DIY sonosub nybegynner

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY sonosub nybegynner

Hei
    Førstegangsposter på AVforum bøyer seg i gruset for kunnskapen som dette forumet innehar.

Meg og en kompis har tenkt oss å bygge hver vår sonosub. Tiltenkt bruksområder er i hovedsak film, men vil også bli brukt til musikk og litt spill. Derfor vil vi prioritere trøkk og har siktet oss inn på en portet løsning. (Er det egentlig et alternativ med lukket sonosub? Har ikke sett det på noen worklogs).

Vi har ikke så mye hifikunnskap, (resten av anlegget mitt kan ikke skryte av spesielt bra lyd), men savner litt skikkelig bass. Prisen har vi derfor siktet inn til en slags value-for-the-money løsning, på ca. 1000,- for elementet og 1000,- for byggematerialer. Pris på forsterkere har jeg ikke mye peiling på, og her kommer deres - ærede forumbrukeres - ekspertise inn i bildet.

Har sett litt på dynaBel PA1250 fra Eltek. Men da vi vel gå over 30cm forkalingsrør som er mer enn den lokale Montér leverer. Vil dere anbefale å gå ned til 10" element og bruke 30cm rør? Eller skal vi bestille større rør som passer til 12" element fra Signa Produkter (som anbefalt leverandør i en annen worklog). - 30cmx150cm rør koster ca 500,- kr på Montér.

Topp og bunn tenker vi å lage av mdf som vi freser og herjer litt med og lager skikkelig action. :-D

Forsterker er vi blanke på, noen anbefalinger?

Kompisen min er tømrer og jeg har selv bygd en 7" DIY projektor i lumenlab stil, så DIY-byggeprosessen og gleden av å lage ting selv er høyt verdsatt av oss begge.

Takker på forhånd for tilbakemeldinger.

Ha en fin... ost?

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elementet fra Dynabel er en bass/mellomtone for PA-bruk og egner seg lite til sub. Et alternativ kan være Peerless XXLS 10", men den ligger vel på 1390,-.

Frode

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres veldig kult ut, men pass på for elementer med høy vas og/eller mms!
    Da kan man risikere at membranet henger ut.

Hvor tykkt gods er det på de rørene?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Elementet fra Dynabel er en bass/mellomtone for PA-bruk og egner seg lite til sub. Et alternativ kan være Peerless XXLS 10", men den ligger vel på 1390,-.

Frode
    Ah.. Skjønner. Er det stor forskjell på XXLS og f.eks. SLS263 til 695,- ?

Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI]
    Høres veldig kult ut, men pass på for elementer med høy vas og/eller mms!
    Da kan man risikere at membranet henger ut.

Hvor tykkt gods er det på de rørene?
    Ser disse navnene på spesifikasjonene. Hva defineres som høye verdier? Ser at forskjellen på SLS263/XXLS269swr er mms 58.5/89.7 og vas 87.7/81.8
    Syntes rørene virket forholdsvis tynne, målte ikke nøyaktig, men vil anslå etter hukommelsen max 1cm på mitt grove, nærsynte øyemål. Virker litt tynt spør du meg, men den sylindriske formen øker styrken betraktelig etter det jeg har lest. Ihvertfall hvis man stiver den skikkelig av i endene.

Heller mot følgende utstyr fra Eltek:
    Peerless XXLS269SWR - 4 ohm - kr 1390,-
    Hypex DS 1.2 Subforsterker 120 watt - kr 1298,-

Denne forsterkeren må jeg vel lage en liten kasse til, da jeg ikke har tenkt å prøve meg på å montere noe flatt på en buet overflate hvis jeg ikke absolutt må.

Diameter på hele elementet er 269,6cm, og skulle vel derfor passe flott i 30cm rør. Men når det gjelder kalkulasjon av volum (og deretter bassrør) stanger det litt for meg. Prøver å fikle litt med winisd, men finner ikke alle de mulige spesifikasjonene som winisd har, i databladet for elementet. Mangler Xmax, Z, SPL, Pe og dia (hvilken diameter spørres det etter?). Er alle parametere nødvendige?

Hvis jeg har truffet med tallene ser det ut til at det behøves 42 liters kasse, noe som - etter et knotete regnestykke på barneskolenivå - vil resultere i 90cm høyde uten å ha kompensert for bassrøret. Høres dette fornuftig ut?

Takk for rask respons!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nudel
    Syntes rørene virket forholdsvis tynne, målte ikke nøyaktig, men vil anslå etter hukommelsen max 1cm på mitt grove, nærsynte øyemål.
    5 mm godstykkelse er vanlig på slike rør.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    5 mm godstykkelse er vanlig på slike rør.
    Ja, ved nærmere ettertanke høres det mer fornuftig ut.

Etter å ha lest og forsket litt har jeg kommet fram til at dette elementet:
    Peerless XXLS269SWR/DVC - 4 ohm - 830846
    Må være bra egnet, da det var den eneste av de tre 10" elementene fra eltek som var anbefalt å bruke i portet kasse.
    Men vil den ovennevnte Hypex DS 1.2 120w forsterkeren være kraftig nok?

Skal en ta utgangspunkt i anbefalt volum fra oversiktslisten til eltek, vil det bli på 50 liter, og ha bassrefleksrør på 9x36cm. Litt røft beregnet vil det si at høyden på røret vil bli 75 cm, noe som gir et volum på 53,5 liter Dette vil vel kompensere for volumet som bassrefleksrøret og dempematerialet (?) stjeler.
    Hvor nøyaktig er det egentlig behov for å regne? Ser at det forrige regnestykket mitt var temmelig på bærtur i forhold til nåværende resultat, hvis det da er til å stole på :P

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg fortsatter befinner meg på research og planleggingsstadiet, passer det vel bra å smekke sammen en liten ide-skisse? Programmert basert på modulære variabler så den kan endres i takt med designbeslutningene. Vedlagte bilde med 30x80 rør (+fot og plater).

Falt forøvrig over et dedikert program for kalkulasjoner med sonosub Sonosub - Free Speaker Design Software

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg fortsatter befinner meg på research og planleggingsstadiet, passer det vel bra å smekke sammen en liten ide-skisse? Programmert basert på modulære variabler så den kan endres i takt med designbeslutningene. Vedlagte bilde med 30x80 rør (+fot og plater).

Falt forøvrig over et dedikert program for kalkulasjoner med sonosub Sonosub - Free Speaker Design Software
    Blir litt tight mellom bassrefleksrør og element, kanskje?

Ellers en flott skisse!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir litt tight mellom bassrefleksrør og element, kanskje?

Ellers en flott skisse!
    Takk! Ja, det ble litt dårlig plass på den størrelsen ja. Har ikke fått snekra sammen elementet i 3d ennå, men med det oppdaterte designet blir det 13-14cm klaring.

Hadde en hyggelig prat med Øyvind på Eltek i dag, og resultatet blir at jeg bruker tidligere nevnte Peerless element, men med Hypex 2.0 forsterkeren på 175w, da Hypex 1.2 krever avstemt kasse på 25hz.

Etter litt leking med sonosubprogrammet, ser målene ut til å bli 30x110cm kasse, 7x80cm port. Resultatet blir da 62liter og 14.9hz avstemning. Dette burde gi nok litermessig spillerom til å dempe toppplata slik RuneW gjorde.

Spørsmålet er.. Skal jeg vente med å starte byggingen til jeg har fått det nye digitalkameraet mitt slik at alt kan dokumenteres på behørlig vis? Ser ut til at det desverre blir vanskelig å starte byggingen i April uansett, da det blir mye jobbing. Men det er jo lov å håpe.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet er.. Skal jeg vente med å starte byggingen til jeg har fått det nye digitalkameraet mitt slik at alt kan dokumenteres på behørlig vis? Ser ut til at det desverre blir vanskelig å starte byggingen i April uansett, da det blir mye jobbing. Men det er jo lov å håpe.
    Hehe - nøye er det vel ikke med dokumentasjon ;-)

En annen ting. Jeg kjenner ikke elementet du skal bruke, men er du ikke redd porten din blir litt trang med sine 70mm? Det er sikkert noen andre har (som har mye bedre greie på dette enn meg) som kan gi deg et bra svar på dette.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ha safet med en 10cm port.

Gjør det enkelt og kjøp en 10cm konisk bassrefleksrør på biltema, og så kjøper de 10cm avløpsrør hos rørleggeren i ønsket lengde (sannsynligvis har de avkapp du får gratis).

Bassrefleksføret går akkurat inn i avløpsrøret.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - nøye er det vel ikke med dokumentasjon ;-)
    Du har selvfølgelig helt rett. Men syntes selv det er veldig artig og lærerikt å lese worklogs, dessuten er det lettere å få hjelp underveis hvis andre ser alle feilene man gjør underveis ;-)

Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Ville ha safet med en 10cm port.

Gjør det enkelt og kjøp en 10cm konisk bassrefleksrør på biltema, og så kjøper de 10cm avløpsrør hos rørleggeren i ønsket lengde (sannsynligvis har de avkapp du får gratis).

Bassrefleksføret går akkurat inn i avløpsrøret.
    Hmm.. trodde diameteren på røret bare hadde med tuninga på kassa å gjøre? Men lufta må jo komme seg ut et sted. Takk for tipset, da går jeg for 10cm.
    Nye mål: 30x120cm Port: 10x90cm (13cm til elementet), 65liter, 19.4hz tuning som sikkert vil gå opp mot 21-22hz når jeg demper kassa.
    Hvordan er det å nedsenke bassrefleksrøret fra biltema så det ligger flusst med topplokket? Det forstørra bildet på biltema.no (art 31-499) viser vel røret opp-ned? Ellers må det være vanskelig å montere det..

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. trodde diameteren på røret bare hadde med tuninga på kassa å gjøre? Men lufta må jo komme seg ut et sted. Takk for tipset, da går jeg for 10cm.
    Nye mål: 30x120cm Port: 10x90cm (13cm til elementet), 65liter, 19.4hz tuning som sikkert vil gå opp mot 21-22hz når jeg demper kassa.
    Hvordan er det å nedsenke bassrefleksrøret fra biltema så det ligger flusst med topplokket? Det forstørra bildet på biltema.no (art 31-499) viser vel røret opp-ned? Ellers må det være vanskelig å montere det..
    Problemet med for små rør i forhold til luftmengden de skal flytte er at de lager en blåselyd som er ganske irriterende å høre på.

Jo lavere tuningfrekven frekvens jo mer luft må flyttes.

Slik har jeg gjort det:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Problemet med for små rør i forhold til luftmengden de skal flytte er at de lager en blåselyd som er ganske irriterende å høre på.

Jo lavere tuningfrekven frekvens jo mer luft må flyttes.

Slik har jeg gjort det:
    Skjønner, takk skal du ha, der falt det en del puslebrikker på plass.
    Fet sub du har der! Nå skjønte jeg også opp og ned på de bassrørene Er det hele 4 stk 10cm rør du bruker? Ser også du har isolert rundt rørene, er det for å forhindre ressonans?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner, takk skal du ha, der falt det en del puslebrikker på plass.
    Fet sub du har der! Nå skjønte jeg også opp og ned på de bassrørene Er det hele 4 stk 10cm rør du bruker? Ser også du har isolert rundt rørene, er det for å forhindre ressonans?
    Det er 4 stk 10x70cm rør ja.
    Isolasjonen rundt rørene er bare isolasjonen som er på veggene inne i suben, har ingenting med bassrefleksrørene å gjøre.

Den buldrer godt, det er sikkert.
    Må være alene i huset om jeg skal utnytte denne maks, for alt i hele huset settes i sving
    Den låter fantastisk på film og veldig bra med musikk

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •