Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 23 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 451
    Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    kanskje AV-folket kan gi noen synspunkter på om jeg burde fortsette å irritere sambo eller ei?
    Det er jo opp til deg hvor lenge du vil ha henne boende
    Stemte på den med sidemontert bass. Liker best smale fronter men den bredbaffel-saken din så ganske smekker ut.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers-is Bassbox Pro påstår ihvertfall at Fb=25,5Hz og F-3=34,5Hz, og jeg klarer ikke å finne at jeg har rotet det til noen plass i simuleringen

Roffe Du har rett i at det er en liten peak, men den er på ca 1dB, og for å senke Fb til 23 Hz, øker lengden på røret fra 36 til 46cm. Noe som er vanskelig å få plass til i en så liten kasse. Samtidig hjelper dette bare ca 0,5dB på peaken.
    F-3 stiger faktisk også, ifølge Bassbox ihvertfall.

Skal se på muligheten for et noe høyere volum, selv om det antagelig ikke blidgjør hun jeg bor i lag med akkurat...... :-D

20 og 50 liter er benyttet i målinger og simuleringer, rett og slett fordi dette var kasser jeg hadde stående.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok en tur innom Eltek i dag, og kjøpte bl.a. diskant og mellomtoner.
    Det ble 27TFFC og CA18RNX.

Fant noen frekvens og impedanse målinger av disse på nettet og benyttet Speaker Workshop til å simulere et 2.ordens Butterworth delefilter. Som jeg også kjøpte med komponenter til.
    (Slik at jeg også kan lære at dette antagelig ikke funker særlig i praksis :-D )

Skal uansett putte dette inn i et par testkasser på 12 liter lukket i morgen, og høre hvordan det låter etterhvert.

Nå begynner det å bli morro! :-D

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad[B
    Roffe[/B] Du har rett i at det er en liten peak, men den er på ca 1dB, og for å senke Fb til 23 Hz, øker lengden på røret fra 36 til 46cm. Noe som er vanskelig å få plass til i en så liten kasse. Samtidig hjelper dette bare ca 0,5dB på peaken.
    Er klar over disse tingene, men slike simuleringer tar ikke hensyn til evt romforsterkning i bassen. Jeg foretrekker heller at avrullingen i simuleringen starter tidligere og er slakere enn at man har en peak og en relativt skarp knekk i frekvensresponskurven.
    Men jeg ser problemet med lengden på bassrefleksporten, ja. Det er uansett pirk i sammenhengen, det jeg snakker om. Du har rett i at under 1dB er temmelig irrelevant i sammenhengen.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er helt enig i slak avrulling, noe som var årsaken til at jeg siktet mot lukket kasse i utgangspunktet. Men den holdt altså ikke mål.
    Men uansett hvor mye man tveaker på "papiret" får man noen mye større overraskelser i praksis, når man måler i lytterommet. (Pokkern å! )
    På målingen i #8, ser du peak ved 50 og 90Hz pga rommet, men riktignok er elementet der plassert helt ned til gulvet, mulig kurven ser noe annerledes ut når jeg får elementet ca 50 cm opp fra gulvet. Time will show!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, vel. Lærekurven er bratt, og hjernen begynner å bli gammel, ingen heldig kombinasjon! Men nå er altså mine beregnede delefilter loddet sammen (se bilde), elementene har blitt plassert i lukkede kasser på 12 liter, og foret med lyd
    1. inntrykk: Fy dæven, dette låt lyst!? Liker lyden i 27TFFC, men ikke så mye av den på en gang!
    Sjekket delefiltere på nytt, snudde fasen på diskant, OG nei, tynt dette her ja
    Prøver annen forsterker, annen cd-spiller, flytter de over til annet rom....OG DA, er det fortsatt MYE diskant og lite mellomtone. Hmmm
    OK, da gjenstår tre forklaringer:
    1) Teoretisk beregnede delefiltere stemmer aldri.
    2) Feil baffel ifht til planlagt, og i tillegg sitter diskanten like langt fra 3 av sidene på kassen (hvordan klarte jeg å glemme det!ops: )
    3) Mellomtone/bass trenger innspilling.

Satser på sistnevnte (det enklest er ofte det beste), og lar de spille i vei.
    Om det bare er ørene mine? Vel jeg tar en frekvensmåling og den bekrefter det jeg hører.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassmellomtonene trenger garantert noen timer med spilling før de løsner skikkelig.
    Diskanten kan kanskje også mykne litt opp etter litt spilling, men blir neppe lavere...
    Tror du bør la dette spille en del før du tar en ny måling, men det ser ikke ut som det hadde vært noe i veien for å dempe diskanten noen dB, da det ser ut som den er for høy stort sett hele veien.

Spennende prosjekt forresten, og designet ser bra ut også!

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    OK, da gjenstår tre forklaringer:
    1) Teoretisk beregnede delefiltere stemmer aldri.
    2) Feil baffel ifht til planlagt, og i tillegg sitter diskanten like langt fra 3 av sidene på kassen (hvordan klarte jeg å glemme det!ops: )
    3) Mellomtone/bass trenger innspilling.

Satser på sistnevnte (det enklest er ofte det beste), og lar de spille i vei.
    Om det bare er ørene mine? Vel jeg tar en frekvensmåling og den bekrefter det jeg hører.
    Jeg vil påstå at du har satt årsakene i riktig rekkefølge, med stor vekt på nummer 1. Teoretisk beregnede filtre forutsetter elementer med resistiv impedans og flat frekvensrespons. Sist jeg sjekket fantes det ingen slike Man kan selvfølgelig komme nærmere ved å korrigere for impedansstigningen oppad i frekvens (for bass/mellomtonen) og rundt resonansfrekvensen (for diskanten), men det vil fremdeles være å famle i blinde i forhold til å jobbe med gode målinger i et filtersimuleringsprogram.

Last ned demoen av LspCAD 6 og prøv deg frem. Jo bedre målinger du har å gå ut i fra jo nærmere målet blir det mulig å komme med simuleringene.

Edit: La ved et bilde fra en måling jeg gjorde på høyttalerene jeg bygde til foreldrene mine for et par år siden. CA15RLY+25TFFN/G. Den skjærer ikke akkurat av deg ørene med spisse s'er Gode målinger og relativt veloppdragne elementer gjorde at jeg kunne lage et filter som spilte kurant i løpet av én kveld.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    men det vil fremdeles være å famle i blinde i forhold til å jobbe med gode målinger i et filtersimuleringsprogram.
    BLIND!!! sier du! OK, svaksynt da ihvertfall.....

Jeg benyttet i utgangspunktet frekvens og impedansemålinger fra Seas, puttet dette inn i Speaker Workshop, og simulerte et 2. ordens Butterworth filter ved 2500Hz.
    Pga peak ved delefrekvensen dro jeg delefrekvensen litt fra hverandre, og etterpå la jeg til et dempeledd på 5dB til diskanten.

Trodde jeg var flink jeg :-D

I teorien så altså dette sånn ut; (blå/rød=seas, svart=teoretisk respons med filter)

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...du bruker målingene fra Idland? De skulle ihvertfall stemme tålelig bra med fasongen på kassa du har bygd. Likevel er det tydelig at det er noe som ikke stemmer når man sammenligner den simulerte responsen med det du målte

Et triks du kan bruke for å sjekke summeringen mellom elementene er bytte polaritet på det ene elementet og se om du får en tydelig og symmetrisk utfasing ved delefrekvensen.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved nærmere ettersyn ser det ut som om målingene jeg har liggende fra Idland ikke ligner på de du har tatt utgangspunkt i. Har du målt selv eller fått dem tilsendt? Hvordan var i så fall måleoppsettet?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant frd og zma filer til elementene hos RJB Audio Projects.
    De ser ut til å stemme bra med kurvene på databladene til Seas, og antok derfor at disse var rett. Har Bjørn andre målinger tilgjengelig?
    I følge databladet til Seas er diskanten målt på en 60x80 cm baffel, og det ligner jo ikke særlig på kassen jeg har puttet de i, den er 24x45 cm i front.
    Nå er det jo heller ikke disse kassene som skal benyttes, så jeg vet ikke hvor mye tankevirksomhet jeg skal legge i dette foreløpig.
    Det jeg lurer mest på er om jeg skal satse på TMM eller MTM istedet, det ser jo ut til at diskanten har god nok følsomhet i praksis. Bare dumt å gi bort 5-6dB til et par motstander!
    Riktignok vil mellomtonen komme et par dB når jeg setter inn en bedre spole i delefilteret, den jeg bruker nå (billig) har nok noe høy motstand.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk en pakke med måledata som han tok i et testkabinett han hadde laget. Se den vedlagte zipfila, der er det også et bilde av testkabinettet som ble brukt.

Hvis høyttaleren ikke skal bygges inn i veggen er det nok ikke følsomheten til diskanten det står på Baffelstepkorrigering stikker av med mye av følsomheten til bass/mellomtonene. 2,5veis TMM/MTM eller 2veis MTM er et kurant valg som kan bli en potent høyttaler (bare se på Patos Lyric 402).

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal du ha!
    Jeg har lastet ned LspCad, og sitter og "leker" litt. Enda en bratt lærekurve å komme igjennom PES!
    Det ser ihvertfall ut til at LspCad og Speaker Workshop er sånn rimelig enige.
    Jeg er også igang med egne målinger av elementer med og uten filter i de testkassene jeg bruker. Moro er det selv om hjerne koker innimellom :-D

BTW; Prosjektet er grovt sett planlagt slik:
    3-veis med aktiv deling av bass (L26RFX), bassrefleks 50-60 liter
    Bred baffel som senker bafflestep ned til 250-300Hz
    1 eller 2 stk CA18RNX mellomtone, lukket lite kammer
    27TFFC diskant
    Så når det gjelder passivt filter, vil det bli et rent 2-veis uten bafflestep kompensasjon.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I så fall burde det holde med én 18cm.

LspCAD er trælete i starten (som all annen teknisk programvare), men det er helt supert når man har fått øvd litt.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målingene fra Børn Idland, Seas og mine er nå sammenlignet, nye målinger er tatt, ny baffel har blitt prøvet, og nå gjenstår et spørsmål.
    Er det noe i rommet som trigger disse frekvensene?
    Noe som ressonerer mellom 3000 og 8000 Hz?
    Jeg kunne tvilt på både målemetoder og målemikrofon (eldre AudioTechnica), men ørene mine er desverre helt enig i målingene.

Riktignok har jeg målt i to forskjellige rom, men de er begge spartansk møblert, og bygget med stort sett samme materialer.

Hadde det enda ikke blåst så for jæ***g, kunne jeg tatt en måling utendørs.

Se vedlegg; Gul og grønn er mine målinger, rød og blå er Bjørn Idland sine.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg skulle gjette ville jeg tro problemet ligger i måleutstyret, ikke i høyttaleren. Spesielt siden forsterkningen er identisk for mellombass og diskant. Hvis du er sikker på at mikrofonen har flat respons (eventuelt at du ikke bruker feil kalibreringsfil for mikrofonen) er neste trinn å sjekke hvordan innstillingene for lydkortet er satt. Det er ingen EQ i drift?

Hvis ingen av delene hjelper kan du prøve ARTA. Demoutgaven er gratis og kan eksportere til formater som er spiselige for LspCAD og andre simuleringsprogrammer.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har blitt forsøkt;
    2 mikrofoner + analog Radioshack
    2 pcer, stasjonær og bærbar
    3 forskjellige forsterkere; Denon 3805 (pure direct), Denon 1560 (source direct) og Marantz Esotec PM-5 (klasse A)
    3 forskjellige baffler
    8 ører, og alle sliter med skrikende diskant..........

EDIT; Jeg har også forsøkt ARTA, med samme resultat.......

MEN jeg har også målt mine Epos ELS3 og Mission 760, og joda de peaker også i diskanten. Mission skiller seg riktignok litt ut med et smalere frekvensområde som peaker.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målingene så like ut i alle tilfeller (ikke ELS3/760)? Samme brede pukkel mellom 3 og 8kHz? Hvor langt unna er mikrofonen når du måler?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måleavstand er 1 meter, mic plassert midt mellom disk/mellomtone.

Side 2 av 23 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •