Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno! - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 23 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 451
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Hva er dimensjonene på mellomtonekammeret? Når jeg ser på avstiverplasseringen lurer jeg også på hvor du har tenkt å trekke bassrefleksrørene.
    Kammeret er H30cm, B18cm og dybden er fra 6cm til ?? (det husker jeg ikke), bakplaten sitter i 15gr vinkel. Innvendig volum er 5,4L

Bassrefleksporten havner i front, under basselementet i mellom de to nederste avstiverne som sitter på skrå ned mot midten av bunnplaten.
    Benytter jeg CA26 vil jeg antagelig bare kunne sette inn et rett rør, men med L26 blir røret vesentlig lenger, og er da tenkt å svinge opp på siden av basselementet. Den horisontale avstiveren under basselementet er klargjordt for dette.
    Det blir altså bare ett rør. Håper å få tak i noe passende med 85mm diameter. Eller så har jeg 76mm liggende.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Moro å følge med på dette! Kunne vært morsomt å se frekvensmålingene dine også, slik at vi kunne følge med på hvilke problemer som oppstår og hva slags virkning de ulike tiltakene i delefilterne gir.
    Det kommer!
    Greit å få ut litt frustrasjon her rundt delefilterkonstruksjon etterhvert regner jeg med :-D

Gjorde forresten en test med demping i mellomtonekammeret i går, puttet inn 50gr med Acousto-Q som ga absolutt null utslag på frekvensmålingene. Det overrasket meg!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Det kommer!
    Gjorde forresten en test med demping i mellomtonekammeret i går, puttet inn 50gr med Acousto-Q som ga absolutt null utslag på frekvensmålingene. Det overrasket meg!
    Du har en skrånende bakvegg i mellomtonekammeret, noe som i utgangspunktet hjelper på interne stående bølger og refleksjoner. Hvis du i tillegg har et delefilter som deler betydelig høyere enn mellomtonens naturlige avrulling nedover i frekvens, så er det sikkert som du sier slik at dempingen i store trekk ikke gjør utslag på frekvensmålingene.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde først tenkt å lage mellomtonekammeret med "golden-ratio" dimensjoner, foreslått i Bassbox. Men fant ut under byggingen at en skrå bakvegg ville være enda bedre. Både pga stående bølger og fordi det ble litt mer luft rundt elementet på baksiden.

Når jeg testet ut dempemateriale var det ikke noe delefilter på, men pga så lite volum i kammeret, ruller jo mellomtonen av tidlig.

Veldig interessant å kunne teste ut sånne ting selv, og se hva som skjer (om noe skjer).

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lekt litt med målinger igjen i dag. Viste seg at noe av grumset i nedre mellomtone var refleksjoner fra gulvet. Men selv etter at de er fjernet, ser det ikke helt bra ut. Måler en mer ujevn frekvensgang enn i mine testkasser.
    Spørsmålet er om det er fra baffelen, eller fra mellomtonekammeret (stående bølger etc).
    Begynte om fra start idag for å få litt ryddighet i målinger og tester.
    Startet med å måle impedanse og S/T data på 6stk CA18RNX:

Nr : 001 - 002 - 003 - 004 - 005 - 006
    Fs : 34,4 - 37,4 - 36,9 - 36,6 - 36,5 - 34,6
    Vas: 35,7 - 36,1 - 37,7 - 36,2 - 38,7 - 36,6
    Qts: 0,28 - 0,33 - 0,33 - 0,33 - 0,33 - 0,29

1. og 6. elementet skiller seg litt ut, og det er disse to som er benyttet under testing, og derfor fått endel lengre innspilling.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på om dimensjonene til mellomtonekammeret er det som forårsaker de dippene du sliter med. Det er nok ganske mye å hente på eksperimentering med forskjellige dempematerialer. Jeg ville begynt med å putte på plass Rockwool eller Ultimat mot veggene i mellomtonekammeret og fylt resten av volumet lett med Acousto-Q.

Troels Gravesen påpeker i sin omtale av en høyttalerkonstruksjon med CA22RNX at det er viktig å dempe godt på bakveggen til basselementet, siden høyttalermembranen er veldig tynn og derfor veldig lett lekker ut reflektert lyd fra kabinettet. Dette er nok noe å tenke på for CA18 og CA26 også.

Som roffe sier, vi vil se frekvensresponskurvene!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt tålmodighet her nå! Vi tar ett skritt av gangen
    5 stk 27TDFC er målt, og det er vel bare FS som er særlig interessant her:

Nr : 001 - 002 - 003 - 004 - 005
    FS : 555 - 592 - 563 - 562 - 551

Som dere kanskje forstår er det nr 1 og 5 som er innspillt.

Her er impedansekurven til 6 stk CA18RNX:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-ca18_imp_freeair-jpg

Og her er impedansen til 5 stk 27TDFC:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-27tdfc_imp_freeair-jpg

Edit: Beklager rotet med bildene i første forsøk!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gjort noen enkle tester med demping av mellomtonekammeret i kveld.
    Resultatet er vel rimelig nedslående, og jeg antar en endring av kammeret er eneste fullgode løsning. Spørsmålet da er hvordan, og til hvilke mål.
    Blir nok en del testing av dette utover ja.

Jeg har lagt inn demping i bunn av kammeret for å verifisere hvor de stående bølgende i tilfelle oppstår.

Resultatet ser dere her, ingen revolusjonerende hjelp i dette akkurat.

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-ca18_demp_test-jpg

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det der måling av kun mellomtonen uten delefiltre?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja.
    Målingene er tatt på 0,5m avstand og med 3mS tidsvindu.
    Glem det under 400Hz, og peaken fra 500-700Hz kommer fra baffel.
    Det dippene ved ca 1050Hz og 2800Hz som er problemet.
    Som man ser så har jeg fått en liten reaksjon fra demping ved 1050Hz, mens den ved 2800 ser rimelig uberørt ut.

Vær obs på 1dB oppløsningen på diagrammet. Det er blåst opp for å lettere se feilene.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å gjøre en måling av mellomtoneelementet ditt i en åpen baffel / stor boks? Det vil vel kunne gi en del svar på hva som kommer fra mellomtonen og hva som kommer fra boksen.
    Er forresten diskanten garantert tett bakover?
    Diskanten og mellomtonen bør ikke dele samme trykkammer (noe de ikke gjør så lenge diskanten er tett bakover), siden det vil gjøre at diskanten oppfører seg som et bittelite slaveelement i forhold til mellomtonefrekvensene. Det er IKKE noe man ønsker.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg fikk et svar. Men det er ikke alltid man får det svaret man ønsker.

Jeg laget en testbaffel i dag, etter simulering i Edge og Baffel Diffraction Simulator, ble dimensjonene 49x107cm, hvor senter på elementet er plassert 10 cm ned fra toppen, og 5 cm ute av senter på bredden.

BDS kom opp med denne simuleringen; (utrolig bra!)

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-bds_49x107-gif

Edge var ikke riktig så optimistisk, men slettes ikke dårlig dette heller:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-edge_49x107-jpg

Deretter målte jeg frekvensresponsen på alle 6 CA18, og fikk meg en liten overraskelse

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-ca18_49x107-jpg

Spørsmålet er da hvorfor?
    Er dette normalt produksjonsavvik?
    De to som skiller seg ut ble kjøpt på et tidligere tidspunkt, har Seas slitt litt med kvaliteten på det tidspunktet?
    De to nevnte er pga alder, også de som er mest innspillt, vil det si at de 4 andre vil ende opp på samme måten etter innspilling?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg tatt en sammenligning av CA18 nr 1 og 2, i baffel og i høyttaler.
    Mellomtonekammeret i ht er her uten noe dempemateriale, og man ser godt hva baffel og kammer gjør av utslag på frekvensresponsen.

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-ca_1_2_baffel_vs_ht-jpg

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser for meg ut at dippen ved 1kHz er i elementet, og representerer et problem. En svak pukkel på den første målingen ved drøyt 600Hz kommer sannsynligvis fra kammeret, men jeg stusser ved at det er større ujevnheter under 600Hz for måling i kammeret i din siste måling i forhold til den du hadde 26. oktober.

Bortsett fra dippen ved 1kHz, så ser det ut som elementmembranens oppbryting begynner fra ca 2,5kHz og oppover, noe som er helt normalt.

Edit: Har tittet på databladet til dette elementet, og der er det jo virkelig en lokal dip ved 1kHz og en lokal pukkel ved rundt 700Hz. Mulig at disse er vanskelige å gjøre noe med...
    Ref: http://www.seas.no/Prestige%20Basser...X-H1215-08.pdf

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dippen rundt 1kHz ligger i elementet ja, men som du ser er den 2-3dB dypere for de eldste elementene. Denne påvirkes også noe ved demping av mellomtonekammeret. Men som du nevner ligger den i responsen til elementet og vil være der uansett, men vil forsøke minimere den selvfølgelig.

Forskjellen du nevner ser du nok mye av årsaken til øverst på plottet. På de siste står det (smoothed 1/6 oct), mens jeg tidligere benyttet 1/3 octave.
    Beklager hvis dette kan være litt forvirrende, jeg tenkte rett og slett ikke på det. :-D

Men kan noen svare på spørsmålene mine?
    Er dette vanlig eksempel variasjon?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1. delefilter testet!

Etter oppdagelsen av variasjonen i frekvensresponsen på CA18, tok optimismen overhånd i kveld.
    27TDFC nr 2 og CA18RNX nr 2 ble montert i høyttaleren og målt opp i Speaker Workshop.

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-27tdfc_og_ca18rnx_onaxis-jpg

Deretter simulerte jeg et 2.ordens delefilter (elektrisk) og kjørte optimalisering for 4.ordens avrulling.
    Komponentverdiene ble noe i grenseland, så jeg satte meg ned og forsøkte frem og tilbake med verdier på komponenter jeg allerede har. Med litt serie og paralellkobling her og der, kom jeg frem til et resultat jeg bare måtte forsøke.

Og resultatet ble absolutt ikke verst!

Dette er målt på 1m avstand:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-xo-2400hz-jpg

Har ikke fått særlig lytteinntrykk enda, idet resten av familien har vært i seng noen timer, og antagelig er der for å sove, er jeg redd :-D

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor deler du?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utgangspunktet var 4.ordens@2200Hz, men pga manglende komponenter endte det på 4.ordens avrulling på diskant og 2.orden på mellomtone@2400Hz.
    Fikk en rimelig symetrisk dip på -30dB ved reverse-0. Så fasemessig er det vel greit. Synes mellomtonen er noe "grøtete" men hadde ikke akkurat forventet full klaff på ren flaks heller

Vil nok prøve en noe lavere delefrekvens etterhvert, men skal teste litt demping i mellomtonekammeret igjen, og la elementene få spillt seg inn litt.
    Men til å være første forsøk er jg absolutt fornøyd. De låter heller ikke så "fete" som jeg trodde de ville gjøre utfra frekvenskurven.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg ser det ut til at en slakkere deling rundt 4k vil potensielt gjøre en bedre jobb. Det er jo ganske kurrant å teste også.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I testkassene benyttet jeg 2.ordens@3000Hz.
    Flere DIYere advarer mot å bruke CA18 så høyt i frekvens pga "høy" forvrenging. Derfor tenkte jeg nå å forsøke 2000-2500Hz, selv om noen faktisk mener det aller beste er ned i 1700-1800Hz.
    Sånn i utgangspunktet er det "helt feil" for meg å dele diskanten så lavt. Men jeg har jo aldri forsøkt så mulig det fungerer bedre enn jeg tror.

Side 8 av 23 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •