russebilanlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

russebilanlegg

heihei, da er det snart på tide å få opp anlegg i russebilen.
    tenkte å benytte meg av eltek sitt 4 for 3 tilbud for db12. men er litt i stuss på hvilke av disse ELTEK AS forsterkerne eg skal bruke. enten 4*80w eller 2*260 (to og to element i parallell -> 2ohm).
    ka syns dokkar? eller ville det blitt bedre med 1stk ELTEK AS dynabel DY94 12"? og kjøre 530W brokoblet med "2*170W"-ampen?
    målet er høy bass, masse trykk:P

ellers blir det sikkert resolution kitet med 6" og en cd-spiller.

men hva er disse greiene med kondensatorer? er det en nødvendighet å bruke ekstra kondensatorer på såpass kraftige forsterkere?

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er vel ikke første russebilen jeg bygger eller hjelper til med siden bilstereo er igrunnen mitt felt
    personlig mener jeg at db12 er litt for spinkel med for liten slaglengde og tålighet til å lage nok bråk i en russebil..greit at det vil lage litt dunk men kalkuler litt på 3stk re12, som med litt smisk med importøren vil koste omtrent som db12 tilbudet, så vil du se at re12 vil flytte mer luft i tilleg til at jeg syns de spiller myye bedre/finere enn db12...feks re12 med sine 12mm xmax mot db12 sine 6mm er jo litt, og sjøl om de er oppgitt til å vere litt mer tungdrevne enn db12 er det bare å pushe på med mer guffe..
    godt mulig at morel.no kan gi en grei total pris på 3stk re12 og en USAmps til å drive de, og kansje et re6 kompsett på en USAmps...-bare hils fra meg hehe...
    dy9412 har 11mm xmax men tåler ca 5-700w så de vil jo kunne lage litt bråk de oxo..

dreamtm.no har også et oki utvalg på billige elemeter og forsterkere, de har forsterkere som er oppgitt til mer wrms enn dynabel forsterkerene til en billigere peng,men de skal visst funke meget greit.

kondensator mener jeg er bortkastet.. bruk heller penger på flest/mest mulig batteri slik at det er litt kapasitet når motoren ikke er igang.
    legge til ekstra strømkabler fra batteri til jording, fra dynamo til batteri , fra motor til chassi hjelper på ved større strømtrekk, noe som de orginale kablene ikke er dimensjonert for. bytte laderegulator for å få opp volta gir mer krefter i anlegget.
    kommer an på type bil, men å få forsterkeren så nærme batteri som mulig så man får kortset mulig strømkabel er bare en fordel. litt bedre med lengre høytt-kabel enn strømkabel.

håper dette var til hjelp

Active clsc-215 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kanskje denne er noe å prøve på?
    www.lydibilen.com

er samma som eltek selger, bare annen logo å pris.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sfh
    er vel ikke første russebilen jeg bygger eller hjelper til med siden bilstereo er igrunnen mitt felt
    personlig mener jeg at db12 er litt for spinkel med for liten slaglengde og tålighet til å lage nok bråk i en russebil..greit at det vil lage litt dunk men kalkuler litt på 3stk re12, som med litt smisk med importøren vil koste omtrent som db12 tilbudet, så vil du se at re12 vil flytte mer luft i tilleg til at jeg syns de spiller myye bedre/finere enn db12...feks re12 med sine 12mm xmax mot db12 sine 6mm er jo litt, og sjøl om de er oppgitt til å vere litt mer tungdrevne enn db12 er det bare å pushe på med mer guffe..
    godt mulig at morel.no kan gi en grei total pris på 3stk re12 og en USAmps til å drive de, og kansje et re6 kompsett på en USAmps...-bare hils fra meg hehe...
    dy9412 har 11mm xmax men tåler ca 5-700w så de vil jo kunne lage litt bråk de oxo..

dreamtm.no har også et oki utvalg på billige elemeter og forsterkere, de har forsterkere som er oppgitt til mer wrms enn dynabel forsterkerene til en billigere peng,men de skal visst funke meget greit.

kondensator mener jeg er bortkastet.. bruk heller penger på flest/mest mulig batteri slik at det er litt kapasitet når motoren ikke er igang.
    legge til ekstra strømkabler fra batteri til jording, fra dynamo til batteri , fra motor til chassi hjelper på ved større strømtrekk, noe som de orginale kablene ikke er dimensjonert for. bytte laderegulator for å få opp volta gir mer krefter i anlegget.
    kommer an på type bil, men å få forsterkeren så nærme batteri som mulig så man får kortset mulig strømkabel er bare en fordel. litt bedre med lengre høytt-kabel enn strømkabel.

håper dette var til hjelp
    dette hjalp meget mye på ja takker for bra svar!
    da er db12'ene ute av bildet foreløpig, siden du mener de ikke vil duge. 94'en har kommet inn på førsteplass nå i første omgang siden det er det enkleste. så skal eg sjekke med de re12 elementene, og se om eg kan få noe til der. totalt budsjett på anlegget er 6000,-

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har sjekket litt nå, og 2stk re12 vurderes også. men spørsmålet er nå hva som vil yte mest trykk av to re12 @ 170w pr element eller DY94 med 530w.
    tror fortsatt eg går for dynabel sin forsterker.

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    re12 er dvc4ohm så 2stk vil få like mye watt som en dy94, pga at du seriekobler spolene til 8ohm og så elementa i paralell som vil gi 4ohm mono
    realmofexcursion.com har diverse smakebiter...hehe....
    men hvordan det blir dy9412 vs. re12 er jeg ikke helt sikker på, men vil tro re12 vil sette litt mer luft i bevegelse..den gir ihvertfall veldig mye for pengene da den koster ca.1000-1200,-stk i feks UK..
    og dreamtm sine 2ch alternativ
    du kan jo høre med Pål på morel.no om han gir deg en oki pris på et komplett anlegg til bilen

bedre å kjøpe det billigste fra respekterte merker enn like dyrt fra jalla merker.... hehe...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heller litt mot re12 nå. men ifølge simulering vil eg få mer lydtrykk med 4 stk db12 enn med 2 stk re12. faktisk hele 3-4db mer, og i tillegg vil re12'ene gå tom for xmax lenge før db12. på meg virker 4stk db12 rett og slett mer gunstig på mange måter.
    men du sier at db12 har 6mm xmax? ifølge hva om står på dynabel sine sider har de 12mm, samme som re12.
    men for all del, det er du som er pro her, så hvis du fortsatt anbefaler re12, så går eg nok for den.

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om du ser på parametrene som eltek opplyser, både over tlf til meg personlig og på websiden, så har man spole-høyden og lengden på gapet som ikke lyver.. den tillsvarer 6mm xmax på db12, og forresten alle andre element som eltek selger blir det opplyst om maksimal lineær xmax begge veier. re12 er det en vei lineært..eller 24mm utifra eltek sin standard.
    er jo godt mulig det blir bedre med 4stk db12, på kalkulasjoner som jeg ikke har prøvd så mye på, men utifra det jeg har hørt av de begge så foretrekker jeg re12.
    selvfølgelig..om du strekker budsjettet et par kroner så er det jo like greit med 2stk sr15 hehe...

og ikke gi meg skylden for at du velger re eller db..hehe.... jeg sier bare min mening og erfaring
    mon tro hvor mange kroner jeg har "kasta vekk" bare for å prøve de ulike produkter...men blir jo bare en erfaring rikere da

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke gaa for noen PA elementer hvis du skal spille hoyt og med mye bass? Den bassen som imponerer flest folk ligger ikke ved 20hz ,men ganske mye hoyere.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei den "imponerende" bassen ligger vel rundt 40hz. men bilelementer er vel litt på samme måte som pa-elementer når det gjelder dyp bass. dessuten vnil vel bilelementer tåle mer fuktighet og påkjennelser en bilsubb vil få.
    skal se på bilen idag og vurdere hvor mye vi faktisk har plass til. tror nok det blir til at vi går for to stk re12, bf1702 forsterker, resolution 6 komp-pakke og en billig cd-spiller med god nok amp til å drive resolution-tingen.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

russebil ja

Da jeg var russ for noen år tilbake var det jeg som fikk ansvaret for byggingen av stereoen den ble ganske stor med 4st Phoenix Gold R12 kombinert med en stor Profile forsterker og 6st 6x9" og 6st 5,25" med effekt fra to andre profile forsterkere, vi hadde to "små" batterier rett ved anlegget og det hele var koblet slik at man ved å vri en nøkkel kunne koble de to "stereo" batteriene sammen med hoved batteriet slik at de ble ladet men bare kjøre på de to batteriene når man sto stille så man fikk startet etterpå, det hele var pcstyrt fra en inverted laptop som hang i taket såklart med fjernkontroll på lys og lyd.

Vi kjøpte en kondensator men den ble aldri brukt da batteriene ikke hadde noe problem med å levere strømmen kjapt nok.

Vi målte aldri noe volum i den men det var årets russebli når den var ferdig.

I ettertid var det kanskje dumt å bruke så mye penger på det, ble vel et busjett på 100k for en russebil på bygda, men du verden så morro (fikk igjen mer enn det vi ga for bilen men fikk ikke igjen for investeringene vi gjorde).

Hadde jeg skulle gjort det igjen hadde jeg gått for færre og bedre elementer.
    Ble vanvittig mye kabler og kontakter som skulle skjules og skjekkes med 16 elementer, Dessuten tar det mye plass i bilen.

Newcomer mr.DIY sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du har et så stramt budsjett som du har, så ville jeg tatt en titt på bruktmarkedet viss jeg var deg. Kan få mye bra for penga da:P

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du vil få et ganske begrenset lydtrykk om du har tenkt å bruke spilleren med sine 15~20w til å drive komposettet,flere før deg har sagt "det blir sikkert bra nok", men etter montering så blir det en forsterker på kompsette alikevel...
    om du spør morel.no så kansje han gir et par % om du kjøper re12 subbene og re6 kompsett med han kansje han gir deg en oki pris på en 4kanaler til å drive begge deler. intet som er bedre enn det.
    et eksempel :
    1stk US Amps XT1600.4 4x100 watt RMS NOK 2 598,-
    2stk Resonant Engineering RE12 NOK 598,-
    1sett RE6,5 Komponentsett, 4 Ohm NOK 1 698,-
    = 5492 tilgivelige kroner som du kansje får rabatter på om du ringer å spør, litt www.morel.no reklame på bilen så hjelper det dere begge..hehe....

re6.5 kan jo byttes ut med de billigste morel som, spiller sikkert oki de også.
    cd-spiller kan du stikke til en sjappe å prøve den billigste pioneer p30 modellen, typisk "ungdoms-modell" med litt av hvert av utstyr.. jeg har p55 og er oki fornøyd.

men nå på vei til båten til en kompis hvor jeg monterer 2stk gzhw12 med 2kw forsterker og 2sett med dls 7x10"coax og 2x300w forsterkeri
    snart påsketur..hehe....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •