ferdigstilling av xxls sub.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ferdigstilling av xxls sub.

Nå er endelig subben min ferdig, eller så og si ferdig.
    nå står den nylakkert og fin med ny pakning, alle hull tettet og ett lag med dempemateriale på alle vegger på innsiden. forsterkeren har blitt fellet helt perfekt inn a'la svs.

nå står den og spiller som en drøm, fast og fin bass med en god del trykk. har ikke prøvd på film enda. forrige gang jeg hadde to uker med prøvespilling hadde jeg ett lite hull i den og ingen dempemateriale, dessuten dårlig pakning. og selv da ble jeg imponert over bassen, bortsett fra at eg hadde problemer med at subben ble altfor lett å lokalisere, sikkert pga mangel på demping.

et annet problem eg har hatt i sammenheng med film er at den flopper ut av xmax forholdsvis (under ganske tøffe forhold, HØYT volum på filmer som f.eks matrix) lett i enkelte scener hvor lydtrykket beveger under 20hz. teoretisk sett skal den nå klare full pupp med 250wrms ned til ca 20hz. skal lage et aktivt 6.ordens rumble filter når eg får råd. (hvis noen andre ønsker et slikt filter kan jeg sikkert ordne det). prisen blir ca 500 inkl strømforsyning. bestiller deler fra elfa. (hvis noen har noen billigere alternativer så skrik ut).
    Når filteret er på plass håper eg at det bare er til å dra på så mye eg orker uten å kunne ødelegge den (innenfor rimelighetens grenser seff, blir det mye forvrenging tar vel både forsterker og element skade, dessuten er ikke forvrenging fint å høre på:P).

Jeg vil absolutt anbefale xxls-elementene! selv om eg har 844 (lukket) og eg burde hatt 847 (bassrefleks). (noen som vil bytte?:P) vurderer å selge 844'n og kjøpe 847. tror dere det vil bli markant forskjell? teoretisk sett skal den spille opptil 3db høyre i ett ganske viktig område (30-50hz)

siden eg foreløpig ikke har noen bilder er dette sikkert ikke så spennende, så eg skal prøve å få ordne noen bilder så snart som mulig.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil kanskje bytte!

Og jeg skulle gjærne sett elementet ditt 250w@20hz

Hvis du ikke bunner den, ryker opphenget, sliter lissene eller brenner spolene så hadde den kanskje gitt fra seg noen DB i tillegg!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, nei ikke vet eg. eg bare prater utifra hva eg leser på bassbox. noe som mest sannsynligvis er ganske langt fra virkeligheten:P
    kassen er btw ca 100 effektive liter, tunet til ca 22hz.

I hvilken stand er din xxls da? og hvor gammel? min ble kjøpt for noen måneder siden.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kassen der passer perfekt til den jeg har.
    Går ut ifra at du snakker om en 12" bass her?

Den er ganske gammel, men kun brukt litt i en eller to testkasser. Husker ikke helt.
    Skrik ut om du er interessert.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det mulig å få kjøpt ett slags rumble filter som ikke er så dyrt? kanskje tom billigere enn å lage selv?

siden elementet ditt er forholdsvis gammelt og mitt er helt nytt blir jo ikke det så gunstig for meg. får se til sommeren om eg kanskje selger mitt og kjøper nytt. men tviler på at eg gidder, for det er egentlig bra nok slik det er.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt er nok brukt mye mindre en ditt da, men du bestemmer selv.
    Kanskje spilt 10 timer maks, for det satt som sagt bare i to testkasser en gang. Ingen skruemerker heller.

Jeg hadde den i 108liter FB20, noe som spilte veldig bra!
    Masse belastbarhet og plenty dypbass, men hvis jeg skulle gjort noen forandring på den så ville jeg kjørt den slik som du har den eller kanskje en litt mindre kasse også.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmh, ja modellene har jo ikke forandret seg på mange år også.
    det er en xxls 847 sant? 4ohm?
    tror muligens at eg blir med på byttet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, du har 844 (versjonen for slave) og jeg har 847 (versjonen for bassrefleks)

Hvis du er med på byttet så send meg en PM med adresse m/m.

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    skal lage et aktivt 6.ordens rumble filter når eg får råd. (hvis noen andre ønsker et slikt filter kan jeg sikkert ordne det). prisen blir ca 500 inkl strømforsyning. bestiller deler fra elfa. (hvis noen har noen billigere alternativer så skrik ut).
    om du skumler gjennom Caliber Europe - Car Audio så finner du rca plugger med innbygd delefilter..lowpass, highpass, bandpass og subsonic filter skal vere tilgjengelig. jeg var forhandler for caliber før,så skal se om jeg finner prislistene.
    enkel og grei måte å dele på syns jeg da

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •