning med deler fra Biltema, brukte ca. én kveld og 6-7 kroner. Rørene var dessverre hvite og måtte lakkeres, og lakken satt ikke så godt, men til den prisen er det vel akseptabelt. Ordner nok noe nytt senere, når jeg har mulighet (ikke så lett å drive med så mye snekring på en studenthybel.

Men uansett, å lage noe selv behøver ikke være vanskelig eller dyrt.

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bygget min slik:

Lage egen Hifi Benk-untitled-1-jpg

Det funker svært bra. Jeg har hatt to effektforsterkere og Denonen stående på nederste rekke, så dvd, en effektforsterker til og HTPC på plassene over.
    Dette ble ett stabilt, enkelt og ikke mindst billig rack (900kr)

Man kan også spraymale lecablokkene i svart (eller andre farger selvsagt), det hever WAF-faktoren litt...

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et par bilder av min DIY stereobenk... Laget i mdf og lakkert med sort matt biltema lakk. Dørene er laget av mdf og høyttalerstoff kjøpt på biltema.
    Fjernkontrollen funker perfekt igjennom og man ser at komponentene er slått på.

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grumle
    Her er et par bilder av min DIY stereobenk... Laget i mdf og lakkert med sort matt biltema lakk. Dørene er laget av mdf og høyttalerstoff kjøpt på biltema.
    Hvordan har du festet stoffrontene? det ser jo umåtelig fint ut...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det høres ut som du har de fleste måla i boks AndersT2
    Du bruker jo den plassen du har sidelengs, men tjukkelsen på plata burde være mer en jeg har i min løsning trur jeg.
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...tereobenk.html

Jeg har jo beholdt bredden på 122cm som plata er når jeg kjøpten, og jeg synes det blei litt sånn.... bobb bobb bobb ikkesant:?
    Dette gjelder da altså dobbel 16mm MDF.

Og noe avstivning av noe slag er nok en god idè uansett. Kommer vel litt an på hvordan du har tenkt designet på saken.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Jeg snekret sammen en billig- og hurtigløsning med deler fra Biltema, brukte ca. én kveld og 6-7 kroner.
    Hvordan fikk du 4 hobbyplater + rørene ++ for 6-7 kroner? Bare skruer til rørene koster jo det mangedobbelte.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, lurer på om det kanskje var hektokroner, når du nevner det.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Blogz
    Jeg synes det høres ut som du har de fleste måla i boks AndersT2
    Du bruker jo den plassen du har sidelengs, men tjukkelsen på plata burde være mer en jeg har i min løsning trur jeg.
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...tereobenk.html

Jeg har jo beholdt bredden på 122cm som plata er når jeg kjøpten, og jeg synes det blei litt sånn.... bobb bobb bobb ikkesant:?
    Dette gjelder da altså dobbel 16mm MDF.

Og noe avstivning av noe slag er nok en god idè uansett. Kommer vel litt an på hvordan du har tenkt designet på saken.
    Man trenger vel ikke for mye avstivning, De tyngste komponentene blir i bunn.

Har utsatt prosjektet en stund, tipper jeg kanskje gjør det i ferien som blir i august.

Newcomer manenzza sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grumle
    NAIS!! :shock: :razz:

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det rett før jeg skal bestille denne benken. Skal få den laget av en møbelsnekker, så blir det skikkelig.

Hvor mye luft burte jeg ha over forsterker og effekt forsterker?

Newcomer jan arild sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale deg å montere benken på hjul.
    Det blir enklere å trekke kabler når du skal bytte ut eller tørke støv og slikt.
    Min benk er ca 150 cm bred. I profilen min ser du at den er veldig tung. CA 180 Kg. Jeg bruker 8 stk av de minste du finner i denne linken fra biltema.
    Biltema Norge

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt tanken. Men det holder i massevis med vanlige tøyknotter for stoler osv. glir fint på parketten det. Hjul vil her lage dype spor.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville bare komme med en siste oppdatering:

Stereobenken er ferdig og tatt i bruk.

Ble meget godt fornøyd med resultatet. Kan ses i linken i signaturen.

Jeg fikk 2 problemer. Det første var at jeg glemte å måle 2 ganger på ALT, og dermed fikk jeg ikke DVD og CD spilleren oppå hverandre. Manglet vel max 5mm. Fikk heldigvis CD-spilleren inn over HTPCen, så ett altfor stort problem ble det ikke.

Det andre var at forforsterkeren (Marantz AV8003) avgir mye mer varme enn hva jeg først trodde. Hvem skulle tro at 80w avgir mye mer varme enn 8x140w som effektforsterkeren avgir?.

Viftene jeg satte inn i bunn av racket fungerer PERFEKT, og kjøler effektforsterkeren effektivt ned, men det kommer ikke noe til øverste etasje. Så det blir nok etter montert vifter for den etasjen også.

EDIT:

Kan jo skrive litt hva jeg gjorde også.

Planen var først å la en møbelsnekker ta seg av jobben. Syntes ikke prisen var så gal. Helt til jeg fant ut at jeg hadde husket feil i hennhold til hvor mye min bror brukte. Møbelsnekkeren skulle vel ha rundt 7000,- levert på dør. Totalen for meg ble 13-1500,-.

Jeg tegnet nøye opp, og tok med meg tegningen til Ski Bygg, og fikk kappet til MDF platene i perfekte mål. Jeg brukte vel 22mm MDF, brukte totalt 1,5 plate.
    Da var det ganske enkelt å skru sammen, med oppstivere i bakkant mellom hver komponent, slik at de ikke syntes noe særlig fra front.

Målene ble 158x60x62 (BXDXH)

Det som tok lengst tid var å pusse og male. Selv om MDFen var meget plan og fin, så var det skrue hullene og kapp sidene som trenkte arbeid. Jeg pusset og malte vel 4-5 ganger og ble meget tilfreds med resultatet. Slik som dette: http://avforum.no/minhjemmekino/user...ad1281f4be.JPG
    De ble selvfølgelig noen små feil her og deg, men ingenting som syntes så lenge man ikke setter krafig lys og går meget nær benken.

Har ikke angret ett sekund på at jeg lagde det selv. Eier gleden er mye større enn ved ett kjøpe produkt.

Jeg satt faktisk igjen med noen kroner etter å ha solgt mitt gamle rack

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •