Hvor får man kjøpt gode motstander?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer Grattagrev sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor får man kjøpt gode motstander?

Jeg har lest ett sted at det ofte slurves med kvaliteten på motstander når man bygger selv. Det er vel helst den i serie med diskanten som plager meg.
    Her kjøper du ett element til 1700kr, og kopler det i serie med en klump til 20kr. fra Eltek:-? Men jeg vet ikke om det har så mye og si? Er det tull å prøve å finne noe bedre??

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange hevder at billige trådviklede mostander er helt OK, men metalloksyd (MOX) hevdes av mange å være det beste.

.... og de koster forresten 20Kr hos Eltek

Svein.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Joa

Jeg er klar over det, men jeg har lest det finnes induktionsfrie motstander. Har blitt anbefalt motstander fra Vishay, men jeg kan ikke finne noe slikt i hi-fi butikker.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det lukter oppskrytt her! Det er en grunn for at de er billige! De er billige å lage! Uansett type!

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Motstandsbevegelsen......hi hi

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Se der ja!

Her kan man legge igjen 150kr pr motstand Hvis man vil:-|
    Er noen som har prøvd? Jeg kjenner jo duften av oppskrytt jeg og.....:-D

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke hvor mye penger du legger i valget som styrer sluttkvaliteten, men selve valget.

Velg heller rett verdi en rett materiale.

Active hackpacker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig her ja..

Jeg har i hvertfall ingenting å klage på de motstandene jeg kjøpte fra Eltek.
    (Se min "modde" tråd)

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg ikke er helt ute på landet nå så mener jeg å ha lest en plass at en hvis induktans i trådviklet motstand kan være gunstig når man bruker dem i diskant området. Mener det var fordi man da myknet opp og fikk et svakt fall i responsen oppover.

Kan være jeg har drømt det... finner ikke noe om det nå..

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MOX (de du får kjøpt på Eltek f.eks.) skal være induksjonsfrie. Trådviklede har en viss induktans (trådviklet = en liten spole).

Har man et heftig simulatorprogram som proffer bruker og tilsvarende måleutstyr ser jeg ikke bort ifra at man kan ta denne induktansen med i beregningen og få et bra resultat ut av billige deler.

Men for hobby-bruk er det mye enklere å gå for det enkle...

Skal man legge mer penger i en komponent er det mest å hente på kondensator-siden - men da er det til gjengjeld så dyrt at man først bør ha "spikret" filteret og være sikkert på at det er blitt optimalt med mer nøkternt prisede deler først...

Les ellers en fin oversikt over kondensatorer her:
    http://www.vhaudio.com/21capacitorshootout.pdf

Men igjen finnes det noen høyttalere som har brukt billigste sort elektrolytter som visstnok også er gode...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så godt som alle komponenter er mye bedre enn sitt rykte. Det brukes utrolig mye energi på å hause opp (og prise opp) komponenter som i virkeligheten ikke gir noe mer enn langt rimeligere alternativer. I enkelte tilfeller gir de klart mindre, og de forskjellene man ofte hører skyldes at man har gått utenfor de parametrene den opprinnelige komponenten hadde. For eksempel har både motstander, kondensatorer og spoler både induktans, resistans og kapasitans, men det er stor forskjell fra komponent til komponent hvor markante disse forskjellene er. Jeg har ofte lage filtre med spoler som er underdimmensjonerte fordi de også gjør jobben for en liten mostand. Om man tar ut den motstanden av filteret får man feil frekvensgang som resultat, og akkurat det skjer jo dersom man bytter den ut med en kraftig foliespole. Når dyrt låter annerledes så er man ofte raskt ute med å konkludere med at det låter bedre.

Nå er det også sånn at komponenter har varierende egenskaper avhengig av bruksområdet. Enkelte komponenter er svinedyre og totalt uegnet til audio. Det kan være komponenter med sesialtrimmede verdier for å oppnå presisjon i måleinstrumenter over tid, det kan være komponenter med ekstrem temperaturstabilitet, komponenter beregnet til å jobbe i GHz-området, osv. Det kan virke som om enkelte har et stort behov for å betale veldig mye, eller bruke svært sjeldne eller spesielle komponenter selv i tilfeller der man beviselig ikke klarer å plukke forskjellene i en blindtest, eller for å løse ting man kunne løst med langt rimeligere ting.

De fleste som kjøper et element til 1700kr "spiller bingo" med plassering av delefrekvenser, utforming av baffel, utforming av filter osv osv, og de har kanskje ikke den fjerneste anelse om hvorfor de egentlig har kjøt akkurat det elementet annet enn at det føltes j***ig bra der og da. Allikevel kan en dreven konstruktør komme etter dem med en gammel billig diskant så u-fancy at det er til å grine av, og allikevel få den til å spille mye bedre, selv med elektrolyttkondensatorer og trådviklede motstander.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •