Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno! - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 23 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 451
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    BTW, et godt tips når du jobber på denne måten er å investere i en billig Equalizer. For eksempel en sånn som dette: Norsk Musikk Distribusjon AS

Da kan du prøve deg fram med justering av frekvenser som du mistenker kan forårsake problemet, men som vil være tidkrevende å prøve med filteret.

Det er lite sannsynlig at oppbrytningene i CA18RNX i stor grad bidrar med hardhet slik du beskriver. Men når jeg ser på CSD-en din så lurer jeg på om du kan ha en refleksjon inni kabinettet. Prøv å dempe så mye som mulig inni der, og lag gjerne lyder med munnen inn gjennom elementåpningen. Det er en måte å høre om det er frekvenser som stikker seg ut på. Husk også at elementåpningen sammen med kassa er en bassrefleks som virker rimelig høyt i frekvens. Effekten av dette forsterkes noe av at elementet ikke sitter i kassa.
    Joda, jeg har en eq stående her, og jeg har såvidt forsøkt med eq i Foobar2000, men ikke blitt særlig klokere foreløpig.

Det jeg har glemt å legge inn i tråden, er demping av mellomtonekammer. Det er nå dempet med ca 3cm Rockwool rundt det hele, og mer er det egentlig ikke plass til! Det er jo bare 5,4 L, og med CA18RNX og 27TDFC som tar opp plass.
    Jeg har også tenkt på om mellomtonekammeret er for lite, og har jo mulighet til å øke volumet, med å bruke rommet bak kammeret, som egentlig var tiltenkt delefilteret. Men denne "hardheten" jeg ikke liker, har vært der hele tiden, også når elementene satt i en 12L testkasse i starten.
    Rommet kan jo også mistenkes, men andre høyttalere låter ikke sånn i dette rommet?
    Kanskje det bare er ørene mine?

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd andre typer dempematerialer som profilert skumplater og vanlig dempeull?
    Hadde litt problemer med at mellomtonen var noe skarp, puttet i en kombinasjon av profilert skumplate og dempeull, hjalp hvertfall hos meg.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Raven
    Har du prøvd andre typer dempematerialer som profilert skumplater og vanlig dempeull?
    Hadde litt problemer med at mellomtonen var noe skarp, puttet i en kombinasjon av profilert skumplate og dempeull, hjalp hvertfall hos meg.
    Hvis du ser i post 170, så ser du at dette er prøvd.
    Leser du videre fra der, ser du også at jeg fikk tips om det motsatte; fjerne skum og dempevatt, og få inn Rockwool i stedet! :-D

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Hvis du ser i post 170, så ser du at dette er prøvd.
    Leser du videre fra der, ser du også at jeg fikk tips om det motsatte; fjerne skum og dempevatt, og få inn Rockwool i stedet! :-D

Ja riktig, har ikke lest gjennom hele tråden desverre... før nå.

Artig projekt, regner med du har lært masse av dette
    Du må ha en god porsjon med tålmodighet og mye ståpå vilje for å gjennomføre et så grundig byggeprojekt. Det løser seg helt sikkert til slutt

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville forsøkt å få opp delefrekvensen noe, gjør frekvensgangen litt forsiktig i området 1.5-6kHz, og sørg for at den er noe mer tilbaketrukket fra delefrekvensen og et lite stykke oppover enn fra delefrekvensen og et lite stykke nedover. Prøv gjerne også med et odd order BW-filter, og få det til å summere akustisk på ca-3dB (det betyr at du har ganske riktig fase og power respons fra filteret).

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal du ha Snickers-is!

Jeg fulgte delvis rådet ditt, og det ga resultater.

Jeg liker ikke lyden i CA18RNX over 3000Hz, så jeg ønsker å holde delefrekvensen under 2500Hz.
    Kommer jeg under 2000Hz synes jeg 27TDFC begynner å slite ved høye lydtrykk, så området for delefrekvensen er satt.

Derimot fulgte jeg rådet ditt om å senke 1,5-6k.

Jeg startet med å måle responsen i rommet i dag, med white noise uten gating.
    Dette så jo egentlig bra ut, men låter altså ikke SÅ bra.
    Dippen ved ca 60hz og peaken ved 700hz er rommet.
    Problemene ved 200-250hz er fasefeil mellom bass og mellomtone pga kort avstand mellom mic og ht, med mic i høyde med diskanten.

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-xo_n3_wn-jpg

Jeg var egentlig rimelig frustrert etter å ha sett dette, for jeg kunne ikke skjønne at dette var feil på noen måte. Jeg brukte også Step til å måle forvrengning, uten å finne noe "galt" Deretter tok jeg mange målinger rundt i rommet, forsøkte med frekvenssweep i håp om å lokalisere ressonanser, men var fortsatt like blank.

Etter en lengre pause, koblet jeg opp en analog eq, spillte Hanne Boel, og prøvde det meste.
    Til slutt endte jeg på en, i mine øyne, merkelig liten justering. -2dB@2000hz og -4dB@4000hz.

Ble rimelig overrasket når jeg tok en ny måling med white noise ja!
    Var vel stort sett dette du ba om Snickers-is :-D

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-xo_n3_eq-jpg

Og nå ble alt så meget bedre!
    Neste skritt er å få til dette i delefilteret, for å slippe eq.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag har jeg fått til en tilsvarende demping av området 2-6k i delefilteret.

Her er før/etter siste endring, uten eq.

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-xo_n4_wn-jpg

Peaken rundt 700Hz viser seg å være i hovedsak baffeldiffraksjon.
    Selv om frekvensresponsen egentlig ikke ser særlig imponerende ut, har ikke lyden vært i nærheten så bra før!

Men jeg skulle virkelig gjerne forstått hvorfor?
    - Er min Behringer ECM8000 helt på bærtur?
    - Er ørene mine på bærtur?
    - Er det tidsdomenet som er svaret her?
    - Det er nå en jevnere og snillere impedanse/fase for forsterkeren er dette avgjørende for lyden?
    På forrige filter hadde jeg -42gr/5ohm@2500hz, og under 4ohm fra 3k til 8k.
    Jeg prøvde 4 forskjellige forsterkere med det forrige filteret, uten bedring.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt bass igjen

Har testet bassrike låter en stund, og blåselyder er ikke noe problem. Dvs jeg fant EN låt hvor jeg klarte å provosere frem en antydning. Men da gikk både forsterkeren og samboeren rimelig varme :-D

En måling av bassresponsen ga pånytt imponerende resultater ifht til simulert respons i Speaker Workshop.

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-ca26_meas_calc-jpg

Skal ikke klage på dette fra en BR!

Jeg vil dog kappe røret et par cm, mest for å gi bedre plass mot bakplaten. Det vil gi en smule brattere avrulling, med ca +1 dB v/35hz og -1dB v/25hz ifht nåværende. Mao ubetydelig.

Konklusjon: Bass godkjent!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    I dag har jeg fått til en tilsvarende demping av området 2-6k i delefilteret.

Her er før/etter siste endring, uten eq.

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-xo_n4_wn-jpg

Peaken rundt 700Hz viser seg å være i hovedsak baffeldiffraksjon.
    Selv om frekvensresponsen egentlig ikke ser særlig imponerende ut, har ikke lyden vært i nærheten så bra før!

Men jeg skulle virkelig gjerne forstått hvorfor?
    - Er min Behringer ECM8000 helt på bærtur?
    - Er ørene mine på bærtur?
    - Er det tidsdomenet som er svaret her?
    - Det er nå en jevnere og snillere impedanse/fase for forsterkeren er dette avgjørende for lyden?
    På forrige filter hadde jeg -42gr/5ohm@2500hz, og under 4ohm fra 3k til 8k.
    Jeg prøvde 4 forskjellige forsterkere med det forrige filteret, uten bedring.
    Dette har nok mer med forståelsen av psykoakustikk å gjøre enn noe annet.

Jeg mistenker at du bør sette litt fokus på de to peakene ved hhv 700 og 1100Hz. Et sted å begynne er med tykk filt plassert ulike steder på baffelen for å sjekke diffraksjoner, refleksjoner osv. Om du ikke får bukt med de to peakene på den måten bør du vurdere EQ i filteret.

Det er ganske typisk at man får en peak over eller undre delefrekvensen på grunn av at fasen til de to elementene ikke er helt jevn. Peaken ved 1100Hz kan derfor muligens temmes ved å EQ-e bort alt diskanten leverer ved denne frekvensen (om den spiller så lavt).

Hent også frem en CSD for å evt finne ut om du har skjulte problemer som vandrer i frekvens vs tid. Dette kan forårsake hardhet i lyden som ikke kommer frem på frekvenskurvene.

Sist men ikke minst ville jeg forsøkt å bringe tilbake balansen fra 10-15kHz (en boost på 2.5-3dB vil etter min mening være mer logisk) og når du så har fått bukt med de to peakene i øvre mid kan du gjøre en generell senking av hele diskantområdet for å komme omtrent der du er nå.

Jeg ser også at du har fått et ytterligere tap i området 400-600Hz. Dette burde du om mulig prøve å hente inn da det i utgangspunktet er noe lite energi i dette området som tross alt er nesten en halv oktav.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har nok mer med forståelsen av psykoakustikk å gjøre enn noe annet.

Jeg mistenker at du bør sette litt fokus på de to peakene ved hhv 700 og 1100Hz. Et sted å begynne er med tykk filt plassert ulike steder på baffelen for å sjekke diffraksjoner, refleksjoner osv. Om du ikke får bukt med de to peakene på den måten bør du vurdere EQ i filteret.

Det er ganske typisk at man får en peak over eller undre delefrekvensen på grunn av at fasen til de to elementene ikke er helt jevn. Peaken ved 1100Hz kan derfor muligens temmes ved å EQ-e bort alt diskanten leverer ved denne frekvensen (om den spiller så lavt).

Hent også frem en CSD for å evt finne ut om du har skjulte problemer som vandrer i frekvens vs tid. Dette kan forårsake hardhet i lyden som ikke kommer frem på frekvenskurvene.

Sist men ikke minst ville jeg forsøkt å bringe tilbake balansen fra 10-15kHz (en boost på 2.5-3dB vil etter min mening være mer logisk) og når du så har fått bukt med de to peakene i øvre mid kan du gjøre en generell senking av hele diskantområdet for å komme omtrent der du er nå.

Jeg ser også at du har fått et ytterligere tap i området 400-600Hz. Dette burde du om mulig prøve å hente inn da det i utgangspunktet er noe lite energi i dette området som tross alt er nesten en halv oktav.
    Jeg setter umåtelig pris på all hjelp jeg kan få, men håper du (og alle andre med peil) bærer over med at dette nok ikke når frem på første forsøk

Hva menes med psykoakustikk? (Hvis det har noe med at jeg er litt psyko, bør jeg kanskje oppsøke lege :-D )

Etter litt tenking, forstår jeg lite av de to toppene ved 700 og 1100hz. Målingene du viser til i forrige post er jo uten noe tidsvindu, men ved tidligere målinger, hvor jeg har benyttet 3mS gating, har jeg jo da også en topp ved 700hz, men en dip ved 1100hz
    Problemet da har vært en topp ved 2000hz...........

Og hvis jeg husker rett, gir nærfeltsmåling også først en topp og siden en dip, men da ligger de lavere i frekvens
    Jeg kan ta nye målinger i dag, for å se at dette stemmer.

MEN, mulig jeg har forklart meg for dårlig, og blitt misforstått.
    Så for sikkerhets skyld; Det er den RØDE grafen som er siste versjon, og hvor den harde/skrikende/slitsomme lyden har forsvunnet. Altså etter at jeg dempet området 1,5-8 khz.

Vanskelig å forklare, men det høres omtrent ut som en overanstrengt diskant som ofte kommer ved for høye lydtrykk, skrikende mao, høres ut som forvrenging selv ved moderat volum.
    John Krutke skrev at dette ofte ble misforstått, og at problemet lå i mellomtonen, og ikke i diskanten.
    Når Ca18rnx da også har en peak rundt 4k, har jeg trodd det var den.
    Men nå er det altså diskanten jeg har dempet, og det hjalp.
    Selvfølgelig mistet jeg også litt klarhet og detaljer i diskanten som jeg gjerne skulle beholdt!

Dette problemet har jeg hatt hele tiden, også med 27TFFC, og i andre kasser. Men jeg lurer på om det er noe i delefilteret som skaper dette, og at det derfor har vedvart uansett om jeg har flyttet delefrekvensen opp og ned, justert L-pad til diskant i hytt og pine. Nå fjernet jeg motstanden paralellt med diskanten, og satte innen to motstander i serie i stedet, en før og en etter filteret. I tillegg satte jeg inn et paralellt notchfilter.
    Spørsmålet mitt er altså om det kanskje ikke var dempingen av dette frekvensområdet som var poenget, men endringen av filterdesign?

Comments anyone?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare litt nysgjerrig: Har du noe dempemateriale i kabinettet? Synes jeg aner en tendens på målingene dine til noe jeg har sett i forbindelse med målinger og simuleringer på udempede transmisjonslinjer...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Bare litt nysgjerrig: Har du noe dempemateriale i kabinettet? Synes jeg aner en tendens på målingene dine til noe jeg har sett i forbindelse med målinger og simuleringer på udempede transmisjonslinjer...
    Mellomtonekammeret har 3cm rockwool på topp, bunn, sider og bakplate. Og det betyr fullt!
    Basskassen har 5cm Rockwool i topp og bunn, og på bakplaten unntatt bak element og bassrefleksrør.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Mulig du kan vurdere noe mer demping?

Se på denne:

Plottet er beskrevet som "Far Field Transmission Line System and infinite Baffle Sound Pressure Level Response" for en udempet, uoptimalisert transmisjonslinje. Synes å ane noe av tendenser til dette mønsteret i din siste måling. Mulig kabinettet ditt delvis oppfører seg som en transmisjonslinje.

Ref: Pearls from Martin J King Quarter Wave Design

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mellomtonekammeret er det ikke plass til mer dempemateriale rett og slett.
    Og det der disse resonansene oppstår, så det har nok ikke noe med transmisjonslinje å gjøre heller.

Bak mellomtonekammeret er det gjordt plass til delefilteret, og bakenfor der er det hull til to terminaler.
    Når jeg puttet mikrofonen inn der i dag, fikk jeg tre kraftige topper, ved ca 300, 700 og 1100hz.
    Setter jeg enden på mikrofonen i mot kabinettet bak, på siden eller mot fronten ser det veldig bra ut.
    Jeg antar derfor at det er bakplaten i kammeret som ressonerer?
    Denne platen er ikke avstivet eller dempet med bitumen.
    Ca 1100hz kan også stemme med høyden på kammeret dvs 30cm.

På tegningen er de grønne platene 19mm MDF, de røde er 22mm spon, og resten er 22mm MDF.

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-mtonekammer-jpg

Noen glupe forslag?

EDIT: I post 134 ser man hvordan kammeret sitter i kabinettet.
    Klikke her! :
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...tml#post745778

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med Roffei at dette kan likne delvis resonant oppførsel, men den trenger ikke skje som følge av manglende demping. Har du for eksempel rundet bakkanten på elementhullet til mellomtonen?

Psykoakustikk er læren om hvordan vi subjektivt oppfatter ulike lydmessige fenomener. Det er med andre ord ingen grunn til å bestille time hos psykolog av den grunn

Læren om psykoakustikk er bare delvis dokumentert, og det hele er veldig fragmentert så det er ikke bare å kjøpe en bok så "er man der".

Det er gjort en rekke forsøk på å dokumentere hva ørene reagerer lettest på, og hvorfor vi oppfatter fenomener som 3D, organisk osv.

En konklusjon som går igjen er at frekvensgang er veldig viktig. En peak er verre enn en dip, en peak på 1 oktav er 4 ganger så ille som en på en halv oktav, en peak på 1/8 oktav og 3dB er knapt hørbar mens en tilt i frekvenskurven på 0,3dB er lett hørbar (ikke misforstå nå og tro at du skal ha en balanse mellom lyst og mørkt som ikke avviker mer enn 0,3dB. En rett frekvensgang låter sjelden helt optimalt. Det jeg refererer til er to kurver der den ene har 0,3dB mørkere klang enn den andre, og da hvor lett det er å høre forskjell).

Det som også går igjen er at en høyttalers energirespons, eller spredningsmønster er klart mer hørbar enn for eksempel harmonisk forvrengning, fasefeil osv i de størrelsesordner vi er vant til å ha i real-life høyttalere.

Det er veldig typisk at vi får for mye energi i nedre diskant siden diskanten sprer mye mer enn mellomtonen ved disse frekvensene. Dette er mye av årsaken til at denne dipen kan være nyttig.

Jeg anbefaler deg å jobbe med utgangspunkt i at problemene først og fremst ligger i frekvensgangen. Bruk gjerne en EQ og eksperimenter. Lær deg hvor du har trøkk i vokalen, hvor du får boomy vokal, hvor du får attack i bass og nedre mellomtone, hva som gir boomy bass, hva som gir klam diskant, hva som gir detaljer, hva som gir luft, hva som gir 3D osv osv.

Forsøk også å ikke vinkle høyttalerne så mye inn mot lytteposisjon, og kompenser heller med et lite løft oppover i frekvens.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par målinger som sier en hel del (håper jeg )

Først bak mellomtonen, sammenlignet med respons 1m onaxis. Ingen gating.

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-bakmtone-jpg

Og her en sammenligning av måling bak mellomtonen (gul) og måling bak diskanten (rød)

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-bakmtone_disk-jpg

Håper dette kan være til hjelp for dere, som prøver å hjelpe meg :-D

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nytt jobboppdrag er påbegynt, så jeg blir rimelig opptatt frem til jul. Det vil nok medføre liten fremdrift i dette høyttalerprosjektet. Jeg har planlagt fri i hele januar, så håpet er noen hjelpsomme sjeler her på forumet i mellomtiden kan komme med tips til hvordan jeg skal angripe dette videre.

Her er noen ting jeg har tenkt på:
    - Jeg har ikke faset baffelen på innsiden i hullet for mellomtonen.
    - Mellomtonen sitter rimelig trangt i det, med bare et par cm klaring fra kurven og til sider og bunn
    - Mellomtonekammeret har lite volum, ca 5,4 Liter
    - Bakplaten i mellomtonekammeret resonerer (antagelig), tiltak?

Muligheter?:
    - Teste mellomtone i annen kasse og sammenligne resultater.
    - Lage en adapterring og sette inn MCA15RCY og sammenligne resultater.
    - Øke volumet i mellomtonekabinettet ved å lage hull i bakvegg, og bruke rommet til delefilter i tillegg.

Hva tror DU?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Demp plata i mellomtonekammeret med bitumen eller tilsvarende. Mål så med micen inni mellomtonekammeret om mulig.

Se på baksidemålingene, du må sørge for å ikke ha energioverskudd ved 4-4,5kHz on axis da det er rikelig med denne energien i rommet forøvrig.

Mellomtonen din tilter kanskje litt for mye og øvre mellomtone/nedre diskant er kanskje i overkant underrepresentert.

Gjør målinger på ulike avstander for å se om tendensene går igjen.

Gjår målinger på konstant avstand men med høyttaleren på ulike steder og vinklinger i rommet. På den måten ser du letter hva rommet bidrar meg.

Forsøk å endre gating og sammenlikne målinger med mye og lite gating for å se om du har en konfigurasjon som gir deg rommessige problemer.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Demp plata i mellomtonekammeret med bitumen eller tilsvarende. Mål så med micen inni mellomtonekammeret om mulig.

Se på baksidemålingene, du må sørge for å ikke ha energioverskudd ved 4-4,5kHz on axis da det er rikelig med denne energien i rommet forøvrig.

Mellomtonen din tilter kanskje litt for mye og øvre mellomtone/nedre diskant er kanskje i overkant underrepresentert.

Gjør målinger på ulike avstander for å se om tendensene går igjen.

Gjår målinger på konstant avstand men med høyttaleren på ulike steder og vinklinger i rommet. På den måten ser du letter hva rommet bidrar meg.

Forsøk å endre gating og sammenlikne målinger med mye og lite gating for å se om du har en konfigurasjon som gir deg rommessige problemer.
    Takker Snickers!
    Vil bitumen virkelig bidra særlig her altså? Det blir interessant å teste ut.

Bare for å presisere, så er målingene du refererer til ikke i rommet bak høyttaleren, men inne i høyttaleren bak mellomtonekammeret.
    Uansett er det helt korrekt at 4-4,5khz er et stort problem, det er i det området skarpheten/forvrengningen jeg har bekymret meg for hele tiden ligger.

Etter leking med eq, har jeg funnet ut at en slakt hellende frekvensrespons er å foretrekke. Dvs -3dB ved 10khz ifht til 100hz f.eks, for deretter å gjerne øke igjen over 10khz. Det siste idet jeg har nedsatt hørsel på høye frekvenser.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt normalt at man ønsker en liten heving over 10k. Jeg tror også du bør vurdere å begynne å hente denne rundt 8-9k. Du bør også være sikker på at du ikke har for mye demping rundt 1-2k. Jeg vil anbefale deg å prøve omkring 2.5dB fall fra 100-1000, så flatt opp til 10k men med en liten dip i området 2.5-6k, så en heving på ca 1,5dB fra 10k til 20k. Prøv så å dra ned 700Hz-en også dersom du ikke klarer å få temmet den akustisk. Da vil du høre at det "skjer noe" med piano osv. Du vil også merke at behovet for fall fra 100 til 1000Hz blir noe redusert.

Side 11 av 23 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •