DIY lcd projector

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active Hairball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY lcd projector

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koster vel noen tusen for en god overhead da, også ca 2-4k for lcdskjermen....

Oi der har du en BenQ, Hitachi, Epson++++
    Så tror det er bedre å kjøpe en eg

Men stilig var det...

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slikt kan jo lages på andre måter også, og det behøver slett ikke å bli så dyrt!
    Her har du et glimrende eksempel på dette:
    Forum -> Prosjekt "smspvdhhspilh",Hjemmekino V. 2 - Diskusjon.no

Kanskje enklere å lese i denne linken i stedet: DIY Home Theater - HDTV - Video Projectors - Lumenlab

Newcomer bigscreen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe særlig for den som er ute etter takmontasje

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok!
    Schvæære greier en slik kasse, men bildet blir (var) i alle fall veldig bra, for en relativt billig penge!
    Linket bare til de sidene nærmest for moro skyld. Det er neppe like aktuelt med slike prosjekter nå, etterhvert som projektorprisene har dalt ganske mye. ;-)

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bygd meg en Lumenlab / diyprojectorcompany projektor basert på en 7" lilliput LCD. Teorien bak en slik er jo veldig simpel, som videon fra tomshardware viser. Min projektor har vært i bruk siden desember 06, men er mange ting som gjenstår. Syntes selv bildet jeg har på ca 72" tommer i 848x480 oppløsning er helt kurant.

Problemet med å lage en DIY projektor er at lysstyrken som regel er ganske svak, noe jeg også sliter med. Det går greit når det er mørkt ute, men selv da er fargene litt utvasket. Det vil nok være en forbedring å fjerne antirefleksen på skjermen, men har ikke kommet så langt.. Blir man noen gang ferdig?

Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Det er neppe like aktuelt med slike prosjekter nå, etterhvert som projektorprisene har dalt ganske mye. ;-)
    Prisen på pærene er derimot fortsatt helt sinnsyke. Når en kan bruke billige standardpærer istedenfor latterlige spesialdesignede ekstrapærer med kort levetid, blir jo brukskostnaden på DIY tilnærmet kr 0,- / time. $50 for en pære som lyser i 20.000 timer anyone? :P Hvis jeg husker helt rett da, ellers please correct me).

Men DIY projektorer er nok forbi sin glansperiode ser det ut til. Nå holder jo Lumenlab på med å fronte sin egenproduserte LCD projektor fra kina, så det sier jo kanskje sitt. $499 for projektoren, og $30 for ekstrapæra som lyser i 60.000 timer! Ikke dårlig..

Men lysstyrke, brukskostnad og pæreliv tilside. Den aller største gleden med DIY-projektor for min del er jo som med alt annet DIY. Det er en ubeskrivelig glede og tilfredshet med å planlegge, bygge og gjennomføre slike prosjekter selv!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nudel
    Har bygd meg en Lumenlab / diyprojectorcompany projektor basert på en 7" lilliput LCD. Teorien bak en slik er jo veldig simpel, som videon fra tomshardware viser. Min projektor har vært i bruk siden desember 06, men er mange ting som gjenstår. Syntes selv bildet jeg har på ca 72" tommer i 848x480 oppløsning er helt kurant. :mrgreen
    hvor har du fått tak i linser? er det et sett fra lumenlab?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har lest mye om diy projector og er veldi interesert i og lage en liten 7" lilliput lcd - projector...

men er det noen i norge som selger fresnel og linser ??
    viss ikke det er noen som selger dem delene i norge.. er det da noen som vet om noen i norge som selger overhead ? ( overhead har deler nok til en diy )

skal søke litt på qxl etter overhead

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey Bane
    hvor har du fått tak i linser? er det et sett fra lumenlab?
    Ja, bestilte lampe, ballast og alle linser (frensel og fokuslinse) fra lumenlab. Reflektoren er fra ikea :P

Sitat Opprinnelig postet av sleepy4u
    jeg har lest mye om diy projector og er veldi interesert i og lage en liten 7" lilliput lcd - projector...

men er det noen i norge som selger fresnel og linser ??
    viss ikke det er noen som selger dem delene i norge.. er det da noen som vet om noen i norge som selger overhead ? ( overhead har deler nok til en diy )

skal søke litt på qxl etter overhead
    Størrelsen på kassa til min 7" ble ca 30x80x15cm (BxLxH), men det er en "straight-through" design. Hvis du benytter deg av speil kan den bli vesentlig mindre, selv om de ikke anbefaler dette for nybegynnere.

Det er sikkert flere i norge som selger slikt, men ved å bestille fra lumenlab vet en at det en får passer sammen, og er tiltenkt DIY projektor. Ikke noe problem å bestille fra statene, betaling via visa og posten ordna fortolling.

Hvis du skal ha deg en ohp, prøv å stikk innom en skole, vaktmesteren har ofte flere gamle overheader liggende på et kott et sted.

Uansett er dette et DIY-prosjekt jeg vil anbefale på det sterkeste.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor mye kostet det med fortolling?
    hvis du skal selge, så er jeg interessert.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey Bane
    hvor mye kostet det med fortolling?
    hvis du skal selge, så er jeg interessert.
    Mener å huske at jeg betalte rundt 2500kr for det fra lumenlab inkl frakt med forsikring og mva. (Det er ikke tollavgift på elektronikkprodukter, kun mva).
    I tillegg kommer LCD skjermen til ca 2000, og vifte, skruer, vinkler, lakk, etc, etc.
    Hadde ikke tenkt å selge, men gi meg et bra bud så skal jeg vurdere det. Boksen står som sagt ca halvferdig, men er fullt brukbar.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •