Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno! - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 22 av 23 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 451
    Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    D-minken skrev jo nettopp under "Edit" at det bare var 1. og 3. ordens BW filtere som krysser ved -3dB.
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Ja, ok, jeg oppfattet Diselmink sin korreksjon omtrent som dette:

"Alle BW-filtre summerer på -3dB, men kun 1. og 3. ordens summerer flatt".

Men jeg ser jo det ved nærmere ettertanke at det nok ikke var sånn det var ment.
    Dere surrer begge to nå karer, dette er ikke slikt jeg forventer fra to DIY-"sluggere" som dere Jeg mente det jeg skrev!

Butterworthflanker har delefrekvensen definert der amplituden har falt 3dB. Forutsatt at man kun ser på et perfekt system hvor kun filteret bestemmer responsen har man at:

1. orden Butterworth summerer flatt uansett polaritet (best faseforløp med omvendt polaritet på høypass).

2. orden Butterworth har en 3dB høy topp hvis omvendt polaritet brukes eller et solid søkk med lik polaritet.

3. orden Butterworth summerer flatt uansett polaritet, men igjen er faseforløpet best med invertert polaritet på høypassdelen.

4. orden Butterworth har en 3dB høy topp (skarpere enn for 2. ordens siden flankene er brattere) ved lik polaritet og et solid søkk ved omvendt polaritet.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VI SURRER?????????
    Nei nå må du gi deg!

Hadde ikke vært for at du har helt rett i det du skriver i siste post, kunne jeg påstått at det er DU som surrer, så det så! :-D

Er vi da enige om at i teorien vil alle BW filtere summere ved -3dB, men at det bare er 1. og 3. ordens som summerer flatt.

Og hvis man skal ha flat summering på 2. og 4. ordens BW filtere, må man strekke delefrekvensene fra hverandre, og at de da summerer ved -6dB.

Nå må vi huske på å være venner og ikke starte en krangel sånn like før jul, for da er det ikke sikkert nissen kommer :cry:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Dere surrer begge to nå karer, dette er ikke slikt jeg forventer fra to DIY-"sluggere" som dere Jeg mente det jeg skrev!

Butterworthflanker har delefrekvensen definert der amplituden har falt 3dB. Forutsatt at man kun ser på et perfekt system hvor kun filteret bestemmer responsen har man at:

1. orden Butterworth summerer flatt uansett polaritet (best faseforløp med omvendt polaritet på høypass).

2. orden Butterworth har en 3dB høy topp hvis omvendt polaritet brukes eller et solid søkk med lik polaritet.

3. orden Butterworth summerer flatt uansett polaritet, men igjen er faseforløpet best med invertert polaritet på høypassdelen.

4. orden Butterworth har en 3dB høy topp (skarpere enn for 2. ordens siden flankene er brattere) ved lik polaritet og et solid søkk ved omvendt polaritet.
    Nå skal man jo ikke lese filtertopolgier som de mest naive fanatikerne leser bibelen. BW 2. orden er jo ikke ment å generere et lydbilde som har en 3dB peak. Man utnytter alltid et slikt filter slik som Norcad beskriver, altså man sørger for summering på akustisk -6dB, gitt at man har 180 grader faseavvik, man besørger et tilsvarende faseavvik, eller man sørger for å strekke delefrekvensene litt. Det samme gjelder for BW 4. orden.

Hele hensikten med BW er jo å treffe et 90 graders faseavvik for så å ende opp med en konstant energirespons. Det mest riktige vil derfor imho være å sørge for å bruke delay og setting av delefrekvenser slik at man får 2. ordens filteret til å summere på -3dB UTEN peak.

Skal man summere på 180 grader med butterworth 2. så må man ned på -6dB, det samme gjelder 4. selv om grunnteorien beskriver noe annet.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tro meg, jeg følger absolutt ingen bibel, uansett hvem som påstås å ha stått bak skriveriene Poenget mitt var hva som er definert som et enkelt Butterworthfilter. At det enkle basistilfellet sjelden er en god løsning i praksis er en ting vi selvbyggere har skjønt for lenge siden.

Jeg setter forøvrig pris på å bli korrigert når man kan begrunne korrekturen slik du gjør Snickers. Mye av grunnen til at jeg liker denne hobbyen er jo at det stadig er ting å lære. Jeg er fremdeles relativt fersk når det gjelder praktiske forsøk, men det håper jeg på å få orden på etterhvert.

Legger ved to bilder fra litt fikling med 300Hz BW2 filteret. Var det noe slikt du tenkte på Snickers?

Edit: Etter litt fikling er jeg overbevist om at jeg ikke er helt på spor av det du prater om her Snickers...hmm

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man ser tilbake på denne posten: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...tml#post937662

Ser man hvordan jeg brukte 1.ordens BW summert ved -6dB for å oppnå flat respons. I dette tilfellet klaffet det jo bra sammen med "fasefeilen" pga elementer montert på flat baffel.

Snickers-is:
    Når du skriver at hensikten med BW topologien er å sikre en konstant energirespons, mener du da powerrespons, eller mao jevn spredning?
    Og i såfall tenker du da på passive filtere, eller har det noen hensikt også når det gjelder aktive filtere? Jeg klarer ikke helt å se poenget/sammenhengen ang sistnevnte.
    Og som D-minken skriver, moroa er jo å lære noe nytt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Power respons og energi respons har ikke så mye med frekvensgang på bestemte vinkler å gjøre. Det handler om summen av alt som kommer ut av høyttaleren i alle retninger.

Det som er hensikten med -3dB cross over er at alle diper man finner off axis vil ha sitt motstykke som en peak på en annen vinkel, typisk vertikalt finner man en dip x grader fra aksen, da finner man den samme peaken -x grader fra aksen.

Med -6dB XO mister man den effekten.

Joseph d'Appolito kartla også hvordan dette påvirker et MTM-system (der x for MT blir -x for TM). Dette gir kontroll på off axis frekvensrespons.

Spredningskontroll kan vel kategoriseres i 4 grupper:
    1: Kontroll på smal energirespons. Altså, det man oppnår med -3dB filtre. Man får en viss kontroll på energiresponsen sånn ca +/- 45-60 grader.
    2: Kontroll på energirespons. Altså man tar kontroll over hele energiresponsen.
    3: Kontroll på off axis respons. Altså man sørger for jevn frekvensrespons på og utenfor aksen, innenfor visse grenser.
    4: Kontroll på spredningsgrad. Altså, man bestemmer hvor vidt systemet skal spre ved hver frekvens og hvor mye energi systemet skal levere relativt til off axis energien.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I kokeboka til Vance Dickason står det at ideen bak -3dB krysningspunkt for jevn energirespons er at de forskjellige elementene summeres som ukorrelerte kilder når man midler over alle mulige utstrålingsvinkler. Dermed får man flat respons gjennom delefrekvensen siden to ukorrelerte kilder summerer til +3dB. Med et filter som har flankene 6dB dempet ved delefrekvensen vil da powerresponsen teoretisk sett ha et søkk på 3dB ved delefrekvensen.

Jeg har ikke lest det Joe D'Appolito har skrevet om dette, så jeg har ikke nok bakgrunnsstoff til å være bastant på noe vis. Det jeg ER sikker på er at powerresponsen (høyttalerens totale utstråling i rommet) er viktig for opplevelsen i et normalt lytterom. Siegfried Linkwitz sine dipolkonstruksjoner er et direkte resultat av et ønske om en (relativt) frekvenslineær powerrespons. Skulle ønske jeg kunne deltatt på Audiobuilders-treffet i Mandal slik at jeg fikk hørt Orion-høyttalerene til Coolbiz

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde det bare vært en enkel standard for hvordan dette skal måles. Jeg har gjort noen forsøk med de forskjellige filtrene jeg har testet, og fått med meg betydningen av power responsen, men ikke klart å komme opp med mange nok målinger eller summert de på rett måte til at jeg kjenner igjen hva jeg hører på målingene.

Ang pkt 4 til Snickers-is, antar jeg det er dette du har gjort vha waveguidene på Gaia?

D'Appolito MTM har jeg forsøkt, om enn ikke med de best egnede elementer antagelig, men jeg synes de ble ekstra kilne på sweetspot.
    En annen ting er hvorfor D'Appolito selv ganske raskt gikk vekk fra 3.ordens filtere, og har benyttet 4.ordens i flere av de senere MTM's han har konstruert.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når vårsemesteret starter skal jeg se om jeg får tid til å ta en skikkelig runde med målinger i "alle" retninger på min lille toveiskonstruksjon i ekkofritt rom. Prinsippet jeg har bygd etter er bruk av en liten waveguide til diskanten for å tilnærme utstrålingsvinkelen som basselementet har i øvre mellomtone og relativt lav delefrekvens (for øyeblikket ca. 1600Hz). Ingen "Gaia" akkurat men å bygge denne har ihvertfall hjulpet en god del på DIY-kløen jeg har hatt et drøyt års tid.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen av oss er så heldige at vi får lov til å jobbe på denne tiden av døgnet, på en lørdag. Og jeg sitter nå og ser på en kar jeg lurer på om ikke kunne være til hjelp i denne sammenhengen.
    Han heter Kuka og er en rimelig stor og feit robot, som sikkert bare ville være glad til om jeg programmerte han til å holde målelikrofonen og ta en hel haug med målinger i alle mulige vinkler, for å få ut en summert power respons. :-D

Hmmm, lurer på om noen ville merke det hvis jeg lånte den med meg hjem i jula? Noen som har lastebil?

Men en litt enklere variant, som kunne være overkommelig, ville være en vribar platform med stepmotor, for å vri høyttaleren 0-90gr, og en servo til å flytte mikrofonen i høyderetning. Dette styrt av en liten PLS og man kunne ta hauger av målinger i et bestemt mønster uten å måtte stå der i "timesvis" selv.
    Ville jo koste litt, men pytt, hobby skal være dyrt!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    koster ikke så mye for cnc kontroll kort nå til dags... motorer finner man lett på elfa..

programvare kan man slippe unna viss kontrollkort har utgang for manuell bevegelse. (det har mitt kort ^^) da trenger man bare ei plate med grader 0-90gr på høyttaler stativ og justere seg manuellt til den vinkel man vil ha,
    støm får du lett fra pc'n (stasjonær) 12volt eller 5,5volt
    dette er kortet jeg har, den har manuell kontroll på stepper motorene og tar 12-32volt
    3 AXIS CNC Stepper Stepping Motor Driver Board kcam4 - eBay (item 380085163601 end time Dec-06-08 14:43:33 PST)

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare det å ha en fjernstyrt dreieskive til høyttaleren ville ha forenklet jobben betraktelig. Jeg mener å huske at LMS (måleprogramvaren fra LinearX) har støtte for fjernstyring av en slik dreieskive, men jeg vet ikke om det er mulig å implementere i Fuzzmeasure eller WinMLS som er mine foretrukne programpakker nå om dagen. Hvis noen har et forslag til en ferdig dreieskive kan jeg høre med utviklerne om eventuell støtte kan implementeres.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde det bare vært en enkel standard for hvordan dette skal måles.
    Det finnes. Det finnes også fremstillingsmåter som er svært interessante, for eksempel Ease-sfæren som riktig nok bare kan fremstille en frekvens om gangen, men allikevel. Polarkurver og turntable er en fin løsning, men også her må man måle en og en frekvens.

Jeg har gjort noen forsøk med de forskjellige filtrene jeg har testet, og fått med meg betydningen av power responsen, men ikke klart å komme opp med mange nok målinger eller summert de på rett måte til at jeg kjenner igjen hva jeg hører på målingene.
    Dette er jo på en måte kjernen i audiofaget, å forstå korrelasjonene mellom målte parametre og hørbare forskjeller.

Ang pkt 4 til Snickers-is, antar jeg det er dette du har gjort vha waveguidene på Gaia?
    Alle 4 punktene er vektlagt i Gaia.

D'Appolito MTM har jeg forsøkt, om enn ikke med de best egnede elementer antagelig, men jeg synes de ble ekstra kilne på sweetspot.
    Jeg tror ikke det er MTM-prinsippet sin skyld.

En annen ting er hvorfor D'Appolito selv ganske raskt gikk vekk fra 3.ordens filtere, og har benyttet 4.ordens i flere av de senere MTM's han har konstruert.
    Jeg tror det kan ha sammenheng med at det ikke uten videre er lett å finne elementer som er små nok til å gjennomføre en perfekt MTM etter d'Appolito prinsippet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner kun til 2 turntables,

Linear X sin som har vært "nyhet" i minst 5 år : LT360 - Precision Turntable - 1

og Outline: http://www.outlinearray.com/images/s...g/ET250-3D.pdf

Se spesielt på Outline sin rigg med dobbel turntable. Den skal være kompatibel med målesystemer som kan generere Ease-sfære som ser slik ut:

Clio har støtte for slikt tilbehør.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en sfære per frekvens, ender man opp med mer måledata enn hva hjernen min klarer å behandle er jeg redd.

Tenkte mer på software som kunne styre målemik i x og y retning, ta fullfrekvente målinger i en grid på f.eks 5x5 grader, for så å å bearbeide måledataene og generere resultatet i form av et pop-up vindu der det kunne f.eks stå:

This is excellent!

eller

This could be better off axis in 30-45 degrees, in the 2-3khz region.
    Please adjust your xo, and click "Try again".

Mens det i 90% av tilfellene antagelig bare ville stå: "Dette programmet har gjort en ulovlig handling og vil bli avsluttet!

Har du ikke et sånt program Snickers-is? :shock: :shock: :shock:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har flere slike programmer som sier "programmet har utført en ulovlig operasjon og etter pålegg fra justisdepartementet vil det bli avsluttet"

Men hvorfor bevege micen? Hvorfor ikke bare slenge opp flere micer, en mixer og mate alt inn på lydkortet? Så switcher du mellom de ulike micene, la oss si 4 micer, en mixer til 1300k, da er du oppe i 3,7k i hardware - evt rabatt.

Poenget er altså at du switcher ut og inn de ulike micene som da står på stativer ved ulike vinkler.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er to ting jeg lurer på i denne sammenheng.
    Hvor mange målepunkter trenger man for å fange opp power responsen?
    Og kan man med fullfrekvente målinger, og forskjellig vektlegging av målingen utfra f.eks vinkel, summere målingene og komme opp med en frekvenskurve som faktisk kunne si noe om lyden?

Jeg har jo sett enkelte tar målinger på 0-15-30-45-60gr horisontalt i begge retninger, og summerer disse for så å benytte det som utgangspunkt for delefilteret. Men har det noe for seg?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er to ting jeg lurer på i denne sammenheng.
    Hvor mange målepunkter trenger man for å fange opp power responsen?
    Det er jo ikke noe som heter absolutt oppløsning i målesammenheng. Man må simpelt hen ta bevisste valg. Om det er peaker som forsvinner mellom målepunktene må man sørge for at avstanden mellom målepunktene er så liten at peakene ikke er signifikante for resultatet fordi de ergo blir så smale.

Og kan man med fullfrekvente målinger, og forskjellig vektlegging av målingen utfra f.eks vinkel, summere målingene og komme opp med en frekvenskurve som faktisk kunne si noe om lyden?
    Interessant tankegang. Høres ut som noe for Gedd Lee, eller meg selv.

Jeg har jo sett enkelte tar målinger på 0-15-30-45-60gr horisontalt i begge retninger, og summerer disse for så å benytte det som utgangspunkt for delefilteret. Men har det noe for seg?
    Det har jeg aldri sett, hvorfor skulle man summere dem? Tenker du på for å velge delefrekvens og bratthet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg blitt medlem her på forumet, og grunnen til at det ble idag var for å kunne stemme på deg Norcad.

Håper du vinner for denne tråden har jeg lest alt i flere ganger, og tror jeg forstår litt mer hver gang.

Kjempekule høyttalere og mye tøffere enn alle disse nye slimline sakene, he he.
    Låter de helt perfekt nå? Tåler de å spille høyt med? Og hvor dyre høyttalere ville dette vært i butikken tror du?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, takk smågutt!

Perfekte høyttalere finnes vel antagelig ikke, det er hele tiden snakk om kompromisser, hvilke valg man tar og hva man prioriterer.
    De er ikke helt i mål på allround-egenskaper enda, men jeg er totalt sett veldig fornøyd.
    De tåler mer effekt enn jeg hadde forventet faktisk
    Kassekonstruksjonen ville antagelig være fordyrende om de skulle produseres, men om du tenker på lydmessig sammenligning så aner jeg rett og slett ikke.

Antar de ville ligge på en pris mellom Dynavoice og Gaia :-D

Side 22 av 23 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •