Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno! - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 23 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 451
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Kan ikke dy meg: Den katten ser gedigen ut i forhold til elementet, den heter ikke tilfeldigvis Norcat ?
    He he. Godt forslag! Men den heter Pus (med fransk lespeaksent som Pus i Shrek :-D ) Og den er ikke så store karen, 4 mnd gammel, men kom stormende inn rett foran kameraet og ble utrolig stor i linsa!

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    He he. Godt forslag! Men den heter Pus (med fransk lespeaksent som Pus i Shrek :-D ) Og den er ikke så store karen, 4 mnd gammel, men kom stormende inn rett foran kameraet og ble utrolig stor i linsa!
    aaahh. Puss in Boots bare uten støvler denne gangen.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avstiver er laget helt tight mot magneten, uten noe gummi e.l. som mellomlegg. Slik at jeg ved montering av pakning under elementet, kan benytte samme materiale/tykkelse under magneten.
    Jeg har benyttet samme teknikk selv på mine basskonstruksjoner. Med samme pakningsmateriale på begge steder slipper man å bekymre seg for om den ene pakningen forhindrer komprimeringen av den andre.

Jeg kom over et ytterst interessant program i går, perfekt egnet til delefiltereksperimentering (og fast drift også). Ikke var prisen ille heller. Har kun lastet ned demo-utgaven for å se hvor lett det var å sette opp filterflanker, siden jeg ikke har et ASIO-kompatibelt lydkort å teste med enda.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sakte men sikkert ligner det mer og mer på en høyttaler!

Her har sidene kommet på:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-dsc024-jpg

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-dsc025-jpg

Og etter utålmodig venting på at limet skulle tørke, var det på tide med en iherdig innsats med overfresen, og dermed var elementene på plass :-D

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-dsc026-jpg

Og hjelpen er på plass, nå døpt til "Puss uten støvler", etter at Kokken påpekte en viktig detalj!:-D

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-dsc027-jpg

Newcomer mr.DIY sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir jo knallbra dette:P
    Bare husk å ta ut katten før du limer igjen resten, ellers kan du få noen stygge resonanser i kassa di:P

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha skummet gjennom tråden din forventet jeg å finne et hull i baffelen til bassporten. Har du gått over til trykkammer uten at jeg finner igjen referansen? Ettersom Puss har fått sans for et innvendig audiofilt liv, så må jo han få plass til å komme inn og ut. Skulle tro at litt fluffy pels bare er god til dempemateriale, men han må jo få lov å komme ut og jage mus!

Over til noe annet: Hva har du tenkt å gjøre mellom bunn og gulv. Den ser massiv ut (har du veid den?) så det bør kanskje bli kraftige spikes med en massiv steinplate i bunn?

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg ser det mer ut som en du henger på vegg eller sitter oppå en sub/bass.
    Men den er jo helt fantastisk !

Har vel ikke noe tips på hvordan eg kan få kantene på min DIY sub til å se ut som på matrix ht
    For meg hadde det designet passet perfekt. Men lurer og på da om det bil gjøre kassen dårligere ?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Etter å ha skummet gjennom tråden din forventet jeg å finne et hull i baffelen til bassporten. Har du gått over til trykkammer uten at jeg finner igjen referansen? Ettersom Puss har fått sans for et innvendig audiofilt liv, så må jo han få plass til å komme inn og ut. Skulle tro at litt fluffy pels bare er god til dempemateriale, men han må jo få lov å komme ut og jage mus!

Over til noe annet: Hva har du tenkt å gjøre mellom bunn og gulv. Den ser massiv ut (har du veid den?) så det bør kanskje bli kraftige spikes med en massiv steinplate i bunn?

Neida, det skal ikke være trykkammer, bassrefleksporten har bare ikke kommet på plass enda fordi jeg ikke har funnet det "perfekte" røret

Har ikke veid den, men den er nok ikke så tung som den ser ut som. Jeg fikk den da opp fra kjelleren i går alene, riktignok uten elementer, og jeg er verken stor eller sterk............

Har fundert litt på outriggers og spikes, steinplate blir det nok ikke.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xinhua
    For meg ser det mer ut som en du henger på vegg eller sitter oppå en sub/bass.
    Men den er jo helt fantastisk !

Har vel ikke noe tips på hvordan eg kan få kantene på min DIY sub til å se ut som på matrix ht
    For meg hadde det designet passet perfekt. Men lurer og på da om det bil gjøre kassen dårligere ?
    Lag trekant lister av (to lag?) 22mm MDF, og lim inn i hjørnene. Deretter kapper/freser du fasen på de utvendig hjørnene slik du vil ha dem
    Etter min mening blir kassene bedre og ikke dårligere.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm... No har eg alt limt sammen kassen og den er bygget i 22mm mdf utenom fronten som er 44mm mdf.
    Tror du det går bra selv om da ?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje like greit å kappe hjørnet først og lime på fasen utenpå, så er det enklere å få det tett mot topp og bunn.
    Jeg haddel å kappet hjørnet med håndsag, pusset det plant med båndsliper og limt på 22mm MFD som var 3-4 mm for stor, og deretter brukt overfresen til å frese dette i plan med sider og topp/bunn. Burde gå helt greit det. :-D

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt, men legger ved bilde som eg tror du mener.
    Grå skal vekk.
    Rød er kassen.
    Hva skal eg da gjøre med den kanten som blir igjen ?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, trodde du skulle ha en større fas, slik at det ble hull inn i kassen, derfor skrev jeg at det var enklere å få det tett mot topp og bunn hvis du satte på en ny plate utenpå.
    Du kan kappe vekk 22mm mer enn på skissen og lime på en ny plate utenpå, som du da freser jevnt med sidene og topp/bunn etterpå.
    Tror det er enklest å få pent.
    Send meg gjerne en PM hvis du ønsker en mer detaljert forklaring

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel på tide og komme tilbake til mine Seas-saker da tenker jeg.

Siden siste oppdatering har jeg limt topp og bunn, montert terminaler på bakplaten, dratt kabler fra diskant og mellomtone bak til rommet hvor delefilteret skal sitte, og limt inn lekter av MDF rundt i hele kassen, mot bakplaten.

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-177_7702-jpg

Bakplaten er foreløpig bare skrudd fast til avstiverne, og tetter mot de nevnte lektene:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-177_7704-jpg

Dette fordi det skal bli enklere å få inn bassrefleksrør, og teste litt demping etterhvert.

Og sånn ser den da ut, rimelig ferdig sånn i grove trekk. Topp og bunn er med vilje laget 2-3mm for stor i frykt for at platene kan krype litt når de blir stående på gulvvarme i vinter. Mao blir det ikke noe stress med finish foreløpig :-D

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-177_7709-jpg

Vel, da er det "bare" å finne arbeidslyst til å bygge ferdig nr 2

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ny milepæl er nådd!
    Diskant og mellomtone ble koblet opp i kveld, og ga lyd fra seg!
    Tok noen impedanse og frekvensmålinger.
    Diskanten er jeg strålende fornøyd med
    Og i iveren puttet jeg på HP filteret jeg har simulert frem fra før, og det klaffet utrolig bra etter en liten justering av L-pad. (FLAKS!)

Mellomtonen var først en skuffelse, selv om simuleringer av baffelen har advart meg på forhånd, var resultatet et hakk verre enn jeg håpet på.
    En peak i området 400-600Hz etterfulgt av en dip rundt 900-1k så ikke heeeelt bra ut
    Men et enkelt notch-filter gjorde det hele veldig mye penere! :-D
    Kommer tilbake med målekurver og data etterhvert.

Nå skal jeg glad og fornøyd legge meg :-D

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NICE !
    Tøft att du har laget lekter på baksiden slikt att du lett kan bytte på ting invending. Det går jo ann å legge pakning rundt lektene og lage metall skruspor slik att du ikke ødlegger MDF hullet etter mangen ganger skruing

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lektene er der primært for å avstive hjørnene, og ikke minst den store bakplaten, ekstra tetteflate er en positiv bi-effekt.
    Planen er å kunne teste ut både CA26RFX og L26RFX/P, og sistnevnte da både som lukket og BR, og tillegg teste ut litt forskjellig dempematerialer etc.
    Så snart jeg er fornøyd (hvis jeg noen gang blir det :shock: ) vil bakplaten også bli limet, og skruene gjort sin nytte.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mellomtonen var først en skuffelse, selv om simuleringer av baffelen har advart meg på forhånd, var resultatet et hakk verre enn jeg håpet på.
    En peak i området 400-600Hz etterfulgt av en dip rundt 900-1k så ikke heeeelt bra ut
    Men et enkelt notch-filter gjorde det hele veldig mye penere! :-D
    Kommer tilbake med målekurver og data etterhvert.
    Hva er dimensjonene på mellomtonekammeret? Når jeg ser på avstiverplasseringen lurer jeg også på hvor du har tenkt å trekke bassrefleksrørene.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moro å følge med på dette! Kunne vært morsomt å se frekvensmålingene dine også, slik at vi kunne følge med på hvilke problemer som oppstår og hva slags virkning de ulike tiltakene i delefilterne gir.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelig flott høyttaler, dette.

Moro å følge med, selv om jeg ikke kan komme med noen konstruktive inspill.

Side 7 av 23 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •