Loppemarked subwoofer - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette kan jeg lite om, hva er fordelen med en slave eller to?
    Lavere respons, bedre lyd?

Finnes det i så fall passenede slave til et db-500 / TC-1000 12" eleement?

Active CW Lover sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye kom detta på da??:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Hmm...hvis jeg bruker den formelen og tar utgangspunkt i maksimal slaglengde på slaven (24mm én vei, men da er strikken tøyd ) tilsier formelen en sag på ca 10%. Hvis jeg tar utgangspunkt i mer edruelige 13mm (tilsvarende det aktive elementet, siden de har samme oppheng og spider såvidt jeg vet) blir kalkulert sag i underkant av 18%.
    Oops, jeg hadde nok en regnefeil der - tok kommaet for desimalkomma istedet for 1000-separatorops: Da ser det straks verre ut ja. Vel-vel, siden jeg har bygget subwooferen som en terning er det ikke verre enn å flippe subwooferen 90 grader og flytte beina...:roll: Takk for korreksjonen.

Hvis vi snur PartsExpress' formel, og bruker deres 5% tommefingerregel og 13mm xmax er høyttalere med Fs mindre enn 19.5 Hz uegnet til å monteres nedover. Virker dette rimelig?

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan vel bare bytte om på slave og element? Elementet er vel ikke så nøye på åssen det er plassert?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runer
    Oops, jeg hadde nok en regnefeil der - tok kommaet for desimalkomma istedet for 1000-separatorops:
    Disse hærsens amerikanerne og tallsystemene/måleenhetene deres

Hvis vi snur PartsExpress' formel, og bruker deres 5% tommefingerregel og 13mm xmax er høyttalere med Fs mindre enn 19.5 Hz uegnet til å monteres nedover. Virker dette rimelig?
    Tja, om akkurat 19,5Hz er rimelig eller ikke kan jeg ikke bedømme, men resonansfrekvensen som avgjørende faktor er ikke helt bak mål. En subwoofers resonansfrekvens påvirkes av stivheten til det svingende systemet og den bevegelige massen. Ønsker man å senke resonansfrekvensen har man to muligheter. Hvis stivheten blir mindre skal det mindre til for at konen synker ut av posisjon. Hvis massen øker er det desto mer kraft som drar konen ut av posisjon.

Det er ingen gratis lunsj...:|

Newcomer MR.Polyglass sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte 10mm treplugger når jeg satt sammen kassen. Ikke så mye for styrke, jeg synes limet holder godt nok i seg selv. Men lim er forferdelig glatt, så for å unngå at platene sklir når jeg setter dem i press så bruker jeg gjerne treplugger.
    Har lett etter en rimelig lamell-fres, men Clas Ohlsson har sluttet å selge sin, og jeg har bare funnet proffe freser til 3-4000.

Lim er veldig glatt ja!, husker da jeg limte et par subkasser med kun lim, delene stakk av når jeg stramma tvingene hehe. Men nå har jeg skaffet meg en Lamell-fres selv, kjempeverktøy spør du meg!, synd du ikke fikk skaffa deg en billig en på clas da

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan tror dere en kasse på 110 B x 36 H x 35 D kan lagest best til en Peerless XXLS 12" signel eller med 2 stk 12" slaver på 740gram.
    Eg tenkte lage intern kasse på ca 50 liter og ha xxls i fronten på kassen. Og en 12" slave på hver side, med ett kammer til hver slave med noen bassporter. Men da kommer og spørsmålet om hvilken porter, lengde og vikel om vinkel. Eventuelt bygge det på en annen måte.

Har ivertfall 1 stk XXLS 12" og 2 stk 12" slave på 740 Gram som må stå i vater. Og kassen må vere 110x36x35 og plass til Subforsterker.

Den skal brukest til senterkanal og skal planlegges grundig. Hva tror dere hadde blitt best. Med eller uten slaver ? Lukka eller porta ?
    Tror dere det går med Bash 300W eller bør eg bruke noe som Bash 500w ?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den patenten hørtes snodig ut Xinhua, nesten som om det var noe du har funnet i haugen med forkastede forslag hos utviklingsavdelingen til KEF

Det du beskriver høres ut som en sjette ordens bassreflekskasse, hvor de ytterste portene er byttet ut med slaver (dermed et sjuende ordens system). Transientrespons blir nok ikke denne subwooferens sterkeste side

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke vere slaver ytterst, men porter. Er akkuratt som om det bare er en kasse på 50 Liter med en XXLS og to slaver. Men så har eg laget på kasse med porter for att det skal se litt tøffere ut. og lurer og da selvfølgelig om det blir noe bra bass da ? :P Eller om eg bare skal lage en sub med 2 stk XXLS/SVS 12" i mitten der de spiller mot hverandre i en kasse på 50 liter og ca ett kammer hver på 50 liter. Om dere forstår :P

Vet ikke om det blir noe bra men !

Holder no bare på å planlegger da.
    [IMG][/IMG]

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har peil på båndpass og hvordan dette kunne fungert ?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du beskriver er ikke båndpass, siden de to elementene inne i kassa er passive. Det er ikke noe magisk ved slaver som gjør dem bedre enn bassrefleksporter, de har bare andre begrensninger

Jeg er rimelig sikker på at konstruksjonen du beskriver kalles dobbelt avstemt bassrefleks (når det kun er snakk om porter og ikke slaver). Denne kan ha litt bedre effekttålighet enn en vanlig bassreflekskasse over nederste avstemningsfrekvens, på bekostning av kassestørrelse og impulsrespons.

Sats heller på en vanlig lukket, bassrefleks eller slave-basert konstruksjon. Det man vinner i frekvensresponslinearitet taper man som oftest med tanke på tidsresponsen. Det går ikke an å få i pose og sekk, ihvertfall ikke til en rimelig penge

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, greit. tror eg skal lage en 62 L Lukka avdeling til Peerlessen min. Også får eg heller bruke de L som er til overs til exp, noen sub forsterke :P

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •