Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno! - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 23 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 ... SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 451
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Konklusjonen fra testingen jeg gjorde for et års tid siden, var at L26 spiller dypere, men trenger større kasse og tåler mindre effekt, dvs effekttåligheten er jo høyere, men de nådde xmax for tidlig. Når de da i tillegg har lavere følsomhet, tapte de kampen mot CA26.
    L26 ble da testet i 50L, men simuleringer og andres erfaringer tilsa at de trengte minst 70-80L.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hva har Norcad funnet på nå da?

Etter nye simuleringer i Baffle Difraction Simulator, og noen tester. Begynte tanken om versjon 4 av høyttaleren.
    For de som ikke gidder lese igjennom alt i denne tråden, har jeg nå vært gjennom:
    Versjon 1: 27TDFC, CA18RNX, CA26RFX i "std" TMW oppsett. (diskant øverst)
    Versjon 2: 27TDFC, CA18RNX, CA26RFX i MTW (mellomtone øverst)
    Versjon 3: 27TDFC, MCA15RCY, CA26RFX i MTW (ny mellomtone øverst)

Og nå versjon 4: 27TDFC har viket plassen for 27TFFC, MCA15 er beholdt som mellomtone, MTW konfig er beholdt, men med et par endringer.....
    Så derfor var det bare å dra frem sagen påny!

Først skjærer vi et stort hull i baffelen og limer fast noen lekter av MDF:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-v4_01-jpg

Så lager vi en ny baffel, denne gangen i 22mm spon:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-v4_02-jpg

Og etter noen runder med overfresen, ble det seende sånn ut:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-v4_03-jpg

Delefilteret som benyttes er så enkelt detbare kan bli, og ser sånn ut:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-delefilter-jpg

Det gir en målt frekvensgang som blir sånn:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-fr_m-lt-jpg

Og målt impedans og elektrisk fase ble sånn:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-imp_m-lt-jpg

Etter massiv demping av mellomtonekammeret, som jo er rimelig stort for en 15cm mellomtone, fikk jeg endelig bukt med et "evig" problem, og målt CSD ble tilslutt sånn:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-csd-norcad-v4-jpg

Som et alternativ, kan jeg endre kondensatoren til diskanten til 3,9uF, og vil da få denne frekvenskurven:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-fr_alt2-jpg

NÅ begynner jeg å bli fornøyd!

Nå gjenstår det bassen, og antagelig vil jeg gå opp litt med delefrekvensen til 3-400hz.
    Er jeg heldig med fasen burde det gi en meget bra midbass/nedre mellomtone overgang.

Bortsett fra at jeg nå må gjøre det samme med ht nr 2, vil neste ønske på lista være et bedre aktivt delefilter, helst med justerbar fase og steilhet på filteret. Med 3. eller 4. ordens deling til bassen, vil L26 kunne fungere enda bedre enn CA26, tror jeg. :-D

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser helt glimrende ut med untak av en liten detalj. Nemlig at dersom du ikke skal dele aktivt mot bassen (eller gjør du det?) har du en utfordring i det å beholde mellomtone/diskantfilteret og i tillegg få nivåtilpasset det hele til bassen.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Dette ser helt glimrende ut med untak av en liten detalj. Nemlig at dersom du ikke skal dele aktivt mot bassen (eller gjør du det?) har du en utfordring i det å beholde mellomtone/diskantfilteret og i tillegg få nivåtilpasset det hele til bassen.
    Trøtt på morran Snickers? :-D
    Joda, har delt aktivt mot bassen hele tiden jeg, og i siste setning i min forrige post står det: "vil neste ønske på lista være et bedre aktivt delefilter".
    Mao har jeg et aktivt delefilter, men ønsker meg et bedre!

Noen tips til aktivt filter forresten?
    Med justerbar fase og gjerne justerbar/valgbar steilhet.

Det morsomte nå er at det ikke bare måler bra, for en gangs skyld låter det bra også! :-D

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pånytt prøver Norcad å gjøre ting han ikke kan! Finish.
    Høyttalerne er demontert (igjen!) for å endelig få de ferdige, og da helst med en finish også samboeren kunne godta i stua.
    En runde eller tre med pussing avslørte jo noen hakk, sår og småsprekker her og der som måtte bedres. Fant en tube skjøtesparkel fra Jotun, og klinte på både her og der, av alle kunstens regler (med unntak av den rette).
    Pusset ned igjen, og :shock: Hvor ble det av sparkelen? Hvorfor er sårene der fortsatt?
    Vi prøver igjen, sparkler og pusser, sparkler og pusser......
    Finner igjen en boks med sprøytesparkel, det er fine greier! :smile:
    Vel, 400ml er jo ikke all verden på disse høyttalerne da, men nok til at hver spon i MDF platen reiser seg
    Så jeg pusser igjen, og igjen og..........
    Så blir det tid for grunning, da blir det bra vettu!
    Kjøper 4 spraybokser med grunning på Biltema, så er jeg sikker :smile:
    Tørker støvet av kassene og feier på med grunning. Bare moro det, tåler mye før det siger, og OK det siger litt et par steder da, men det er jo bare å pusse ned igjen, ikke sant?
    En boks går tom, før første kassen er ferdig, andre boksen går tom, rister iherdig nr tre og skal ta siste rest av første "strøket" med grunning :shock: :shock: :shock:
    Når jeg myser ned på kassene igjen, gjennom alt lakkstøvet (det stod et eller annet om god ventilasjon på boksen tror jeg), så ser jeg at dette er i ferd med å gå rett vest, øst, nord og ned.
    Selvfølgelig tåler ikke Jordan sin skjøtesparker Akryllakk. Det vet jo alle! (unntatt jeg) Her koker det så det holder ja.

Synd jeg ikke drikker kaffe egentlig, Ali kurerer jo gruff sies det. :twisted:

Shit happens.

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner meg så godt igjen med det du beskriver her, sitter å humrer for meg selv:-D
    Men nå kjenner jeg at vi mangler et bilde eller fem av en lettere frustert mann i lakkrøyken, og en høyttaler som bobler over sine breddegrader!

Ordner seg nok skal du se, men vet av erfaring at det meste som kan gå galt med finish, det går galt. (bare en sånn livlig oppmuntring )

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, vi har Murphys lov, og den er jeg ganske godt kjent med om dagen.

Men som Thomas A Edison en gang sa:
    Jeg har ikke feilet! Jeg har bare funnet 10000 måter som ikke fungerer.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjør som følger:

Bruk en ganske tykk fyller for billakk. Legg på nok til at MDF-overflaten blir mettet. Puss ned til du har en relativt jevn overflate og gå over en gang til med fyller. Når denne så er slipt ned (vannslipt) så skal hele høyttaleren se ut som (og kjennes ut som) om den er i plast. Nå skal du lete etter hakk, merker, ujevnheter osv. Disse sparkler du med 2-komponent herdesparkel. Der du har sparklet legger du på fyller på nytt og vannsliper så du får perfekt overgang. Når du er ferdig med dette og har vasket høyttalerne slik at du har fått bort alle støvpartikler og alt fett og liknende, inklusive fingermerker, da er du klar til å legge på lakk, og da blir det utrolig strøkent. Jeg gjorde slik på støpepluggen til fronthornet på Gaia. Den har ligget ute siden i fjor sommer og er fortsatt like strøken under møkka, og ja, den er i MDF, mange lag som er limt på hverandre!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det HØRES jo enkelt ut Snickers-is. Men det funker ikke sånn, for meg, i praksis.

Planen var å investere i en brukbar lakksprøyte, men fant ut at jeg ikke har egnet plass å stå, for tiden, og ikke har tid til å bruke resten av sommeren på å lære meg lakkering også.

Så en midlertidig(?) løsning blir akrylbasert lakk på sprayboks. Så få vi se siden, om høyttalerne lydmessig fortjener en bedre finish.

Newcomer Martin-_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men må du ha blank finish da? For hvis du kan gå for matt, er det mye enklere å bare lakke med rull Det har jeg gjort et par ganger, benyttet matt oljemaling, finishen ble strøken. Da sparklet jeg kun platekjøter og skruehull. MDF uten grunning 3 strøk.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bedre aktivt delefilter?
    Hmmm...
    Er det ikke DP som lager noen helt kompromissløse 3-veis til ca. 40K?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, begge de siste innleggene kan jeg enkelt besvare samlet.
    Prøv å foreslå matt oljemaling eller et aktivt delefilter til 40k til samboeren min! :-D

Newcomer Martin-_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oljemaling og spraylakk er jo egentlig samme greia. Men problemet er at hvis du skal ha en hel-blank finish kreves det sykt mye mer grunnarbeid og påføringen blir mer nøyaktig og finere med sprøyte enn rull... Men jeg synes uansett at det blir finere med matte kasser, skiller seg ikke så mye ut da

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin-_
    Oljemaling og spraylakk er jo egentlig samme greia. Men problemet er at hvis du skal ha en hel-blank finish kreves det sykt mye mer grunnarbeid og påføringen blir mer nøyaktig og finere med sprøyte enn rull... Men jeg synes uansett at det blir finere med matte kasser, skiller seg ikke så mye ut da
    Det spiller dessverre ingen rolle, hva du synes i denne sammenhengen.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva gjelder matt eller høyglans (pianolakk), så er et veldig godt argument at det minste støvkorn ikke synes like godt på matt som på blank finish. Men det er klart er man gald i å tørke støv 3 ganger om dagen så er det jo ikke noe problem :P

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde du slipt over sidene dine og avrundet dem i stedet for de vertikale "stavene" ville du kunnet finert hele den synlige delen av kassen (bortsett fra toppen, selvsagt) i ett stykke...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xell
    Hva gjelder matt eller høyglans (pianolakk), så er et veldig godt argument at det minste støvkorn ikke synes like godt på matt som på blank finish. Men det er klart er man gald i å tørke støv 3 ganger om dagen så er det jo ikke noe problem :P
    Ingen her som er glad i å tørke støv nei. Men det finnes mange glansgrader mellom matt og pianofinish.

Høyttalerne skal stå i stua, og for oss med noen år på baken og tilbakelagte skilsmisser, vet man å holde seg inne med husets kvinnelige innslag. :-D

Jeg stiller krav til lyden, noe som medfører krav til fysisk størrelse etc. Samboeren bestemmer design og finish. Helt greit for meg, bortsett fra at jeg dessverre må tilfredstille noen strenge krav til overflatefeil etc

Og nei jeg er ingen tøffelhelt.
    Senest i går fikk jeg tvingt henne helt ned i knestående!
    Og da sa hun: Jasså det er her under senga du har gjemt deg din jævla feiging!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gode erfaringer med sprayboks lakk fra Biltema. Sort silkematt først som er lettere å pusse ned mellom hvert strøk.. så eventuelt blank finish til slutt. Denne lakken flyter fint utover, spesielt den matte typen.

Etter min erfaring skal det veldig lite til før en får merker eller sår på sort blank finish.

Hadde vurdert å begynne å drikke......kaffe altså

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biltema boksene er lette å arbeide med, men jeg har erfart at de lett sprekker.

Når kommer det nye målinger fra 20Hz-20kHz da?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Biltema boksene er lette å arbeide med, men jeg har erfart at de lett sprekker.

Når kommer det nye målinger fra 20Hz-20kHz da?
    Smeller det ikke forferdelig når de boksene sprekker da?
    Høres skummelt ut

Side 18 av 23 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •