TV system

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: TV system

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TV system

Jeg skal ha tv i stuen, på soverommet og på badet. Og da lurer jeg på hvordan jeg skal få signal til soverommet og badet.
    Jeg vil ha Parabol, pc signal og dvd på badet. Vet ikke om jeg skal ha en egen dvd spiller på badet? Dette kan jo være litt vanskelig siden det er våt sone?
    Og soverommet så skal jeg ha parabol signalet. Og egen dvd spiller.
    Jeg vil ha muligheten til å kunne bytte kanal på alle rommene.
    Finnes det et system som gjør at dette ikke er så vanskelig eller dyrt?

Takker for alle tips.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Dette kommer vel an på hvor dyrt vi snakker. Jeg regner med at trådløse signaler er det mest aktuelle. Den enkleste løsningen her er vel å koble en trådløs video-sender til multirom-utgangen på receiveren din (hvis du har da). Du trenger da en mottaker for hver TV. I tillegg kan du se etter en IR-repeater for å kunne styre parabol-tuner og receiver fra bad/soverom. Ulempen med denne løsningen er jo at den ikke kan sende HD-signaler.

For å kunne sende HD-signaler, trenger du de kommende UWB-produktene for trådløs sending av HDMI-signaler (opp til 720p/1080i). Tror ikke disse er å få kjøpt riktig ennå. Disse skal ha en teoretisk rekkevidde på 30m om jeg husker rett.

For å svitsje HDMI mellom flere kilder i multirom, må receiveren din ha støtte for dette.

Dersom du ønsker muligheten for å kunne se på forskjellige kilder samtidig på bad og soverom, må du ha en matrise-svitsj. Disse er veldig dyre enten i analog eller i HDMI-versjon. I tillegg må du også ha én dedikert trådløs sender/mottaker for hver TV.

Dersom du kan bruke kabler, er selve svitsje-prinsippet det samme.

Dersom SD-signaler er akseptabelt og du allerede har en receiver som har multirom-funksjon, vil du komme unna med ett par tusenlapper for videosendere og IR-repeatere. Noen videosendere har også innebygd IR-repeater.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er et hus jeg skal bygge, så jeg har mulighet til å legge kabler. Jeg har i utganspuktet ikke noe. Utenom stue tv, og baderoms tv. Så jeg har vel et budsjett på 0-30k. Alt etter hvor bra ting er osv. Jeg lurer litt på å kjøpe en bil dvd spiller til å ha på badet også kapsle den inn i en boks på et vis. Men vet ikke om det andre ting som er bedre å gjøre?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner med du ønsker HDMI. HDMI er dog litt vanskelig å kable pga at de stort sett (så vidt jeg vet) kun leveres i ferdige lengder og med plugger, men det skal gå dersom du legger tykke nok rør i veggene. For å svitsje HDMI trenger du en egnet surroundreceiver eller en dedikert HDMI svitsj.

Du bør også tenke over om du trenger å se forskjellig bilde samtidig på de ulike TV-ene. Matrisesvitsjer gir full fleksibilitet, men koster skjorta.

Ang. distribusjon så er det vel en begrensning på en 15-20 m på en HDMI-kabel. Det finnes ekstendere/repeatere og forsterkere for å sende lenger eller spre det samme signalet til flere mottakere.

Gefen har uansett de byggeklossene du trenger: Hardware.no - Prisguide

Ang. TV + våtrom, så er jeg temmelig sikker på at jeg har sett en tråd her om temaet.

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste som er vanskelig, er faktisk pc tilgang i alle rom. Ellers så har canal digital den løsningen du tenker for deg, med tanke på flere tunere i ett hus og på samme antenna. Koster visstnok ikke all verdens, de hadde ett introduksjonstilbud for en tid tilbake til 10kr ekstra pr mnd i forhold til det abonnementet du allerede har fra før...

Men når det gjelder pc, så vet jeg ikke helt hvordan du skal gjøre det, men jeg regner med en forgrening burde være grei å lage til på ett vis. finnes jo sikkert løsninger for det, altså en skjermkabel inn og flere ut. Finnes sikkert switchboks for det. Og så spørs det vel på lengden imellom rom å pc da. Om det er noe signaltap på vei fra pc til f.eks soverommet/badet. det vet jeg sannelig ikke. Men det må vel gå an å kunne lete seg litt fram til på nett, vil jeg tro.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en vill ide
    Komplett.no - OfficeStation L200, tynn klient, WoIP (Windows over IP)
    går det ikke an å ha tv tuner på pc ?
    med denne kan du ha flere "brukere" på en pc dvs hvert rom har en "bruker" som er koblet til samme pc som deler tv signal (tuner)

pc på dass må være drømmen

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, igjen!
    Hadde jeg skulle gjort noe tilsvarende, ville jeg kjøpt følgende produkter:
    * Gefen 4x2 HDMI Switcher:
    Hardware.no - Prisguide - Kabler - Gefen 4x2 HDMI Switcher

* Skjermkort til PC med HDMI, evt DVI til HDMI adapter
    Feks dette

* Satellitt: Dreambox 8000 kommer med HDMI-utgang

* Lange kabler er dyre....

Med dette oppsettet kan du svitsje signaler fra 4 kilder og vise signalet på 2 TV-er. Begge TV-ene må se det samme signalet. En matrisesvitsj er jo drømmen, men den koster 20k.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •