Forslag til ny (DIY)Rack

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forslag til ny (DIY)Rack

Jeg har et veldig stort problem, og det er plassmangel. Som dere kan se av bildet så har jeg kun denne til å ha tv og diverse ting på. Denne veggen er 170 cm bred. Hver av høyttalerne er 25cm brede og sub'en er 32cm bred. Tv'en er 80cm bred. Dette blir til sammen 162cm bredt, men bordet jeg bruker nå er ca 160.cm bredt.

Jeg ønsker å lage meg et møbel som passer inn her. Jeg ser for meg et par alternativer og tar gjerne imot råd.

Alt.1:
    henge opp tv'en, bygge nytt rack til komponentene, sette høyttalerne på stativer og plassere sub'en ved siden av racket. Men problemet her er gipsveggen. Jeg har ikke sjekket stenderne bak, men det er såpass lite bredde på denne plassen at jeg må plassere tv'en i midten av de 170cm. Føler bare at det er ganske vanskelig å få den hengt opp her... Men det hadde vært fint om noen kom med forslag til rack.

Alt.2:
    Lage til ny rack som huser alt; tv, sub, 2 ht, senterht, dvd-spiller, xbox, receiver og digitaldekoder. Kanskje litt ledig plass også.

Fint om noen kunne komme med forslag til DIY-rack.

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er førstemann med forslag. :-D

Om du snekrer deg en 170cm bred benk som du sikter til, så kan du få følgende alternativ hos meg. Hvis du ønsker det litt robust, finn tak i noe lekter på en trevirkeshop. Lag en sokkel som du legger en hobbyplate oppå med passelig lengde/bredde. Oppe denne, fester du ca 20cm med lekter i hvert hjørne, samt at du setter opp to på midten for litt bedre kontroll på plata, sånn at den ikke buer når det blir litt tyngde. Oppå de nye stenderne, legger du nok en plate. Da er du kommet på ca 22cm + sokkel. Så kan du vurdere å gjøre noe av det samme på ett nytt lag igjen, men alternativt ikke dra den nye platen helt ut. For da får du hevet høytalerne dine 22cm+sokkel fra bakken, men ikke helt opp til toppen, med mindre du ønsker det.

Alternativt, så kjøper du noe rundstav i litt grov dimensjon fra en trevirkeshop, og lakkerer/beiser disse og bruker dem i hjørnene/midten. Det blir passelig fint. Jeg fant tak i meg ett gammelt stålrør som jeg brukte til mitt forrige bord, og pusset og lakket dette i sølv, mens resten var i lyst finer. Gikk fint sammen. Bare pass på at du har god plass til reciever og alt annet du skal ha inn i benken.

Tv'en kan du gjøre det egentlig ganske enkelt med, ved å la den stå på bordet. Det er fullt mulig å også bygge en enkel løsning for å få den til å sveve over bordet. Det du da gjør, er å få tak i litt grov dimensjon trelast, kanskje 2"x4". Reiser to slike passelig langt opp og skrur tv'en fast i disse. Disse igjen fester du i bordet med skruver eller lignende, og maler dem i samme farge som du har på veggen bak. Da er de nesten ikke synlige. Du kan også montere på en skråbjelke nederst, som gjør at de blir litt mer stabil, men det kan du jo vurdere etterhvert som du får tingene på plass.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •