Trenger litt hjelp til beregninger av diverse sub konstruksjoner

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger litt hjelp til beregninger av diverse sub konstruksjoner

Hei hei!

Har bestillt noen elementer fra tcsounds. Vet hva jeg skal gjøre med 2 av de. Men så har jeg noen små spørsmål rundt de 4 siste...
    Jeg har lasta ned et program som skulle hjelpe meg med beregninger av volum. Men jeg får det ikke til...ops: Så da tyr jeg til dere DIY guruer:-D
    De elementene jeg trenger hjelp til er 4 stk dB 500 12" elementer. 2 av de skal bygges i sonotuber. Tubene kommer i høyder på 1.5 meter. Jeg ser de fleste kapper de ned til 1 meters høyder, men hvordan vil elementet oppføre seg om jeg lavær og kappe? Tuben er 40cm i diameter. Om noen kan ta og lage en liten kurve på både 1 meters høyde og 1.5 meters høyde, så setter jeg pris på det:-D Usikker på om jeg skal ha 1 eller 3 bassreflex rør... Fint om noen kommer med innspill...uansett hva det måte være...

Så til den andre konstruksjonen.
    De 2 andre elementene tenkte jeg og bruke i lukket konstruksjon. Tanken var og bygge svs sb12 replicas. Men lurere på hva som skjer med kurven om jeg utvider kassenes dybde noen centimeter:-) Er også usikker på hvordan kurven ser ut om jeg hadde brukt måla på sb12. Jeg har en gulvplass på 35x140cm til rådighet. Dvs jeg kan utvide sb12 konstruksjonen med ca 30 cm. Målene på kassene vil da bli 35x35x67.5cm... rett rundt det
    Jeg er åpen for mange forslag når det kommer til konstruksjoner her. Enten elementene er i hver sin kasse, eller begge står i en. Lukket eller portet. Det kravet jeg har er at kassen/kassene ikke stikker seg ut fra bakom oppli benken Den måler ca 35 i høyde og 140cm i bredde. Kassen/kassene må heller ikke bli over 35cm i bredden... Dette blir de/den suben/subene som skal bli brukt til musikk. Er hvertfall tanken. Så mulig det kan være greit og ha det i bakhode... Uten at jeg vet hvilke mål som vli være best mtp musikk bruk...

Det blir i alt 6 suber. Eller 5 om den bak oppli benken blir med 2 elementer.
    Planen er og bruke alle til film, og den bak opplien til musikk. Dette kommer jeg jo naturligvis og prøve meg frem til. Men går utifra en slik løsnning vil bli ålreit:-D

Mulig jeg glemmer et par ting...da klokken er blitt litt midt på natten Så dere får heller spøre om jeg er vanskelig og forstå...

De 2 siste elementene er TC-2000 15" som skal bygges i sonotuber
    Blir litt mye alt dette...men jeg synes det er ganske morro med litt dypbass til film:-D Så nå er det bare og få alle mål på plass slik at bygging kan iverksettes:-D

Håper noen gidder og hjelpe til! Har lest meg blå og grønn både i dette forumet, avsforum og tcsounds forumet... Finner mange spennede løsnninger og konstruskjoner, men ingen "fasit svar" på det jeg trenger hjelp til. Takker på forhånd til alle som er med på og bidra i denne tråden

Edit: Info om dB-500 finner dere her: TC Sounds (dB-500)

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg noe erfaring med disse elementene, men kan da forsøke å hjelpe litt i teorien ihvertfall.
    Jeg antar at målene du oppgir er utvendige mål. Jeg har derfor lagt alle veggtykkelser til 22 mm.
    Nedenfor ser du frekvenskurvene for sonosub 100cm, sonosub 150cm, og lukket kasse 35x35x67,5cm. Og en sammenligning av de tre.

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    De 2 siste elementene er TC-2000 15" som skal bygges i sonotuber
    Blir litt mye alt dette...men jeg synes det er ganske morro med litt dypbass til film:-D Så nå er det bare og få alle mål på plass slik at bygging kan iverksettes:-D
    320 effekte liter, tunet til 14-15hz, tror jeg er det optimale for TC2k 15".
    HTGuide Forum - Starting LLT sonosub enclosure - f.eks..

Eller så har vel RuneW også laget 2 flotte tønner med tc2k elementet

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egil_M
    320 effekte liter, tunet til 14-15hz, tror jeg er det optimale for TC2k 15".
    HTGuide Forum - Starting LLT sonosub enclosure - f.eks..

Eller så har vel RuneW også laget 2 flotte tønner med tc2k elementet
    Takk for tipset!
    Jeg skal lage de samme som RuneW;-) dog, finishen blir trolig ikke like bra:-) Så de er i boks!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Nå har ikke jeg noe erfaring med disse elementene, men kan da forsøke å hjelpe litt i teorien ihvertfall.
    Jeg antar at målene du oppgir er utvendige mål. Jeg har derfor lagt alle veggtykkelser til 22 mm.
    Nedenfor ser du frekvenskurvene for sonosub 100cm, sonosub 150cm, og lukket kasse 35x35x67,5cm. Og en sammenligning av de tre.
    Takk skal du ha!
    Hvilke porter brukte du?

Edit: Kunne du lagd en kjapp kurve av sb12 også? Tror den måler 35x35x37.5cm

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Go dag Jens

Ska du bruke 2 av di til musikk hadde jeg brukt tc2000 elementet til dette formål. Det er helt klart det mest musikalske. Men siden du har andre planer, og har tenkt å bruke db500, så hadde jeg UTEN TVIL gått for ein lukka konstruksjon. Mye mer musikals, og db500 går brukbart langt ned selv i lukka kasse. Hadde pytta begge elementa i samme box i en pul-pul konfigurasjon,slik at du ikke vil få di typiske kasse resonansene som ikk er no særlig for lyden. Om du ikke velger å ha begge i samme kasse hadde jeg uansett hatt di i lukka. Ser liksom ikke no vits i å bruke 2 db500 i bassreflex til musikk når du har 2 tc2000 i bassreflex og di er mer musikalske. Men det spørs jo også hvordan DU liker at bassen selvfølelig. Siden du skal ha så mange subber så kan det jo virke som du liker litt mer "boomy" kontra "tight". På musikk er det uansett ikke mange lyder under 30 hz.Uansett, jeg var på murbygg å fikk no priser til deg, så viss du ringer meg senere.... Mvh Kimkong

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill kimkong!
    Surfer enda rundt på forumer og prøver og finne noe bra:-) Flott om flere vil komme med innspill og tips til noen råe konstruksjoner:-)

Om de kurvene norcad lagde for meg stemmer, så tror jeg bare jeg kan gå for 1.5meters lengder. Bør ikke det gå fint?

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Låner tråden litt jeg, siden den er blitt så gammel.

jeg lurer på å skaffe meg et db-500 element til en musikk/centersub, vil den fungere greit i lukket 45liters kasse?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enig med kimkong i den kasse konstruksjonen. har selv 2stk 8" scanspeak
    i en slik konstruksjon nå. og fy som det spiller. helt voldsom slagkraft i den.
    det er en perfekt konstruksjon til musikk synes jeg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •