Subutgang

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Subutgang

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subutgang

Har ein cristiansands lydfabrik forsterkar som eg bygde i fjor. Tenkte eg skulle lage til ein subutgang på den også koble til ein aktiv sub. Kan eg ta signalet ifrå den eine kanalen før sluttrinnet og og kunne koble subben ifrå den? Skal eg ta ifrå begge utgangane, eller er det ikkje fare for at det kan bli "skeiv" fordeling? Korleis blir det med volum. Kan eg koble subben til pot.meteret eller skal eg ha eigen volumkontroll på subforsterkaren?

Håpar nokon kan hjelpe meg

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du har en sub med to innganger, ganske mange, kan du jo lage to utganger, en for hver kanal. Lager du i tillegg en liten buffer vha. gode opamper vil du ikke belaste trinnet i hele tatt.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bryren
    Har ein cristiansands lydfabrik forsterkar som eg bygde i fjor. Tenkte eg skulle lage til ein subutgang på den også koble til ein aktiv sub. Kan eg ta signalet ifrå den eine kanalen før sluttrinnet og og kunne koble subben ifrå den? Skal eg ta ifrå begge utgangane, eller er det ikkje fare for at det kan bli "skeiv" fordeling? Korleis blir det med volum. Kan eg koble subben til pot.meteret eller skal eg ha eigen volumkontroll på subforsterkaren?

Håpar nokon kan hjelpe meg
    Å tappe signalet signalet fra bare én kanal kan du ihvertfall glemme! Det låter ikke noe særlig. Tenk deg et stereo-oppsett hvor venstre høyttaler er en liten stativhøyttaler, mens høyre høyttaler er en langt større gulvstående høyttaler. Akkurat den sammenligningen blir veldig "grovt sett", men du ser sikkert poenget mitt
    Det du kan gjøre, uten noen ombygging av noen forsterker er å ganske enkelt kjøre høyttalerkablene gjennom subforsterkeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen mulighet er å lage en stereo til mono konverter.
    Bridge converter
    Mener jeg har sett en enklere måte å gjøre dette på her på forumet, men finner det desverre ikke igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men då er vel signalet som kjem inn på subforsterkaren forsterka? Då kunne eg vel like godt ha kobla på ein passiv sub på høgtalarutgangane i staden?

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det KAN du gjøre ja, men har ikke subwooferen noe delefilter vil den spille(eller ofta rote det til) langt over 100hz. En aktiv subwoofer med mulighet høyttaller inn- og utganger lar deg velge mellom å kutte frekvensområdet i to, altså la subwooferen ta sin del og høyttalerne resten, eller du kan ganske enkelt kjøre signalet gjennom subwooferen, da slik at høyttalerne får det hele og fulle signalet, mens du justerer subwooferen til den delefrekvensen som passer best.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •