Lakkering,våtsliping og andre viktige ting å huske på for å få fin finish.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lakkering,våtsliping og andre viktige ting å huske på for å få fin finish.

Jeg beklager på det sterkeste dersom dette allerede er laget tråd om, men jeg fant ikke noe relevant.

Jeg driver å lager sonosub og i den forbindelse lurer jeg på en del ting angående finish. Det står mye bra på forumet, men det er fint om dette kan fungere som en tråd der folk som har peiling kommer med input. Håpet mitt er at dette kan bli en slags guide.

Det jeg i første omgang lurer på er:

1. Jeg har lakket 2 lag med sort silkeblank (Quick). Det er litt skjolder og støvkorn som gjør at det ikke ser fint ut. Det blir snakket om at man skal våtslipe. Gjør man dette mellom hvert lag med farge? Eller etter et visst antall lag.

2. Før jeg lakket børstet jeg bare MDF-en. Bør man gjøre noe annet? "Vaske" den med noe?

3. Jeg har både 600 og 1200 papir. Hva bør jeg bruke?

4. Hvordan våtsliper man? En detaljert beskrivelse er ønsket. Gjerne med bilder.

5. Hvordan rengjør man etter våtsliping?

6. Er det da klart til klarlakk? Våtsliper man mellom hvert lag klarlakk også, eller er det bare noe man gjør på lakk med farge?

7. Så litt om forarbeid. Med hvor fint papir bør man pusse før man starter lakkering? Jeg brukte 240 papir på MDF. Holder det?

Ja det var det jeg lurte på i denne omgang. Lakkerere oppfordres spesielt til å bidra. :-D
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bumper denne da det haster litt. Håper å få gjøre ferdig suben min i morgen eller onsdag, og da trenger jeg å vite litt mer om det jeg lurer på over.

Ingen som er lakkerer eller noen som er en erfaren DIY-er som kan svare? Kanskje folket ikke har kommet ned fra påskefjellet enda?

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1-2 : underlaget er alfa omega for å få et fint sluttresultat, så å pusse/matte ned mdf før man legger på grunning er anbefalt, man trenger ikke å våtslipe så lenge det blir slipt mellom hvert lag man legger på. enten man bruker rulle,kost eller sprøyte.
    legger man på grunning kan man lette arbeidet for de neste strøk farge spes om det er et vanskelig/kornete underlag.

3: 600 og 1200 er litt fint, rundt 300 mellom hvert lag, fra plate til siste strøk farge har fungert greit for meg. 600++ kan bruke som siste finpuss om man skal legge et siste lag med klarlakk for å få skikkelig flyt og glans i lakken.

4: du putter pussepapir i vann før du sliper det blir litt grovere sliping med vått enn tørt men man slipper støvet. og papir som er egnet for våtsliping er da seff anbefalt..ellers løser det seg bare opp.. det står på baksiden om det egner seg, "wet or dry" står det som oftest..

5: etter våtsliping er det bare å tørke det rent med rene filler, man kan bruke vann med "et par" dråper zalo.. zalo funker bra siden det tar fett meget effektivt, men det bør ikke overdrives så det skummer da..hehe...
    for å vere sikker på at man har fått vekk alle porer og striper og evnt bulker ved sparkling, kan man finne en sprayboks med en knall farge som man ser lett igjen på den fargen man bruker på kassa.. spray lett over fra lang avstand så det legger seg som støv på kassa, og når det er tørt pusser du med 600 papir og klosse til sprayfargen er vekk.
    sprayfargen legger seg inni porer og striper så når den er vekk så har du garantert et ganske jamnt underlag for klarlakk., spray kan man igrunnen bruke hver gang man skal pusse.

6: da skal det vere klart til klarlakk. til bedre underlag til færre lag, eller det holder oftest bare med et lag klar for greit resultat. sliping og flere lag klarlakk gir mer dybde og ser mer "ekslusivt" ut

7: 240 funker fint til mdf og grunning. bruker man for fint sitter man bare og pusser og pusser oog bruker mer tid enn om man hadde brukt et litt grovere papir...men da igjen ikke for grovt

hadde hastverk så klasket på tastatur til jeg tror jeg fikk ned noe klokt, så håper det hjelper

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempebra sfh! Akkurat det jeg var ute etter.

Pusser du med feks 320 papir mellom hvert lag med grunning også?

Hvor lenge bør man vente før man pusser? På boksen til Quick står det tørketid, 1 time. Det regner jeg med betyr at det er tørt nok til å ta på. Jeg prøvde å pusse etter 3 timer, men det gikk heller dårlig.

Hvor mange lag lakk pleier du å legge før klarlakk?

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om man pusser først mdf med 240/320 og for hvert lag grunning så trenger man ikke pusse så voldsomt mye på lakken etterpå med feks 600 for å få det glatt og fint, og klart for klarlakk..
    har man pusset grunninga grundig og pusset litt på det første laget med lakk så trengst det igrunnen ikke mer enn et lag lakk før man kan ha på klarlakk.

det som er det trasige er at når du lakker/maler over grunninga så løsner grunninga og det hele binder seg og alt må "tørke på ny".. det at det står 1time på boksen må vere et lag lakk i et rom på 20`C og ganske bra gjennomtrekk/lufting..tar nok mye lenger tid enn det som står på boksen.men varme gjør det tørker raskere.

jeg har som oftest bare et lag lakk før jeg legger på klarlakk, men på de siste prosjekter har jeg ikke brukt klarlakk, men svart halvblank 40 fra jotun, og jeg bruker da kost og ingen grunning men blander litt ut malinga med spirit på det første laget og bruker det som en grunning som pusses nøye og legger på et eller to lag ufortynnet etterpå.-all maling og lakk bør vere ca.20`C før man begynner..da flyter den lettere og gir glattere flate.

på det som skal ha klarlakk, så leter jeg nok frem kompressor og sprøyte og kjøper to-komponent svart lastbil-lakk fra ødegård og klatter det på da kan man bruke en mørk-grå eller helt svart grunning som gjør det `lettere` å få mer dybde i fargen. eller bruke sprøyte-filler/sparkel som kan legges meget tykt på og slipes meget nøye før man legger på lakk/svart.
    det koster sikkert mindre med lastbillakk en flere spraybokser..i tillegg til at det tørker raskere og er mye finere å ikke minst sterkere.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sfh : Hva med å lage en guide som settes sticky for lakkering av selvbygg og for de som vil lakkere sine eksisterende. Være seg heltre eller spon med vinyl.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er egentlig mitt håp også. Vi trenger flere guider her inne på forumet. Mange av de samme spm som kommer igjen nesten daglig. Man finner endel info om lakkering og finish her inne, men man må gjerne lete gjennom mange tråder for å finne det man er ute etter. Derfor er dette et forsøk på å samle alt i en tråd. Om denne blir sticky, eller det lages en egen tråd, er det samme for meg. Det viktigeste er at vi får en god guide. Jeg ønsker meg bilder, eller aller helst en filmsnutt eller to. Det er mye som er selvsagt for de som driver med dette, men som er totalt uforståelig for oss andre.

Som jeg pleier å si, så kan man ikke forvente at noen skal kunne noe uten at de har fått det forklart, eller at de har gjort det, minst en gang.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg lagt på et lag klarlakk, og lurer på hva jeg gjør dersom det er noen støvkorn på finishen. Må man pusse og lakke en gang til, eller holder det å pusse med et veldig fint papir? Dersom jeg kan pusse en gang med veldig fint papir, vil ikke det matte ned så mye at det ikke vil bli fint? Hva gjør jeg eventuelt etter at jeg har pusset ned med fint papir?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kan du røbbe det ned, og bone opp med polish.
    altså samme greiene du bruker på bil. eller du kan bruke fineste papierer du får tak i alla 2000++ våtslipe Lett! så bone med f.eks (helst?) bonemaskin. koster 2-300kr på biltema og slike butikker.
    Edit! gjelder etter du er ferdig med alle klarlakk lagene, å jo flere lag jo finere blir det.

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du pusser ned klarlakken med våtslipepapir, 1000 eller 1200 så kan du legge på 2 nye strøk med klarlakk. Så vil den se bedre ut også. Veldig stor forskjel på biler hvor vi mellomsliper og legger xtra runde med klarlakk. Slettere og penere og det blir mere dybde i lakken. Aboslutt å anbefale.
    Jeg bruker 3 strøk med klarlakk først, selvfølgelig noe tørking mellom hvert strøk. Så tørking, slik at den er skikkelig herdet. Så pusser jeg ned med på 600 eller 800 på rondell maskin, så bruker jeg en slik matteklut og vann for å vaske og matte ned kanter. Så er det bare å fyre løst med 3 nye strøk, da blir det bære lækkert ja.
    Dette er med billlakk da, spray boks lakkeringer har jeg veldig lite sansen for.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •