Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno! - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 23 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 451
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Siden de utfordringene som ligger i området 6kHz er omkring 30-36dB nede er de nok ikke kritiske, men å roe ned energioverskuddet rundt 5-6k er nok ikke det dummeste. Den hevingen rundt 500 gjør nok også mellomtonen litt "streng".

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et nytt CSD med -30dB skala, istedet for -70dB.
    Da er det kanskje flere som kjenner seg igjen?

Ønsker gjerne noe forklaringer på hva jeg ser, hva er bra / dårlig og hvorfor?

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-csd_3-jpg

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og her er diskant og mellomtone målt hver for seg, med delefilter, om det er til hjelp?

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-csd_disk_1-jpg

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-csd_mt_1-jpg

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Waterfall gir deg et resultat hvor du kan tolke både frekvensrespons og klang. Hvor lang tid det tar fra signalet har stoppet til elementet/kassa slutter å gi lyd fra seg.
    Waterfall er, etter min mening, den beste måten å oppgi høyttalerkarakteristikk.

Jeg må skynte meg å få i sammen min seas topp så vi kan sammenligne

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt svinn.........

Hukommelse er en fin ting!
    Lekte som vanlig litt med høyttaleren i går, og en av de gode ideene som dukket opp, var å teste hvordan baffelen påvirker diskanten.
    Koblet derfor diskanten direkte uten delefilter, så det var lettere å se hva noen papplater her og der gjorde av utslag på frekvensresponsen.

Gjett hvem som satte på musikk i dag, uten delefilter på diskanten, og guffet på mer enn nok! ops:

Merkelig lite diskant å høre når jeg kom ut igjen fra dusjen syntes jeg

Vel Seas får i hvertfall solgt en 27TDFC til

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Enda mer svinn.....

Fant ut det var på tide å svelge litt MDF støv igjen, og jogget ned i kjelleren for å bygge høyttaler nr 2. Du verden så mye raskere og enklere enn den første jeg bygget! Gikk som på skinner det her, vertikal avstiver bak basselementet, horisontale avstivere, mellomtonekammer og så pause.
    Etter at resten av familien var i seng, tenkte jeg; Skitt au, hvorfor ikke ta natta til hjelp?
    Nok en gang ned i kjelleren, og kastet meg over frontbaffelen. Etter at hullet og forsenkingen til bassen var på plass, vurderte jeg å vente med hull til mellomtone og diskant til etter at høyttaleren var ferdig. Det gjorde jeg nemlig på den første.
    MEN pokker heller, hvorfor utsette drittjobben? Nå var jeg jo allerede helt nedstøvet! Kastet meg over oppgaven, og etter 17 kontrollmålinger og 29 nys, var hull og forsenking til diskanten på plass, deretter forsenking til mellomtone, også justere fres en siste gang, for å ta opp hullet til mellomtonen...............
    HVA POKKER :twisted: NEI :evil: :twisted: :evil: ops: :twisted:

Tror du ikke jeg hadde klart å lage hull til diskant og mellomtone i feil ende på baffelen!!!!!!!!!!!!!!!
    ER DET MULIG?????
    Oppdaget plutselig at det var mistenkelig kort avstand mellom mellomtone og bass ja....

Riktignok sitter bassen NESTEN midt på baffelen, men det er 2 cm forskjell da!
    Vel, vet hva jeg har å gjøre i morgen ihvertfall :twisted:

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig irriterende feil å gjøre da (begge to), men sånt skjer jo... ops:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter et par dager med null arbeidslyst etter tabben nevnt over, kom jeg da i gang igjen, så nå begynner det å ligne noe

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-dsc028-jpg

Nr 2 fikk også et bassrefleksrør på plass. Planen var et Ø85mm rør, men det blir for langt og må da han en bøy. De ferdige rørene Eltek, Biltema m.fl selger har en bøy med for stor vinkel så det fikk ikke plass. Har derfor forsøkt et 76mm papprør jeg hadde liggende. Det er mulig dette gir blåselyder pga liten diameter, i tillegg er enden på røret bare 5cm fra bakplaten, minus evnt dempemateriale, noe som kanskje er i minste laget.
    Ikke helt som ønsket, men jeg får teste litt og høre om det er bra nok.

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-dsc029-jpg

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir bare lekkert. Det er spennende å følge med på målingene og fremgangen, er det noe jeg gjerne skulle ha visst mer om er det slikt. Fortsett med inspirasjonen NorCad.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snart tid for bass!
    Mine målte TS parametre for CA26RFX:
    FS 33
    Vas 84
    Qts 0,42
    Qms 2,51
    Qes 0,51
    Re 6,55
    Sd 350
    Bl 10,7
    Sens 90,5

"Som vanlig" avviker dette fra Seas sine data, med høyere Fs og Qts og lavere Vas. For avstemming av kassen gir det fint lite utslag.
    Jeg har simulert i Speaker Workshop, Bassbox 6, og Unibox 4.07, og de er faktisk merkelig enige om dette elementet.
    BB4 gir Vb 66L Fb 33Hz, mine kasser havnet på ca 64L.
    Jeg antar at jeg vil like en Fb rundt 30Hz bedre, men jeg får teste litt og se.

Her er hva Unibox kommer opp med:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-unibox_ca26-gif

Og her ser dere muligheten for å øke lengden på bassrefleksrøret:

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-dsc031-jpg

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-dsc030-jpg

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge kassene er nå ferdig med BR rør Ø76 x L170 mm.
    I dag har jeg dempet den ene kassen med 5cm Rockwool i topp, bunn og bak elementet, pluss et lag Akustilux som fungerer mest som luftfilter pga støvet fra Rockwool.
    Elementene har også stått X antall timer og blitt massert av 15-25Hz, for å spille de inn.

Sammen gjorde dette rimelig store endringer synes jeg, Fb forsvant nedover, noe jeg ikke akkurat er lei meg for
    Det betyr at jeg ikke behøver inn med vinkel på røret ihvertfall. Spørsmålet er fortsatt om blåselyder vil bli plagsomme. Med sinustoner og full øs på min testforsterker (30w) er de (såvidt) hørbare.

I følge Speaker Workshop (se vedlegg) havnet Fb på 28-29Hz, mulig jeg kunne kutte inn røret litt slik at det blir bedre plass mot bakplaten, og heller få Fb i overkant av 30Hz?
    Nå er det kun 4cm fra røret til bakplate.

(Edit: Skriveleif)

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har overhodet ingenting å tilføre denne tråden, men fy fan så interessant lesing å så mye bra bilder som blir lagt ut. Fortsett slik, norcad.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser meget bra ut Norcad!

Det Seas antakelig gjør annerledes enn deg er at de gjør storsignalmålinger i stedet for småsignal. De måler i tillegg med laser, noe som gir mer nøyaktig måling av Mms, BxL, Cms, Le osv. Man får da også et mer realistisk bilde av hva parametrene havner på ved de nivåene man kan forvente man har når man spiller musikk.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lettere å provosere frem blåselyder med sinustoner enn med musikk, men det kommer jo litt an på effekt/lydtrykk du kommer til å fore dem med etterhvert da...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Chin;
    Takker
    Nye oppdateringer kommer fortløpende (fort og fort, alt er relativt!)

Snickers-is;
    Takker!
    Seas bruker vel 2V ved målinger, hos meg går det i 0,2V
    Jeg har forsøkt å sette inn en "voltage divider" for å kunne kjøre på høyere signal uten å grille lydkortet, men fikk ikke til kalibreringen av Speaker Workshop med den innkoblet.

Freddie;
    Joda, jeg har testet 3 sett høyttalere som alle ga blåselyder når de ble provosert med sinustoner, men hvor jeg ikke hører noe ved musikklytting, så foreløpig er jeg optimist.
    Jeg liker å spille høyt, så de vil nok bli foret med det jeg har antar jeg :-D
    Spørsmålet er hva som kommer først, blåselyder eller forvrengning!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke bare spenningsnivået som spiller inn. Alle teknikker som Delta Mass, Delta V og impedanstolkning er klart mer usikre enn Klippel.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har skrevet det før, men gjentar det gjerne; Det er for dumt å se alle DIY-amatører rundt på nettet skrike opp om hvor feil TS data fabrikantene oppgir. For jeg har målt selv! :-?
    Hva i all verden får alle til å tro at vi måler 100% korrekt med en sliten laptop, mens fabrikantene enten måler feil, lyver om parametrene eller at produksjonen varierer hinsides? Det blir som sagt rett og slett for dumt.

MEN, det er jo morsomt å ha muligheten til å måle selv, ikke minst på elementer man ikke finner data på. Også må man bare legge på litt slingringsmonn på resultatet man får.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Delefilter, delefilter, delefilter, delef............

En oppdatering etter helga:

Som nevnt flere ganger før i denne tråden, har jeg aldri blitt fornøyd med lyden, men delefilter er ingen lett sak så jeg forventer å få til noe godlyd etterhvert.

Etter at kassene nå var ferdig forsøkte jeg å justere litt på delfilteret for å prøve å få bukt med skarpheten jeg ikke liker. Den gjør at enkelte vokaler og instrumenter (piano f.eks), noen ganger blir veldig frempå, mens andre ganger skriker det til så ørene knyter seg

Her er frekv resp fra Speaker Workshop, Blå er etter justering.

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-xo_o1vso2-jpg

Og her ser dere rev0, delfrekvensen ligger altså på ca 2450Hz

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-xo_o1vso2_rev0-jpg

Dette ga ikke noe nevneverdig bedring, så jeg startet på nytt med blanke ark i stedet!

Forsøkte først å øke delefrekvensen til 2650hz, og samtidig legge inn et notchfilter på diskanten, for å senke peaken fra 3-7khz. (svart i frekv plottet nedenfor). Resultatet var nedslående. :cry:
    Tanken var da å forsøke meg på en lavere delefrekvens, (Blå i frekv plottet nedenfor). Resultatet? :cry: :cry:

Etter å ha spillt mye forskjellig musikk og ikke blitt særlig fornøyd, konkluderte jeg med at dette måtte være feil retning å gå. Problemet ligger nok lavere i frekvens! Kanskje?
    Begynte å mistenke oppbrytninger fra mellomtonen, og etter enda noen målinger, ser jeg jo at disse ikke blir dempet for mye for å si det sånn!

Frem til nå har filtrene vært 2.orden på mellomtonen og 4.ordens på diskant. Dette for at fasen skal bli rett rundt delefrekvensen.
    Motsatt hadde vært bedre!
    Men etter mange mer eller mindre forsøk, var resultatet at den hele tiden brukte løsningen, var fortsatt den eneste jeg fikk til å stemme. :evil:

Så hva gjør man da???
    Hvis problemet ligger i mellomtonen, så må den dempes bedre.
    Så siste forsøk sålangt ble en enda lavere delefrekvens, uten notch filter noe sted, og med søken etter jevnest mulig frekvensgang. (Rød i frekv plottet)

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-xo_n1vsn2vsn3-jpg

Og her ser dere reverse null på disse 3, delefrekvensen er altså flyttet fra 2650hz til 2250hz, og på den siste 2050Hz

Seas 3-veis - Siste: Tangent Uno!-xo_n1vsn2vsn3_rev0-jpg

Dette siste filteret har jeg ikke hørt enda, jeg dristet meg til å ta et par målinger for å se at simuleringen var korrekt, men det er nå midt på natten for de fleste "normale" mennesker. Ikke minst for samboer og barn. Så jeg får vente til i morgen (rettere sagt, senere i dag) med noe videre bråk tror jeg

MEN jeg er 95% overbevist om at problemet fortsatt ikke er løst!

Gode råd mottas med stor takk!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende å høre om det lydmessige resultatet.

Hvilken mellomtone har du igjen?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BTW, et godt tips når du jobber på denne måten er å investere i en billig Equalizer. For eksempel en sånn som dette: Norsk Musikk Distribusjon AS

Da kan du prøve deg fram med justering av frekvenser som du mistenker kan forårsake problemet, men som vil være tidkrevende å prøve med filteret.

Det er lite sannsynlig at oppbrytningene i CA18RNX i stor grad bidrar med hardhet slik du beskriver. Men når jeg ser på CSD-en din så lurer jeg på om du kan ha en refleksjon inni kabinettet. Prøv å dempe så mye som mulig inni der, og lag gjerne lyder med munnen inn gjennom elementåpningen. Det er en måte å høre om det er frekvenser som stikker seg ut på. Husk også at elementåpningen sammen med kassa er en bassrefleks som virker rimelig høyt i frekvens. Effekten av dette forsterkes noe av at elementet ikke sitter i kassa.

Side 10 av 23 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •