Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno! - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 20 av 23 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 451
    Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Målingen er tatt på 1m avstand, onaxis på mellomtonen og med 4msek gating.
    Frekvensplottet viser 200-20000hz.
    Delefrekvensen er 3000hz
    Deling bass/mellomtone er aktiv (biamping), ved (for tiden :-D ) 330hz

Gulvstående 3-veis høyttalere med aktiv drift som fordrer 4 forsterkere (kanaler) og aktivt delefilter er ikke det enkleste å dra med seg rundt omkring :-)
    Har du noen frekvensplot som viser hele registeret?
    Synes du skal drasse det med deg jeg, hadde vært morro å høre
    Forøvrig, slutt å klag.. Jeg drasser med 4 store bokser, mine høyttalere og kanskje en "vaskemaskin":-D

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Oooohhh. Lekkert. :-)

Dette er et prosjekt det har vært virkelig morsomt å følge med på. Prosessen du har gått gjennom må ha vært meget lærerik, og er et eksempel til etterfølgelse.
    Takker!
    Og takk for råd, tips og mental støtte underveis :-D
    Du er vel en av de få som har holdt ut, og fulgt med hele veien roffe.
    Lærerikt har det så absolutt vært, det som er litt frustrerende (og samtidig utfordrende) er at jo mer man lærer, jo bedre forstår man hvor mye man ikke kan!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Hvor tunge er disse blitt?
    Mine Dayton/Seas-kasser veier 37 kg pr stykk med elementer og bassforsterker, og er mildt sagt litt vanskelige å få tak på når de skal flyttes rundt...
    Komplett vet jeg ikke, men tomme kassene veier ganske så nøyaktig 30kg pr stk.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Har du noen frekvensplot som viser hele registeret?
    Synes du skal drasse det med deg jeg, hadde vært morro å høre
    Forøvrig, slutt å klag.. Jeg drasser med 4 store bokser, mine høyttalere og kanskje en "vaskemaskin":-D
    Har planer om å få målt de opp utendørs, men temperatur og vind stopper nok det nå for tiden. Skal se om jeg måler bass og port nærfelt og spleiser det sammen en dag jeg får tid.

Klager ikke jeg! :roll: Men er altfor lat til å gidde å drasse dette avgårde. Har ikke mulighet til å prioritere noe treff i nærmeste fremtid heller desverre

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte høytalere, det er helt sikkert!!!
    Kan tenke meg at dette låter meget bra!

Veldig lærerik tråd også, for min egen del ga det meg et spark bak til å skaffe eget måleutstyr:-D

Har du noen nye DIY prosjekt i horisonten da?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chieng
    Flotte høytalere, det er helt sikkert!!!
    Kan tenke meg at dette låter meget bra!

Veldig lærerik tråd også, for min egen del ga det meg et spark bak til å skaffe eget måleutstyr:-D

Har du noen nye DIY prosjekt i horisonten da?
    He, he. Som de fleste andre som blir bitt av DIY basillen, har jeg vel tenkt ut 10 nye prosjekter mens jeg jobbet med dette :-D

Problemet er at jeg ikke har tid. Men en STOR senterht vil nok bli presset inn i løpet av vinteren, håper jeg.
    I tillegg vil jeg begynne å teste ut noen ideer på et par helt andre gulvstående jeg går å funderer på. De vil også inneholde Seas elementer, men i kassedesign og prinsipp avvike veldig fra disse.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Delefilter er gøy!

For å presisere først som sist; mine delefilterkonstruksjoner går fortsatt etter prøve og feile metoden . Eller kanskje vi skal kalle det på lykke og fromme.
    Jeg skal på ingen måte påta meg oppgaven som lærer innen dette feltet, men dagens (eller som vanlig, rettere nattens) oppdagelser tenkte jeg kanskje kunne interessere flere enn meg. Derfor skal jeg prøve å forklare det jeg tror jeg til nå har forstått, slik at også helt ferskinger kanskje kan få litt ut av dette. :-)

Og så håper jeg på noen synspunkter selvfølgelig.

Vel vi starter med gjeldende delefilter:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-xo_1-jpg

Dette er altså 1.ordens pluss zobel på mellomtonen.
    Zobel benyttes i teorien for å få en jevn impedans til delefilteret, men jeg har jo oppdaget at verdien på komponentene har stor betydning for både frekvensresponsen og fasen.
    På diskanten er det også 1.orden, pluss en dempemotstand og en spole som sammen sørger for å dempe nivået på diskanten, og med økende demping over 10khz idet denne diskanten peaker en smule rundt 15k.

I teorien skal et 1.ordens delefilter summere med -3dB ved delefrekvensen og være 90gr ute av fase. I dette tilfelle er diskanten og mellomtonen i fase, og må derfor summere med -6dB for å unngå en peak ved delefrekvensen.
    For å få til dette har mellomtonen og diskanten veldig forskjellig delefrekvens. Mellomtonen ruller av over 1200hz og diskanten under 5200hz. Dermed "møtes" de med -6dB ved ca 3000hz.

Resultatet blir slik:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-1-ord_frekv-jpg

De gule kurvene viser 6dB/oktav avrulling med overnevnte delefrekvenser, og et godt stykke på hver side av delefrekvensen følger jo elementene rimelig bra, før de demper noe brattere ut mot flankene.

I sum gir altså dette en veldig flat frekvensrespons. Og det er jo bra!?
    Og de fleste har vel hørt fra en og annen "hifinerd" med gullører, at 1. ordens deling er det beste. Ikke minst pga færre komponenter som kan bidra å forringe lyden. Populært kalt KISS (Keep it simple stupid)
    Teoretisk er det også den beste løsningen både pga impulsresponsen og fordi overgangen mellom to element med stor forskjell i størrelse, og derfor forskjell i spredningsmønster, blir mindre brå.

Hvorfor sitter det ikke så enkle filtere i alle høyttalere da? De er jo enklest, billigst og best? Eller?
    Vel svært få elementer har et bredt nok frekvensregister til å klare en så slak avrulling. Og ikke minst vil mange diskanter slite med høy forvrengning ved lave frekvenser. Og da er spørsmålet om en så slak avrulling demper nok, eller om forvrengningen blir hørbar.

En interessant fortsetning følger!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, så kommer det helt utrolig morsomme :shock: :?:

Vi startet altså med dette filteret:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-xo_1-jpg

Så kobler vi om det ene beinet på spolen til diskanten:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-xo_2-jpg

Deretter flytter vi dempemotstanden til andre siden av kondensatoren:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-xo_3-jpg

Motstanden i zobel til mellomtonen blir kassert:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-xo_4-jpg

Og i stedet putter vi inn en kondensator foran diskanten, og justerer komponentverdiene litt her og der:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-xo_5-jpg

Og hva har skjedd?

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-3-ord_frekv-jpg

Eureka! Vi har fortsatt samme frekvensrespons, men nå med 3.ordens avrulling. Og med samme antall komponenter i delefilteret!
    KULT HVA!!!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt tilleggsinfo:

Her er en sammenligning av frekvensresponsen for 1.ordens og 3.ordens delefilter:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-1-ord-vs-3-ord-frekv-jpg

Ikke så galt det vel? Største forskjell er 0,6dB ved ca 1400hz.

Her er impedans og elektrisk fase for 1.ordens filteret:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-1-ord_imp-jpg

Og her for 3.ordens filteret:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-3-ord_imp-jpg

En god forbedring!

Og tilslutt kan vi se reverse null for 3.ordens filteret:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-revnull-jpg

Her ser det altså ut til at vi har god kontroll med fasen!

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Hvorfor sitter det ikke så enkle filtere i alle høyttalere da? De er jo enklest, billigst og best? Eller?
    Vel svært få elementer har et bredt nok frekvensregister til å klare en så slak avrulling. Og ikke minst vil mange diskanter slite med høy forvrengning ved lave frekvenser. Og da er spørsmålet om en så slak avrulling demper nok, eller om forvrengningen blir hørbar.
    Du svarte ikke på problemstillingen din! Hva er så konklusjonen? Hva består lydforskjellene i?
    Morsomt dette delefiltergreiene. Ikke like lett å forstå alltid riktignok, men man lærer stadig noe nytt, og får stadig aha opplevelser (ihvertfall har jeg gjort det).

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he. Ikke forvent noe fasitsvar fra min side. Noe fasitsvar finnes nok heller ikke. I alle høyttalerkonstruksjoner er det snakk om kompromisser. Og for alle brukerne/lytterne er det snakk om preferanser, smak og prioritering.
    Det er så utrolig mange ting som påvirker lyden fra en høyttaler at jeg tror det er litt feil å konkludere bastant uansett.
    Men det finnes jo nesten like mange påstander som det finnes konstruksjonsprinsipper.
    Noen er overbevist om at 1.ordens filer ER best. Noen mener at det bare er fulltoner som virkelig spiller musikk. Andre igjen ender opp med 4.ordens filtere med en haug av støttekomponenter for å rette opp alle små variasjoner i både frekvens, impedans og fase.
    De samme overbevisningene er jo der når det gjelder membranmateriale, slaglengde, type kabinett etc etc.

Når man endrer et delefilter på denne måten, endres ikke bare frekvensresponsen og avrulling. Akustisk fase endres, elektrisk fase endres, impedans endres, impulsrespons endres, spredningsmønsteret endres, forvrengningen endres osv osv.
    Så hva gjorde egentlig utslaget om det ble bedre eller dårligere?
    Vel jeg vet ihvertfall ikke svaret.

Noe lyttetest er heller ikke gjennomført, dette er bare simulert i Speaker Workshop foreløpig. 3.ordens filteret inneholder 4stk 10uF kondensatorer og jeg har bare to! Men det kommer etterhvert, sammen med målinger off axis, forvrengingsmåling og andre ting jeg kan finne på å sammenligne.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er et delfilter koblet opp og målt.
    Jeg hadde etter nærmere ettersyn verken 10 eller 15uF kondensatorer, så det ble å ty til paralellkobling hele veien. Etter en del simuleringer, valgte jeg også å endre spolen til mellomtonen fra 1,2 til 1,0mH.

Delefilteret ble nå sånn:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-3-ord_01_xo-jpg

Målt frekvensrespons, 1m onaxis, 3mS gating men helt uten smoothing.

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-3-ord_01_frekv-jpg

Målt reverse null, viser at delefrekvensen tydeligvis havnet ørlitt lavere enn antatt:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-3-ord_01_rev0-jpg

Og målt impedans:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-3-ord_01_imp-jpg

Nå er jeg virkelig spent på lyden! Skal få koblet opp det andre delefilteret og teste i morgen. Tenkte også å måle opp komponentene for å se om det er avvik som gjør at delefrekvensen krabbet noe ned.
    Det ser ihvertfall veldig lovende ut på "papiret".

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte simuleringer norcad, og målingene ser jo ut til å stemme rimelig bra med teorien - noen små avvik er vel vanskelig å unngå.

Lyden er jo spennende da, ettersom du litt tidligere skrev her at du trodde en så flat kurve kom til å låte litt skarpt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket program er dette målt i ?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av neptyr
    Hvilket program er dette målt i ?
    Målingene du ser her, og ellers i tråden, som har grå bakgrunn er målt i Speaker Workshop.
    Målinger med sort bakgrunn derimot, er i fra Arta Software.

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Imponert!

Hei jeg holder på med et lignende prosjekt her. Så tenkte du kunne hjelpe meg med litt Norcad Jeg vil altså bruke en 6.5" , helst Seas ER18RNX, for jeg syns den ser Ok ut. Spørsmålet er da: Kunne du satt opp en tegning av det siste filteret du hadde med CA18RNX? Eller bør jeg bare bruke CA18RNX og 27TFFC sammen? Som bass vil jeg bruke Seas L26.

Jeg har allerede sagd til 25mm mdf plater for kabinett. 6.5" får 5 liter. L26 får 44 liter... med en Fb 25 hz om e ikke husker feil. L26 blir da sidemontert.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siste filteret jeg benyttet med vanlig plassering av elementene, finner du her:

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...tml#post875980

MEN dette er konstruert for min brede baffel, og har bl.a. et notchfilter rundt 700hz for mellomtonen. Så det er store muligheter for at dette ikke låter bra i din konstruksjon.
    PS! L26 trives dårlig i så små kasser, har du muligheten bør du absolutt gi de bedre plass. De fleste anbefaler 70-80 liter til disse, jeg testet de i 50L med nedslående resultat. I mine kasser på 64L med fhv mye dempemateriale synes jeg de fungerte ganske så bra.

Anbefaler at du leser igjennom hele denne tråden.........:-D

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey! Jess. Men jeg prøvde L26 i WinISD. Så ut som det gikk greit med Fb 25hz, Vb 44 liter. Ble en -3db på 34hz... menmen det er jo bare en simulering.

Kassa på mine Ht måler 90x37x22cm, skulle baffelen på 22cm ha så mye å si i forhold til din baffel? Men er det høypass krets på det filteret eller? tenkte en deling på ca 250 hz

Jeg har faktisk lest hele tråden, og fikk litt angst får å lage ht selv hehe! Ble mye tall her.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan bli litt lurt av simuleringer i starten, til man får litt erfaring, og ikke bare ser seg blind på frekvensrespons og -3dB. Du må også tenke på konutslag, rørlengde, lufthastighet i røret og group delay.
    Hvis du laster ned unibox og leker deg litt der, vil du lettere se hva endringer på kassen betyr på flere måter.
    Selv om du bruker et rør med diameter 7.5cm, (som egentlig er i minste laget) vil røret bli 42cm langt for å oppnå den tuningen, og det kan også være et problem.

Baffelbredden og plasseringen av elementene har større innvirkning på lyden enn man skulle tro. Med en så mye smalere baffel vil du få en avrulling lenger opp i mellomtonen enn det er i mine. Dermed vil ikke det samme delefilteret fungere som ønsket. Du finner sammenligning av bred og smal baffel et sted i denne tråden, hvis du leter litt!

Delefilteret er også kun et to-veis delefilter mellom mellomtone og diskant, idet jeg bruker biamping og aktiv deling av bassen.

Men for all del ikke la deg skremme! Sett igang og bygg, men du sparer deg for mye arbeid med å planlegge godt. Og ikke minst; sett av mye tid fremover!:-D

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått lyttet en del til musikk nå faktisk! Og dette begynner virkelig å smake fugl, eller høres ut som fugl, eller......what ever.

Testet også ut en liten justering av filteret som høynet delefrekvensen til 3khz og samtidig senket nivået med 1dB fra 3-6khz. Var egentlig i tvil om hvilken versjon som er den beste. Det ble litt 50/50 alt etter musikk og innspilling. Havnet derfor på det siste dere ser målinger av, idet jeg da kan benytte std verdier på kondensatorene (10 og 15 uF) og forminske delefilteret en del fysisk.

Må prøve ut litt mer på plassering/vinkling etterhvert (selv om samboeren ikke gir særlig slingringsmonn der), de gir nå et noe snevert stereoperspektiv. Det meste ligger sentrert i midten, og mono er jo litt kjedelig :-D

Et par nye bilder, for de som blir lei av alle skjemaene og diagrammene :-D

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-xo-jpg

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-ferdig-jpg

Side 20 av 23 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •