diy leketøy sub- endelig FERDIG

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile diy leketøy sub- endelig FERDIG

jeg har nettopp fått et par gamle pc høyttalere av typen primax 3d et eller annet. med dem hører det til en liten tass av en aktiv sub som sto i egen kasse. forrige eier rev denne i filler og plukket ut innmaten. jeg har alle delene og den gamle kassen, men den er så ødelagt at jeg vil prøve å bygge en ny bare for sjov.
    spørsmålet blir som følger. hvordan skal en kasse til et 3" basselement se ut? lukket eller refleks? stor eller liten? tenkte å montere det lille forsterkerkortet og powersupplyen inni også, så bør ha plass til det.
    vedlagt ligger et par bilder av de to som skal stå på bordene eller "frontene" om du vil...
    forresten, den orginale kassen er vel kanskje max 4 liter og det var en slags bassrefleks greie hvor elementet var montert i midten i en egen baffel.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kom an då gutta. gi meg et eller annet så jeg kan begynne å potle litt med en kasse. hvis du tror du vet noe så ikke nøl med å skriv, jo flere svar, jo bedre er det

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sigvald
    3" basselement .
    Det kan vel knapt nok kalles mellomtone element en gang...

Stalltipset mitt er: I steden for å bruke mange timer på noe som åpenbart aldri kommer til å bli bra, så spar heller opp nok til et nytt Logitech/Creative 2.1 sett til 6-700,- Jeg garanterer deg at du blir langt mer fornøyd, og sparer masse tid.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe takker for stalltipset. jeg har jo et skikkelig anlegg til meg selv, men tenkte å lage denne bare for fun og kanskje la søstre og faderen bruke de isteden for å bruke mitt flere ganger daglig.
    liker ikke at recieveren blir slått av og på så mange ganger til dagen.
    men hvis det er noen som har tips til en liten kasse til 3" så tar jeg imot. det bør ikke ta mer enn 5 timer å sette ihop.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    anyone?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg kan i alle fall antyde noe!
    Plukket i sin tid ifra hverandre en liten Logitech-sub, for å reparere / skifte en defekt kontakt for volumkontroll etc.
    Det synlige "elementet" i denne kassa, som målte knappe 30x30x30cm eller deromkring, viste seg å bestå av en (litt "avansert") isoporplate.
    Etter å ha plukket ut denne, fant jeg (naturligvis) et kammer, som hadde tilknytning til nok et bakenforliggende kammer, via et avstemt refleksrør. I det lille kammeret satt et skarve 3-4" element, som da via refleksrøret, tydeligvis ladet det store kammeret. Og som dermed satte isoporplata i sving, med et ganske forbløffende resultat!
    Kjellerdypt gikk den jo ikke, men det fungerte jo på et vis!
    Jeg vet at en slik konstruksjon / løsning har en spesiell betegnelse, men husker ikke i farten hvilken.
    Men som en slags konklusjon: Det er faktisk mulig å få et 3" element til å spille bass, i riktig konstellasjon!
    Vitale mål og volumforhold kan jeg dessverre ikke bidra med, da greiene forlengst har havnet på fyllinga.

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bandpasskasse? :P

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det?
    Jeg vet at det finnes nok av folk her inne som kan bekrefte dette, eller gi en mer uttømmende forklaring på konstruksjonen.
    Hvor bliver dere, høyttalerguruer?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja jeg forstår godt hva du mener, det er slik den orginale kassen er laget, bare at det ikke finnes noe slave eller isoporplate som det var i ditt tilfelle, i min orginalkasse går det et rør fra det lille kammeret og to derfra og ut i rommet. mulig dette er den beste måten å utnytte et slikt minielement på, etter hva jeg har funnet ut, tror jeg det kalles et 4. ordens bandpass kabinett.

noen som vet mer om slike konstruksjoner?
    PS. min langt mer skikkelige jamo sw-505e er laget litt på samme måten, bare at det lille kammeret er et trykkammer.

Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å lage en mini-svs replica bass?

Det ville væ'rt uberfett da

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med de komponentene jeg har mener du?
    ville kanskje bli en skam å kalle det en SVS replica da...

men ja, godt forslag

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sitter her og leker litt med forskjellige kasser i winISD, hvis jeg lager en bassrefleks eller bandpasskasse, hvilken frekvens burde jeg tune den til?

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sigvald
    sitter her og leker litt med forskjellige kasser i winISD, hvis jeg lager en bassrefleks eller bandpasskasse, hvilken frekvens burde jeg tune den til?
    Du har jo ingen data om elementet så det er vanskelig å si hvordan du skal tune kassa.

Men sett i lys av at det satt i en 4. ordens båndpass (så vidt jeg forstod) og elementets størrelse så ville jeg valg båndpass kasse og tunet den til mellom 50-70Hz. Tviler på at den originale sub'en spilte så veldig mye under 70 egentlig :roll:

Lykke til, litt morsomt prosjekt...

A

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok takker. leker videre

et spørsmål: i forbindelse med bassrefleksrør i winISD står det en verdi for vent mach. hva er dette, og hvilken verdi er det man prøver å strekke seg etter?

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grønne "vent match" tall betyr at du sannsynligvis ikke får blåselyder, røde tall sier at du bruker for små rør... Noe du uansett ikke får vite da du ikke har TS-verdier til elementet, og 3" ikke flyttet noe særlig luft. Prøvd med et sugerør eller to?

Lykke til... du kunne jo spandert et jalla 6 1/2" eller 8" biltema element som du koblet til elektronikken hvis du i det hele tatt vil ha litt respons under 100hz...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for mer info, og nei, jeg akter ikke å bruke en eneste krone på dette prosjektet, bare bruke ting som jeg har liggende.

en ting til: etter litt mer leking med softwaren så ser jeg at dette med porter bare er tull. bassrefleksrørene blir jo med noen beregninger mye lengre enn kassen...
    betyr det at det går ikke an å bruke resultatene her som et hint engang?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis disse enkle beregningene er sånn halveis til å stole på, så ser det ut som det egner seg best med en vanlig bassreflekskasse. ved bandpass går kurven rett opp og rett ned igjen like rundt det frekvensområdet den er tunet til...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen meninger eller tips?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har idag kjøpt inn bassrefleksrør og spraymaling. kassen mangler nå bare hull til dette røret og litt pussing så er den klar for lakkering. jeg var altfor lite nøyaktig når jeg skar ut sidene til kassen, og ventet ikke til sparkelet hadde herdet skikkelig før jeg begynte å pusse, så kassen blir ikke akkurat noe syn, men, men det skal bli morsomt å se om det kommer noe lyd i det hele tatt til slutt

det ble altså til en ca 8 liters bassreflekskasse, bygget i kryssfiner og med hull til element, kjøleribbe på forsterker, brytere og en diode. har tatt litt bilder som sikkert blir lagt ut når den er ferdig...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ferdig!

etter en kortslutning som resulterte i smeltet likeretterbro, og utskiftning av forsterker ic-en (tda7240a) er da leketøyet ferdig. har tatt noen bilder underveis, som jeg tenkte jeg kunne poste. burde jo lakkere en gang til siden avispapiret klistret seg i lakken og lagte merker på fronten, men vet ikke om jeg gidder å kjøpe enda en boks bare til dette.
    har da også lakkert satelittene svarte siden jeg synes det ble mye finere.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •