Hvilket element i maks 45 liters kasse? 12.2 (db-500), TC-1000 12" eller XLS 12?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilket element i maks 45 liters kasse? 12.2 (db-500), TC-1000 12" eller XLS 12?

Kan noen påta seg denne jobben? jeg prøvde i winisd, men fikk noen helt ville kurver...

Focal 33v2

TC-1000 12"

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kassen de skal stå i er en 80 liters bassreflex tunet til 28hz

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Simulerte kjapt i LspCAD 5.25 og synes det ikke ser så ille ut. Hvis du har et beist av en forsterker er det nok ikke tvil om hvilken av dem som er mest kapabel til subwooferbruk. TC-1000 hadde nytt godt av en lavere avstemningsfrekvens.

Jeg har simulert ved 1 og 200W i 8ohm (rundt 430W til TC1000 og 380W til 33V2 med henholdsvis svc-utgaven og spolene i serie).

Jeg justerte opp 1W simuleringene slik at de kunne sammenlignes med fulleffektsimuleringene. LspCAD 5.25 simulerer kompresjon forårsaket av ulineariteter i det bevegelige systemet, kraftkurve og effektkompresjon. 100% nøyaktig er det ikke, men det gir en viss pekepinn på når ting begynner å gå skeis.

Intermediate Even Sundgot sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg la in dataène på bassbox pro 6 og det ga meg dette focal 33v2 med 80l kasse en fb på 105hz og f3 på 118hz men når eg skulde prøve å lage til bassportene så vart de litt rart..den klarte ikkje å oppgji lengda på bassportene..vist eg har gjort rett:-D

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Even Sundgot : fb på 105Hz er en smule høyt for en subwoofer Det er nok ikke rart programmet slet med å regne ut lengden til portene, de ble nok i størrelsesorden millimeter

Husk at forslagene disse programmene kommer med er basert på noen matematiske formler, ikke erfaring og sunn fornuft (det må man bidra med selv). Dermed ikke sagt at matematikk ikke er fornuftig, tvert imot! Høyttalerbygging er (heldigvis) ennå ikke så lett at man kan starte et program og trykke på en knapp for å få ut en velfungerende konstruksjon

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Simulerte kjapt i LspCAD 5.25 og synes det ikke ser så ille ut. En ting som er sikkert er at TC1000 har mer slaglengde å gå på, men du betaler for slaglengde og lav resonansfrekvens med lavere følsomhet. Hvis du har et beist av en forsterker er det nok ikke tvil om hvilken av dem som er mest kapabel.

Jeg har simulert ved 1 og 200W i 8ohm (rundt 430W til TC1000 og 380W til 33V2 med henholdsvis svc-utgaven og spolene i serie).

I fare for å si noe feil, så syntes jeg focal'en klarte seg ganske bra der jeg!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er ikke dårlig, men TC-1000 tåler mer effekt i de laveste frekvensene. Enkelt og greit

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da lar jeg focalen beholde plassen sin inntil videre, slipper jeg å bygge om kassa.

Nå gjenstår det bare å se om jeg kan forbedre forsterkeren, men det er det en egen tråd for.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok med en simulering for å illustrere hva som er å hente med større kasse, lavere avstemning og mer effekt for TC-1000 sin del.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja riktig, men da må jo volumet økes med 50% og da er nok DSW-400 for liten og, så jeg for klare meg med det jeg har inntil videre.

Om jeg kjøper meg et TC-1000 element ved senere anledning, så kommer jeg til å bygge helt ny kasse, og med dertil en ny forsterker.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått lyst på en sub som er mye mere musikalsk, og har lyst til å å prøve liten lukket kasse.

Hvilken av PEERLESS 12" burde jeg bruke da?
    Jeg ser for meg en kasse på rundt 30 liter...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bumper denne tråden igjen jeg! Ganske nøyaktig 1 år etter sist aktivitet!

Sitter nå å tegner ny stereobenk, lurer på å sette av plass for en sub/centersub.
    Volumet jeg da får til rådighet er maks 45liter.
    Burde jeg bygge en kasse til et XLS element, eller skaffe med et 12.2 element, å bygge noe tilsvarende SB12 i volum?
    Kommer antagelig til å importere en Bash 500 amp.

Newcomer Grattagrev sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Peerless xls 12"

Jeg bruker et peerless xls 12" element i et ca 43 liters lukket kabinett, sammen med en Hypex 4,0. Med litt forsiktig bruk av "eq" til å heve kuven helt i dypet blir dette knall!! rask og presis til musikk, og dundrer på film.
    noen vil vel si at dette passer best til musikk, men jeg har aldri manglet noe på film....

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ikke dumt ut! spørs om ikke jeg må prøve dette. Hvilket av 12"erne bruker du?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan se målingene jeg har gjort på min XLS-12 i lukket 45L kasse, med og uten eq på Hypex 4.0 her:

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...tml#post543820

Dette er altså en Peerless XLS308SWR-8ohm-830500

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har en xls12" i en "brontes" kasse fra eltek.. Den går bra dypt og hele kjellerstuen rister når man ser på film! rumperistere er for pingler!
    Har bare aktivt filter fra embla som deler på 120hz, så egner seg ikke like bra til musikk :/

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.
    Norcad: Så den subben jeg eventuelt vil få ut av dette kan kanskje skuffe meg, kontra den andre subben (DIY 33v2 som er gåen nå) som jeg hadde helt oppi 114dB i en test scene? Har jo lyst på en sub med partyfactor, men som også spiller pent til daglig lytting.
    Det avhenger seff av ved hvilke frekvenser vi har opplevd dette på, men allikevel sitter jeg med følese av at en liten (fysisk sett) sub ikke helt er i stand til å dundre løs i festlig lag.

hc_tk: Hvor stor er brontes kassen da? og 120hz høres noe høyt ut ja, burde nok prøve å dele litt lavere enn det

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Ok.
    Norcad: Så den subben jeg eventuelt vil få ut av dette kan kanskje skuffe meg, kontra den andre subben (DIY 33v2 som er gåen nå) som jeg hadde helt oppi 114dB i en test scene? Har jo lyst på en sub med partyfactor, men som også spiller pent til daglig lytting.
    Det avhenger seff av ved hvilke frekvenser vi har opplevd dette på, men allikevel sitter jeg med følese av at en liten (fysisk sett) sub ikke helt er i stand til å dundre løs i festlig lag.

hc_tk: Hvor stor er brontes kassen da? og 120hz høres noe høyt ut ja, burde nok prøve å dele litt lavere enn det
    er usikker på hvor stor den kassen er, sjekk manualen til brontes på dynabel.no. ser at de anbefaler 45l lukket på sibben, så er sikkert ikke så langt unna... og ja, 120hz er alt for høyt :S iallefall til musikk, men funker til film

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •