Lurer litt på å bygge selv..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lurer litt på å bygge selv..

Heisann..

I min fattige studenttilværelse har jeg ikke råd til å legge all verden med kroner i anlegget, selv om jeg gjerne vil det. Det jeg har nå er gammelt, og det var tilogmed low-end når jeg kjøpte det for konfirmasjonspengene

Her om dagen nevnte et par kompiser av meg at bygg av egne høyttalere ikke nødvendigvis er dyrt eller vanskelig.

Derfor håper jeg noen snille sjeler her inne kan hjelpe meg litt på vei.

Til å begynne med trenger jeg bare litt lesestoff på hvordan man bygger, hva man bør tenke på osv osv.
    Det må da finnes en begynner-how-to en eller annen plass ?

Også var det komponenter da. Jeg har tidligere vært innom hifi klubben å siklet litt på høyttalere der. Jeg ville være storfornøyd om man klarte å lande på noe som tilsvarte Dali IKON 2 (både kvalitet, pris og størrelse )
    Noen forslag på butikker, komponenter og denslags?

håper noen kan hjelpe meg litt på vei her.

mvh
    bf

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først, det blir ikke billigere å bygge selv før man er over "Budsjett-segmentet" og man må syns at selve jobben og byggingen i seg selv er en del av kosen.

Det finnes mye kjekt å lese i DIY delen av forumet.
    Andre kilder til inspirasjon kan være:
    DIY Loudspeaker Projects
    Zaph|Audio
    Hifi Forum HFLS-1 Högtalare
    Google

Og selv om du kanskje ikke begynner å konstruere med det første så kan det være nyttig å lese: ELTEK AS

Selv syns jeg alltid selvbygget låter bedre enn kjøpt

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heisann..

takk for tips på sider og bok. Nå mangler det ikke litteratur ihvertfall.

Så du mener det er vanskelig å lage en billigere høyttaler men med samme kvaliteter som dali Ikon ?

Og selvsagt, jobben er jo kos. Prosjekter er gøy

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde dali ikon i tankene med HFSL linken. Dette er en godt bokhylle høyttaler som du vil kunne bygge billigere enn Dali Ikon, men jeg har ikke noe konkret sammenliknings grunnlag annet enn bestykning og omtale.

Prosjekter er knall gøy Er selv i slutten av "fattig" studenttilværelse... og da tar ting gjerne litt tid... brukte vel et år på mitt siste prosjekt

Newcomer bele sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal også bygge mine egne høyttalere. Tror jeg skal prøve meg på
    de meget omtalte BEL MKII. Kit kan du får kjøpt på CreativeHiFi

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er også en side det er verdt å kikke på, selv om mange av disse konstruksjonene blir en god del dyrere.

DIY Loudspeaker Projects

Newcomer NostraD sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her finner du DIY høyttalerkits av ganske høy kvalitet:
    DIY Speaker Kits Canada & Customer Speaker Cabinets - Raw Acoustics

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    denne virket interessant Zaph|Audio - Bargain Aluminum MTM

han gir en pris på 175 dollar, så om man sier 230 dollar med porto lander det på 1450 kr før man kjøper deler til kassen.
    Virker veldig lovende prismessig. noen kommentarer på elementer og denslags?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så interessant ut ja.

Nå får du tak i alle delene her i landet utenom Dayton bassene. Så bassene er de eneste jeg ville kjøpt fra uniten, hyggelig pris på bassene ivertfall. Men beløpene blir nok litt mer enn du estimerer med: Delefilter og diskanter fra Eltek kommer på 1200kr og bassene fra usa kommer vel på ca.750kr (+/- endel). minimum 500kr i dilldall kommer fort i tillegg(som kabler, terminaler, dempemateriale, finish m.m)

Etter hva Zaph selv skriver(og måler) så ser det ut som et ganske bra prosjekt. Eneste må være at ikke alle liker klangen av metall membraner så godt. Har du hørt høyttalere med alu-membran i alle ledd før? (Håper alikevel du kjører på, alltid kjekt med byggetråder av "nye" ting)

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste minuset med metallelementer er at de muligens kan "ringe" eller lage uønsket støy ved visse frekvenser om ikke kabinett og delefilter er konstruert skikkelig. Men ettersom dette er et kit, så burde vel slike ting være tatt til betraktning.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Så interessant ut ja.

Nå får du tak i alle delene her i landet utenom Dayton bassene. Så bassene er de eneste jeg ville kjøpt fra uniten, hyggelig pris på bassene ivertfall. Men beløpene blir nok litt mer enn du estimerer med: Delefilter og diskanter fra Eltek kommer på 1200kr og bassene fra usa kommer vel på ca.750kr (+/- endel). minimum 500kr i dilldall kommer fort i tillegg(som kabler, terminaler, dempemateriale, finish m.m)

Etter hva Zaph selv skriver(og måler) så ser det ut som et ganske bra prosjekt. Eneste må være at ikke alle liker klangen av metall membraner så godt. Har du hørt høyttalere med alu-membran i alle ledd før? (Håper alikevel du kjører på, alltid kjekt med byggetråder av "nye" ting)
    Hmm, greit å kunne få det i norge også.
    Huff, regna på basselementene. Prisen på dem er ikke så ille, 66 dollar for 4 stk, men portoen på 60 dollar i tilleg var jo litt nedtur. blir 1000 med moms, evt 750 om jeg får det sendt som gave via en kompis i statene.

Hvilke høyttalere i butikk har alu membran? Jeg får prøve å ta en tur i butikken for å høre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •