Bytte ut / modifisere orginale delefiltre

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Active hackpacker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bytte ut / modifisere orginale delefiltre

Spørsmålet mitt her er egentlig hvilke erfaringer andre har med å bytte ut eller modifisere det orginale delefilteret i høytalerne.

Jeg har noen Dali Concept 6 som jeg kunne tenkt meg å få litt mer ut av og lurte på om en løsning kan være å bytte ut hele eller komponentene på delefilteret og internkablingen i høytalern

Er det noen som har erfaringer med for eksempel å bytte ut kondesatorne på delefilteret med noen av bedre kvalitet ?, eller bør en da bytte ut spole og motstandene og ?

Er det mulig å bytte ut hele delefiltrene med noen andre ?

Jeg vet at spørsmålene er kanskje for vage og at det er neste akkurat som å spørre om hvor mange runder det er på Bislett, men håper noen kan hjelpe med noen erfaringer

Intermediate kfh74 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen erfaring med dette, men jeg lurer på om ikke kabinettet i seg selv vil bli neste oppdatering. Ser at noen klager på Consept serien for å ha en "box"-klang.
    Tror dette ville blitt det største problemet, vel og merke ved høyt volum.

Forøvrig: "hvor mange runder det er på Bislett" - Priceless:-D

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo oppgradere en del, men forandrer du DCR på spoler så kan du ende opp med forværring av lyden.
    Jeg hadde latt det være, med mindre det er lytter i serie og slike ting.

Jobb heller med pinneavstivinger og dempemateriale inne i høyttaleren.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har bilder av innmaten til Consept 6 så hadde det vært fint om de ble postet. Lurer litt på dempingen og hvordan man kan forbedre dette!?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært kjekt om noen hadde tegning eller koblingsskjema over C6 ja.

Tror dere at det hadde vært et poeng å bytte ut komponentene på delefilteret med komponenter av bedre kvalitet ? men beholde de "verdiene" på kondesatorer og spoler, slik at de ikke blir tull med delefrekvensen ? Eventuelt ta ut delefilteret og sette det på utsiden av høytaleren.

Hva tror dere om å bytte internkablingen ?

Newcomer mr.DIY sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytting av delefilterkomponenter/internkabling kan jo klart gi en forbedring.
    Men skal du ha det sinteste av spoler/kondiser, så kan d fort bli dyrere enn selve høyttalern. Men det finnes klart en mellomting:P

Viss du finne ut at du skal bytte noe, så tror jeg du bør satse på å nytte ut kondisene først. Lest om mange som har gjort det med "great success" som Borat ville sagt:P

Og kansje en liten oppgradering i kabinettdemping som de sier over her.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips

Kabinettdemping skal absolutt prøves ut.

Når det gjelder å bytte ut kondiser, regner jeg med at det ikke skal så mye til for å forbedre kvaliteten på de som allerede er. Regner med du mener at en bør da bytte ut kondiser/spoler med noen som har samme "verdi"?

Er det noen som kjenner kondisene og spolene fra Eltek ? Er dette grei kvalitet ? eventuelt tips til hvilke type internkabling mottas og med takk

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hva som står i høyttaleren din jeg, men hvis å bytte til polypropylene er et hakk opp, så er jo det en billig oppgradering.
    Ellers så kan man jo kjøpe vanlig supreme. gull og/eller sølv kondesatorene hadde jeg ikke brukt, p.g.a. pris/ytelse, ikke at jeg har testet da.

Spolene deres har jo god kvalitet, og 3% toleranse er jo greit nok i denne sammenhengen. Husk som sagt på DCR, som helst ikke bør forandres så veldig.

Hvis det er trådviklede motstander i den, kan de med fordel byttes ut til metalloksyd.

En kabeloppgradering kan jo være Supra Classic 4.0 eller 6.0 i bassen og litt kimbercable i mid/topp?

Jeg tror det største forbedringspotensialet ligger i kassen, med mindre denne er veldig solid da.
    Hvis den er boomy eller du hører resonanser kan du jo prøve med lengre port, pinneavstivninger og litt rockwool.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen takker jeg for tips

Regner med jeg kommer til å gå for Mundorf Supreme kondiser i første omgang, og kanskje kle innsiden med profilert skum eller rockwool ja, så får jeg se hva jeg går for av kabler, ser at Eltek har noen Mundorf sølvkabler og.

Syntes egentlig ikke kassen er så veldig boomy, men litt "romklang" er det i høytaleren, men det har kommet seg veldig etter at jeg byttet høytalerkabel, satt høytalerne på betongheller med Holfuputer ( plutselig hadde jeg bass i Concept 6'en )

Newcomer mr.DIY sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supreme kondiser blir bra vettu.
    Når det gjelder rockwool, så er jo det forsåvidt et meget bra dempemateriale, men det støver en del, og vil komme til å blåse ut av bassporten din, noen som ikke er så veeldi ønsklig da dette klør og irriterer luftveier. Du kommer nokk ikke til å merke det noe særlig, men du kan jo ha det som en baktanke når det gjelder valg av dempemaretial.

De mundorf kablene er jo meget gode kabler, men tror du kan få meget bra resultater med kabler til rundt 150,- metern.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mr.DIY
    Supreme kondiser blir bra vettu.
    Når det gjelder rockwool, så er jo det forsåvidt et meget bra dempemateriale, men det støver en del, og vil komme til å blåse ut av bassporten din, noen som ikke er så veeldi ønsklig da dette klør og irriterer luftveier. Du kommer nokk ikke til å merke det noe særlig, men du kan jo ha det som en baktanke når det gjelder valg av dempemaretial.
    Du kan jo prøve Ultimat isteden for glava/rockwool, denne er miljøvennlig og du kan arbeide med den uten å være redd for å begynne å klø
    Jeg skal gå for dette når jeg skal islolere kjeller og eventuellt bygge DIY basskasse.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom til å tenke på at Rockwool kan støve litt ja. Ultimat er sikkert bedre der ja.

Hva med Biltema sine lyddempingsplater i skumplast ?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biltema har to sorter profilert skum.
    Den ene er beregnet for høyttalere, og har alt for lav tetthet.
    Den andre er beregnet for dører m/m og har høyere tetthet samt et lag gummi.
    De har også matter med komprimert skum som kan brukes til å dempe biler.

De to nederste avlternaltivene er fine i høyttalere, og kommer i forskjellige tykkelser. Anbefales.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er første steget gjort. Har nå byttet delefilteret.

Hadde egentlig tenkt å bare bytte kondesatorene, men bestemte meg for å prøve å bytte alle komponentene, men siden jeg ikke fikk tak i spoler med samme verdier som de orginale har jeg beholdt disse.

Det orginale delefilteret var ganske lite og siden de nye kondensatorene var såpass store var det lettere å bygge helt nytt ved hjelp av huntonittplater fra Eltek. Kondensatorene er byttet ut med Mundorf Supreme og trådmotstander er byttet ut med metalloksyd.

Siden internkablingen bare var noen tynne "skolisser" byttet jeg og dette, men forløpig har jeg bare brukt noen Biltema kabler jeg hadde liggende. Alle kablene er loddet direkte (og på høytalerterminalene) bortsett fra på selve elementene. I tillegg byttet jeg ut høytalerterminalene og splittet delefiltrene til diskant og bass/mellontone, slik at jeg etterhvert har mulighet til Bi-Wire/Bi-Amp. Såg ganske tøft ut med Concept 6 og bi-wire terminaler

Så til resultatet :

Dette er absolutt å anbefale. Høytaleren har "åpnet" seg en god del. Er blitt mer presise og spiller mer kontant, spesielt i bass. Det er og blitt litt mer oppløst. Diskanten som av og til og på enkelt type musikk (spesielt jazz, klassisk og akustisk, som jeg hører mye på) kan bli litt "masete" og "slitsom" har blitt mer rolig, men samtidig mer oppløst og detaljert. I tillegg syntes jeg og at stemmegjengivelsen er blitt mer naturlig.

Til tross for disse klare forbedringene har høytaleren beholdt mye av sin signatur, naturlig nok, men dette har vært en stor (og rimelig) oppgradering i anlegget . Noe "romklang" (spesielt i bass) er det fremdeles i høytaleren, men jeg har planer om å avstive kabinettet etterhvert, og gjerne gjøre noe med dempingen. Tenkte på å legge inn asfaltplater i bakvegg.

Oppsummert :Høytaleren er blitt bedre på ALLE områder, og kan i hvertfall anbefale dette til de som ønsker å forbedre lyden sin i Concept'ene.

Takk til dere som foreløpig har kommet med gode tips. Vil og rette en spesiell takk til Resonans Lyd og Bilde og g-h for gode råd og for deler , og hansist (her på forumet) for teknisk bistand under prosjektet..hehe

Gleder meg til neste runde

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •