Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno! - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 23 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 451
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bass og avstemningsfrekvens

Et par mnd med jobbing er tilbakelagt, og påtide og dra frem denne tråden igjen.
    Kassebygging er ikke påbegynt enda, og vil nok drøye til vinteren tenker jeg, etter at sommeren sålangt har gått med til jobb, vil nok famile, ferie og hus prioriteres utover høsten.
    Men i ledige stunder har jeg da fortsatt å testet, lyttet og målt. Har fått til et delefilter som er ganske så nær nå synes jeg, ikke lyd man faller av stolen for, men absolutt godkjent. Frekvensmålingene ser også rimelig bra ut, både on-axis, off-axis og i rommet.
    Tester ut bass om dagen, valget er altså L26 vs CA26, begge i bassrefleks.
    Spiller med CA26 nå i 55 liters kasse, avstemt til 32Hz, noe som gir -3dB@46Hz, og -6dB@35Hz. Dette i teorien, ikke målt!
    Så hva sier folket om avstemningen? Burde de gått dypere? Må huske på at vi snakker om musikkbruk her og ikke film. De vil uansett bli hjulpet av en sub eller tre når det trengs.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Valgets kvaler

Beklager men fortsatt ingen bilder av kassebygging her nei! :-D
    Jeg forsøker nå å "spikre" designet, slik at jeg kan ha tegningene klare for bygging, når vinteren kommer.
    Men UFF det er vanskelig å bestemme seg.
    Dvs kassene vil nok etter all sannsynlighet bli et "wide baffle" design.
    Antatt 50-55cm bred, 90-100cm høy, og 20-25cm dyp. Stikk i strid med dagens slanke frontdesign :-D

Diskant blir enten 27TFFC eller 27TDFC
    Mellomtone blir CA18RNX, spørsmålet er antallet?
    Bass står mellom CA26RXF og L26RFX/P, CA26 "leder" for øyeblikket.........
    Passivt delefilter mellom diskant og mellomtone, delefrekvens 2000-2500Hz.
    Aktiv deling mellom bass og mellomtone, delefrekvens 200-250Hz.
    1.spørsmål er altså om det blir TMW, TMMW, eller MTMW. Ifht følsomhet vil jo to mellomtoner være nær perfekt.
    2.spørsmål er waveguide eller ikke, dette vil jo fordre mye testing, feiling og prøving antar jeg. Men jeg liker tanken på å redusere forvrenging, kunne dele lavere, og få fjernet/redusert fasefeil rundt delefrekvensen.
    3.spørsmål er om jeg burde benytte bassrefleks også på mellomtone-kammeret? Noen mener at CA18 mistrives i lukket, også hva mellomtone-gjengivelsen angår?
    4. spørsmålet er som før; CA26 eller L26?

Alle erfaringer, innspill og synsinger mottas med takk! :-D

Her er en simulering av:
    Svart=CA26 i 60liter bassrefleks
    Gul =CA18 i 5 liters lukket, qtc 0,707
    Rød=2xCA18 i 10 liters lukket, qtc 0,707

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-ca26_2x_1x_ca18-jpg

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=norcad]Alle erfaringer, innspill og synsinger mottas med takk! :-D /QUOTE]

Vel, det var ikke mye å takke for! :shock:

I dag gjorde jeg en ganske interressant "oppdagelse".
    Jeg målte opp CA26 i en testkasse på 54 liter, avstemt med et rør Ø7,6 x L 22,5cm. Både elementet og rør ble målt nearfield i Speaker Workshop, og spleiset sammen. Etterpå ble jeg nysgjerrig på om dette var i nærheten av hva jeg før har simulert i diverse programmer.Sjekket først Bassbox, men fant ingen mulighet til å eksportere FRD filer, så jeg simulerte dette i Unibox i stedet. Deretter importerte jeg resultatet til SW.
    Og ble rimelig overrasket over resultatet!

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-ca26_50l_br-jpg

Rød=CA26
    Blå=port
    Svart= spleiset
    Grønn=Unibox

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oioi! imponerende likt simuleringen! virkelig stilig!
    liker tanken på waveguiden du snakker om. selv har jeg nettopp bestillt elementer til høyttalere med diskanter som har waveguide. skal visst ha mange fordeler. og har du waveguide må du vel nesten ha to mellomtoner og:P høy sensitivitet er da virkelig ikke å forakte. du vil jo og få mye mer heardroom.

dette kan virkelig bli en interresant høyttaler! kjør waveguide og doble mellomtoner!

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende likhet! Måleutstyr står på ønskelista mi, men det var det med alle prioriteringene. Vi trenger litt skikkelig kompetansebygging her på DIY delen av forumet, slik at bl.a du norcad kan få litt mer konstruktive tilbakemeldinger.

Noen som er villige arrangerer helgekurs i måling og simulering av selvbygg?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho

Noen som er villige arrangerer helgekurs i måling og simulering av selvbygg?
    eg hadde meldt meg på det kurset ihvertfall!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    /Litt OT/
    Da lager jeg en tråd for å sjekke om det er interesse for det, kom med innspill og tanker.

Du er "påmeldt" skogs

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...interesse.html

Får vi til noe så skal vi komme å kommentere om et års tid norcad

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Waveguide er absolutt noe jeg har sansen for/tror på. Men i mitt prosjekt blir det overkill.
    Det ser jo i utgangspunktet ut til at to mellomtoner matcher bassen i følsomhet. Problemet blir da baffel step, og kompensasjon for denne.
    Nå vil denne høyttaleren bli biampet, så jeg kan selvfølgelig fore på med høyere effekt til bassen, men det vil ikke resultere i noe høyere SPL eller headroom. Det hadde jo vært en ide og bygget WMTMW, og virkelig fått bedre følsomhet.
    Men jeg er redd min bedre halvdels følsomhet er for høy til det :razz:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planen er nå et kabinett med målene:
    H: 100cm
    B: 52cm, med radie 10cm på hver side
    D: 24cm
    Trekker man fra mellomtone kabinett på 5L (innvendig) og avstivere, skulle volum til bassen havne på vel 60L.

Det vil da se noe sånn ut:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-ms_1_front-jpg

Og avstiving er tenkt noe lignende dette, men med en del huller i da selvfølgelig! :-D

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-ms_1_avst-jpg

Gode tips, forslag og kommentarer til avstiving taes i mot med takk!

Neste spørsmål er plassering av bass og bassrefleksrør, og ikke minst hvorfor?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig, hvor lange rør skal du ha? Hvis høyttaleren skal løftes litt opp fra gulvet så kan du plassere bassreflexrørene under og opp i kassen. Da blir ikke lengden noe problem ivertfall. Og som et "hvorfor" agrument kan man jo si at siden "nautilus" serien til B&W har nedovervendt og Poor Man's Strad som jeg med en gang tenker på når jeg ser designen også bruker.

Har selv veldig tro på bredbaffel løsninger, liker den estetiske fremtoningen og får en god magefølelse. En liten kommentar, både Sonusfaber og troels plasserer diskanten ganske langt ned fra toppen. Gravesen plassere også bassen så og si midt i kassen. Antar dette gjørs for å få gjevnere spredning rundt baut!? Men så var det det estetiske mot det akustiske og funksjonelle og alt det.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På PMS tl Troels Gravesen, heller baffelen bakover, og derfor er vel diskanten flyttet nedover slik at den allikevel kommer i lyttehøyde på en viss avstand fra høyttaleren. Opp til senter på basselementet er det 37cm + fot på PMS, på tegningen min er det 43cm.
    Jeg antar at det er refleksjoner fra gulvet man må ta i betraktning, i tillegg til baffel step, og at kanskje delefrekvensen til bassen spiller en rolle.
    Men om det finnes noen tommelfingerregler, eller teoretiske formler som gir en gitt plassering er hva jeg lurer litt på.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget spennende prosjekt du har på gang her...

Med så liten dybde, og bassrefleks forover (eller nedover) tar den jo veldig lite plass selv om den er litt bred.

Spent på det ferdige bygget, om lyden følger opp alle beregninger, målinger og simuleringer som er gjort

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Spent på det ferdige bygget, om lyden følger opp alle beregninger, målinger og simuleringer som er gjort
    Det skal den!
    Spørsmålet er hvor mange år det tar! :-D

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ENDELIG! Impedansemåling funker!

Et stort skritt for meg, men et lite steg for menneskeheten (var det ikke sånn omtrent det var? :roll: )

Endelig har jeg fått skikk på Speaker Workshop og mitt måleutstyr. Etter flere fremstøt i et halvt års tid, løste det seg omsider. Frustrasjonen har vært rimelig stor til tider!
    Det var to "feil" som forårsaket problemene, det ene var mikrobrytere fra Clas Ohlson benyttet i en "Wallins jig", enkelt og greit STYR UNNA DISSE BRYTERNE :twisted: Det viste seg at de har intern motstand, og at den endrer seg for hver gang man beveger bryteren (eller nyser!)
    Det andre var at mitt M-Audio Mobile Pre lydkort ikke tålte lav impedanse og knelte ved impedansemålinger. Ved å benytte en forsterker også ved impedansemålinger, ble plutselig målingene perfekte! :-D :-D

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike ting liker vi å høre Hmm.. tilfeldig at det var innlegg nr.666 fra din side? Solgt sjela de for at dette skulle virke? uff og huff..

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt å følge dette prosjektet. Det viser hvordan man lærer mens man utvikler. Jeg tror ikke jeg kan komme med gode råd til trådstarter lenger, for han er nå forbi meg i bruk av måleverktøy og korrigeringer av selvbygget.

Jeg setter spesielt pris på informasjonen rundt bruken av Speaker Workshop og andre verktøy som benyttes. Det er mye ved disse verktøyene som best læres gjennom intensiv bruk.

Jeg tror vel for min del at høyttaleren kan bygges, og at finjusteringene av delefilteret kan skje i ferdig kasse. Jeg gleder meg uansett til fortsettelsen.
    Stå på, norcad! Imponerende innsats så langt.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kassebygging

Roffe, du har så rett i dine antagelser, for i dag startet bygging av høyttaler kassene!
    Kamera trengte en opplading jeg ikke gadd vente på, så det er noen dårlige mobil bilder i starten.........

Først må jeg få til den buede avslutningen på baffelen.
    Tanken var å benytte 5 stk skråskårede "lekter" av MDF på hver side:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-dsc001-jpg

Lektene er skåret med en vinkel på 9 grader:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-dsc002-jpg

Og så skjønner du hva de to korte rørene stod der for :

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-dsc003-jpg

Hvem har sagt man ikke kan lage rør i MDF?

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-dsc004-jpg

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-dsc005-jpg

Så var det på tide å lime litt

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff da, limingen av 20 stk lekter som skulle holdes på plass rundt to rør og strammes sammen med stropper, ble ingen enkel oppgave
    Trelim tørker pokker så fort! Men med høy stressfaktor og litt akrobatiske øvelser for å holde alt på plass, fikk jeg da de i sammen:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-dsc006-jpg

Mens limet tørket på "røret" sagde jeg ut baffel og sider.

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-dsc007-jpg

Og da MÅTTE jeg jo prøve å stille opp platene for å få et førsteinntrykk IRL :-D

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-dsc008-jpg

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-dsc009-jpg

Med litt flaks får jeg gjort litt i morgen kveld også, men til helgen er jeg bortreist, (akkurat som jeg egentlig har tid til det nå?!) så det går nok fort en uke (eller to) før de er ferdige.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempe tøft.. Ingenting er som å kjenne hjertet pumpe når limen er på og ingenting sitter der det skal, det er da du kjenner du lever

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøft! Gleder meg til fortsettelsen, for jeg ser ingen tendenser til fler enn to tommeltotter her. Her er det kreative løsninger og flott håndverk så langt.
    :-D

Et lite spørsmål siden jeg aldri har forsøkt noe lignende selv: Tror du limingen hadde vært enklere om man hadde brukt hele rør istedenfor to korte stumper?
    Hva slags trelim brukte du? Vanlig eller oppskummende type?

En annen ide jeg fikk da jeg så dette var å bruke støperør fra Biltema ( Biltema Norge ) og faktisk lime MDFen fast til rørene, slik at rørene blir en del av konstruksjonen... Mulig det ville fungere, men det er kun på idestadiet, for å si det slik...

Side 5 av 23 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •