Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno! - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 23 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 451
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Et lite spørsmål siden jeg aldri har forsøkt noe lignende selv: Tror du limingen hadde vært enklere om man hadde brukt hele rør istedenfor to korte stumper?
    Hva slags trelim brukte du? Vanlig eller oppskummende type?

En annen ide jeg fikk da jeg så dette var å bruke støperør fra Biltema ( Biltema Norge ) og faktisk lime MDFen fast til rørene, slik at rørene blir en del av konstruksjonen... Mulig det ville fungere, men det er kun på idestadiet, for å si det slik...
    Planen var å bruke et helt rør, helt til jeg troppet opp hos rørleggeren og fikk til svar at de ikke førte så tykke rør. Dermed kappet jeg bit jeg hadde liggende i to, fordelen med å benytte et par biter med rør er hvis de blir limt fast til MDFen i prosessen. Vanskeligere å rive løs igjen et helt rør som er hellimt antar jeg

Jeg benytter vanlig trelim, har alltid gjort det, og tør ikke prøve noe nytt!

Å bruke et papprør og lime det fast permanent er nok en god ide. Men da må man vel dele hele skiten til slutt, noe jeg anså som en for stor utfordring, ihvertfall med min sag.........

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flere bilder

Ikke all verdens fremgang i dag, men jeg kom da et lite hakk videre.

Innvendig avstivere og mellomtone-kammer stod for tur, og jeg har bevisst brukt MDF og spon i forskjellige tykkelser i håp om at ikke alt skal ressonere rundt samme frekvens:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-dsc010-jpg

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-dsc011-jpg

Jeg forventet en og annen utfordring med tilpassing mot den buede baffelen. Med litt tålmodighet ble det ikke så verst til slutt:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-dsc012-jpg

Mellomtone-kammeret er bygget opp av 18mm MDF i vegger og 22mm spon skråstillt bakplate:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-dsc013-jpg

Utvendig blir det altså seende slik ut, og som dere ser er ikke høyden justert enda:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-dsc014-jpg

Nå må det nok dessverre stå sånn til over helga, men det nærmer seg mer stress og lim! :-D

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk bare lyst til å legge ut et bilde av noe jeg synes er mye morsommere enn å puste MDF støv.
    Har noen forsøkt en sånn design før?

Innspilling av CA18RNX, med litt hjelp av en 27TFFC, noe fruen forlangte! Skulle hun måtte høre på dette hele dagen kunne det jammen låte litt penere var den greie beskjeden :-D

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-dsc016-jpg

God Helg!

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempe prosjekt

Du kan/får til sakene dine ivertfall !

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    norcad, dette ser jo lekkert ut, men har du glemt at det skal være hull gjennom avstiverne? De hullene skal helst være ganske store for å unngå tendenser til interne Helmholtz-resonnatorer, så jeg lurer på om du faktisk har tenkt på hvordan du skal ta hull i avstiverne når de er montert?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    norcad, dette ser jo lekkert ut, men har du glemt at det skal være hull gjennom avstiverne? De hullene skal helst være ganske store for å unngå tendenser til interne Helmholtz-resonnatorer, så jeg lurer på om du faktisk har tenkt på hvordan du skal ta hull i avstiverne når de er montert?
    He, he, det kunne fort blitt en utfordring i all iveren ja

Men slapp av Roffe, ingenting er limt enda! Det er bare sammensatt til ære for fotografen :-D

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjedd noe mer med ht ?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var bortreist på en årlig konsert-seanse med Norsk Kongelig Marines musikkorps i helga, men fikk da litt tid i går.

Før liming av kabinettene kan begynne må avstivere gjøres ferdig.
    Først avstiver bak basselementet, noe som betydde at jeg først måtte ta hull i baffelen, som igjen medførte å lage en sirkeljig til overfresen. Ikke rart ting tar tid!

Ferdig avstiver bak basselementet:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-dsc017-jpg

Dermed burde bassen stå i ro!

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-dsc018-jpg

Den horisontale avstiveren mellom bass og mellomtonekammeret har også fått noen hull:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-dsc019-jpg

Og "heldigvis" fikk jeg litt hjelp til å rive det ned igjen :-D

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-dsc020-jpg

Nå vrir jeg hjernen for å finne en løsning på bassrefleksrøret.
    Planen var at dette skulle sitte i front, under basselementet, men da er spørsmålet hvordan jeg skal lage avstiverne på den nedre delen av baffelen, og hvor jeg trenger hull i avstiveren under bassen.
    Vurderte å benytte to rør og sette avstiver i mellom dem, og la de gå rett opp på hver side av bassen vha 90gr bend. Men to rør ble ikke pent synes jeg.
    En annen løsning er å la rørene komme ut i bunn, men da er spørsmålet hvordan jeg skal få kassene opp fra gulvet, og hvor høyt opp de må.
    Tenke, tenke...............

Intermediate FireLordMathias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .....................................Bere eit ord! FANTASTISK!! . Det er liksom bere perfekt!

Skulle ønske eg og var så flink så du er!:P

keep up the good work man, cause it's worth it!

Newcomer Amrita sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    et virkelig så lekkert project

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gruble 1: Bassrefleksport er nå bestemt plassert i front, som opprinnelig planlagt. Men jeg har ikke funnet det "perfekte" røret/porten enda Ønsket er diameter 85mm og 60-90gr bøy. Både Biltema, Eltek og Ljudia har 85mm bøyd rør, men ingen oppgir vinkel på de. Ikke har det noe særlig pen portavslutning heller
    Gruble 2: Har brukt mye tid på å finne en måte å få satt delene i press under liming. Problemet er mellom de buede panelene og inn mot baffel. Etter uttallige forsøk med hauger av tvinger og stropper, tok jeg til slutt en Rema 1000! (det enkle er ofte det beste :-D )

Avstivere og mellomtone-kammer er ferdig, limt sammen og limt fast til frontbaffel:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-dsc021-jpg

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-dsc022-jpg

Liming av buer på siden av frontbaffel:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-dsc023-jpg

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. avslutninga av bassrefleks røret så kan du skru(lime) røret fast på innsiden av kassen og avrunde hullet med en slik "kvartsirkel-kantfres-greie" på fremsiden. Nå vil jo MDFen være eksponert i hullet, men med litt kreativ bruk av enten finer eller maling så trenger det ikke se så halvgæli ut.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Dermed burde bassen stå i ro!

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-dsc018-jpg
    Litt noob spørsmål her: Er det ikke fare for vibrasjoner i kassen så lenge det er fysisk kontakt bakover?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Litt noob spørsmål her: Er det ikke fare for vibrasjoner i kassen så lenge det er fysisk kontakt bakover?
    Chassiset er jo i kontakt med kassen langs hele monteringsflensen. Chassis og magnet skal ideelt stå helt stille, noe disse avstiverne hjelper til med. Siden man her hindrer magneten å vibrere i chassiset, så fjerner man en potensiell kilde til uønskede vibrasjoner ved å hindre at de oppstår i utgangspunktet. Det er for øvrig vanlig å lime noen biter hard, tynn gummi/bitumen mellom magneten og avstiveren, siden det sikrer kontakten bedre.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Chassiset er jo i kontakt med kassen langs hele monteringsflensen. Chassis og magnet skal ideelt stå helt stille, noe disse avstiverne hjelper til med. Siden man her hindrer magneten å vibrere i chassiset, så fjerner man en potensiell kilde til uønskede vibrasjoner ved å hindre at de oppstår i utgangspunktet. Det er for øvrig vanlig å lime noen biter hard, tynn gummi/bitumen mellom magneten og avstiveren, siden det sikrer kontakten bedre.
    Kan ikke dette bli en kilde til skurring? Greit at det er helt tait nå men hvis sponplaten skulle endre seg hvis det blir forandringer i luftfuktighet?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en mistanke om det skulle være slik, og da spesiellt med gummiforing i tillegg.

Jeg formulerte meg nok litt upresist også, for mine tanker gikk mest i retning: "Hva skjer hvis det kommer en liten glipe mellom bass og avstiver (over tid), liten nok til at magneten kommer borti ved vibrasjoner." En gummiforing burde ordne den saken.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Kan ikke dette bli en kilde til skurring? Greit at det er helt tait nå men hvis sponplaten skulle endre seg hvis det blir forandringer i luftfuktighet?
    Jo, kanskje, og nettopp derfor en "pakning" mellom spon/MDF og metall.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, kanskje, og nettopp derfor en "pakning" mellom spon/MDF og metall.
    Aah, nå så jeg det, genialt

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Og "heldigvis" fikk jeg litt hjelp til å rive det ned igjen :-D

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-dsc020-jpg
    Kan ikke dy meg: Den katten ser gedigen ut i forhold til elementet, den heter ikke tilfeldigvis Norcat ?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Hadde en mistanke om det skulle være slik, og da spesiellt med gummiforing i tillegg.

Jeg formulerte meg nok litt upresist også, for mine tanker gikk mest i retning: "Hva skjer hvis det kommer en liten glipe mellom bass og avstiver (over tid), liten nok til at magneten kommer borti ved vibrasjoner." En gummiforing burde ordne den saken.
    Avstiver er laget helt tight mot magneten, uten noe gummi e.l. som mellomlegg. Slik at jeg ved montering av pakning under elementet, kan benytte samme materiale/tykkelse under magneten.

Side 6 av 23 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •