Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno! - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 17 av 23 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 451
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bare for å preisere, jeg kommer IKKE til å bygge om høyttaleren til MTM :-D

Stemmer at jeg slet med 700hz tidligere, men det var med CA18RNX (som du viser frekv plottet til), og før jeg snudde om på baffelen. Jeg hadde nemlig en elementplassering som også ga peak ved 6-700hz, ingen god kombinasjon akkurat!

De siste målingene og delefiltrene er med MCA15RCY, og som før 27tdfc.

Problemet ved 700hz er nå borte, også når jeg benytter CA18RNX.

Men nå må jeg få tweaket filteret og sjekke hvordan det blir! :-D

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg fikk med meg det, og en kikk på databladet sa meg at CA15 nok er vesentlig bedre på akkurat det.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En erfaring har jeg ihvertfall fått med all denne testingen og prøvingen. Og det er å ikke gjøre seg opp en mening eller uttale seg om lyden før man har lyttet noen timer!
    Som vanlig blir jeg revet med av tilsynelatende gode målinger, og førsteinntrykket av lyden følger opp, men etter en stund kommer tvilen. Og når jeg etterhvert finner svakhetene, og blir fokuset på de, er entusiasmen ødelagt

Dette låter bra, ingen tvil om det. MEN det er et stort men der. For den påstanden gjelder kun ved moderat volum. Drar man på ordentlig, så det skulle blitt litt trykk og moro, blir det bare anstrengt og slitsomt.

Jeg har testet litt forskjellige delefrekvenser, og har også forsøkt å legge til noen "støttekomponenter" for å beholde 1.ordens avrulling, men øke den et stykke unna delefrekvensen.
    Problemet som uansett står igjen er delingen mot bassen. 1 x MCA15RCY takler ikke det lydtrykket jeg ønsker, med så lav deling som 200-250hz. I hvertfall ikke med det aktive 2.ordens filteret jeg benytter der nå.

Mulige løsninger:
    Høyere delefrekvens mot bass - blir feil ifht baffelstep.
    Brattere filter mot bass - 24dB/okt kunne kanskje fungere, men det har jeg ikke!
    Benytte 2 stk MCA15RCY - uansett ikke plass på baffelen.
    Benytte CA15RLY i stedet - antagelig den beste løsningen. Skal vurdere å kjøpe et par for å teste ut.

Det enkleste; holde på CA18RNX som mellomtone. De har jeg jo huset fullt av!ops: :-D

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres for meg helt usannsynlig ut. Jeg har 2x4" mellomtoner i Capri-protoene. Selv uten noen sinne å bevege seg synlig tegner de en ganske massiv nedre mellomtone, og de kan sikkert uproblematisk håndtere 10dB høyere SPL før den begynner å plages nevneverdig.

Kan det være av selve mellomtoneområdet blir i slankeste laget?

Et tips: Bruk en EQ og prøv deg frem med ulike innstillinger. Bedre pekepinn på ditt neste delefiltertweak kan du ikke få. En Behringer 31-bånds holder i massevis og koster jo ikke stort heller.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å NEI
    Kunne du ikke gjort dette mye enklere for meg nå da Snickers-is!
    Du kunne jo f.eks late som jeg hadde rett, og bare sagt jeg måtte sette inn igjen CA18 og bruke delefilteret fra post xxx, for det var best, og bedre kunne det ikke bli! :-D

Irriterende å være så nysgjerrig av natur, nå må jeg jo bare fortsette å komme til bunns i dette. :twisted:

Begynner snart å tvile på ørene mine i stedet. Kanskje det er de som forvrenger?

Her må jeg bare starte pånytt skjønner jeg, og gå igjennom hele oppsettet.

BTW jeg benytter en EQ, om ikke så mange bånd, men det hjelper jo lite mot forvrengning. Annet enn jeg kanskje kunne stadfeste mer sikkert hvor i frekvensområdet ulydene kommer.

I'll be back!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mulighet til å måle vannfallsdiagram?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada.
    Med hvilke kriterier trenger du?
    Elementer uten delefilter målt nærfelt?
    30dB / 10mS ?
    Eller?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte på kanskje noe nærfelt og noe fjernfelt. Komplett høyttaler (altså det du hører på nå) Så forsøker du bare å lete litt etter tendenser til frekvenser som henger igjen lenge etter resten og bruker de kriteriene i diagrammet som mest tydelig eksponerer etterslepene. Dette er i hvertfall interessant fra omkring 100Hz (og oppover) om du får det til.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en innsatsstyrke du har, norcad !
    Ikke gi opp.

Har ikke du holdt på med testing av høyttalerene i over et år nå ?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    For en innsatsstyrke du har, norcad !
    Ikke gi opp.

Har ikke du holdt på med testing av høyttalerene i over et år nå ?
    He, he. Det er bare ren nysgjerrighet som driver meg. Prøver å lære, og ønsker å finne den "optimale" lyden fra de kabinettene og elementene jeg har.
    Og ikke minst prøve å forstå hva som skjer underveis.

Lyden var jeg jo fornøyd med for en god stund siden, og det var egentlig bare finish som gjenstod. Men så ble jeg nysgjerrig igjen! Hvorfor må jeg ha et notchfilter ved 700hz? Hva er det som forårsaker peaken? Hva kan jeg gjøre med det?
    WAF var heller ikke godkjent, og damen ønsket frontstoff på høyttalerne, og da måtte jo det testes og måles! Hvor mye påvirker frontstoffet? Hvordan unngå diffraksjoner fra frontrammen?

Jeg har ihvertfall fått en hobby! :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Skjønner at dette er svært lærerikt !
    Du er i allefall i mine øyne svært seriøst interessert i å oppnå bedre lyd.

Mange selvbygg som er gjordt litt på slump. Eller at dem bare har fulgt en ferdiglaget oppskrift. Mens du ender opp med en helt unik og godt testet hjemmelaget konstrruksjon.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sommervarmen har kommet, men jeg har ikke sovnet helt enda

Etter lytting, måling, testing og mange rare forsøk, fant jeg opptil flere årsaker til lyden jeg ikke likte.
    - Det aktive delefilteret viste seg å ha en vakkelfeil på en bryter til LP filteret, noe som tydeligvis medførte at bassen ble uten LP filter nå og da, når signalet ble kraftig nok. Der var nok antagelig største årsaken til at jeg trodde jeg hørte forvrengning.
    - Bakplaten på ht kassen resonerer ved ca 230hz (oppdaget med å teste sinussveip). Dette kommer av at bakplaten ikke er limt enda, og tydeligvis også for dårlig skrudd ops:

Når dette var fikset, simulerte jeg et nytt filter som ble sånn:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-delefilter_3-jpg

Det ga da denne frekvensresponsen:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-frekvens_3-jpg

Mens impedanskurven ble noe mindre imponerende, men fortsatt helt grei:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-impedans_3-jpg

Nå skal jeg lytte litt til dette i helga, og høre hvor lenge jeg er fornøyd denne gangen :-D

Siden er planen å sammenligne denne løsningen mot "den gamle" jeg var fornøyd med. Den andre ht er jo fortsatt urørt så det er enkelt å teste de mot hverandre.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mistenker at den der kommer til å låte ganske bra.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser (rettere sagt høres) ut til at mistanken din holder stikk Snickers-is.
    ( I hvertfall enn så lenge :-? )

Jobbing i helga så det blir ikke så mye tid til lytting, men som sagt dette høres lovende ut.

Motstanden til diskanten har blitt senket fra 1,8 til 1 ohm, får å få litt mer detaljer i toppen, ellers er delefilteret som i posten over.

Tok et par kjappe målinger etter at denne endringen ble gjort:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-lt_3-jpg

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-csd_3-jpg

Overgangen 2-2,5k irriterer meg selvfølgelig, men skal ikke påstå jeg hører noe feil. Etter hva jeg har funnet ut stammer dette fra den ekstra baffelen og rammen til frontstoffet.

Jeg hadde håpet på at mellomtonen også skulle strekke seg noe lavere i frekvens, men har nå aktiv 2.ordens deling ved 300hz.
    CA26 skuffer foreløpig litt, spiller ikke riktig så dypt som jeg hadde ønsket/håpet. Den er nå avstemt til 32hz.
    L26 ble testet så vidt i kveld, og den overrasket! Avstemt til 30hz hørtes det ut til at den både gikk dypere og hadde mer "slam" i bassen, på den annen side fikk nedre mellomtone en noe annen klang som jeg ikke var helt fortroelig med.
    Nå må riktignok de siste uttalelsene taes med en klype salt og pepper, idet dette foregikk etter barna var i seng, så det ble bare spillt på moderat volum.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: Dobbel postet

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken orden/frekvens deler du L26 ved?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hvilken orden/frekvens deler du L26 ved?
    Det aktive filteret er bare 2.orden desverre, med justerbar delefrekvens fra 40-400hz.
    Mellomtonen ruller av fra ca 400hz som du ser, med -3dB ved 200hz. Så delefrekvensen må ligge i det området.
    Når jeg byttet basselement var delefrekvensen ca 300hz. Har ikke hatt tid til å teste noe videre på dette enda. Jobber i helga :cry:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Det aktive filteret er bare 2.orden desverre, med justerbar delefrekvens fra 40-400hz.
    Mellomtonen ruller av fra ca 400hz som du ser, med -3dB ved 200hz. Så delefrekvensen må ligge i det området.
    Når jeg byttet basselement var delefrekvensen ca 300hz. Har ikke hatt tid til å teste noe videre på dette enda. Jobber i helga :cry:
    Grunnen til at jeg spurte var en frykt for at du benyttet et 1. ordens filter. L26 har en grusom oppbrytning i de høye frekvensene, spesielt ved 4kHz, der oppbrytningspeaken er rundt 15dB over normalnivået for frekvensresponsen. 4kHz er nesten 4 oktaver over delefrekvensen din. Hadde du operert med 1. ordens filtre (-6dB/oktav), så hadde det bare dempet 4*6dB = 24dB, noe som i praksis ville betydd at oppbrytningspeaken bare var 10dB under normalnivået. Selv med 2. ordens filter er denne peaken bare rundt 33dB under normalnivået. Aner ikke om det er hørbart, men det kan være verdt å tenke på.

Tror du har gjort et smart valg med aktiv deling. Men det er mulig jeg faktisk ville gjort tiltak for å få dempingen enda kraftigere ved de høyere frekvensene.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    L26 er alt annet enn pent å lytte til uten filter ja!
    Det var nok ikke oppbrytning eller noen voldsomme unoter jeg hørte, men basselementet blir jo godt hørbar oppover i mellomtonen, og det er vel kanskje en annen klang/egenlyd i L26 ifht CA26?
    En annen ting jeg tenkte på er at med L26 må jeg jo benytte et lengere bassrefleksrør, med enden rett ved siden av membranen på basselementet. Det er jo mulig det er rørresonans eller mellomtonelekkasje gjennom røret jeg hørte.

Må sjekke dette, for som sagt var bassegenskapene til L26 noe som overrasket positivt. Testet jo denne for et års tid siden, og ble ikke videre begeistret da.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    L26 skal være bra på dypbass, ja. Seas indikerer jo at den skal kunne brukes fra 20Hz, mens CA26 er oppgitt til å brukes fra 30Hz, noe som bekrefter dette.

Side 17 av 23 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •