Implodesub 1.0

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Implodesub 1.0

Implode 1.0

Implode består av:
    1 Stk BM subelement, 12", DVC 4 ohm per voicecoil
    Filt (til å trekke kassen) (CdCardic (grå) og Biltema (sort))
    Trelim (Biltema)
    Polyurethanedispenser og sprøyte (Biltema)
    1 stk 22mm Gulvspon plate (Minde Trelast)
    1 Pakke med høyttakerkasse-demping (Biltema)
    3 stk bassportrør, 65mm diameter (Biltema)
    1 Pakke stikksagblader (Biltema)
    1 Stikksag og enda en pakke med stikksagblader (Biltema)
    1 Pakke sponplateskruer (biltema)
    2 Stk. Sunfire 1000w digitalforsterkere
    1 Stk Biwire høyttalerterminal (Biltema)
    2 Stk 8mm plater i papp(?) som ble brukt for å pakke ned dynavoice fra fabrikk.
    2 stk Stoff-føtter, beregnet på sofa/bord, m.m. (Biltema)
    3-M spraylim

Målsetningen min var ikke å lage "det feteste", men jeg skulle lage noe for å øve meg på ferdigheter, til den dagen jeg lager meg en sonosub.

Damen min reiste til Haugesund denne helgen, så i går gikk jeg i gang!
    --
    Første fase
    For det første, i første fase, klarte jeg å stå opp 10:00, selv om jeg la meg 04:00!
    Selv om det er en stor bragd i seg selv, måtte jeg jo begynne dagen med fast føde, gå tur med hunden og gjøre slike generelle ting, før jeg fikk somlet meg bort til minde trelast.
    Jeg kjørte bort (ca. 400 meter, 200 meter luftlinje), forhørte meg angående pris på MDF.

MDF i 19mm, kostet da.. Ja, over 400kr!
    Dette prosjektet er jo "jallasub" og de solgte ikke avkapp!

Ergo. Gulvspon!

Husker ikke helt hva jeg gav for platen, 130kr(?).
    Jeg fikk lånt en håndsag, så jeg fikk sagd platen i tre deler (måtte jo få den inn i min volvo 242!).
    Når det var gjort, var det bare å cruise de 500 meter hjem (enveiskjørt i ene krysset, så jeg må via en rundkjøring hjemmover).

Men ja, ble litt mye detaljer her, hehe.. Jeg bør kanskje snevre inn detaljene, om noen skal gidde å lese.

Videre på historien min da, hjemme i gang, tok jeg papp-plate fra innpakningen til elementet og brukte den som mal for å tegne opp hvordan jeg skulle skjære ut.
    Stikksag, drill, etc. Hadde jeg fra før. Treblyant var værre med, faktisk blyant var ille med.
    Skitt au, jeg bruker sprit-tusj, sager, sager, men DÆVEN så tregt det går!
    Finner ut jeg skal kjøpe noen nye sagblad til stikksagen.

Stikksagen var aldri brukt før, så jeg hadde bare det ene bladet (som viste seg å være stålblad, hehe).
    Men ja.. Jeg cruiste til biltema, greit nok, jeg trengte jo lim, skruer, o.l..
    Når jeg var hjemme, fikk jeg sagd akkuratt 39cm (en langside), før stikksagen tok kvelden!

Dæven!! Jaja, slikt skjer.. Jeg lunchet og etterpå tok jeg nok en tur til Biltema.
    Kjøpte ny stikksag, men bladene jeg kjøpte tidligere passet selvsagt ikke, så jeg måtte kjøpe nye blader igjen også!

Implodesub 1.0-01_the_beginning-jpg
    Når jeg da for andre gang kom hjem fra Biltema, var det bare å sage!!
    Nå var jeg passelig lei, pga. jeg hadde brukt mange timer på tull, bare å kjøre frem og tilbake for å kjøpe ting.

Jeg sagde og sagde, som er naturlige årsaken til at det mangler en del bilder.
    En annen årsak, er nemmelig også at jeg underveis endret designet.. Hehe.. Kassen skulle være helt kvadratisk! Men så ble den ikke det da.
    Tanken min var å lage en kasse som var 38 x 38 x 38 cm og hadde tre bassporter på baksiden.

Implodesub 1.0-2000w_sunfire-jpg
    Forsterkerene (ja, to stykker), er eksterne av den enkle årsak at de er ca. 40cm høye.

