Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno! - Side 21

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 21 av 23 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 SisteSiste
Viser resultater 401 til 420 av 451
    Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fy flate norcad. Jeg må si du har gjort et imponerende stykke arbeid her, og det er gøy å se at det som startet så smått ser så utrolig bra ut! Fine målinger, og meget stilfulle høyttalere, som ikke ser ut som om de kommer rett fra samlebåndet. Jeg er imponert!

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der ser veldig bra ut! Jeg ble litt skeptisk når jeg så du brukte furulekter limt sammen tidligere i tråden, men dette ser bra ut! Ps. På jobben min har vi bøyelige mdf plater som er 19mm tykke, de kunne sikkert også brukes til noe sånt.

Når det gjelder sidemontert bass; Skal bassene stå på motsatt side, ikkesant?
    Sånn at de enten peker inn mot hverende eller fra hverandre.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HansMarius: Takk skal du ha!

Metallsulten: Det er flere som mener at laminert heltre er bedre enn MDF til kassebygging! Men nå var det bare en ekstra baffel til diskant og mellomtone, limt utenpå MDF i dette tilfellet. Så hvorfor skeptisk?
    De 19mm MDF platene du nevner er slisset da antar jeg? Vet du pris? Troels Gravesen benyttet det på sine PMS.

Vanligvis er sidemonterte basser speilvendte ja.

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Furu og gran er jo et ganske lett treslag (liten tetthet), i forhold til eik og bjørk f.eks. Men at det skal ha noe å si tviler jeg sterkt på. Jeg jobber på Montër da, så jeg betaler jo nesten ingenting for plater... Kan finne ut hvor mye de mdf'ene koster i løp av dagen.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    19mm ferdig slisset har jeg aldri sett før (tynnere er vel relativt vanlig). Men jeg ville ikke betalt masse ekstra for å få den slisset. Det måtte i så tilfelle være hvis man er ute etter en perfekt bue. Men jeg ser for meg at det da for 19mm må bli så tette slisser at man ender opp med masse tomrom så sant man ikke skal ha en veldig krapp bue.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har begynt å få større interesse for delefiltere. er morsomt å lage alt selv!
    Er det speakerworkshop du har brukt? har lastet det ned 3 ganger og prøvd å få noe fornuft ut av det alle gangene, men gir like fort opp igjen :P

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Speaker Workshop ja.
    Brukergrensesnittet er litt uvant i starten, til man liksom skjønner gangen i det hele. Men når man blir vant med et sånt teknisk program er det like enkelt å bruke som andre programmer. Om resultatet blir bra kommer bare an på dataene man selv putter inn.

Jeg forsøkte også LSPCad en stund, men likte SW bedre.
    I tillegg har jeg kjøpt SoundEasy v12, og deler absolutt ikke entusiasmen til John "Zaph audio" Krutke! Hvorfor det heter "easy" har ikke jeg forstått ihvertfall

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hc_tk: jeg kan anbefale å ta en titt i hjelp-filen. Det står ikke mer i den enn at den er overkommelig og man får veldig mye fortere overblikk i hvordan ting skal og burde gjøres.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som har fulgt med i timen :-D , har de allerede fått med seg at jeg har satset på aktiv deling mellom bass og mellomtone/diskant. Etter itrolig mye mas fra min side, fikk jeg overtalt en pensjonert "guru" til å bygge et aktivt delefilter til meg. Dette er bygget som et stereofilter, med justerbar gain og delefrekvens for LPF og HPF uavhengig av hverandre, men altså for begge kanaler samtidig.
    Filteret er koblet inn mellom Front out på Denon AVR 3806 og mine 2 stk Denon POA-2800 stereo effektforsterkere. Effektforsterkerne tar seg altså av hver sin kanal.

Vennligst ikke spør meg om selve konstruksjonen av filteret, det vet jeg svært lite om foreløpig. Jeg håpet på at dette kunne bli et DIY filter flere kunne få nytte av, men når jeg ser de nå, tror jeg neppe det verken er lønnsomt eller interessant for så mange. Det ble pokker så mange komponenter ifht hva jeg trodde! :-D

Foreløpig har justering av filteret foregått på "gehør" og med noen enkle målinger av frekvensresponsen fra høyttalerne i rommet.
    Men i dag ble jeg nysgjerrig og fant ut at jeg skulle måle direkte inn/ut på filteret for å se hvordan dette oppførte seg.

Kommentarer til målingene mottas med takk!

Først frekvensplot av LPF og HPF med dagens innstilling av delefrekvens:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-lpf_hpf_frekv-jpg
    Som man ser summerer de ved -3dB, noe som gjør at det peaker litt ved delefrekvensen. Helt i tråd med hva jeg forventet pga baffelstep og avrullingen til mellomtonen. Ikke så langt fra 12dB/oktav ser det ut til.

Så kan man se fasen i tillegg:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-lpf_hpf_fase-jpg
    Dette sier meg lite! Noen med kommentarer/forklaring?

Så en impulsmåling av HPF delen:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-hpf_puls-jpg
    Omtrent sånn jeg er vant med å se dem, ved måling av elementer osv.

Men så kom jeg til impulsmåling av LPF delen:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-lpf_puls-jpg
    Og dette sier meg vel egentlig mindre enn lite!

Noen med peil som kan komme med kommentarer og forklaringer på fase og impulsmålingene?

jeg viste frem målingene til konstruktøren i håp om å få litt lærdom, men eneste kommentaren var: Ja, men det funker vel bra?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lavpassimpulsresponser er sjelden spennende å se på For å dobbeltsjekke at jeg ikke var helt på jordet lagde jeg noen enkle filterkurver og lot Matlab kalkulere impulsresponsen (se vedlegg). Lavpassfilterets impulsrespons har VELDIG mye lavere toppverdi enn høypassfilteret, dette er helt normalt.

Har du forresten vurdert digital filtrering? Jeg har brukt flerfoldige timer siden fredag på å leke meg med min nyinnkjøpte Behringer DCX2496 på mine DIY-konstruksjoner

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal du ha D-mink!
    Mao fungerer filteret akkurat slik det skal da, antar jeg.

DCX2496 stod høyt på ønskelisten den i starten av prosjektet, men leste mye på nettet om ulempene ved å koble inn denne etter forforsterkeren slik jeg gjør. Når dette benyttes både til musikk og film blir det litt vrangt å få til på annen måte.
    Ved et rent stereo-oppsett ville jeg helt klart satset på digitalt filter og kjørt digitalt direkte i filteret før pre og power.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker for øyeblikket min Yamaha surroundreceiver som multikanals forsterker til fronthøyttalerene. Stereosignalet (foreløpig) sendes med fullt nivå inn på DCX'en før det går ut igjen og inn på "ekstern dekoder"-inngangen på surroundreceiveren. På denne måten har jeg volumkontrollen på riktig side av filteret.

For øyeblikket er dette helt greit, men jeg har snart planer om å få til surroundlyd igjen og da må det havne en preamp før DCX'en. Med fornuftige nivåinnstillinger har jeg tro på at det skal gå bra. Det er skikkelig gøy å prøve forskjellige filtre/EQ-kurver kjapt etterhvert som man blir dreven på brukergrensesnittet Ikke minst er det kjekt å kunne lagre forskjellige oppsett slik at man kjapt kan gå tilbake for å sammenligne med tidligere gode filtre.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    For de som har fulgt med i timen :-D , har de allerede fått med seg at jeg har satset på aktiv deling mellom bass og mellomtone/diskant. Etter itrolig mye mas fra min side, fikk jeg overtalt en pensjonert "guru" til å bygge et aktivt delefilter til meg. Dette er bygget som et stereofilter, med justerbar gain og delefrekvens for LPF og HPF uavhengig av hverandre, men altså for begge kanaler samtidig.
    Filteret er koblet inn mellom Front out på Denon AVR 3806 og mine 2 stk Denon POA-2800 stereo effektforsterkere. Effektforsterkerne tar seg altså av hver sin kanal.

Vennligst ikke spør meg om selve konstruksjonen av filteret, det vet jeg svært lite om foreløpig. Jeg håpet på at dette kunne bli et DIY filter flere kunne få nytte av, men når jeg ser de nå, tror jeg neppe det verken er lønnsomt eller interessant for så mange. Det ble pokker så mange komponenter ifht hva jeg trodde! :-D

Foreløpig har justering av filteret foregått på "gehør" og med noen enkle målinger av frekvensresponsen fra høyttalerne i rommet.
    Men i dag ble jeg nysgjerrig og fant ut at jeg skulle måle direkte inn/ut på filteret for å se hvordan dette oppførte seg.

Kommentarer til målingene mottas med takk!

Først frekvensplot av LPF og HPF med dagens innstilling av delefrekvens:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-lpf_hpf_frekv-jpg
    Som man ser summerer de ved -3dB, noe som gjør at det peaker litt ved delefrekvensen. Helt i tråd med hva jeg forventet pga baffelstep og avrullingen til mellomtonen. Ikke så langt fra 12dB/oktav ser det ut til.
    Så vidt jeg vet er det bare BW 1. og 3. ordens filtre som skal summere på -3dB. De gjør dette med hhv +/- 45 grader og +/- 135 grader, og ender i begge tilfeller på 90 graders faseavvik, altså er det der de resterende 3dB blir av. Et odd order filter vil normalt ikke summere som det skal med -3dB, det skal normalt ligge på -6dB.

Forøvrig har du litt ulik Q i HP og LP, er det gjort med hensikt?

Så kan man se fasen i tillegg:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-lpf_hpf_fase-jpg
    Dette sier meg lite! Noen med kommentarer/forklaring?
    Fasen er som den må bli, den dreier ved XO fra nominelt 0 grader til nominelt 180 grader, sånn omtrent i hvertfall, og det er jo normalt på 2. ordens filtre.

Så en impulsmåling av HPF delen:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-hpf_puls-jpg
    Omtrent sånn jeg er vant med å se dem, ved måling av elementer osv.

Men så kom jeg til impulsmåling av LPF delen:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-lpf_puls-jpg
    Og dette sier meg vel egentlig mindre enn lite!
    Her er vel HF-delen filtrert bort, dermed blir stigetiden svært høy, altså den blir treg. Målepulsen din kommer knapt gjennom filteret.

Noen med peil som kan komme med kommentarer og forklaringer på fase og impulsmålingene?

jeg viste frem målingene til konstruktøren i håp om å få litt lærdom, men eneste kommentaren var: Ja, men det funker vel bra?
    Litt rart han ikke reagerte på -3dB sum...

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Butterworth filtre krysser da alltid ved -3dB når høy og lavpass har samme filterflanker. Litt seint/tidlig for deg Snickers? Forøvrig er jeg enig i at det ser litt snodig ut med forskjellig Q på de to flankene, men jeg regnet med at dette var et ønske fra Norcad sin side i denne konstruksjonen...:neutral:

Edit: Ser nå at jeg muligens misforsto hva Snickers mente med tanke på summeringsnivået. Kun 1. og 3. ordens BW som summerer flatt med kryssing ved -3dB.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok jeg som var litt for rask med forklaringen her.
    HPF og LPF er adskilt med hver sin (trinnløs) justerbar delefrekvens. Det er jeg som har satt forskjellig delefrekvens på HPF of LPF, slik at det summerer ved -3dB. Og nei det summerer IKKE flatt utfra filteret.
    Men det kompenserer for en dipp i frekvensgangen på høyttaleren, slik at resultatet målt i rommet blir sånn ca flatt.

Angående forskjellig Q på filteret er ikke det et ønske fra meg. Og spørsmålet er da: Hvilken betydning har det i praksis?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det avhenger jo helt av hvordan elementene oppfører seg. Det er summen av overføringsfunksjonen til filteret OG elementene som er interessant i praksis.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakket med konstruktøren av filteret i dag, og han var klar over at LPF-filteret hadde en "feil" Q, men at dette utgjorde mindre enn 0,5dB feil utfra flat respons ved summering av filtrene. Filteret var i utgangspunktet ment å være et 2.ordens Butterworth filter.
    Den ene delen i filteret var visstnok også fasevendt, og han hadde montert en dipswitch for vending av fasen (som jeg faktisk ikke hadde tenkt over før han sa det ops: )

Jeg la på en 2.ordens BW kurve ved 300hz på målingene, og da ser man at på HPF delen følger den perfekt, mens på LPF er knekken på kurven noe bratt.

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-hpf_300-jpg

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-lpf_300-jpg

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Butterworth filtre krysser da alltid ved -3dB når høy og lavpass har samme filterflanker. Litt seint/tidlig for deg Snickers? Forøvrig er jeg enig i at det ser litt snodig ut med forskjellig Q på de to flankene, men jeg regnet med at dette var et ønske fra Norcad sin side i denne konstruksjonen...:neutral:

Edit: Ser nå at jeg muligens misforsto hva Snickers mente med tanke på summeringsnivået. Kun 1. og 3. ordens BW som summerer flatt med kryssing ved -3dB.
    Siden jeg ikke gidder å drasse kroppen ned for å finne "kokeboka" og sjekke, mener du at BW2. og BW4. krysser ved -3dB? Jeg føler meg rimelig sikker på at det ikke stemmer men...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du må gidde lese det du selv siterer da Snickers-is!
    D-minken skrev jo nettopp under "Edit" at det bare var 1. og 3. ordens BW filtere som krysser ved -3dB.

Og to poster over skriver jeg at dette filteret, som er 2.ordens IKKE gir flat respons når det krysser ved -3dB.

Det gir derimot +3dB når fasen på den HPF er reversert (180gr), og en (for meg overraskende) dyp "reverse null" når fasen er 0.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ok, jeg oppfattet Diselmink sin korreksjon omtrent som dette:

"Alle BW-filtre summerer på -3dB, men kun 1. og 3. ordens summerer flatt".

Men jeg ser jo det ved nærmere ettertanke at det nok ikke var sånn det var ment.

Side 21 av 23 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •