Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno! - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 23 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 451
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Imponerende perfeksjonering, dette. Avvikene dine er allerede nå på linje med gode produksjonshøyttalere og du fortsetter jakten på utglatting av det jeg vil kalle mindre peaker. Spennende å se hva du kommer fram til. Jeg for min del er spent på hva et kammer uten bakvegg, men med en del dempemateriale kan gjøre.

Newcomer Janago sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et forslag som jeg håper at du kan teste ut.:-D

Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Når jeg laget ht nr 2 av disse, klarte jeg i iveren og lage frontplaten feil. Og heldigvis oppdaget jeg ikke det før de var ferdige med elementhull

Denne frontplaten fant jeg frem igjen i helga, og bygget et identisk mellomtonekammer bak denne, men med en løs justerbar bakplate. På den måten kan jeg nå teste ut hva størrelsen på kammeret og mengden av dempemateriale gjør på frekvensresponsen.
    Da jeg bygget høyttalere for over 30år siden av Seas kit 503, økte jeg størrelsen på mellomtonekammeret og plasserte en pyramide av isopor i bunnen av dette, slik at volumet var eksakt det samme med samme mengde dempemateriale (glava). Dette for å unngå stående bølger i kammeret.
    Jeg hadde ikke noe måleutstyr tilgjengelig, men høyttalerne låt meget bra de.
    Så hva om du prøvde en slik løsning på bakplaten av mellomtonekammeret?

- Jan

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Imponerende perfeksjonering, dette. Avvikene dine er allerede nå på linje med gode produksjonshøyttalere og du fortsetter jakten på utglatting av det jeg vil kalle mindre peaker. Spennende å se hva du kommer fram til. Jeg for min del er spent på hva et kammer uten bakvegg, men med en del dempemateriale kan gjøre.
    Jeg var jo fornøyd med lyden, sånn de var også :-)
    Men prøver å lære, og jeg har alltid vært sånn at jeg ikke klarer å stoppe før jeg er HELT sikker på at det for meg ikke er mer å hente. Har hørt nok DIY ht med billige elementer som har spillt ringer rundt dårlige konstruksjoner med dyrere elementer. Det samme gjelder ikke minst innen bilstereo.

Mulig du har misforstått litt planene mine foresten. Det vil fortsatt være et lukket mellomtonekammer. Men den opprinnelige bakveggen i kammeret blir fjernet, slik at dybden på kammeret blir lik dybden på høyttaleren.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig du har misforstått litt planene mine foresten. Det vil fortsatt være et lukket mellomtonekammer. Men den opprinnelige bakveggen i kammeret blir fjernet, slik at dybden på kammeret blir lik dybden på høyttaleren.
    OK. Mitt inntrykk var at du drev og eksperimenterte... Når du likevel har bakveggen ute så ville jeg absolutt ha gjort noen testmålinger i åpen baffel, både med og uten demping bak mellomtoneelementet. Jeg synes ihvertfall det hadde vært interessant, men...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Mitt inntrykk var at du drev og eksperimenterte... Når du likevel har bakveggen ute så ville jeg absolutt ha gjort noen testmålinger i åpen baffel, både med og uten demping bak mellomtoneelementet. Jeg synes ihvertfall det hadde vært interessant, men...
    Javisst et det rom for eksperimentering :-D

Har forsøkt med åpent kammer i dag også, både med og uten demping. Men da er jeg ordentlig på bærtur Da gir jo ikke en "gated" måling mening lenger, eller? Samtidig vil vel rommet og plassering av ht ifht bakvegg spille veldig mye inn på lyden. Antar det vil bety både delefiler, demping og plassering basert veldig mye utfra gehør. Og jeg er ikke HELT der enda, for å si det sånn :-D

Men det hjalp meg jo forsåvidt et skritt videre på veien. Peaken rundt 700hz var nemlig der fortsatt!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frustrerende dag!
    Etter borring, saging, hamring og ren skjær vold, fikk jeg ut bakplaten i mellomtonekammeret. Glad og fornøyd monterte jeg elementene og bakplaten igjen og målte i vei............ Nope ikke særlig utslag å spore der nei.
    Av med bakplaten igjen, inn med 5cm Rockwool bak i kammeret, på med bakplaten (24 skruer). Og mål igjen.......... Nope!
    Av med bakplaten, inn med Rockwool i toppen, på med bakplaten. Måling......Nope!
    Av med ...osv, Rockwool i sider, på med........ Mål.......Nope!

Te, røyk og tenkepause.

Av med bakplaten, ta ut Rockwool, fylle på med Acoustilux, på med bakplaten. Måle...........Nope!

Røyk og tenkepause.

Av med bakplaten, ut med demping.............Måle.......Nope!
    Putte inn Rockwool...Måle..........Nope!

Røyk og tenkepause.

Setter på sinustone, 700hz. Lytter og kjenner............
    På med bakplate, på med sinus 700hz igjen. Lytter og.........men pokker!
    Basselementet står ikke akkurat i ro ?!? Er ikke kammeret tett? OK bare skrudd bakplate men.......
    Og vent nå litt......Mikrofon inn om bassrefleksrøret er lurt. Må jo sjekke hvilke frekvenser som lekker mest?
    På med Pink noise, og hva pokker (nr2), Megapeak på 700hz inne i basskassen også? Hva skjer?

Henter te, te, røyk og tenkepause.

Setter på sinustone igjen, kjenner, hører, lurer, tror, innbiller, fantaserer.........
    Nei, må finne på noe annet!

Ut med CA18RNX, ut med dempemateriale, inn med adapterring og MCA15RCY......ny måling.......Merkelig, peak ved 700hz enda jo :???:
    Dvs nærmere 650hz, når jeg ser etter.

Av med osv, inn med Rock....osv..........Måle.... Tja, jo det demper jo litt men....
    Måler onaxis på diskant (som ved simulering av delefilter, flytter mic til onaxis på mellomtone. Måler igjen......... Tja, jo det ble jo litt mindre men..........

Røyk og tenkepause........

Og dip ved 1300hz ? (650x2=1300!)
    1300hz = 26,5 cm.

Frem med tomstokk og måle

650hz = 53 cm

Tomstokk igjen...
    Vent nå litt! 53cm er bredden på høyttaleren!

Setter i all hast opp en plate på ene siden av høyttaleren for å øke baffelbredden, kaster meg over måling nr 1 zillion, og NÅ var det omtrent det samme som før

Tar enda en røyk, men gidder ikke tenke. Slukker lyset og går!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så en smule kortere avhandling..............
    Enkelt og greit; Her er frekvensresponsen ved dagens slutt, sammenlignet med utgangspunktet!

Rød= opprinnelig respons med ca18rnx
    Rosa= ca18rnx
    Lilla= mcm15rcy

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-sammenligne-jpg

Suverent hva?
    Vel ikke helt. For å fjerne peaken ved 650/700hz ble rett og slett baffelen utvidet til begge sider og oppover. Så dette er ganske enkelt en måling i nærmere infinite baffle.

Uansett har det bevist at baffel diffraksjon var største synderen, i en uheldig kombinasjon med for lite mellomtonekammer.

Nå må jeg sove på dette, og vurdere om jeg skal endre frontplaten, slik at mellomtonen kommer øverst. Da vil peaken havne på diskanten istedet, men det burde vel ikke være noe problem å dempe den nok såvidt godt under delefrekvensen?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor bor du hen? Mulig å dra dem med til Rakkestad en dag?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hvor bor du hen? Mulig å dra dem med til Rakkestad en dag?
    Da må jeg si tusen takk for invitasjonen! :-D
    Sånne "tilbud" gjør meg glad, men jeg bor 12 mil nord for Oslo, og er ikke den som er altfor glad i lange bilturer for å si det sånn. Men hvis du virkelig mener det, så kanskje det kunne være mulig litt ut på sommeren en gang?
    En kompis av meg flyttet til Mysen, så jeg burde jo vært en tur på de kanter...

Jeg ble veldig nysgjerrig på hvorfor? Hva hadde du i tankene Snickers-is?
    (Kanskje du bare har lyst til å knuse dem! :cry: )

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ble veldig nysgjerrig på hvorfor? Hva hadde du i tankene Snickers-is?
    (Kanskje du bare har lyst til å knuse dem! :cry: )
    Bare for å være litt karaktervitne her...

Han planlegger helt sikkert ikke å ødelegge noe, annet enn å muligens eksperimentere med lydforbedrende modifikasjoner i samarbeid med deg.

Snickers-is er en ekte DIY-entusiast i tillegg til å drive Midgard Audio, og disponerer et ekkofritt kammer for høyttalermåling og ganske heftig måleutstyr (mer enn det som kan lastes ned gratis på Internett, for å si det slik). Det er ikke første gangen han tilbyr å hjelpe seriøse DIYere med måling og tuning.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å være litt karaktervitne her...

Han planlegger helt sikkert ikke å ødelegge noe, annet enn å muligens eksperimentere med lydforbedrende modifikasjoner.

Snickers-is er en ekte DIY-entusiast i tillegg til å drive Midgard Audio, og disponerer et ekkofritt kammer for høyttalermåling. Det er ikke første gangen han tilbyr å hjelpe seriøse DIYere med måling og tuning.
    He, he. Jeg tvilte vel heller ikke på annet Roffe
    Det var selvfølgelig ment som en spøk.

Lurte mer på om Snickers-is kanskje mener målingene mine ikke kan stemme f.eks. Eller om jeg her på jordet i tuningen her (kanskje på feil jorde til og med!)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jobber med helt andre DIY saker i dag, overhaling av traktormotor. Men har tenkt en del på ht prosjektet selvf!

Hovedplanen/målet er jo å komme i land med et 5.1 oppsett.
    Tanken siste tiden har vært å bygge senter og bakht. som øvre del av frontene. For i størst mulig grad å beholde lydsignaturen.

Senter kunne da bli en 2,5 veis med en ekstra CA18RNX på baksiden. Volumet på øvre del av kassen er jo ca 24liter, så det burde funke greit. Med en 40" flatskjem på toppen, ville jo elementene "se" en større baffel.

God ide? Kommentarer?

Bakht var tenkt med redusert dybde/volum, vanlig 2-veis, hengt rett på veggen. Måtte vel allikevel legge inn en smule baffelstep kompensasjon antar jeg.

God ide? Kommentarer?

Nå er spørsmålet også om jeg skal:
    a) skifte plass på elementene for å få en roligere frekvensgang i mellomtonen.
    b) i tillegg bytte ut CA18 med MCA15, for en "renere" mellomtone.

Nødvendig? Antagelig ikke.....
    MCA15 ned i 200-250hz er kanskje ingen god ide? (aktiv deling)
    Senter kunne bygges lavere, men da 3-veis med CA18 på baksiden?
    Bakhøyttalere måtte forbli 2-veis med CA18.

Hva tror dere?

Edit: La til et vedlegg, tegning av tenkt senterht.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.... du har ikke vurdert å gjøre senteren noe bredere og ha to CA18RNX i front i en 2-veis-konstruksjon, med en elementkonfigurasjon der de to mellomtonene er tett ved siden av hverandre, med diskanten sentrert over?

Jeg vet at du da vil få andre baffelforhold, men tror nok du ved justeringer i delefilter vil kunne oppnå omtrent samme klangsignatur.

Fordelen ved en slik konfigurasjon er økt headroom for dynamikk i mellomtonen for senterhøyttaleren, noe som er et pluss i hjemmekinoen.

Bassen ville jeg ikke bekymre meg SÅ mye for når det gjelder hjemmekinobruken, så lenge den er relativt flat til rundt 60Hz. Dimensjonerer du høyttaleren(e) for .1-kanalen riktig så er det uproblematisk å sette senterkanalen til SMALL og kjøre lav deling i surroundprosessoren mot subwooferen(e).

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.... du har ikke vurdert å gjøre senteren noe bredere og ha to CA18RNX i front i en 2-veis-konstruksjon, med en elementkonfigurasjon der de to mellomtonene er tett ved siden av hverandre, med diskanten sentrert over?

Jeg vet at du da vil få andre baffelforhold, men tror nok du ved justeringer i delefilter vil kunne oppnå omtrent samme klangsignatur.

Fordelen ved en slik konfigurasjon er økt headroom for dynamikk i mellomtonen for senterhøyttaleren, noe som er et pluss i hjemmekinoen.

Bassen ville jeg ikke bekymre meg SÅ mye for når det gjelder hjemmekinobruken, så lenge den er relativt flat til rundt 60Hz. Dimensjonerer du høyttaleren(e) for .1-kanalen riktig så er det uproblematisk å sette senterkanalen til SMALL og kjøre lav deling i surroundprosessoren mot subwooferen(e).
    Har vurdert, men sålenge jeg ikke, på noen år enda, har dedikert av-rom, skal denne senteren under en 40" i en type TV-benk. Og da høres det å øke bredden fra allerede 53cm, noe voldsomt? (WAF er en smule inne i bildet)
    Måtte i tilfelle heller gjøre fronten bredere med mindre radie på sidene kanskje?

Henger med på tankegangen på økt headroom i mellomtonen ja.
    Det var ikke av bekymring for bassen i seg selv jeg tenkte 2,5-veis, men å benytte det andre basselementet til baffelstep kompensasjon.
    Får ikke noe flat frekvensgang ned til 60hz heller uten. Med denne baffelen ruller det av ved 2-300hz.

Så om jeg putter inn ett element til, men kjører 2-veis må jeg kompensere i filteret i stedet, og dempe mellomtone/diskant 3-4dB antar jeg.
    Vil det da ha så veldig mye for seg?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så om jeg putter inn ett element til, men kjører 2-veis må jeg kompensere i filteret i stedet, og dempe mellomtone/diskant 3-4dB antar jeg.
    Vil det da ha så veldig mye for seg?
    Dempingen vil jo senke følsomheten på høyttaleren, men headroom lydtrykksmessig vil du fortsatt ha, skulle jeg mene. Det krever bare litt mer effekt.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygging av senter og bakht. blir nok ikke før til høsten/vinteren igjen. Har et annet DIY prosjekt i sommer, som må prioriteres. Det kalles bad.

Men før jeg starter med badet bør frontene være i drift, og da fordrer det å gjøre litt finish arbeid snart.
    Og før finish arbeidet starter bør jeg bestemme meg for hva og hvorfor!
    1) Det enkleste er selvfølgelig å la de være som de er, og benytte et notchfilter.
    2) En annen mulighet er å skjære/frese ut øvre del av fronten og felle inn ny, med mellomtonen øverst.
    2b) Og da er spørsmålet hvilken mellomtone?
    3) En ide jeg fikk i går var å legge en ny frontplate utenpå den som allerede er der. F.eks 18mm MDF.
    Grunnen til den ideen var et ultmatum fra samboeren om at høyttalerne MÅ ha fronter med sort stoff for å gjemme alle de STYGGE elementene! :evil:
    Og da var tanken å lage den ekstra fronten helt ut til rammen for frontstoffet. Lager jeg da rammen til frontstoffet av kvartstaff e.l. kan det kanskje redde inn en del diffraksjoner
    3b) Samme spørsmål her i tilfelle; hvilken mellomtone?
    - CA18RNX fordi den takler å gå dypt, og kan benyttes i alle 5 høyttalere.
    - MCA15RCY for å slippe ulempene rundt 4khz som CA18 har, og dermed også kunne forsøke en høyere delefrekvens. Spørsmålet er om de liker å gå langt nok ned i frekvens, og om det blir unødvendig problematisk med 3-veis senterht?

Håper på noen kloke svar og gode tips! :-D

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke vært mye hjelp å få her siste mnd nei! Roffe har visst gitt opp også :-D
    Men sommeren har kommet, og ht prosjekt blir nedprioritert. Men når jeg først måtte dra frem sveiseapparatet i går, tok jeg like gjerne en liten jobb på høyttalerne også!

Fant frem et flatjern, kappet det i 12 passende lengder med 30gr vinkel, sveiste 3 av de sammen, borret noen hull, presset i hylsemuttere og endte opp med 4 sånne:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-dsc032-jpg

Allerede forstått hva de er til kanskje?
    Vel etter litt sliping, grunning og lakk, ble de montert slik:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-dsc033-jpg

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-dsc034-jpg

Så dermed kan jeg slutte å grue meg for at treskruene skulle glippe taket, og islagsmuttere ble unngått. Hvorfor gjøre det enkelt?!

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den enkle løsningen er jo å bruke islagsmuttere på innsiden, men som du sier; hvorfor gjøre det enkelt. Hele poenget er jo å ha det gøy i byggeprosessen, ikke gjøre ting kjapt og enkelt.

Men jeg ville lagt et tynt lag silikon eller liknende på flaten som skal ligge inn mot kasse, bare for å være helt sikker på at den likke ligger og vibrerer noe sted. Vibrasjoner i kassa har du jo liksom hatt nok problemer med.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xell
    Den enkle løsningen er jo å bruke islagsmuttere på innsiden, men som du sier; hvorfor gjøre det enkelt. Hele poenget er jo å ha det gøy i byggeprosessen, ikke gjøre ting kjapt og enkelt.

Men jeg ville lagt et tynt lag silikon eller liknende på flaten som skal ligge inn mot kasse, bare for å være helt sikker på at den likke ligger og vibrerer noe sted. Vibrasjoner i kassa har du jo liksom hatt nok problemer med.
    Godt poeng Xell. Dumt om det skulle begynne å skrangle.
    Men vibrasjoner i kassa har jeg da faktisk IKKE hatt problemer med! :-?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ekspert i sveising også... Jeg er imponert.

Ellers har jeg ikke gitt opp, men tror du har kommet til det punktet der du vet langt mer om egne høyttalere enn mine synseråd kan bidra med.
    Valget av elementer må bli ditt. Jeg for min del er ikke redd for at senter/satelitter ikke skal gå dypt nok så lenge de har noenlunde nivå til under 80Hz. Bassen kan fronter eller en subwoofer håndtere.

Side 15 av 23 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •