Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 23 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 451
    Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hmm...i det ene studioet på skolen er det brukt skikkelig solide metallstativer til fronthøyttalerene, men de som lagde dem glemte å dempe dem. Har forsøkt med noen frekvenssveip i det rommet og det er en tydelig "ziinnngggggg" fra stativene. Har du noe slikt i rommet?

Prøv også med nærfeltsmåling (mikrofonen plassert i baffelplanet for bassmellomtonen eller 5mm foran domen til diskanten). Pass på at signalet ikke klipper, da blir det ubrukelige målinger.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har også vært tanken min, idet dette rommet foreløpig er altfor lite dempet. Klappetesten får stryk her kan man si.
    Men nå drasset jeg høyttalere, pc, mkrofon og styr opp på tv rommet til barna. Det rommet er ca 4,5 x 5 meter, med teppe på gulv, skråhimling på begge langsider og møblert med en stor hjørnesofa, samt en dobbel gjesteseng for anledninge. Mao burde dette være rimelig godt dempet.
    Målingene derimot ble tilsvarende de andre jeg har tatt. Dermed røk den teorien også :cry:

Så konklusjonen nå, er at jeg først og fremst må kjøpe inn en ny målemikrofon for å verifisere om feilen ligger i målingene.
    Deretter får jeg sjekke ørene mine :-D

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Behringer ECM8000 FTW

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    YES! Endelig fikk jeg et lite gjennombrudd her
    En AHA opplevelse er alltid velkommen, synd de ikke kommer oftere og enklere!

Men nok om det, for nå fikk jeg endelig målinger som viser hvor feilen ligger.
    Løsningen var å sette målemic 90 grader ifht frontbaffle, 10cm fra elementene,og voila!

Nedenfor ser man tydelig både hvor feilen er i delefilteret, og hvorfor jeg hele tiden har trodd at problemet lå i 3-8khz området!

Det er så moro når ting plutselig blir forståelige igjen :-D

Rød=Diskant med delefilter
    Blå= Mellomtone uten delefilter
    Lysblå=Mellomtone med delefilter

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du lage et brattere filter til mellomtonen da, og kanskje dempe diskanten en dB eller to til?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JIPPI, nå nærmer det seg godlyd, heldigvis.
    Med mye og riktige frekvensmålinger, ble alt så meget enklere. Ikke fatter jeg dem som tuner delefiltre bare på gehør! Da hadde ikke jeg blitt ferdig før pensjonsalder er jeg redd :-D
    Etter en justering av induktanskompensasjonen på mellomtonen, og innføring av en liten eq fra 5kHz og opp, ble det behagelig å lytte på musikk igjen
    Nå ligger faktisk frekvensresponsen innenfor +/-2,5db, målt i lytterom på 1 meters avstand, i lyttehøyde.

På vedlegget ser man kurve før og etter dagens justeringer.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette begynner å se bra ut og de siste endringene var nok rimelig hørbare vil jeg tro ja. Har du fått det hele sammen og tatt noen bilder?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble sittende og lytte til musikk i hele natt :-D
    Og første delmål er nådd;
    En mellomtone som er (minst?) like bra som i Epos, og en diskant som er langt bedre.

Nå skal jeg ta noen dagers påskeferie, men før jeg begynner med kassebygging, skal jeg teste litt på muligheten for dobbel mellomtone.
    Det hadde ikke skadet med høyere følsomhet, for å si det sånn.

Men det jeg er veldig fornøyd med nå er at de spiller bra også off-axis.
    Noe jeg tviler på at blir like bra i et TMMW eller MTMW oppsett.

God påske!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EN OPPDATERING:
    Jeg avsluttet før påske med en god følelse, men begeistringen har desverre falt kraftig i ettertid.
    I påvente av at min bestillte Behringer målmic skal ankomme, har jeg sittet i timevis og lyttet.
    I tillegg ba jeg ned en Hifi-freak til lytting i dag, og han bekreftet mine oppfatninger til fulle.

Konklusjonen sålangt er som følger:
    + Utrolig detaljrik diskant
    + Meget bra offaxis respons
    + Rimelig gode på å skape rom i lyden, (bredde dybde)

- Skarp diskant
    - SSSSSSSSSSSSSibilanter
    - Lyttetretthet pga diskant
    - Mens vokal ofte har en meget bra plassering midt i lydbildet, noe bak høyttalerne, skjærer enkelte instrumenter igjennom, og ligger ofte lenger frem og lyden kommer mer direkte fra høyttaleren.

Nye målinger kommer når nytt måleutstyr er på plass, flere timer med delefilter simulering og testing er på trappene :neutral:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var bedre utstyr til målinger på plass!
    Ny Dell Latitude laptop (sjefen spanderte!), M-Audio Mobile Pre eksternt lydkort og Behringer ESM8000 målemic. Et nytt stativ til micen ble det jammen også :-D

Etter kalibrering av lydkortet, tok jeg kjapt noen målinger og fikk litt bakomsveis over resultatet, ikke rart den diskanten har slitt øregangene nei.

Men så fant jeg problemet, og det var nesten flaut, selvfølgelig hadde jeg klart å bytte om på motstandene i dempeleddet til diskanten ved siste lodding ops:

Ikke perfekt enda, men etter å ha rettet opp den blemmen, ligger responsen nå innenfor +/- 3 dB mellom 200 og 10000Hz, over 10000 får jeg et boost på 3-4dB fortsatt.

Men nå er vel tiden inne til å starte bygging av kassene disse skal inn i, og se hvor store endringer det medfører i delefilteret.

Moralen er: Lodding av delefilter og påskepils hører ikke sammen!

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke så mye "slitsomme" lyder over 10000Hz, men en liten boost der gir kanskje inntrykk av ekstra luft i toppen?
    Lodding og pils kan helt sikkert være en skummel kombinasjon...;-)

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig tilberedt burde det da fungere
    +

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, nei, la nå den stakkars fisken få fortsette å svømme fritt da!
    Individer som lever i vann, spises av? Jo akkurat, individer som lever i vann.
    Det begynner å bli mange års siden vi gikk i land nå vel

Det holder egentlig å drepe en familie; oksen, kua og kalven :-D

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter "noen" timers leking med Speaker Workshop, kom tanken om å bygge en "Wallin jig" for måling av TS-parametre og ikke minst impedans.
    Nå kjøpte jeg M-Audio lydkortet ganske enkelt fordi det hørtes genialt ut i mine ører. Et godt lydkort, mic pre-amp og phantom spenning til mic i en og samme boks er behagelig! Når det i tillegg ikke krever ekstern strømforsyning, men klarer seg på strømmen fra USB blir det genialt mobilt
    Dumt å ødelegge det med en ekstra boks å drasse på fant jeg ut.
    Så etter en tur på clasern etter noen brytere, og endel slitsom hjeneaktivitet ble lydkortet "oppgradert" til også å få impedansjiggen innebygget.

Håpet er at alt er koblet rett så dette ikke ender med kokt lydkort ops:

Utsetter den testen til i morgen.........

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mdf

Etter å ha lekt noen timer med målinger, testet ut diverse delefiltere og forsøkt både TM, TMM og MTM, fant jeg ut at tiden var inne for å bygge kasser slik at jeg kunne komme igang med målinger og delefiltre til den kassen dette faktisk skal sitte i.

Tok derfor en ringerunde til diverse lokale byggsjapper, og fikk meg noen overraskelser kan man trygt si:

Sjappe 1: 19x1220x2440 kr 540.- pr plate
    22x1220x2440 kr 610.- pr plate

Sjappe 2: 22x2070x2550 kr 1270.- pr plate

Sjappe 3: 22x1220x2440 kr 350.- pr plate

Sjappe 4: 22x1220x2440 kr 600.- pr plate

Sjappe 5: 25x1200x2400 kr 275.- pr plate

En bitteliten prisforskjell ute å går kanskje? :-?
    En annen sak var at det eneste som fantes på lager hos noen av de, var 19mm hos sjappe 1. Og alle opererte med laaaang leveringstid, hvis jeg skulle unngå ekstra fraktkostnader.

19mm synes jeg blir i minste laget på såpass store kasser, så jeg kommer til å bestille 25mm og dermed måtte utsette videre fremgang i prosjektet en tre-fire uker,

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo utrolig spennende ut dette, da. Synd du må vente såpass lenge på å få materialer til å bygge kasser. Det hadde jo vært gromt om du hadde fått disse kjapt da. Har fulgt med tråden, å lært en hel del her jeg og

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elementene (27TFFC & CA18RNX) ble satt inn i et par gamle JVC høyttalerkasser jeg hadde stående. Disse kassene er 24x45x17 cm, udempet og bygget i hele 10mm??? spon ser det ut til. Kassene ble påmontert en ekstra baffel i 12 mm spon, og uheldigvis havnet diskanten nøyaktig 12 cm fra topp og sider.
    Delefilteret var i utgangspunktet et 2.ordens Butterworth@2600 Hz, hvor delefrekvensen ble flyttet med en faktor på 1.3 for hhv LP og HP, for å unngå peak ved delefrekvensen. Siden ble det justert litt hit og dit til det pr simulering i Speaker Workshop så bra ut.
    Etter at filteret ble bygget har jeg kun justert på impedansekorreksjonen til mellomtone og L-pad til diskant.
    Frekvensrespons og reverse null målt ved 1m / 10ms gating ses i 1.vedlegg nedenfor.
    2.vedlegg viser frekvensrespons målt i stereo i lytteposisjon, ca 2,5m fra høyttalerne

Lyttemessig er det overraskende bra synes jeg, ikke minst når det gjelder bredde og plassering i lydbildet. Riktignok ligger lydbildet rimelig flatt mellom høyttalerne i dybde og høyde. Som man ser av målingene er det en peak rundt 4500Hz som er godt hørbar på en del innspillinger riktignok.
    Etter noen simuleringsforsøk, er håpet at denne peaken vil bli redusert med andre kasser. Time will show

Men sålangt; Rimelig fornøyd

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for tipset

Skal følge med på tråden din fremover :-)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Papp eller alu?

I startfasen på dette prosjektet var tanken å bygge et 3 veis system med Seas aluminiums elementer all the way.
    Men pga L18 sine oppbrytninger og dermed antatt vanskelig delefilterbygging for en nybegynner, ble planene endret.
    Bassene derimot skal deles lavt og aktivt, så L26RFX ble anskaffet.
    Tanken har etterhvert slått meg at kanskje denne blandingen av forkjellig membranmateriale, og dermed sikkert forskjellig klang antar jeg(?), ikke er det beste valget.
    Så nå er også to stk CA26RFX bestillt, i utgangspunktet ser L26 ut til å være et bedre valg; de spiller dypere og tåler høyere effekt. Samtidig er vel alumembraner nærmest fri for oppbrytninger i lave frekvenser, ifht pappmembraner.

Synspunkter mottas med takk! :-D

Som dere skjønner holder jeg altså en knapp på L26 fortsatt, men det skal ikke hindre meg i og teste det ut ihvertfall. Med samme chassi og aktiv deling, er det jo en smal sak og bytte dem i mellom, selv om det også medfører forskjellig lengde på bassrefleksrøret.

Simulert i 50liters bassrefleks; svart=L26 m/ -3dB@35Hz, rød CA26 m/ -7dB@35Hz.

Intermediate FireLordMathias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser spenande ut detta!

Eg har ligende 4 stk SEAS 13-05 bass elementer, kan du gje ein ca frekvens gang og bassport tuning i ein 50l kasse?

Side 3 av 23 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •