Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno! - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 23 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 451
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Endelig!

Min travle jobb hverdag frem til jul, tok en brå slutt pga en låsning i ryggen.
    Men med noen Ibux innabords, og pcen stablet opp på en pidestall, fikk jeg brukt gårsdagen og i dag på DIY istedet. ( Ikke verre enn det er godt for noe, er det noe som heter :lol: )
    Startet fra scratch (igjen!) med Speaker Workshop, ny kalibrering, nye målinger og ellers blanke ark, men med godt mot, forsøkte jg å tenke nytt.
    Vel nytt for meg da ihvertfall :smile:
    Fikk god klaff med et (nær) symetrisk 3.orden Butterworth filter, delefrekvens ca 2500Hz.
    I tillegg satte jeg inn et serie-notchfilter med senterfrekvens på 700Hz, og tunet det inn til en rimelig flat respons i mellomtonen.
    Deretter justerte jeg L-pad for diskanten trinnvis, pr lytting, oppover til skarpheten kom snikende, og så ett hakk eller to tilbake.
    Og endelig ble det godlyd!

Og sånn ser det ut på "papiret":

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-3bw_imp_mls_1m-jpg

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-3bw_csd_1m-jpg

Neste trinn blir å gjøre noen forsøk på demping av bakplaten i mellomtonekammeret, muligens øke volumet til mellomtonen idet mellomtonen ruller av noe høyere opp en planlagt, noe som resulterer i en dip rundt delefrekvensen på 250Hz. Men muligens er Baffle Step den store syndereren der. Nivået 4-6kHz er også fortsatt noe fremtredende, noe jeg skal forske litt videre på etterhvert.
    I sum spiller de nå med en lyd jeg fint kunne leve med, selv om enkelte innspillinger fortsatt kan være noe skarpe.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har det blitt lytting i mange timer, og en liten tuning av diskanten har blitt testet ut.
    Delefilteret er nå akustisk 3.ordens ved 2500Hz, og både mellomtone og diskant har fått hvert sitt notchfilter. Mellomtonen har blitt temmet noen dB rundt 700Hz, og diskanten rundt 4-5khz. Sistnevnte ga et behageligere lydbilde, og den ofte nevnte skarpheten er ikke lenger slitsom.
    Jeg er ikke i utgangspunktet noe fan av delefilter med et lass av komponenter, men må man så må man! :-D

På frekvensplottet nedenfor ser man hvordan diskanten nå avviker fra ønsket 3.ordens kurve, etter at notchfilteret ble satt inn.

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-3bw_tweeter-jpg

Lydmessig vil jeg nå karakterisere dem som rimelig gode allroundere, kanskje litt "kjedelige". De spiller dypt, men mangler kanskje noe punch i bassen til å lokke frem rockefoten særlig ofte. Følsomheten ble noe lavere enn ønsket, mens effekttåligheten derimot er langt bedre enn jeg trodde den ville bli.
    Jeg benytter nå Denon AVR-3805 til drift av diskant og mellomtone, mens en Denon POA-2800 tar seg av bassen. Og full fres fra 3805 svelger de unna uten nevneverdige problemer. POA-2800 har blitt dempet 5-6dB for at bassen ikke skal ta helt overhånd, så den har det rimelig behagelig.
    Impedanskurven ble jo også pen, noe som gjør at 3805 sliter langt mindre nå enn med mine Epos. (Ulempen er at jeg mister endel tilleggsvarme i stua! :-D )

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser ut som en veldig gunstig mellomtone/diskantovergang samt en ganske utmerket balanse i mellomtonen. Om du vil ha litt mer "fun" bør du forsøke å få en anelse mørkere mellomtonetuning. Mellom 1 og 2dB fra ca 200Hz til ca 1kHz pleier å funke bra. På gode plasseringer og med elementer som trives med å levere litt trøkk kan helt opp mot 2,5dB funke.

I bassen trenger du kanskje å se litt på hvordan den ruller av ift rommet? Har du gjort noen in room målinger med veldig lang gating?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey! Genialt! Eg har samme problemet med mine nybygde høyttalere. Var litt kjedlige, Ikke fullt så bra rockefun-faktor. Og når du sier det med å heve nivået mellom 200 og 1000hz, så kommer jo eg på at det er akkurat der baffelen har mest innvirkning. Og etter litt testing i Home of the Edge Finner jeg ut at ved å legge på en plate på sidene til høyttalerene, slik at den blir totalt 4cm brede, får eg en forsterkning på ca 1 db mellom 200 og 1khz

Forresten veldig bra og vågalt prosjekt! Har lenge lekt med tanken på det samme. Designe ett par høyttalere helt selv! Funnet elementer og designet førsteutkast til delefilter. Venter bare på å bli ferdig med mine nåværende prosjekter.

Men hvordan gjør du det egentlig med tuning av delefilter, har du bare sinnsvakt mange komponenter slik at du får prøvd de forskjellige mulighetene? og blir det ikke mye opp og igjen-lodding på f.eks L-pad'en? Eller har du en justerbar L-pad?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg simulerte først delefilteret i SW, og kjøpte med ekstra spoler og kondensatorer litt over og under i verdi.
    Motstander er jo ikke rare kostnaden, så der kjøpte jeg et par av alle verdier mellom 1 og 12 ohm.
    Siden har det blitt endel paralell og seriekobling for å komme i mål :-D
    Etter de to første forsøkene ga jeg opp lodding av delefilteret og kobler det opp med rekkeklemmer (sukkerbiter) istedet.
    Justerbar L-pad nytter ikke, i det motstandene i L-paden brukes til å finjustere fasen med. Så det har blitt endel ombytting av komponeneter etterhvert ja.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nytt år med nye muligheter!
    Jeg fortsetter med målinger, lytting, testing, justeringer og håper på flere AHA opplevelser også dette året :smile:

Høyttalerne spiller nå godt nok til at jeg ikke ville ha noe problemer med å leve med dem som de er.
    MEN, jeg er overbevist om at det her finnes rom for forbedringer, ikke minst når det gjelder morofaktor.

Jeg startet med noen nærfeltsmålinger i dag, og kanskje noen har kommentarer?

Nærfelt uten delefiltere:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-nearfield-jpg

Svart er CA26 og grønn er port.

Når jeg da benytter "splice" og "add" på disse i Speaker Workshop får jeg dette resultatet:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-c26-port-jpg

Er dette korrekt?

EDIT: Fant ut i ettertid at det er en egen funksjon for dette i Speaker Workshop; Driver -> Merge port.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, Litt treig til å komme igang nå på nyåret, men jeg har startet med noen interessante målinger på bass i dag.
    Jeg har målt CA26RFX onaxis på en haug av avstander både som de er, og med porten blokkert. Høyttalerne står nå i et rom med dim ca Lengde 6,5m, Bredde 3,8m og Høyde 2,3m. Kun ene ht er målt, og da plassert midt i rommet.
    Senere skal de inn i stuekinoen, hvor jeg skal måle det samme pånytt, men da med høyttalerne plassert nær/inntil bakvegg.

På frekvensplottet er alle målt i høyde med basselementet (0,5m over gulv, unntatt på 2m avstand, som er målt i lyttehøyde (0,9m over gulv)

Grønn = Merged nearfield, element pluss port.
    Svart = 0.1m, Rød = 0.5m, Blå = 1.0m, Gul = 2.0m

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-ca26_01-2-jpg

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Over 10000 visninger!
    Tydeligvis noe interesse for DIY her på forumet da :-D

Men det hadde jo vært morsomt om flere av dere som er inne og ser, gidder å skrive et innlegg også da!

Blir jo nærmest min egen blog dette her, og det er litt kjedelig å bare skrive med seg selv i lengden!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Problemet" er nok at det er svært få som har kunnskap på det nivået du DIY'er. Jeg er en av de som bare er innom..... men det er veldig moro å følge medpå DIY trådene dine. Stå på!

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg falt av den tekniske sjargongen din for en god stund siden, så nå prøver jeg bare å karre til meg endel info og bruken av uttrykk, slik at jeg selv skal dra lærdom av dette.. Er daglig innom denne tråden å kikker, en av mine favoritter dette.

Skulle gjerne kommet med konstruktive tilbakemeldinger til deg, men du verden så lite jeg har å fare med. hehe.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det med høyttalerne?

Savner litt mere bilder fra byggeprosessen... finish osv.
    Fin byggetråd, men vel teknisk for de fleste her inne

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konrad; Takker for tilliten, men jeg tror vel ikke jeg er blant DIY eliten her på forumet enda Dette er jo mitt første fullstendige prosjekt, og for bare et år siden var jeg rimelig blank!

chin; Det behøver ikke å være konstruktivt alt heller! Alle tilbakemeldinger er bedre enn ingen, og ingen spørsmål er for "dumme". Med litt brainstorming kan man dumpe borti et eller annet jeg ikke har tenkt på, og som kan være til hjelp

BGuarden; Klager du også nå! He, he Neida, trodde jeg hadde dekket oppbygging/konstruksjon av kassene rimelig bra jeg? For det har ikke skjedd noe siden bildene i innlegg nr 134 ops: Jeg vil gjøre meg ferdig med demping, delefilter og bassavstemming før jeg tar noe finish arbeid. Planen er å lakkere de, og da må jeg vente på varmere årstider først. Så det blir nok en god stund til desverre

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som en fornuftig plan det
    Noen spesiell finish du tenker på?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet av erfaring hvor ergelig det er å få skadet finishen i ettertid, så det skal jeg forsøke å unngå denne gangen!

Fruen i huset har største påvirkning på design og finish, noe som er tvingende nødvendig for å få plassert disse i stuekinoen, samtidig er det hyggelig å kunne samarbeide litt også. Hun er jo rimelig tålmodig ang alle timene jeg bruker på hobbyen.

Planen er å lakkere de to-farget, med svart frontbaffel og en lys farge ellers. Tanken er at de da vil se endel smalere ut.
    Jeg har kjøpt sprøytesparkel og svart silkematt spraylakk, delvis for å teste denne teorien, og for å gjøre de noe penere i tiden frem til sommeren. Bilder vil komme!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del må si meg imponert over hvor raskt du har gått fra nybegynner til erfaren. Din bruk av Speaker Workshop overgår nok det meste av det andre her på forumet har gjort. Du satte i gang med et ambisiøst prosjekt, og du har gjennomført på en måte som rett og slett er eksemplarisk. Jeg er enig med dem som sier at ditt kunnskapsnivå om selvbygging av høyttalere nå muligens er slik at få kan tilby kunnskap du ikke har allerede, ihvertfall her på forumet. Det er selvfølgelig enkelte ressurspersoner som har realisert mange høyttalersystemer, men du har altså kommet imponerende langt, norcad.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk roffe!
    Sånne rosende ord gir utrolig mye inspirasjon til å fortsette! :-D
    Jeg måtte bare vise fruen det innlegget, noe som viste seg å være et sjakktrekk.
    Hun ble så imponert/stolt av mannen sin, at jeg nå kan fortsette mange timer til, etter at hun innså at jeg ikke bare farer med tull allikevel!
    Så takk igjen! :-D

Og hvis flere på forumet har lyst til å komme igang med måling og bruk av Speaker Workshop står jeg til deres disposisjon, med det jeg har lært så langt.
    Jeg har lært utrolig mye de siste par årene her på AVForumet, ikke minst ved at flere av medlemmene har brukt tid på å svare og forklare.
    Så jeg ville bare være glad for å gi noe av den kunnskapen videre!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som evnt følger med på dette prosjektet, vil jeg bare opplyse om at dette prosjektet er satt i pausemodus pga alvorlig sykdom i familien. :cry:
    Livet fikk brått et annet perspektiv, som gjorde høyttalere til en mikroskopisk bagatell.
    Evnt spørsmål er ikke noe problem, men arbeidslysten forsvant.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huffda, norcad. Livet er det viktigste som er, og jeg tror alle her inne vet at det tross alt er ting i livet som er viktigere enn en materialistisk hobby. Høyttalerprosjektet ditt går ingen steder. Ta deg tid til det som er viktig.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk ånden over meg i kveld, og bar den ene høyttaleren inn i stuekinoen, der den skal få sin faste arbeidsplass etterhvert.
    Og en ting er helt sikkert, akustikk er noe merkelige greier
    Har lyttet, målt, tweaket litt delefilter osv.
    Bare som en illustrasjon på hvordan rommet og plassering påvirker lyden, ser dere her en sammenligning mellom måling ca 1m foran høyttaleren, og i lytteposisjon, som er ca 4m fra ht og inntill bakvegg.

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-1m_vs_sweetspot-jpg

Det er området 100-200Hz jeg først og fremst ønsker å få orden på. Og for ordens skyld, delefrekvensen er her satt til 250hz.

Noen gode ideer der ute?

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skjer om du snur fasen på bassdelen da?

Side 12 av 23 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •