Loppemarked subwoofer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Loppemarked subwoofer

Våren er en fin tid. Da rydder folk i kjeller og på loft, og ting ender på loppemarked. I ukene som kommer er det mange godbiter å finne for oss DIY'ere. Jeg fikk nettopp tak i to bord av stavlimt bøk for 10 kroner stykk. Størrelse 120 x 80 cm. Tykkelse 28 mm.

Og hva kan man bruke dette til da? Jo til enda en høyttaler selvfølgelig. I mitt tilfelle en subwoofer av tradisjonelt design: Peerless XXLS 12" med slave, og 500W BASH sub forsterker. Terningformet kasse på 40 x 40 x 40 cm utvendig.

Bordplatene kappes med sirkelsag og limes sammen med Casco polyuretanlim.

Siden jeg skal ha en slave i bunnen må kassen stå på føtter. De lages enkelt med en hullsag fra restene etter subamp og høyttaler utskjæringen. To og to limes sammen til føtter:

Kassen avrundes på kantene med fresen, og pusses med eksentersliper fra 40 korn sandpapir og gradvis ned til 320 korn. Deretter settes kassen inn med linolje, som gir en fin glød i treverket. Så er det bare å montere elementer.

BASH forsterkeren er felt inn på baksiden:

Og vips så er sub'en ferdig.

Så etter påske - kom dere avgårde på loppemarked på jakt etter brukbare materialer. Selv skal jeg ut og lete etter flere bordplater som jeg kan bygge en ny stereobenk av...

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, såg første bildet og skulle til å gi deg eit bud på bøkplatene dine, men så var dei plutseleg oppbrukt :P

Veldig fint gjennomført prosjekt Knallbra resultat! Regner med det spelar bra også?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    flotte greier. jeg har handlet mye høyttalere og elektronikk på loppemarked de siste 6-7 årene. helt klart mye brukbart til en slikk og ingenting både av hifi, møbler,musikk/film og sportsutstyr.
    enig med trådstarter, kom dere ut på loppemarked så ofte som mulig

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den ble sinsykt tøff Ser du har litt "skills" med å bygge ja. Hvordan spiller den da, og hva er det indre volumet ?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig flott arbeid her..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sub'en står og spiller inn nå. Skal gjøre målinger om et par-tre dager, men det virker som om BASH forsterkeren har veldig god kontroll på elementet. Med alle justeringsmulighetene og den gode prisen tror jeg denne forsterkeren var et bra kjøp.

Kassen har ca. 40 liter indre volum. Jeg har en annen tilsvarende sub med 64 liter volum (og Hypex DS 4.0), men hadde lyst til å lage denne mer plasseringsvennlig. Foreløpig kan jeg ikke høre forskjell på dem...
    Dessuten passet en kasse på 40x40x40 veldig bra med de bordplatene på 120x80

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint arbeid her ja=) utrolig hva man kan finne på loppemarked=) og ikke mint bruke det til..

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pent arbeid - ingen tvil om det. Du får skynde deg å spille inn godsakene så vi får høre/lese hvordan det har blitt. Flere bilder er også kjærkomment.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye bevegelig masse har slaven? Tyngdekraften er ikke spesielt snill mot tunge membraner montert vannrett

Meget pent arbeid ellers, dette er resirkulering på høyt plan!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget fint arbeid.. Lekker sub runer!!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Active KviteKrist sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bøk heiltre plater koster jo slikk og ingenting på Ikea.

OT: Flott sub! Den tok seg godt ut ubehandla.

Newcomer MR.Polyglass sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig flott sub Runer!, Bøk heltre oser kvalitet lang vei!. Har ikke denne høy WAF så vet ikke jeg

En ting jeg lurer på, brukte du noen form for forbindelse når du limte kassen? eller kun lim og tvinger?, tenker på sentrumstapper lameller ol.

Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den var virkelig nice, ser at du har peiling på å lage høytalerkasser!

Gratulerer med bra resultat !

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte 10mm treplugger når jeg satt sammen kassen. Ikke så mye for styrke, jeg synes limet holder godt nok i seg selv. Men lim er forferdelig glatt, så for å unngå at platene sklir når jeg setter dem i press så bruker jeg gjerne treplugger.
    Har lett etter en rimelig lamell-fres, men Clas Ohlsson har sluttet å selge sin, og jeg har bare funnet proffe freser til 3-4000.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Luna har billig lamellfres maskin: Produktinformation

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom til å tenke på en ting. Har hørt att slaver skal plaserest i vater rett opp og ned. Og ikke brukes på skrå, under eller oppå ?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KviteKrist
    Luna har billig lamellfres maskin: Produktinformation
    Eh... 2.550,- var jo ikke så veldig billig da... Clas'ern sin maskin var 498,- mens de solgte den.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heh da så... Tipper du finner lamellfres produsert av div. billigmerker ala best-tools og slikt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xinhua
    Kom til å tenke på en ting. Har hørt att slaver skal plaserest i vater rett opp og ned. Og ikke brukes på skrå, under eller oppå ?
    Jeg vet det finnes noen få høyttalere som ikke skal monteres nedover fordi tyngdekraften vil over tid trekke spolen litt ut av magnetfeltet. Nå har jo ikke slaver spole, så det argumentet gjelder ikke her.
    Det eneste må vel da være at med mye ekstra vekt på slaven kan man risikere litt asymmetrisk xmax. Men jeg har ikke klart å finne noe dokumentasjon på hvor mye xmax påvirkes av massen på slaven. Inntil jeg får målt sub'en kjører jeg uten ekstra vekt på slaven. Det er mange subwoofere på markedet hvor elementet er rettet nedover. Inkludert alle sonotuber. Jeg tror det går helt bra, inntil jeg får noe "hard evidence" som tilsier at dette er et problem med Peerless XLS slavene.

Denne formelen indikerer ihvertfall ikke noe problem.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...hvis jeg bruker den formelen og tar utgangspunkt i maksimal slaglengde på slaven (24mm én vei, men da er strikken tøyd ) tilsier formelen en sag på ca 10%. Hvis jeg tar utgangspunkt i mer edruelige 13mm (tilsvarende det aktive elementet, siden de har samme oppheng og spider såvidt jeg vet) blir kalkulert sag i underkant av 18%.

Om det er et problem i praksis vet jeg ikke, det hadde vært værre om slaven var plassert på toppen av kassa (noe jeg har til gode å se).

Partsexpressformelen var befriende enkel å bruke i forhold til metoden Adire Audio hadde publisert tidligere. Jeg har ikke satt meg ned og sjekket om det er nøyaktig samme metode eller om Partsexpress har gjort noen forenklinger for å komme frem til formelen sin, men resultatene stemmer bra med det jeg regna meg frem til tidligere.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •