tankespinn rundt nytt design på subkasse. hjelp meg å tenk litt.. :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

tankespinn rundt nytt design på subkasse. hjelp meg å tenk litt.. :)

Hei folkens. Jeg har sotte å sett meg litt rundt i stua mi.. Den er ca 8x5m og har en pipe med ovn ca 1.70 fra ene bakveggen i forhold til der tv og fronthøytalere står. (nå har dere en ca peiling på hvordan stua mi er )

Det jeg kom til å tenke på, er følgende.

I hjørnet bak fronthøytalerne, så er det litt tomt.. Det er liksom ingenting der.. FH står ca 120 fra sideveggene og ca 40cm fra veggen bak dem. Det jeg tenkte på, var følgende.

I hjørnet som er, så tenkte jeg å sette en subkasse. For å integrere den mest mulig, så har jeg tenkt på rørsub eller kassesub. Ingen av disse vil fungere tilfredsstillende nok, tror jeg. MEN, så slo det meg.. ganske hardt også.. Hva om jeg lager noe som ligner på ett hjørneskap. Ca 100cm høyt. og i bunnen av dette, helt ned mot gulvet, lager jeg en bassport. Lukket system, med en sub som spiller ned mot gulvet. Henger dere med?

Har lagt ved ett bilde som illustrerer litt hvordan jeg tenker.. Jeg har jo så klart litt plass å leke meg på. hjørnet er på ca 120x120cm å full takhøyde, så jeg har store muligheter til å bygge stort, men jeg vil prøve å heller gjøre det så lite som mulig, å heller høyere.. For det er tross alt lettere å skjule noe høyt å smalt, enn lite å tykt.. jeg har prøvd å gjemme meg selv, det er ikke alltid like enkelt... :P:P

Anyway, har dere noen innvendinger/tanker på dette prosjektet? er det helt håpløst, eller tror dere det vil fungere sånn litt?

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om dette er eit rom med mange gjenstander i, vil vel desse bli satt kraftig i sving om kassa skal stå inntil veggen, utan mellomrom? Vil vel også bli veldig brutal bass frå det eine hjørnet, då veggane også vil bli satt i sving?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    strålende ide!

jeg har tenkt på det samme en stor fet subb med masse power men ikke bruker alt av plass og en kasse som passer in i stua og ikke blir stuens "klump"

go for it !

men viss den skal vere høg så kan du jo lage en bandpass?

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tandstad: for å svare på ditt innlegg først.. Ja, det blir kanskje brutal bass fra ene hjørnet. Men jeg tenkte ikke å bare bruke 1 stk 22mm plate å avskjære hjørnet med. Jeg blir å bygge en hel kasse, som kan flyttes til hvilket som helst annet hjørne, om jeg skulle ønske å flytte på det ved en senere anledning. Jeg bare tegnet kjempefort for å illustrere i paint.. Phear my skills, sier jeg bare.. Jeg vil bare integrere det så godt som mulig, uten at det skal gå på bekostning av lyd. Det er også muligheter for å gjøre en likedan operasjon i andre hjørnet av stua, altså bak den andre høytalere. Og så klart i bakenden av stua. Altså, jeg har fire hjørner tilgjengelig for å lage slike løsninger som dette. Det jeg lurer mest på, er om lyden blir bra ved å lage en slik innretning, eller burde jeg gå for ett mer plasseringsvennlig design?

Sleepy4u: jeg har ikke tenkt ut om det skal være lukket kasse, båndpass eller refleks sånn i detalj enda. Jeg har pr i dag lånt en push-pull kasse i båndpass design. og den rocker fletta av meg, for å si det på den måten. Men jeg skal levere den tilbake innen sommeren er over, så da må jeg finne noe annet som kan erstatte den. Så, da hadde det vært litt coolt med ett litt utenom det vanlige, da.. Jeg er nå en gang slik bygd.... Jeg skal komme tilbake med litt mere detaljerte tegninger, når jeg finner ut hvilket element jeg skal bruke som sub, for kasseberegninger og slike ting.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del ser ikke noen grunn til å gå for båndpasskasse hvis du skal ha en vanlig subwooferforsterker på den med aktiv deling eller koble den til dedikert subwooferutgang fra preamp i anlegget. Båndpass er etter min mening kun nyttig hvis du ikke har noen fornuftig lavpassfilter på signalet som går til subwooferelementet.

Ellers er ideen god, den. Vær bare klar over at hjørneplassering gir maksimalt trykk, men kanskje den minst jevne spredningen i rommet, siden det gjerne settes veldig lett i gang stående bølger fra en slik plassering.

Har du evt vurdert å bygge 2 slike (en i hvert hjørne), slik at man får en viss symmetri? Det kan ofte jevne ut noen av rommets uheldige effekter. Det er gjort forsøk med slike varianter, og jeg laget en gang en oppsummering av et whitepaper om dette en gang. Dersom du er interessert i mer om hvordan du kan bruke flere subwoofere for å få jevn spredning av bassen i rommet, sjekk denne tråden:
    http://avforum.no/forum/hoyttalere/2...e-kanalen.html

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chin
    Anyway, har dere noen innvendinger/tanker på dette prosjektet? er det helt håpløst, eller tror dere det vil fungere sånn litt?
    Løsningen er enkel.

1. Bygg en tubesub.

2. Lag en "fake hjørneskapfront" som plasseres foran sylinderen.

3. La den "fake" fronten avslutte over gulvet slik at alt "trøkket" kan blåse ut langs gulvet. Avslutningen i høyden kan du sjonglere med.

På denne måten unngår du å bruke husets vegger som en del av kassen, med alle problemer det innebærer.

Skissen din passer fint til dette forslaget

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Dersom du er interessert i mer om hvordan du kan bruke flere subwoofere for å få jevn spredning av bassen i rommet, sjekk denne tråden:
    http://avforum.no/forum/hoyttalere/2...e-kanalen.html
    Dette er en artikkel som er skrevet for lenge siden.

Forutsetningene som er lagt til grunn fra Harman er basert på veldig sjeldent eller ikke-eksisterende plassering av subwoofere.

Virkeligheten har de siste årene vist oss basshungrige at det nevnte kartet IKKE stemmer med terrenget

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Dette er en artikkel som er skrevet for lenge siden.

Forutsetningene som er lagt til grunn fra Harman er basert på veldig sjeldent eller ikke-eksisterende plassering av subwoofere.

Virkeligheten har de siste årene vist oss basshungrige at det nevnte kartet IKKE stemmer med terrenget
    Kan du forklare hva som ikke stemmer?

Følgende forutsetninger gjelder for Harmans resultater:
    * Rektangulært rom
    * Flere sitteplasser fordelt rundt et punkt litt bak midten av rommet.
    * Jevnest mulig spredning av bassen i de nevnte sitteplassene, ikke maksimalt lydtrykk.
    * Plassering av subwooferne inntil minst en vegg

Harman har videre gjort BÅDE simuleringer og målinger som ligger til grunn for resultatene på en rekke konfigurasjoner. At plasseringene er sjeldent forekommende kommer vel høyst sannsynlig av at det møbleringsmessig ofte er liten plass til å plassere subwooferne midt på vegger.

Kartet stemmer ut fra de forutsetningene IKKE dersom man ønsker å maksimere bassens SPL i EN sweet spot-posisjon, men jeg har så langt til gode å oppleve at én enkelt hjørneplassert subwoofer i et rektangulært rom gir en jevn spredning over flere sitteplasser og minimering av stående bølger, selv i en enkelt sweet spot.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Kan du forklare hva som ikke stemmer?
    Artikkelen fra Harman ville vært interessant HVIS de i utgangspunktet hadde basert sine plasseringer av subwoofere lik en normalt møblert stue, med de vanlige variasjonene av rommets utforming og veggenes konsistens.

Målinger og resultater/konklusjoner av et slikt omfattende prosjekt - ville vel egentlig vært en praktisk hjelp for allmenheten..............

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Artikkelen fra Harman ville vært interessant HVIS de i utgangspunktet hadde basert sine plasseringer av subwoofere lik en normalt møblert stue, med de vanlige variasjonene av rommets utforming og veggenes konsistens.
    Vel, de forsøkene de gjorde i "Real room" er såvidt jeg kan se ganske konsistent med en god del av hjemmekinoene der ute, med vanlig dør i ene veggen, en sofa å sitte i, samt noen irregulariteter som TV, høyttalere, elektronikk etc. plassert i rommet, men ellers lite møblering. Forskjellene mellom simuleringer og målinger er sånn sett svært nær hverandre i denne undersøkelsen.

Jeg vil også hevde at hjemmekinoene som folk benytter varierer voldsomt i utforming, møblering, veggmaterialer, irregulariteter etc, og at Harmans rom er et sted innenfor disse variasjonene. Men rommet er selvfølgelig ikke representativt for alle andre hjemmekinoer.

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant diskusjon dette.

Driver å leter meg rundt etter noen form for rør som jeg kan bruke til å lage tubesub, men det er ikke lett å finne noe gratis om dagene. koster litt for mye å drive på med denne hobbyen, det skal være sikkert. Men skal starte byggetråd etterhvert som jeg finner ut hva jeg skal bygge for noe.. Takk for innspill.

/sture

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chin
    Interessant diskusjon dette.

Driver å leter meg rundt etter noen form for rør som jeg kan bruke til å lage tubesub, men det er ikke lett å finne noe gratis om dagene. koster litt for mye å drive på med denne hobbyen, det skal være sikkert. Men skal starte byggetråd etterhvert som jeg finner ut hva jeg skal bygge for noe.. Takk for innspill.

/sture
    Hmm.... gratis var jo veldig billig da... Men rør til en sub får du vel for en 3-400 kroner. Er ikke all verden det vel?

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.. Tenkte nå ikke heeeelt gratis, da. men jeg skal se hva jeg får tak i på den lokale byggmakker sjappa.. jeg vet dem ikke har slikt inne, men om dem må "spesialbestille" så blir det litt dyrere enn det jeg hadde tenkt meg.. Vurderte også å bruke avkapp av slike plastrør som legges under veier som stikkrenner.. Oransje eller svarte. Om dere vet hva jeg tenker på. Er disse tilnærmet like gunstige som de rørene som du har brukt, runew?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •