En slags selvbygg... - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 45 av 45
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er ikke helt sikker på hva du spør etter BGuarden. Aktiv deling har vært rundt oss siden før jeg ble født og det har vært i tankene mine nesten så lenge jeg har mekket høyttalere.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Keltern
    Hva gjør DEQX'en så spesiell i forhold til billigere alternativer?
    Det er jo et slikt spørsmål som er vanskelig å besvare for utrolig mange ulike produkter.

DEQX har AKM DAC-er med presisjons-clock, altså high end DAC.
    Den har korreksjon av elementenes impulsrespons.
    Den er en fullverdig preamp med fjernkontroll.

Når du sier "Billigere alternativer", sikter du da til Behringer og liknende? I såfall er det hovedsaklig ovenstående som er forskjellene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja.. nå går jeg bare rundt og gliser.. hvem skulle tro at B&W kunne låta på detta viset... var en smule skeptisk i utgangspunktet på om vi (Jørn Rune) klarte å få frem det jeg ville høre av disse høyttalerene... men skepsisen forsvant fort og gikk raskt over til begeistring...
    Bare for å ha sagt det så syns jeg ikke 801N på noen måte er en dårlig høyttaler, ja tenker da i umodifisert utgave... det som er sikkert er hvertfall at den trenger å bli matchet med nøye utvalgte komponenter for å få frem det beste i seg.. og ikke minst så må de plasseres riktig i rommet, det gjelder jo de fleste høyttalere.. men denne er hvertfall ikke blandt de enkleste.....

Vil si at lydbildet forandret seg ganske mye, de største forandringene er i mellomtonen og diskanten.. fokuset i mellomtonen er flyttet lenger ned i frekvensområdet.. og den til tider litt kvasse/stressende diskanten er nå borte, ja den gjør tydeligvis bare det den skal....

Når jeg nå lytter til høyttalerene så er det en helt annen opplevels enn det jeg opplevde tidligere.. ja litt av forandringene skyldes sikkert annen dac og pre.. men tror mesteparten av forandringen ligger i å gå utenom delefilteret.. mange komponenter der som stjeler mye godlyd.. så er jo delefrekvensene og filteret endret noe.. ja pluss pluss... vet vel egentlig ikke alt hva Jørn Rune gjorde.. men det er jo totalen som teller...

Lyden oppleves for meg mye mer riktig nå.. den føles mer organisk.. samtidig så er det betydelig mer driv og dynamikk.. bassen oppleves som mye mer kontant og fysisk enn tidligere, men ikke ruvende eller dominerende... utrolig gøy.. mellomtonen er bare deilig.. stemmer kommer frem på en naturlig måte.. utrolig at det går å la mellomtoneelementet jobbe helt opp til 6kHz men det virker jo helt utmerket.. da slipper hvertfall diskanten å stresse og det er jo en tydelig endring også...

Men det er også bivirkninger etter sånne store inngrep.. Det som merkes godt er jo at døgnrytmen har endret seg... har store problemer med å komme meg til køys om kveldene.. blir sittende og nyte musikken.. er godt å nyte musikken og ikke sitte å høre etter, eller ergre seg over ting som ikke stemmer i lydbildet..

En stor takk til deg Jørn Rune som tok turen over fjellet for å gjøre denne jobben.. det hadde ikke vært gjort uten din hjelp.. er utrolig godt fornøyd, og resultatet er over all forventning.. var hyggelig å ha deg på besøk.. om du er i bergens området så håper jeg du tar turen innom..

Mvh Johnny

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før vi gjorde noe med klangbalansen låt det hele jo ganske ordinært. Det var først når vi fikk endret balansen til å passe måten høyttaleren integrerer seg til rommet at ting begynnte å smake fugl. Egentlig føler jeg at systemet ikke har noe fokusområde lenger. Det som tidligere ga et fokusområde i diskant og øvre mellomtone på alle type instrumenter synes jeg ikke har flyttet seg nedover, bare forsvunnet og de instrumentene som har mye energi nedover får virkelig spille den ut mens de instrumentene som har mer oppover får absolutt lov til å spille den ut også. Tenker da eksempelvis på hvordan strykerrekkene i klassisk musikk låter, og hvordan blåserne i "låt 22" (L.O.V.E. med Nat King Cole) kom frem både mtp fysisk tilstedeværelse og trykk, men også det skarpe "freset" som er så karakteristisk for denne type instrumenter.

Forøvrig kan vi jo forsøke å få lagt inn en timer som gradvis bytter til en mindre gunstig frekvensgang utover kvelden slik at lyttetrettheten kommer sånn rundt kl 2330

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Før vi gjorde noe med klangbalansen låt det hele jo ganske ordinært. Det var først når vi fikk endret balansen til å passe måten høyttaleren integrerer seg til rommet at ting begynnte å smake fugl. Egentlig føler jeg at systemet ikke har noe fokusområde lenger. Det som tidligere ga et fokusområde i diskant og øvre mellomtone på alle type instrumenter synes jeg ikke har flyttet seg nedover, bare forsvunnet og de instrumentene som har mye energi nedover får virkelig spille den ut mens de instrumentene som har mer oppover får absolutt lov til å spille den ut også. Tenker da eksempelvis på hvordan strykerrekkene i klassisk musikk låter, og hvordan blåserne i "låt 22" (L.O.V.E. med Nat King Cole) kom frem både mtp fysisk tilstedeværelse og trykk, men også det skarpe "freset" som er så karakteristisk for denne type instrumenter.

Forøvrig kan vi jo forsøke å få lagt inn en timer som gradvis bytter til en mindre gunstig frekvensgang utover kvelden slik at lyttetrettheten kommer sånn rundt kl 2330

Er helt enig i det du skriver her.. jeg bare prøver å beskrive forandringen slik jeg opplever den fra de "gamle" høyttalerene, men hvis jeg tenker meg forandringene utifra et nøytralt lydbilde så er jeg helt enig i at det kansje ikke er noe "fokus" lenger... det er vel derfor at lyden føles så riktig... mye trampefot og sene kvelder..
    Lydbildet har jo også åpnet seg noe grasalt.. mye større rom og masse luft.. det er lettere å høre de virkelige størrelsene... utrolig gøy og engasjerende
    Med 801N i orginal versjon så har det virket på meg sånn at en må dra på litt.. spille ganske høyt, for å få lydbildet til å åpne seg..(men det har jo aldrig åpnet seg så mye som nå) dette har forandret seg markant.. en kan nå også kose seg med lyden ved et ganske så lavt lydnivå.. lydbildet oppleves fremdeles like gjennomsiktig.. og bassen er der også..

Johnny

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •