Hobbyplate vs MDF vs Sponplate - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Egenfrekvens på kassen avhenger ikke bare av materialet, men også av hvordan kassen er bygget. Egenfrekvensen kommer ann på stivheten i platene, så størrelse og avstivinger vil bety (mye) mer enn mdf vs spon

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stianl
    Egenfrekvens på kassen avhenger ikke bare av materialet, men også av hvordan kassen er bygget. Egenfrekvensen kommer ann på stivheten i platene, så størrelse og avstivinger vil bety (mye) mer enn mdf vs spon
    Du er inne på et viktig poeng, som ofte misforstås, men jeg er ikke helt enig at kassestørrelse og avstiving påvirker egenresonansen mer enn materialvalget.
    Jo større flater en kasse har jo lavere kommer egenresonansen. Og motsatt små flater og tett mellom avstivingene pusher egenresonansen oppover i frekvens.
    Men spon har en lav egenresonans ifht til MDF i utgangspunktet. Ved å benytte MDF i subkasser vil egenresonansen ligge over frekvensområdet til suben uansett. Med spon i en stor kasse vil man måtte sette avstvingene med kort avstand for å oppnå det samme.

Testet litt på dette i mine Seas 3-veis, og endte opp med MDF i bassdelen, og mellomtone/diskantkammer i spon.

Newcomer Snekkerstuen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min erfaring er spon og mdf det beste byggematerialet, men mdf er mye bedre å skru i enn spon (mer porøst) som lettere sprekker (om en ikke gidder å forbåre)
    Ved bruk av mdf bruker jeg selvbårende selvforsenkende skruer, de kan skrus rett inn i "endeveden" uten at det sprekker. Ganske enkelt genialt:-)

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal aldri bruke MDF i ei mellomtonekasse mer, (ser også at Norcad har
    byttet ut fra MDF til spon i mellomtonekammeret) Jeg har bygget 3 par
    høyttalere i MDF og spesielt 2 av disse ble det veldig mye ulyd i frontbaffel
    rundt mellomtoneelementet, høy egenresonans i MDF er ettet det jeg har erfart
    et kjempeproblem i mellomtoneomr.
    Veldig lite lim (om noe) i MDF også, så skrur man uforsiktig i plateendene så
    kløyves plata, der er ikke spon så følsom. skruer rett inn i plata på MDF fungerer
    veldig bra, sitter bedre en i Spon.

Beste platene (som jeg har erfart) er å lime sammen 2 plater med forskjellig
    egenressonans, f.eks. hva som helst av treverk mot f.eks. gips.
    Jeg har også et par høyttalere med 18mm hobbyplate limt på 22mm innpregnert
    spon (mye tyngre og mindre porøs en vanlig gulvspon) det fungerer veldig bra!
    har så å si ikke kasselyd i det hele tatt, disse høyttalerne er ca 20 cm bred
    25 cm dyp og 90 cm høye, har ingen innvendig avstivning (det er ikke nødvendig på disse),
    men jeg har et lag sand i toppen (ca 1 cm) mellom spon og hobbyplate.

En annen historie er et nytt prosjekt jeg leker meg med nå, der var jeg dum nok
    til å tro at å lime sammen 2x 12mm MDF, skulle bli OK i en liten kasse, men det
    var veldig feil, baffel nærmest hyler av mellomtone. Bruker også tykke asfaltplater
    på innersiden, men det hjelper nesten ingenting. Størst er problemet i toppen
    av kassen der man tydelig kjenner med fingrene at det vibrerer mye, ikke bra.
    Skal gjøre et forsøk på å redde denne kassa med sand og gips, blir det ikke
    bra så har jeg litt mer å fyre med i vinter. Kasselyder er noe jeg ikke vil
    høre, spesielt når jeg bygger det selv.
    Har også laget SUB i 22mm MDF, og det fungerer veldig bra, men den
    lager jo ikke noe særlg lyd over 100 Hz.

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

vibrasjoner..

Slenger meg på med en liten kommentar her..

Et materiales egenresonans er avhengig av lengde, bredde, tykkelse, tetthet, vekt, dempningsfaktor og sikkert noen faktorer til.. Derfor er det nermest umulig å forutse hvilke resonansproblemer kassen i seg selv kan utgjøre.

Legger merke til Norcad sine erfaringer med MDF i bass og resten i spon. Dette henger godt sammen med teoretisk tilnerming, da spon i mellomtone og diskant antakelig har egenresonans godt under delefrekvensen for disse. Og motsatt for basskassen hans.. Basskasse i mdf kan føre til egenresonans i frekvensene over bassens delefrekvens. disse to effektene vil dermed føre til at svingningene i elementene ikke begynner å sette de forskjellige kabinettdelene i egensvingning.. Jeg vet ikke hvordan Norcad har løst følgende, men det vil nok være lurt å frikoble de forskjellige kabinettdelene fra hverandre ressonansmessig..

Det er desverre ikke dermed sagt at alle kabinetter bør følge samme prosedyre..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halvor
    Beste platene (som jeg har erfart) er å lime sammen 2 plater med forskjellig
    egenressonans, f.eks. hva som helst av treverk mot f.eks. gips.
    Jeg har også et par høyttalere med 18mm hobbyplate limt på 22mm innpregnert
    spon (mye tyngre og mindre porøs en vanlig gulvspon) det fungerer veldig bra!
    har så å si ikke kasselyd i det hele tatt, disse høyttalerne er ca 20 cm bred
    25 cm dyp og 90 cm høye, har ingen innvendig avstivning (det er ikke nødvendig på disse),
    men jeg har et lag sand i toppen (ca 1 cm) mellom spon og hobbyplate.
    Mener du at du har limt gips på innsiden av disse platene? fungerer dette istede for eller i tillegg til demping med asfalt og div annet dempemateriale, eller bare alene?

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg mener limt gips på innsiden av hvilket som helst tremateriale fungerer
    veldig bra for å redusere resonanser. Har inntrykk av at det er mer effektivt
    en asfaltplater, gips gjør også at plata blir litt stivere. Tror ikke det er så mye
    å hente på å bruke asfaltplater hvis du først har limt gips på innsiden, men det
    skader nok ikke. Gips er også veldig enkelt å jobbe med, deles ved å snitte
    pappen med kniv og knekk, rimelig er det også. Bruker da vanlig dempevatt etterpå.
    Er det store plater bør man ha avstvning i tillegg, den bør nok festes i treplata, ikke i gipsen.

Newcomer Nordhagen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har en Montér-butikk i nærheten ville jeg sjekka pris på MDF der. De hadde 19mm-plater til 300 kroner da jeg handla inn til kjøkkenfrontene mine.

Hungers: har du forsøkt å bare legge et par strøk med heftgrunn som du sliper? Jeg har hvertfall gjort det med godt resultat. Vurderte helsparkling, men det var snakk om 17 fronter så latskapen slo inn litt. Men det ble hvertfall veldig bra.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •