Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 23 1 2 3 4 5 11 21 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 451
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!

Fant ut jeg like gjerne kunne lage en samletråd, for planlegging, måling og forhåpentligvis etterhvert bygging av mine planlagte 3-veis Seas frontht.

Utgangspunkt: 3-veis med aktiv bass og aktiv) deling på 200/250Hz

Elementer: Seas, fordi jeg er patriot ovenfor norsk industri! Også litt fordi det faktisk er bra saker også

Bass: Seas L26RFX/P
    Mellomtone: Skal også benyttes som bass/mellomtone i 2-veis senter og bakhøyttalere etterhvert, så god bassrespons er også et krav.
    Diskant: Er generellt skeptisk til metalldomer, idet de ofte får en "hard" lyd i mine ører.

Tanker, ideer og meningsmåling rundt design finner du her:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...oppdatert.html
    Av 110 stemmer sålangt, sier 54% sidemontert bass, mens 39% liker pyramideformen best.
    Jeg selv ønsket pyramideform i utgangspunktet, men har nå fablet litt om et bredbaffeldesign, noe samboeren ikke er helt begeistret for :evil:

Fremdrift: 2 stk L26 er kjøpt, og testing er på gang. Målinger kommer snart!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Seas L26RFX/P

2 stk Seas L26 er allerede kjøpt, etter at jeg fikk et knalltilbud.
    Jeg har benyttet Bassbox Pro 6 til beregninger.
    Room Eq Wizard er benyttet til målinger, og Analog Radioshack dB måler brukes som målemikrofon.
    Rommet målingene foregår i, er ca 3,8 x 6,3 meter.
    Dette er på ingen måte noen profesjonelle målinger, men det viser ihvertfall innbyrdes forskjeller mellom forskjellige kasseløsninger etc.

Med Qtc på 0,707 tilsier dette et kassevolum på ca 20 Liter
    Med Qtc på 0,5 tilsier dette et kassevolum på ca 50 Liter
    Vedlegg 1 viser beregnet Frekv. resp for disse to lukkede kassene
    Vedlegg 2 viser målt Frekv.resp i rommet, i 20 resp 50 liters kasse. Bassen er plassert på gulvet, med frontbaffel 0,5m fra vegg, måleavstand er 1m i høyde med senter på element.

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Likte best sidemontert utgaven av de tegningene du har laget, slanke fine linjer. Pyramide formen er jo ganske bra den og, men syntes ikke det ser så bra ut med basselementet plassert så langt nede i forhold til resten.

Jeg er egentlig mest fan av tradisjonellt utformede høyttalere, med alle elementene plassert i fronten. Vet ikke helt hvorfor, men det er noe med det å ha rettet basselementene mot seg.
    Kan jo for eksempel lage en innsnevring av bafflen over bassen, slik at høyttaleren ser litt smalere ut.

Vet ikke om du har bestemt deg for mellomtone og diskant enda, men jeg kan hvertfall anbefale CA15RLY. Bruker den selv i en 2 veis HT med 27TDF diskant, og jeg er meget fornøyd. Jeg har ikke hørt L18 eller CA18, de er sikkert gode de og, ville dog tenkt meg om ett par ganger før jeg valgt aluminium i mellomtonen.
    Kikket litt på MCA15RLY ser ikke så værst ut på papiret, har rimelig rett respons fra 200Hz og opp til 5000Hz.

Blir uansett spennendes å se hva du velger å gå for.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at det blir en slank høyttaler med sidemontert bass, men den blir også dyp, noe som blir godt synlig i mitt oppsett. Ellers er jeg litt skeptisk til sidemontering av bassen, mtp spredning og frekvensrespons.

CA15RLY er en knallgod mellomtone har jeg forstått, men ikke det jeg er ute etter desverre. Pga utvidelse til surround senere, SKAL diskant og mellomtone/bass elementene være identiske i alle 5 høyttalerne.
    Tilnærmet lik lydsignatur er ikke godt nok
    Pga bassrespons i senter og bakhøyttalere, vil dette altså bli en (eller to) 6,5"
    L18RNX/P symes jeg har fremragende bass og midbass, mellomtonen er også godkjent i mine ører, men følsomheten daler over 1000 Hz og det passer dårlig
    CA18RLY krever store kasser, og er derfor lite egnet til senter/bakht.
    CA18RNX er sålangt den mest lovende kandidaten, men de har jeg aldri hørt selv :???:

Som diskant heller jeg for øyeblikket mest mot 27TDFC

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha subwoofere i oppsettet? I så fall er det vel ikke så farlig med ytelsen i bassen under 80Hz for det mellomtoneelementet?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Peerless XLS-12 som bidrar i bunn på film ja.
    Håper riktignok å kunne dele på 60Hz.
    Har i dag 5 stk Epos ELS-3(S), med 5" bass/mellomtone, men ønsker å oppgradere til 6,5" i senter og bakht.
    Planen er at jeg da kan sette receiver i Large og få mer trykk og dybde.
    Epos har bra midbass, men gir seg ved 60-65Hz noe som låter "tynt".

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lukket vs bassrefleks

L26 har nå gått noen test-timer i 50 liters lukket kasse. Lyden begynner å komme seg, selv om de antagelig ikke er ferdig innspillt enda. Det jeg ikke er fornøyd med er effekttåligheten. Det er ikke så veldig vanskelig å få de til å bunne ved dypbass.
    L26 har lav Qts (0,33), noe jeg leser som bassrefleks i utgangspunktet, men disse er allikevel anbefalt med lukket kasse. Jeg antar det er fordi de har forholdsvis tung membran (53gr)?
    Men nå har jeg puttet inn et rør - Ø76 med lengde 360mm, noe som gir en avvstemning rundt 25Hz. Dette burde gi en noe bedre effekttålighet, som man ser av vedlegg 2 nedenfor, skal de nå tåle 100w ned til 20Hz før de overgår X-max.

Vedlegg 1: Beregnet frekv resp - lukket vs bassrefleks
    Vedlegg 2: Cone displ - lukket vs bassrefleks
    Vedlegg 3: Group delay - lukket vs bassrefleks
    Vedlegg 4: Målt frekv resp - lukket vs bassrefleks

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, her var det lite respons å spore gitt.........

Men, men i dag har jeg lyttet endel på bassrik musikk, og bassrefleks var redningen hva effekttålighet angår. Selvfølgelig går det litt utover kontrollen i den nederste oktaven, men konklusjonen er at jeg bygger bassrefleks, og plugger rørene de gangene jeg føler for det

Fant ut jeg måtte flytte kassene ut i stuekinoen, og la Denon 3805 få prøve seg på de. Koblet de til Sone 2 utgangene, som ble foret fra sub utgangen. Satte delefrekvens til 200Hz, og lot de spille sammen med mine Epos ELS3.
    Det ble en positiv opplevelse, ikke minst fordi jeg fikk en noe bedre frekvenskurve i dette rommet. Stuekinoen er ca 6,7 x 4,7 meter

Vedlegget viser frekv respons i 1.lytterom vs stuekino.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dessverre ingen faglig tyngde å bidra med, så jeg følger med fra sidelinjen og var også inne å stemte på design. Liker ideen din om å bygge surr-sett med tilsvarende elementer til en overkommelig pris. Så for all del, du må ikke slutte å poste nå.

Hvordan er det med delefilter? Har jeg oversett planene for dette eller er det litt tidlig enda?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ikke la deg "skremme" av at det ikke er så mye respons. Jeg tror mange leser postene og trådene dine, noe du burde se på antall treff på tråden. Jeg følger med på det meste av dine DIY prosjekter da jeg synes de er meget godt dokumentert og med gode resultater (finish).

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delefilter er ikke nevnt, fordi jeg ikke har peiling!
    Det blir altså aktiv deling mellom mellomtone og bass, noe 3805 tar seg av.
    Så det gjenstår et passivt filter mellom diskant og mellomtone.
    Surrer litt med ideen om å benytte 2 mellomtoner pga følsomhet.
    Så kan jeg i utgangspunktet benytte samme delefilteret til senterht, når den tid kommer. Håper jeg?!

2 stk CA18RNX og 27TDFC, med deling rundt 2500Hz kanskje?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, sorry. Jeg har nok vært litt treg, har ikke reflektert over det at du skal dele aktivt.ops:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kor høyt skal du dele bass\mellomtone? og hvor bratt filter?
    med mindre du ikke deler så altfor lavt eller har veldig bratt aktivt filter, så vil jo diskanten og bassen øke nivået på mellomtonen ett par db. vet ikke kor pro du er på delefilter, men bare en påminnelse ihvertfall derfor kan det jo også bli vanskelig å bruke samme filter på bak-kanalene, mer er vel ikke store justeringene som skal til. bare litt demping på diskantene kanskje.
    du kan jo se om noen av prosjektene til zaph kan justeres litt til å implementeres i ditt prosjekt?
    Zaph|Audio

har hørt at man ikke skal bruke to diskanter, for da blir det bare rot. men er det noen som vet om dette til en viss grad gjelder for mellomtoner som går litt høyt også?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nå da ha valgt de aktive modulene til Hypex.. da slipper du å tenke på delefilter. Eltek kan skkert hjelpe med utregning siden de har både seas og hypex..

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er interessant og kjekt. Bra at flere DIY'ere på forumet selv begynner å måle faktisk respons. Man kan lese om så mange "tabell"-filter prosjekter man bare vil uten å bli videre klok. (Jeg er bland tabell-rytterene, men til neste prosjekt så skal måleutstyr være på plass.)

Syns planen om 2x CA18RNX høres fornufig ut. Da beholder du homogeniteten i anlegget, og får samtidig en potent senter. Følger spent med, selv om jeg ikke har så mye veti å si.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skogs: Denon 3805 vil ta seg av drift og aktiv deling, delefrekvensen vil havne på 200 el 250 Hz.
    Som nevnt før har jeg ikke peil på passive delefilter. Jeg forstår hvordan de fungerer, og jeg har loddet sammen flere, men aldri konstruert de selv.
    Mener du at overlappingen i delefilteret gjør at mellomtonen heves? Gjelder det alle type filtre? Trodde det var et Butterworth-fenomen
    Og uansett kan vel ikke det gjelde hele frekvensområdet til mellomtonen?
    Eller er jeg på jordet nå? ops: (Kanskje til og med på feil jorde?)

For meg er dette et læreprosjekt, så all hjelp, erfaringer og synspunkter er velkomne.

Det jeg håper på at lar seg gjennomføre i praksis, er å bygge en ht med bred baffel, dvs +/- 50cm. Noe som vil gi baffelstep ned i 200-300Hz, og kompensere dette med gain på forsterkeren til bassene.
    Det andre er å benytte 2 stk mellomtoner, for å komme nær følsomheten til diskanten.
    En kompis av meg er Hifi-freak og bygger høyttalere stadig vekk. De har en fellesnevner; enorme delefiltre som skal gi "perfekt" frekvensgang og fase. Og enden på visa er følsomhet på typisk 82-84dB. Det er ikke hva jeg ønsker!

Og ikke prøv å tvinge meg :-D

Men jeg er stygt redd for at 2 stk CA18RNX er overkill mtp følsomhet.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Design - en lek med Sketchup

Som før nevnt har jeg blitt hekta på en bredbaffel design på disse frontene.
    Og jo mer jeg tenker, tegner og beregner, jo mer fornøyd blir jeg
    Og jo mer sambo ser og hører om det, jo mer grinete blir hun

Men jeg kan jo ikke gi opp enda, så jeg har lekt litt med Sketchup, og tenkte kanskje AV-folket kan gi noen synspunkter på om jeg burde fortsette å irritere sambo eller ei?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der var virkelig en pen front! Kjør på!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kikket raskt på de to kassealternativene. Jeg anbefaler deg å gå for bassrefleks, men å avstemme den langt lavere enn det du har gjort i eksempelet. Vel, frekvensgangen taler for at Fb ligger rundt 35-40Hz, mens cone displacement tyder på at den ligger på 25Hz. Jeg lurer på om du kan ha kommet borti en funksjon og satt på en ekstra bassport eller noe før du tok ut frekvensresponsen?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror simuleringene er korrekte. Grunnen til at frekvensgangen ser ut som den gjør, tror jeg er at kassevolumet er presset godt under en ideell størrelse for bassrefleksavstemming på disse elementene. De fungerer (simulert) mye bedre i kasse på 80 liter enn 50 liter på bassrefleks.

Jeg tror også jeg ville senket portavtemmingen en tanke (til rundt 23Hz). Grunnen er at du i en liten kasse med 25Hz-avstemming (for dette elementet er det sånn ca under 60liter) vil få en liten partykul rundt 60-70Hz som du ikke trenger, mens du ikke får ut det optimale i dypbassen. Det er ikke kritisk, men kanskje en fornuftig finjustering å senke denne frekvensen litt.

Side 1 av 23 1 2 3 4 5 11 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •