Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno! - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 23 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 451
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvor stort er det nye rommet, norcad?

Under 200 Hz kan nok mye av det som skjer forklares av stående bølger i rommet.

Her er en kalkulator som finner problemfrekvensene for deg:
    Room Mode Calcultor

Husk også at lytteposisjonen er en viktig faktor i plasseringskabalen man legger for å få oppsettet til å spille på lag med romakustikken.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker aktiv deling vha i 3806, så fasen kan jeg finjustere uten at det hjalp.
    Rommet er ca 6,7 x 4,6 x 2,4 m.

Men etter litt prøving å feiling i dag, viser det seg at avstand fra bakveggen er alfa og omega på området 100-200Hz.

Lærte også noe nytt idag, tro jeg
    Delefilteret er jo fra før justert etter måling på 1m med tidsvindu for å fjerne rompåvirkning.
    I dag tweaket jeg for best mulig respons i sweetspot i stedet, og for å si det enkelt; Det låt IKKE bra!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går ut fra at du med "bakveggen" sikter til veggen bak høyttalerne. Og, ja den avstanden har mye å si i øvre bass/nedre mellomtone, ja. Jeg har enkelte ganger tatt meg i å justere denne avstanden på centimeternivå.

Fasejusteringen har lite med stående bølger å gjøre. Den har med integrasjonen mellom høyttalerne innbyrdes å gjøre, ikke så mye med fasegangen fra enkelthøyttalere å gjøre.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Fasejusteringen har lite med stående bølger å gjøre. Den har med integrasjonen mellom høyttalerne innbyrdes å gjøre, ikke så mye med fasegangen fra enkelthøyttalere å gjøre.
    Dette var et svar til Legatia!
    Som Legatia siktet til kunne jo en slik frekvensgang vært faseproblemer mellom bass og mellomtone. Derfor forklaringen.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner det å bli morsomt å lytte til musikk!
    Begge høyttalerne er nå på plass i stuekinoen, om enn i noe halvferdig status enda. Finish mangler jo, delefilterene skal forenkles med nye komponenter så jeg slipper paralell og seriekoblingene jeg har måttet ty til. Og bakplatene skal etterhvert limes.

Sånn ser det ut for øyeblikket:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-ht-plass-jpg

Med mic i sweetspot og høyttalerne stort sett plassert etter hva madamen mente var det mest estetiske, justerte jeg inn nivå og fase på bassene i fronthøyttalerne, og deretter på min DIY sub med XLS-12 & Hypex DS4.
    Suben er en lukket kasse på 45liter, og får hjelp av eq innebygget i DS4 for å levere ned til 20Hz.

Og her er resultatet (så langt):

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-stue-m_u-sub-jpg

Gul kurve er med sub.

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner kurven å likne noe

regner med det blir duelund deler til filteret, når nytt skal bestilles?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Nå begynner kurven å likne noe

regner med det blir duelund deler til filteret, når nytt skal bestilles?
    Vel........
    Delefilterkomponenter, kabler og spikes er ting jeg aldri bruker mer penger på enn strengt tatt nødvendig.
    Den største oppgraderingen ville være å bedre akustikken i rommet.
    Og der er det mye å hente!

Som man ser på grafen er det området 200-1000hz som gjerne kunne bedres. Tidsdomenet tror jeg vi glemmer for en stund! Rommet dette står i får absolutt ikke godkjent på klappetesten for å si det slik.
    Dette tatt i betrakning, er jeg positivt overrasket over lyden.

Troels Gravesen har et indianernavn på bredbaffel høyttalere; "comes with a room". Pga den brede baffelen vil refleksjonene i øvre mellomtone og diskant alltid komme fra frontbaffelen og ikke bakveggen i rommet. Noe som gjør at de er mindre påvirket av rommet og plassering enn med mange andre konvesjonelle høyttaler.
    Den teorien ser ut til å langt på vei holde stikk i praksis også :grin:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom Troels Gravesen sine sider i dag, og leste i hans "Speaker talk" om begivenheter i 2008. Og der fant jeg overraskende nok denne setningen:

"Some new constructions from the SEAS premium line are also planned this year. CA18RLY, CA18RNX, etc. Excellent drivers at moderate price."

Hmmm, det er heldivis lov selv for "ekspertene" å endre mening, her er hva han har skrevet før:

"The new SEAS CA18RNX has a really strange frequency response profile and some 2-3 dB lower sensitivity compared to the old drivers. I really wonder if it is as bad as it looks from the brochure."

Jeg likte det han har skrevet nå mye bedre! :-D

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tolker vel egnetlig den føste (i tid) kommentarent hans som "dette på sjekkes ut". Kan bli morsomt å se hva han finner på med de.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde besøk av en "audiofil" i dag. Og var litt spent på tilbakemeldingen jeg ville få etter en lyttetest. Vedkommende hadde tatt med seg noen vanskelige og avslørende innspillinger, i en helt annen musikksjanger enn hva jeg normalt lytter til.

Og vi ble vel egentlig litt imponert begge to (eller impregnert som sambo pleier å si )
    Han over lydkvaliteten, og jeg over hvor godt hans lytteinntrykk stemmer med mine målinger.
    Han er jo i utgangspunktet ikke noe tilhenger av målinger, og har mer enn en gang forklart meg at høyttalere som låter bra, sjelden måler bra. (Noe jeg ikke er heeelt enig i.)

Det ble ihvertfall en særdeles positiv opplevelse, hvor jeg fikk overraskende mye positiv feedback.

Diskant og bass fikk kun pluss karakter, det svakeste punktet mente han er nedre mellomtone, men han var totalt sett (veldig) fornøyd, og anså at jeg nå var i mål.

Ved en tidligere anledning har en kollega av meg hørt på de, noe som medførte et spørsmål om hva jeg forlangte for å bygge et par til han også

Morsomt er det å få feedback på at jeg har lært og fått til noe det siste året da ihvertfall :-D

Newcomer Martin-_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket program brukte du da du målte frekvensgangen på HT? Og kjører du bare en sweep fra 20 til 20k når du måler, eller pink noise?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frekvensplottene med svart bakgrunn du ser gjennom hele denne tråden, er gjort i ARTA home.
    Du kan laste ned en demo versjon på sidene der.

I de fleste målingene har jeg målt impulse responsen vha MLS signal og lagt inn gating (tidsvindu, typisk 3mS) for å unngå refleksjoner og rompåvirkning.

På den siste målingen, som viser responsen i rommet brukte jeg Pink Pulse Noise, og målte i "real-time"

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker! Har kjøpt meg målemic og mic preamp, skal prøve å få til noen målinger her nå Mye inspirasjon i tråden din!!! :-D Har prøvd Room EQ Wizard nå, sitter å leser "help" filene :???:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler deg å laste ned Arta, og lære deg det istedet. Demo versjonen har full funksjonalitet så nær som lagring. Men du kan lagre bilder av målingene med copy/paste, sånn som jeg har gjort her. Dette er et shareware program og lisens kan kjøpes online for ca 700.-NOK.
    Det har mye flere og bedre muligheter enn REW, og er rimelig enkelt å komme igang med.
    Veldig lærerikt er det også! :-D

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får du målt waterfall og slikt med demoversjonen til Arta?

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Programmet et lastet ned og testet! :-D Sliter litt med kalibrering, da jeg må ha en enkel kabel med 3.5mm jackplugg i begge endene :razz: Skal lese igjennom "help" filene i kveld og lære meg programmet

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man får målt waterfall ja.

Og du kan jo leke deg med single channel measurement og spectrum analyzer for å ha det litt moro, frem til du får fatt i kabler etc. Har du koblet dette til et greit lydkort, og ikke via mic inn på en bærbar pc, er ikke avvikene som regel særlig store.
    Kalibreringsfil til mic er oftest viktigere.

Og om man ikke måler 100% korrekt, er det mye god informasjon å hente allikevel. Ved f.eks. og teste ut hvilke utslag på lyden forskjellig ht plasseringer og lytteposisjon utgjør. Med spectrum analyzer er det raskt, enkelt og morsomt

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får jeg å laste ned, så kanskje jeg kan måle litt vannfall etterhvert

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjer det noe med evt. delefilterforenkling og finish etterhvert da?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker som spør.
    Jeg har demontert ene høyttaleren igjen, fått flyttet den ned i kjelleren, frest topp og bunn jevnt med front og sider, og sparklet et par steder. Men der stoppet det visst.
    Mye jobbing nå, men håper å kunne gjøre litt til helgen igjen.

Side 13 av 23 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •