En slags selvbygg... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    2Khz opp i forhold til 4KHz er jo bare drøyt en halv oktav. Tror nok det er trygt, siden flankene er såpass steile, ellers kunne man teoretisk fått oppbrytningsproblematikk ved å drive mellomtonen for høyt. Gevinsten vil jeg tro er en økt dynamikk, spesielt siden diskanten slipper å spille ned i mellomtoneområdet og dermed jobber mer i det ideelle området, samt at man flytter delefrekvensen vekk fra det området der øret er mest følsomt.

Jeg har sagt det før, og sier det igjen: Det er ikke alt ved B&W jeg er like imponert over, men FST-mellomtonen har aldri skuffet. Den er rett og slett imponerende god, og jeg kan altså ikke se noen ulemper ved at den får spille en drøy halvoktav ekstra oppover så lenge den deles såpass bratt.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil dette kunne bety at det originale delefilteret i selv en såpass påkostet konstruksjon som Nautilus 801 ikke holder mål i forhold til en slik aktiv oppsplitting og deling med en egen effekt forsterker pr. element.

Kan dette være veien å gå for mange andre High End høytaler konstuksjoner med konvensjonellt passiv delefilter?

Faren med slike tweak, kan vel være at den nye lyden mere får en "imponator effekt" pga at det lyder vesenlig forskjellig når effekt forsterkerene jobber så direkte og får mye mere kontroll over spesiellt de tunge elemetene. Tror det er lurt å lytte en god del til forskjellige innspillinger man kjenner godt, for å eventuellt å avsløre om denne modifiseringen skulle ha noen neggative effekter også.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når dere er bekymret for 6khz delefrekvens så må dere også ta med i beregningen at den faller 48db/oktav fra den frekvensen.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den eneste imponatoreffekten jeg har klart å spore i dette oppsettet er at man hører tvers gjennom høyttalerne og alt høres ekstremt ekte og realistisk ut. I tillegg har de en helt ekstrem evne til å sparke i gang trampefoten, rett og slett fordi det høres så riktig ut. Jeg tror også jeg vil påberope meg erfaring nok til å kunne sette fingeren på ting som låter urealistisk.

De passive filtrene har slik jeg ser det tre store drawbacks.

1: De har en ganske stygg off axis respons både vertikalt og horisontalt. Den gjør det svært vanskelig å få akseptable resultater i rom som ikke har veldig mye absorberende materiale.

2: De har en klangbalanse som taler for å bruke en forsterker med veldig fet klang.

3: De har tungdrevne basselementer og høyt tap i filteret. Forsterkere som klarer å drive dette skikkelig er simpelt hen ikke fete i klangen.

Med andre ord kunne man kommet svært langt med et annet passivt filter også, men kostnadene ved å utvikle et slikt som er tilstrekkelig bra ville langt oversteget prisen på det utstyret som utgjør den aktive delingen.

Når det gjelder mellomtonen så er det nettopp den begrensede spredningen som er årsaken til ønsket om å flytte delefrekvensen til 6k. Vi AB-testet 5k og 6k, og etter litt frem og tilbake var det etter min mening ikke tvil om at 6k var mest riktig. Det var det som låt best på et stort flertall av innspillingene. Imidlertid er det enkelte innspillinger som kler litt ekstra i toppen, mens på mange innspillinger sliter man med å høre forskjellen.

Oppbrytninger og kevlar er en historie for seg. Man kan nærmest se bort fra dem, fordi de vil ha sektoriell oppbrytning ved ulike frekvenser. Dette kansellerer seg selv (noe som forsåvidt gjelder alle fibermembraner) og man får en pen frekvensgang, lav forvrengning og svært liten restenergi i membranen til langt over oppbrytningsfrekvensene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI]
    Når dere er bekymret for 6khz delefrekvens så må dere også ta med i beregningen at den faller 48db/oktav fra den frekvensen.
    I og for seg et relevant poeng selv om det ikke endrer spredningen til mellomtonen mellom 4 og 6k. Men hva er det som gjør at alle tror at gode diskanter skal spre mest mulig og deles lavest mulig?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Med andre ord kunne man kommet svært langt med et annet passivt filter også, men kostnadene ved å utvikle et slikt som er tilstrekkelig bra ville langt oversteget prisen på det utstyret som utgjør den aktive delingen.
    En DEQX er vel ikke akkurat gratis... Hvor langt tror du man kunne nådd ved bruk av billige digitale delefiltere (type PA) kontra DEQX'en, sånn sett i forhold til de originale "mangelfulle" passive delefilterene?

For DIY'ere må det vel være nyttig å kunne teste ut konstruksjonene sine med et digitalt delefilter, men en DEQX er utenfor de flestes rekkevidde vil jeg tro...

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er en DEQX?

Ellers virker dette helrått !
    Er dette noe som ville fungert på alle høyttalere med et passivt delefilter?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DEQX kan du lese om her: DEQX - Digital Audio Technology for Loudspeaker and Room Correction Det er et digitalt delefilter som kan korrigere for impulsresponsen til hvert enkelt av elementene, samt med room EQ.

Den koster veil 32500kr i den versjonen vi har brukt i dette oppsettet.

Ja, jeg tror Behringer sine varianter vil være helt utmerket til å teste ut potensialet i en høyttaler. Sjekk også ut Tweak Behringer DCX2496 og SELECTRONIC : Composants Electroniques, Systèmes d’Alarme, Matériel Electronique

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I og for seg et relevant poeng selv om det ikke endrer spredningen til mellomtonen mellom 4 og 6k. Men hva er det som gjør at alle tror at gode diskanter skal spre mest mulig og deles lavest mulig?
    Jeg mener ikke at spredningen SKAL være tilnærmet kuleformet over hele frekvensområdet, det er snarere den brå overgangen fra den smale spredningen til mellomtonen til den vide spredningen til diskanten jeg er litt skeptisk til. Men for all del, jeg har ikke hørt høyttaleren og vet at du ikke er noen amatør Snickers

Det er ikke ment som kritikk av konstruksjonen, kun "food for thought". Vi er jo her for å diskutere.

Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    En DEQX er vel ikke akkurat gratis...
    Det er vel strengt tatt ikke 801 heller

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå var ikke kommentaren om at "alle tror at..." myntet på deg heller.

Når det gjelder den brå overgangen så er spredningen i mellomtonen begrenset fra omkring 1kHz eller lavere. I diskanten er det full pakke til omkring 5kHz som regel. Under dette faller spredningsenergien ganske raskt. Øret er også særdeles sensitivt for slike brå overganger i området 2-5kHz, og om man deler ved 3k blir overgangen hørbart mer brutal enn om man deler ved 5k. I dette tilfellet var det heller ingen tvil om at overgangen opplevdes roligere ved deling på 6k enn ved deling på 5k. Høyttalernes plassering er selvsagt med på å forårsake dette.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Det er vel strengt tatt ikke 801 heller
    Nei dessverre, men poenget mitt var vel egentlig å antyde at man kanskje kunne gjøre mye spennende med et billig digitalt delefilter (ala Behringer DCX2496) også, hvis man vil prøve noe lignende (det Isen har gjort) på billigere konstruksjoner.

De fleste vil vel kvie seg for å dele et par høyttalere til 10000 med et delefilter til 35000... ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg tror Behringer sine varianter vil være helt utmerket til å teste ut potensialet i en høyttaler. Sjekk også ut Tweak Behringer DCX2496 og SELECTRONIC : Composants Electroniques, Systèmes d’Alarme, Matériel Electronique
    Men bare et par DEQX'er duger for å få skikk på noen sub'er ;-)

Takk for linken, forresten, disse tweakene er av stor interesse.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå var ikke kommentaren om at "alle tror at..." myntet på deg heller.
    Jeg tar det som et kompliment

Når det gjelder den brå overgangen så er spredningen i mellomtonen begrenset fra omkring 1kHz eller lavere. I diskanten er det full pakke til omkring 5kHz som regel. Under (over? Min anm.) dette faller spredningsenergien ganske raskt. Øret er også særdeles sensitivt for slike brå overganger i området 2-5kHz, og om man deler ved 3k blir overgangen hørbart mer brutal enn om man deler ved 5k. I dette tilfellet var det heller ingen tvil om at overgangen opplevdes roligere ved deling på 6k enn ved deling på 5k.
    Høyttalere er alltid basert på kompromisser i en eller annen retning og dere har tydeligvis kommet frem til noe som låter riktig. Du gjør på en måte det motsatte av det Amphion gjør (de velger å lure inn delefrekvensen før det følsomme 2-5kHz området).
    Høyttalernes plassering er selvsagt med på å forårsake dette.
    Er det gjort noen akustiske tiltak i rommet, eller planer om det?

De fleste vil vel kvie seg for å dele et par høyttalere til 10000 med et delefilter til 35000...
    Det er jeg helt enig i, men i dette tilfellet er høyttalerene av en slik prisklasse at det ikke burde være noe problem. Har planer om fullstendig aktivt delte høyttalere selv, mangler bare endel penger og en haug med tid for å få realisert dem

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Amphion sin løsning er å bruke en waveguide som langt på vei gir samme spredningsmønster som mellomtonen.

Den veggen der høyttalerne står skal bort. Utenfor er det støpt plate og den nye stua blir en del større, samtidig som det er aktuelt med akustiske tiltak og større avstand til bakvegg i det nye rommet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for linken, forresten, disse tweakene er av stor interesse.
    Jeg må legge til at jeg ikke har erfaring med disse tweakene selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får jeg lov å spørre hvor eieren har fått tak i TV benken sin ?
    Den så jo lekker ut

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en IKEA-benk som han har beiset for å få til en farge som likner høyttalerne.

Jeg vet om en som kan lage en spesialtilpasset benk til deg. Send PM så kan jeg formidle kontakt om du er interessert.

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva gjør DEQX'en så spesiell i forhold til billigere alternativer?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Keltern
    Hva gjør DEQX'en så spesiell i forhold til billigere alternativer?
    Sikkert mye på lydkvalitet-siden, men det JEG bet meg merke i på HTF, var at de gikk ned til 10 Hz. Kjekt for oss i sub-bransjen

De fleste PA-dingser har ingen "interesse for" ting under 20 Hz.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0