Jeg mangler jo en god del verktøy, så jeg tenkte at jeg kunne jukse til innfellte bassporter.
    Dette ble gjort på en ganske enkel måte:

Inni kassen til Dynavoice M65'ene, var det noen papp(?) plater.
    Jeg tok de platene og lå bassportene slik jeg ville ha de, oppå de platene.
    Når det var gjort, markerte jeg med tusj (denne gangen markeringspenn, hehe..) og sagde så ut hullene.

Når hullene var sagd, tok jeg platene og limte, samt skrudde de fast i sponplaten.
    Da var frontplaten "ferdig".

Jeg hadde allerede skjært ut hull til bass-elemetet, som viste seg å være litt for lite, så jeg måtte "trimme" det.

Når dette steget altså var klart, var det noe så enkelt som å legge bassportene feil vei på sponplaten og jeg lakket da med vinylspray (sort) inn i rørene.
    Da fikk jeg jo en pekepinn på hvordan jeg måtte sage ut.
    Implodesub 1.0-03_lakket_opp_bassporter-jpg

Implodesub 1.0-25_sub_innenfra-jpg

Hadde jeg vært lur, hadde jeg kjøpt sånn greie for å skjære ut sirkler, da hadde jeg nok fått litt finere hull, men, men..
    Hullene i papp-platen ble ikke helt 100%, men med filt ser alt fint ut, som vi alle vet, hehe..

Når dette var skrudd ut, var det bare å lime på frontstoff på fronten.
    Jeg begynte med sort nederst, limte og presset med bassporter..

Ble veldig stilig med nedsenking og stoff i hele fronten (uten hull der med bassrefleks).
    Altså, en bassport uten hull, da fronten var heldekt i stoff!!

Men jeg måtte desverre skjære bort dette, da jeg ville ha mulighet for å plugge porten.
    Jeg skjærte så vekk stoffet, monterte bassportene og vips.. Ferdig.

Så var det elementet ja.. Jeg hadde jo tenkt å montere dette på vanlig måte, med magneten inn.
    Dette ble jo ikke noe av, som vi alle kan se på bildene, hehe. Hovedårsaken var at elementet er finere på baksiden :P

Dette ble jo en del problemer da, pga. vektens overheng der med magneten, som gjorde at den såvidt klarte å holde balansen.
    Måten å fikse dette på, ble jo ganske klar med en gang, at jeg måtte ha en "fot" som gikk ut i sidene og helst litt fremover.

Samtidig, ville jeg ikke ha en fot som begrenser feks. å la bass-elementets magnet stikke opp i været eller å muligens i fremtiden bygge om med noen føtter på nedsiden som gjør at jeg kan få bassporter som peker ned i gulvet.

Jeg tenkte, jeg tenkte.. Jeg ville ha en fot som stakk ut og på den måten gav balanse/veltebeskyttelse.

--
    Jeg sagde videre, gangens gulv var dekt i spon og sponkapp.
    Plate etter plate, sagde og skrudde sammen..

Når deler var skrudd sammen, tettet jeg også med polyurethane i alle skjøter for å forsikre meg om tetthet.
    Implodesub 1.0-27_polyurethane-jpg

Kassen begynte å ligne på noe, jeg manglet to sider for å komplettere den.
    Klokken ja, hmm.. 21:45!!

Oisann, et kvarter på meg før stilletid i blokken!!
    Sage Sage, rakk det Jeg fikk bygd kassen ferdig, limt alle sømmer med trelim og tettet med polyurethane også.
    --

Nå var det middagstid igjen, samt jeg begynte å rydde.
    Når jeg var ferdig med rydding, var allerede polyurethane tørket en del!

Fant ut jeg skulle teste sub på veeeeeldig lavt volum (tenkte jo på at jeg ikke måtte blåse ut polyurethane).
    It works!! wohoo!

Jeg koblet først begge spolene sammen til 8 ohm og kjørte på en forsterker.
    Etterpå, koblet jeg en og en spole på hver sin forsterker, så jeg fikk 2 x 1000 (EKTE) watt.

Ble en helt annen tone med en gang!!
    --
    Da var det bare å legge seg..
    --

Søndag
    Jeg står opp, mater meg selv og hunden.. I dag var det bare estetisk jobb på subben (primært).
    Skriver primært, da jeg også limte fast 8mm plater på bunnens plate, så bunnplaten også er 22mm + 8mm nå, samme som frontplaten.

Videre, tenkte jeg med på problematikken med velt av kasse.
    Foten måtte ikke være så kraftig at det ble sideveis ubalanse,
    videre ville jeg dekke denne foten også i slik høyttalerdemping.

Men, hva har jeg her? Jo, jeg fant jo da avkapp fra den platen fra dynavoice m65..
    hehe.. Avkapp som jeg kappet når jeg hadde skrudd og limt platene til sponplaten (front).
    Jeg så det for meg med en gang, en bue under bass-elementet.

Kunne ikke ha noe "trefarge" der, så jeg fant jo ut at jeg måtte kle den i filt.
    Bassportene er dekt i sort-filt, over det er det grå filt.. Jeg tenkte, jeg tenkte.. eller, jeg tenkte bare en gang (ca. 10 sek) og tenkte da ut at jeg måtte jo ha kontrast der nede også!
    Så jeg tok grå nede.

Under filten til kassen, på bunnplaten, tok jeg helt ytterst å limte på noen sånne "stoff-bein" som man får kjøpt til sofa, m.m.
    Så limte jeg filt under hele kassen også, med 3-m spraylim (utmerket!!).

Når det var gjort, sprayet jeg på den halvånen, limte på lyddempingsmatriale og klippet dette til.
    Limte så på filt på undersiden og litt over kantene.

Når det var gjort, var det bare å skru denne platen fast i undersiden av subkassen!
    Jeg ble mer og mer imponert over jallasub'en.. Den begynte å ligne på noe.
    ..

Jeg jobbet litt mer på det estetiske av kassen, samt jeg lagde min egen høyttalerterminal med fremtidig tanke om å på en måte koble høyttalerkablene på en litt mer stilig måte.
    Implodesub 1.0-terminal-jpg
    Har tenkt på forskjellige ting, som å ha "jernbaner" På fronten av høyttaler, ha kobber-rør som er bøyd til og går helt ut til subben med da kabler inni, eller bare å klemme flat rør og lodde på kabel..

Jeg tror jeg derimot snur sub'en 90 grader, så jeg får terminaler på hver side, istedenfor oppe og nede.

..

Testing:
    Først var det jo å teste da, jeg fant ut det muligens var litt tabbe å montere alle bassportene nederst.
    Det er ekstremt med bass i sittehøyde, men om jeg står er det gjerne mindre bass på samme stedet.

Jeg tror jeg burde vinklet bassportene eller montert bassporter som går mot gulvet, muligens en annen løsning hadde vært å peke bassene bakover.
    Etterhvert fant jeg ut at jeg kunne leve med dette og bare vinkle sub'en litt. Slik som den var, var den utmerket til å være nært subben.

Siden subben er litt "bling bling", er dette jo ingen negativ ting. Er nesten litt dumt å lage en "vrengt sub", om den ikke skal være synlig.
    ...

Utover kvelden, tenkte jeg litt:
    Subben er jo vrengt, så kanskje fasen er i motfase med øvrige høyttalere?
    Isåfall spiller den jo imot både dynavoice M65 på bi-amp og da Infinty sm-255 (15").
    Er jo enkelt å koble om på bassen, men jeg slo av begge forsterkerene i tilfelle det var noe restspenning.

Vips, fyrte opp igjen.

Nå var det noe helt annet, lyden var KREM i forhold til før.
    Jeg fikk en helt annen bass, utmerket!!

I dag skal jeg regne på bassportlengder, så jeg kan tune subben skikkelig.
    Har ikke hatt internett i helgen, så dette dere leser nå ble faktisk skrevet offline i Notepad av yours truly, hehe..

00:58 er klokken nå, så må vel legge meg straks, men..
    I morgen ja.. Da skal jeg høre mer på subben, jeg skal vel lime ferdig på baksiden av sub'en, samt lage noe triks for høyttalerkablene så det ikke ser så rotete ut.
    Må finne autosol tuben min, før jeg kan fikse kabelgjennomføring.

Jeg kan egentlig ikke si noe om subben, da jeg ikke har hørt noe lenge på sub før.
    Har jo hørt bose sub, m.m., men det er jo noe helt annet.

En sub for meg, må ikke bare buldre.. Jeg personlig mener denne er utmerket til musikk, kanskje bedre til musikk enn til film.
    Den funker også til film, spesiellt etter jeg byttet om på kabler.

Konklusjon hittil:
    Jeg har brukt ca. 400kr på kassen, 540kr på elementet brukt og da noen hundre på ny stikksag, m.m.
    Polyurethane og filt hadde jeg i boden.

Forsterkerene importerte jeg fra usa, 300$, så de er jo ikke gratis.
    men de kan jeg bruke fremover også.

For de da ca. 1000kr denne subben har kostet, mener jeg personlig den gir MYE glede.
    Selve elementet koster egentlig 1400kr og er et bil-element.

Jeg er overrasket over at det faktisk spiller så bra, når det er jallamerket boschmann, hehe..
    Det er litt av grunnen til jeg snudde elementet også, da det stod BM i fronten, som er litt flaut.. hehe..
    Det står jo BM bak også, men.. ser nå litt mer bling ut, mener jeg..

Implodesub 1.0-sub_showcase_skraa-jpg

Karakterer:
    Jeg kan ikke gi noen, da jeg ikke har en referanse.
    Skal be fetteren min komme innom å høre på, han har 10" xtz subber, så han kan vel komme med feedback.

Kassevolum var ikke tippet, da jeg har lekt i winisd, så jeg med 300w rms skulle klare 116db helt fra ca. 30hz til 100hz.

Nå kjører jeg med 2000w peak, eller da 1000w rms..
    Etter jeg har stått opp, skal jeg inn i WINisd og hive inn 1000w rms, 48 liter og 3 bassporter.. leke med tuning og se hva jeg får..
    Jeg merker at sub'en kan spille HØYT.
    Da har jeg en løsning på lur med kabelgjennomføring rett til der jeg festet terminalen på toppen av kassen.
    Implodesub 1.0-sub_showcase_forfra-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Implodesub 1.0-subxxx-gif

Her er en enkel skisse over kassen (uten skisse over fot).

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo bra ut Kjekt å leke seg litt før en hiver seg på et sonosub prosjekt.

BM har jeg faktisk hatt selv i en kort periode i bilen, og det fungerte greit, men som deg så snudde jeg og magneten ut, ser bedre ut da.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Dette ser jo bra ut Kjekt å leke seg litt før en hiver seg på et sonosub prosjekt.

BM har jeg faktisk hatt selv i en kort periode i bilen, og det fungerte greit, men som deg så snudde jeg og magneten ut, ser bedre ut da.
    Takk for hyggelig feedback.

Dette elementet er det som klarte 147db i db-drag, men da kan man tenke seg en-tones sub, hehe.. db-drag funker jo ikke.

Jeg regnet frem 45-50 liter med ca. 30hz avsteming og 300w fordelt på to voicoils skulle klare 116db på fin kurve, fra 30hz.. Nå kjører jeg en del mer effekt

Ps. er du en volvokis?

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, det høres jo ut som om dette kan bli en rimelig grei sub Gleder meg til målingene.

Ang Volvo, så var jeg vel en av de første som regga meg på volvoforumet ja tipper jeg, ihvertfall rimelig tidlig. Hadde en sjøblå 85mod 240. Meget god bil som jeg angrer på at jeg solgte. Vi har pratet en del på irc for endel år siden minns jeg og huske. Spes hvis du har initsialene OAM eller noe lignende? +at jeg har hengt på bf.net i lang tid

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    hmm, det høres jo ut som om dette kan bli en rimelig grei sub Gleder meg til målingene.

Ang Volvo, så var jeg vel en av de første som regga meg på volvoforumet ja tipper jeg, ihvertfall rimelig tidlig. Hadde en sjøblå 85mod 240. Meget god bil som jeg angrer på at jeg solgte. Vi har pratet en del på irc for endel år siden minns jeg og huske. Spes hvis du har initsialene OAM eller noe lignende? +at jeg har hengt på bf.net i lang tid
    Ja, stemmer... Olav Alexander Mjelde, aka. DaButcher

Volvo Power Team - http://www.volvo-power.net har endret seg over årene, hehe.. Men jeg husket nicket ditt ja..

en morro side for å sjekke "internettarkiv", er Internet Archive: Wayback Machine

Det er litt tidig å sjekke sider til større aktører, feks. nettaviser, o.l. og se hvor jalla det så ut for noen få år siden.

men, back on track:
    hva bruker man til å måle med? utenom da selvsagt mikrofonen, hehe..

hvilket program? er det gratis?
    Jeg tok en WinISD simulering tidligere 30-100hz med riiimelig smooth kurve:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...graf-best.html

ps. 116db var da med 300w fordelt på to voicecoiler..
    Nå bruker jeg 1000w på hver voicecoil, 600w rms per voicecoil...

Så teoretisk er det vel kanskje en del mer enn 116 db, men jeg har ikke noe db-meter elns.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yes, da så ledningsordningen litt bedre ut!
    Implodesub 1.0-ledninger-jpg

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •