Hvilket matreiale og bruke på rack?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilket matreiale og bruke på rack?

hei! jeg driver og skal konstruere eget rack til mine forsterkere,d vd er og eq er. skal hennholdsvis ha 6 hyller opp og de skal være 50Cm dype. bredden er 46Cm. Alt i alt ender dette på ca 1 meter i høyde hvis jeg har 22MM plater jeg bruker. jeg lurer rett og slett på. noen som har tips angående materiale og bruke? spon/mdf/noe anna? og hvor tykt burde dette være? skal bruke vinkeljærn til å holde hyllene fast i veggen.

Håper på mye hjelp

hilsen dyi n00b

Har lakt ved skisse om dette kan hjelpe i forståelsen

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken finish vil du ha på kassa? Skal du beise/olje/klarlakke slik at strukturen på treet skal være synlig, må du velge material som har pen overflate, og da passer ikke MDF eller spon.
    Hvis racken skal males kan du stort sett bruke hva som helst, men vær oppmerksom på at det kan kreves en del etterarbeid i form av sparkling og pussing på f.eks. spon før du kan male.
    Vet ikke om du har tenkt å lage bakplate, men det vil avstive racken en god del, og du vil nok slippe å bruke vinkeljern til hyllene hvis du forborrer og skrur/limer hyllene fast i både bak og på sidene. Men en bakplate er jo ikke noen grei løsning når det gjelder kabling. Uansett vil jeg - til tross for min mangel på fagkunnskap innen trearbeidsfaget - anbefale deg å avstive ramma på tvers i bakkant flere steder, ellers er det fare for at den blir vinglete.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nudel
    Hvilken finish vil du ha på kassa? Skal du beise/olje/klarlakke slik at strukturen på treet skal være synlig, må du velge material som har pen overflate, og da passer ikke MDF eller spon.
    Hvis racken skal males kan du stort sett bruke hva som helst, men vær oppmerksom på at det kan kreves en del etterarbeid i form av sparkling og pussing på f.eks. spon før du kan male.
    Vet ikke om du har tenkt å lage bakplate, men det vil avstive racken en god del, og du vil nok slippe å bruke vinkeljern til hyllene hvis du forborrer og skrur/limer hyllene fast i både bak og på sidene. Men en bakplate er jo ikke noen grei løsning når det gjelder kabling. Uansett vil jeg - til tross for min mangel på fagkunnskap innen trearbeidsfaget - anbefale deg å avstive ramma på tvers i bakkant flere steder, ellers er det fare for at den blir vinglete.

Trenger ikke ha noe fin finnish. men med tanke på at det blir nesten 100Kg inni tenkte jeg kanskje platene på siden må ha en viss tykkelse? tenkte vinkeljern fordi da vet jeg dette holder. har planer om å lage 3 kryss bak men skal ikke ha noe plate siden dette gjør det vanskelig å komme til kabler etc ved opp/nedrigging

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Sjekk ut Flexy-table fra TNT-audio. Mange som er fornøyd med disse rackene:

DIY: HiFi racks, tables, stands, isolation platforms

Active CW Lover sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fryd1lund
    Trenger ikke ha noe fin finnish. men med tanke på at det blir nesten 100Kg inni tenkte jeg kanskje platene på siden må ha en viss tykkelse? tenkte vinkeljern fordi da vet jeg dette holder. har planer om å lage 3 kryss bak men skal ikke ha noe plate siden dette gjør det vanskelig å komme til kabler etc ved opp/nedrigging
    Jeg ville kanskje brukt MDF plater..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal ha plater på sidene ikke bare metalstenger. så lurer på hvem treværk og hvor tykt? med tanke på vekten det skal holde! mdf som forgje foreslå? hvor tyky?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •