Ny Sub.. ja du leste rett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 55
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har tenkt å lage meg en ny sub. Har nettopp selt et basstorn beståande av 3 x mgr 15".. Har tenkt litt å kjøpe et svs 12.2 element å laga meg en liden svs SB variant. men er det noen andre element til 1000kr så spele bedre en det?

MVH Marius

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marius1992
    Har tenkt å lage meg en ny sub. Har nettopp selt et basstorn beståande av 3 x mgr 15".. Har tenkt litt å kjøpe et svs 12.2 element å laga meg en liden svs SB variant. men er det noen andre element til 1000kr så spele bedre en det?

MVH Marius
    du finner sikkert noen som spiller bedre enn svs, men svs er vertfall et trygt kjøp.... lykke til med byggingen

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I riktig kasse og med nok effekt er det lite som slår en 12.2 til den prisen... go for it

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange liter bør den ver? Ser det er en her så skal lage en SB12 han bruker 40x40x40 invendig mål. er det for mye ? Hvor mange liter bør den ver?
    Noen så vett hvordan det hadde våre å satt inn inn bassrefleks rør i en så liten kasse ?

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    40x40x40cm er ikke så ille.. bare å gå på lsound og se på måla der da.. så vet du jo hva som er sånn ca. riktig.. er skjeldent dumt å plusse på et par liter heller, bare å legge i en sandsekk om det blir for mye...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt å bruke 24mm spon plater for det har eg liggende. Men hvordan blir det me finnish? tenkte først å legge 1lag me grunning så 2lag me blank svart så 2-3lag me klarlakk. hvordan hørtes det ut? he hørt mye om at du skal pusse mellom hvert lag. Ke bør eg bruke ? holder det me 120 elle må eg ha mye finere papir

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såpass ja, trodde sannelig jeg leste feil så det sang!!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt å bruke 24mm spon plater for det har eg liggende. Men hvordan blir det me finnish? tenkte først å legge 1lag me grunning så 2lag me blank svart så 2-3lag me klarlakk. hvordan hørtes det ut? he hørt mye om at du skal pusse mellom hvert lag. Ke bør eg bruke ? holder det me 120 elle må eg ha mye finere papir
    mitt råd er:
    legg på grunning gå over sub etter småe sprekker, så pusser du litt med 150 papir, grunn en gang til så pusser du fint med 180 eller 240 papir

lakk 1 lag med svart blank så pusser du fint til den er super glatt med 320 papir
    legg på et nytt lakk lag men svart blank... vent 20min eller 15 (husker ikke helt) så legger du på enda ett (vått i vått) når det har tørket kjenner du på subben om den er glatt og fin (husk og ha rene hender!!) vis den er fin og glatt kan du legge på et lakk lag med klarlakk vente til dette tørker
    så pusser du fint over med et 320 eller finere viss du har.. så er det bare og lakke 2 lag til (vått i vått)

håper du forstod meg

ps:
    husk og bruk lakk slipe papir ikke vanlig pusse papir !!!
    mest brukt til lakk sliping er siliciumcarbid

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvordan er det å bruke slipe papir på vått underlag? drar du ikke bare lakken vekk da?

Newcomer almightybozo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei!
    -når hr sleppy skriver at du sprayer "vått i vått" mener han at du legger et strøk til m lakk før d foregående har tørket.

-du sliper ikke lakken før den har tørket.

-en ting ang sponplater, kantene til ei sponplate vil kreve mer etterarbeid i forhold til ei mdf plate, pga helt annen strukur. Mer etterarbe med sparkling

mvh ole

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vil nok tro at d kreves to strøk m grunning, kan jo bruke "sprøyte sparkel" også..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest mange plasser at du skal pusse litt før du legger på et nytt lag me lakk.
    Det går jo ikke viss eg skal ha vått i vått.

Er ute etter piano finnish.. Er fremgangsmåten den same der?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen!
    skal sies at je ikke er ekspert på omr, men for å få et strøkent resultat m piano finish kreves d en del jobb. D viktigste her vil (som alltid) være grunnarbe, dvs grunning og sparkling. Gjør som tidligere nevnt i tråden, slipe, sparkle, grunne, -ihvertfall to strøk. Før du legger farge på kassa burde alle feil være ordnet, dvs bare lett sliping m v fint sandpapir mellom lakkstrøk. Sliping mellom klar lakk strøk m ektra fint papir, her skal du kun slipe vekk lakkstøv evt artefakter i lakken.

Lakken du bruker kan enten være en svart helblank lakk, da slipper du klarlakk strøk tilslutt. Evt legge svart lakk + x ant klarlakk strøk. D siste vil gi best resultat.

Nb, kjøp lakkprodukter "som ikke reagerer på hverandre" uklart formulert.. Dvs feks koking krakelering etc. Spør i butikken!

En annen ting er utstyret du har tilgjengelig, klart best med sprøytepistol, men fullt mulig m boks. Har ikke kjennskap til å rulle på lakkstrøk, men tror du vil slite m striper etc.

mvh ole

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okey, tusen takk for hjelpa.. Har sitt litt på håndoverfres.. Hva er det eg trenger utenom den? har sitt litt på denne: 17-001 på Biltema Norge

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke kjennskap til biltema freser, men sikkert bra nok. Den du viser til ser ok ut. Har kjennskap til biltema fresestål, (bygger bel høyttalere), disse er bra. For evt nedfelling av element/bassport etc treng du en notfres (16-361 feks) evt avrunding av kasse (16-371) bare forslag..

se denne tråden, her er mye fornuftig krutt ang bygging: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...el+byggetr%E5d

En ting, sirkelsag er egentlig no svineri! Ta godt overmål når du sager minimum 2 mm, bruk et rettholt som anlegg eller lag et føringsanlegg, (dvs ta ei sponplate skru fast et helt rett list på den, legg sirkelsaga inntil lista, sag av sponplata! --et ferdig anlegg hvor du slipper å tenke på hvor mye foten av saga bygger for hvert snitt du skal sage, litt vanskelig å forklare, har et stående i garasjen, kan jo ta et bilde av det hvis du ønsker d).

En ting som er kurrant å ha er en billig elektrisk høvel, m den kan du høvle ned ujevnheter som du uansett får v bruk av sirkelsag.

mvh Ole

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1000 takk for hjelpa.. Viss du konne ha toge et bilde av det hadde det våre kjempe fint

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    føringsanlegg

ikke se på rotet i bakgrunn ...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sånn ja..
    Då trur eg at eg kjøper:
    16-361 er det nok med: Diam./skjær: 8 mm Diam./skaft: 6 mm Skjærdybde: 20 mm

16-371 og 17-001 ser det bra ut? men hvordan gjer eg det når eg skal lage nedfelling av element.. fyller det med ei plate så eg fester i midten så eg bare kan dra den rundt?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

du kjøper deg el lager en sirkeljigg, je lagde av ei sponplate, dvs skrudde fast fresen og brukte en maskinskrue som senterpinne, se også tråden je viste til forut.

fant et bilde her som kanskje forklarer....

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøp to notfreser.. gjerne 8mm skaft og 20mm hode, de kan lett ryke hvis du tar i litt for hardt...

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •