sub problemer hører synging

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question sub problemer hører synging

hei bygget en lukket 28 liter sub 350W-1400W.. 23-400hz 4ohm. 92db
    bruker pc-suroundlydkort-6,1forsterker til og drive den
    og utifra lydkort deler jeg på ca 100hz men jeg hører synging i sub når jeg skrur opp volumet!! ?

hva kan jeg gjøre ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sleepy4u
    hei bygget en lukket 28 liter sub 350W-1400W.. 23-400hz 4ohm. 92db
    bruker pc-suroundlydkort-6,1forsterker til og drive den
    og utifra lydkort deler jeg på ca 100hz men jeg hører synging i sub når jeg skrur opp volumet!! ?

hva kan jeg gjøre ?
    Hey, plugg den ut!!!

1) lydkortet i pc'en er ikke kraftig nok til å drive denne skikkelig, så du kan ødelegge både forsterker og elementet!
    2) Du trenger lowpass filter, altså et filter som lar lave frekvenser passere

Om du kjører en sub på en forsterker, uten lowpass, vil den spille hele frekvensområdet.. Eller, den vil prøve da.

Sub'en klarer ikke å bevege seg raskt nok til å spille høyere frekvenser, enn i ditt tilfelle 400hz. Hz er altså svingninger og lyd er svingninger i luften.

Om du har forsterker som klarer 20-20.000hz, vil den prøve å spille 20-20.000hz, om du ikke har filter.
    Når den ikke får til dette, vil voicecoilen gå varm og til slutt ryke!
    Jeg ville kjørt på 80hz lowpass.. Om du trenger hjelp til dette, kan du høre med Multimedia Karaoke Hemmabio Billjud Zachry - Ljudia eller ELTEK AS vedr. filtrering.

OG: kjør på en forsterker som har iallefall 10 EKTE watt, gjerne mer..
    92db er ganske enkelt til å få høy volum ut av, men du må fremdeles ha litt effekt for å ikke ødelegge elementet. Gjerne 50-100 ekte watt, for å få litt volum

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Hey, plugg den ut!!!

1) lydkortet i pc'en er ikke kraftig nok til å drive denne skikkelig, så du kan ødelegge både forsterker og elementet!
    2) Du trenger lowpass filter, altså et filter som lar lave frekvenser passere

Om du kjører en sub på en forsterker, uten lowpass, vil den spille hele frekvensområdet.. Eller, den vil prøve da.

Sub'en klarer ikke å bevege seg raskt nok til å spille høyere frekvenser, enn i ditt tilfelle 400hz. Hz er altså svingninger og lyd er svingninger i luften.

Om du har forsterker som klarer 20-20.000hz, vil den prøve å spille 20-20.000hz, om du ikke har filter.
    Når den ikke får til dette, vil voicecoilen gå varm og til slutt ryke!
    Jeg ville kjørt på 80hz lowpass.. Om du trenger hjelp til dette, kan du høre med Multimedia Karaoke Hemmabio Billjud Zachry - Ljudia eller ELTEK AS vedr. filtrering.

OG: kjør på en forsterker som har iallefall 10 EKTE watt, gjerne mer..
    92db er ganske enkelt til å få høy volum ut av, men du må fremdeles ha litt effekt for å ikke ødelegge elementet. Gjerne 50-100 ekte watt, for å få litt volum
    ÅÅÅ dæven !!

har kjørt subben veldi hardt på min 6,1 forsterker 210 watt pr kanal

så lavpass filter må jeg ha!!!
    men hvor finner jeg et ? helst link direkte til produktett takk
    viss ikke der er et som passer meg venligst gi med en liten "how to" lage et dele filter lavpass som er bili !

du sier element og forsterker kan bli skadet uten lavpass filter, merker du dette raskt eller blir element og forsterker gradvis "fucka"

ett til spørsmål
    subben er på "back senter" på forsterker og viss jeg "fucker" opp sub uten filter går hele forsterker til H(/&0/&%/&%€ eller bare den utgangen ?

takker for at du svarte !!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er snakk om 4ohm's forsterker og subb ( viss det er viktig info til lavpass filter ? )

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åja, sorry.. Jeg misforstod..
    Trodde du kjørte elementet på et PC LYDKORT, hehe..

Det skal nok gå fint på en reciever, så lenge recieveren din støtter 4 ohm!
    Noen recivere går bare fra 6-8 ohm, så det må du sjekke i manualen eller se på bakpanelet, kanskje det står der!

Om du har skikkelig forsterker ja, da kan du klare deg med feks. spole elns.
    Hør med de jeg lenket til ovenfor! De kan skaffe spoler, m.m.

Men du kan ryke forsterker ved å først ryke sub'en, bare så det er sagt.
    Om du kjøper deg en subforsterker fra feks ELTEK AS , har de elektronisk lowpassfilter. Da kan du justere selv "On the fly".

Du får også billigere subforsterkere fra ljudia, zachary.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slapp av, det er ingen fare for at du kommer til å svi av svingspola ved å kjøre et fullfrekvent signal inn på et subwooferelement. Her tror jeg DaButcher roter litt

Det enkleste (og dyreste) er som anbefalt å kjøpe en egen subwooferforsterker med innebygd filter. Om receiveren din tåler å drive subben eller ikke merker du nok etter litt uttesting. Hvis den blir veldig varm bør du ta det med ro.

Du sier du deler på 100Hz fra lydkortet, men hvor bratt er avrullinga? Med andre ordens flanke (12dB/oktav) blir det fort mumling fra subben, se etter om du har mulighet for fjerde ordens (24dB/oktav) filtrering. Å senke delefrekvensen vil også hjelpe litt, men ikke så mye som å bytte til brattere flanke.

Edit: en spole i serie er ingen god løsning.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    210 watt per kanal, himmel, hva slags monster er det? 50K klassen?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

fisk i havet!!!

hmm
    ok
    nå skal jeg forklare hele anlegget mitt i detalj !!!!!!!

starter med pc
    bruker en pc (laptop) som lydkilde denne pc'en har et eksternt lydkort designet for 5,1 pc suround
    lydkort er koblet til forsterker i denne rekkefølgen
    front H-V - front H-V ("H"øyre-"V"enstre)
    sub - rear center

subben er koblet slik fordi forsterker ikke har skrupoler for sub bare en liten rca

etter hva jeg forstår av lydkortet skal den sende ut en delt frekvens til sub og normalt til front

men når jeg tweeker på pc'en ( lydkort instillinger ) så funker ikke subben når hz står på 10hz den funker bare ifra 40-120hz ?? mystisk men jeg satt den på 100hz sånn ca (men da spilte front lavere bass (mest bass på 10hz))

sååå ??
    jeg lurer på om jeg skal drite i sub kontakta på lydkorte og gå for center kontakta og skaffe et dele filter ??

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    beklager viss jeg er utydelig jeg er nemlig dysletiker uhm skrives det sånn? lol anyy hoO

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    210 watt per kanal, himmel, hva slags monster er det? 50K klassen?
    hehe nja du kan kjøpe den ta meg for den prisen men da kjøper jeg bare flere :P
    Komplett.no - Eltax AVR-900 Receiver, Sølv, DTS-ES, Dolby Digital EX, 6x210 Watt, 4 ohm
    sugen kvalitet nja si det men det driter jeg i

her er btw frontene jeg bruker sammen med forsterker
    Komplett.no - Eltax Concept 600 Bøk, 2X10", Leveres som par

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm
    ok
    nå skal jeg forklare hele anlegget mitt i detalj !!!!!!!

starter med pc
    bruker en pc (laptop) som lydkilde denne pc'en har et eksternt lydkort designet for 5,1 pc suround
    lydkort er koblet til forsterker i denne rekkefølgen
    front H-V - front H-V ("H"øyre-"V"enstre)
    sub - rear center

subben er koblet slik fordi forsterker ikke har skrupoler for sub bare en liten rca

etter hva jeg forstår av lydkortet skal den sende ut en delt frekvens til sub og normalt til front

men når jeg tweeker på pc'en ( lydkort instillinger ) så funker ikke subben når hz står på 10hz den funker bare ifra 40-120hz ?? mystisk men jeg satt den på 100hz sånn ca (men da spilte front lavere bass (mest bass på 10hz))

sååå ??
    jeg lurer på om jeg skal drite i sub kontakta på lydkorte og gå for center kontakta og skaffe et dele filter ??
    Du må nok bruke sub-kontakten på lydkortet for å få mulighet for riktig deling og eventuelt LFE-kanalen som bare går ut på sub-utgangen dersom du ser på film.

Det er ikke sikkert at sub-elementet ditt går helt ned til 10Hz, men bare fra 40Hz og oppover. SVSen min klarer ikke nok trøkk i 10Hz til at jeg kan måle det.

Litt spesiell måte å gjøre det på, det oppsettet du har. Jeg ville ha spart opp til en egen subforsterker hvor du også får deling på riktige frekvenser. Det sliter nok litt på forsterkeren din å drive en sub, men det burde gå greit dersom du ikke guffer på for mye.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Du må nok bruke sub-kontakten på lydkortet for å få mulighet for riktig deling og eventuelt LFE-kanalen som bare går ut på sub-utgangen dersom du ser på film.

Det er ikke sikkert at sub-elementet ditt går helt ned til 10Hz, men bare fra 40Hz og oppover. SVSen min klarer ikke nok trøkk i 10Hz til at jeg kan måle det.

Litt spesiell måte å gjøre det på, det oppsettet du har. Jeg ville ha spart opp til en egen subforsterker hvor du også får deling på riktige frekvenser. Det sliter nok litt på forsterkeren din å drive en sub, men det burde gå greit dersom du ikke guffer på for mye.
    hmm håpte jeg skulle slippe unna subforsterker men men hva er det jeg trenger ? hvilke sub forsterker gjir mest for penga? ( jeg er en 17 år kille som elsker bass ) og hvordan kobler jeg systemet opp ?
    skal lydkortet gå direkte til subforsterker eller via reciver ?

viss jeg tar meg rå til subforsterker ( sulting i et parr uker )
    kan jeg montere den i egen kasse ? jeg er så fornøyd med min subbkasse som er finert i bøk

Newcomer bele sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøpt Zarchy DSW-250 ifra ljudia, koster 1995,- den har aktivt delefilter og du kan
    montere den utpå den eksiterene kassen din. Så buker du sub pre-out ifra
    recieveren din, setter crossover til 80hz!

Skal nok dunke godt da..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bele
    kjøpt Zarchy DSW-250 ifra ljudia, koster 1995,- den har aktivt delefilter og du kan
    montere den utpå den eksiterene kassen din. Så buker du sub pre-out ifra
    recieveren din, setter crossover til 80hz!

Skal nok dunke godt da..
    takk

får see om jeg får rå til den <(0_o)>

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...jeg er så fornøyd med min subbkasse som er finert i bøk
    Bilder!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde forsøke å lage et enkelt passivt delefilter først, siden det er veldig billig. Å sette en spole i serie vil gi ekstra 6dB per dekade. Det finnes masse info om dette på nettet. Må bare finne ut hvilken frekvens du vil ha på filteret for å kunne bestemme verdiene på komponentene. Evt så kan et aktivt filter kjøpt på biltema sikkert gjøre jobben. Da setter du det mellom lydkortet og receiveren.

-Ko_deZ-

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI]
    Bilder!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ko_deZ
    Burde forsøke å lage et enkelt passivt delefilter først, siden det er veldig billig. Å sette en spole i serie vil gi ekstra 6dB per dekade. Det finnes masse info om dette på nettet. Må bare finne ut hvilken frekvens du vil ha på filteret for å kunne bestemme verdiene på komponentene. Evt så kan et aktivt filter kjøpt på biltema sikkert gjøre jobben. Da setter du det mellom lydkortet og receiveren.

-Ko_deZ-
    sliter litt med fagspråket og vet ikke hva jeg helt søker etter
    men viss jeg får linker til gode sider med instruksjoner på et dele filter som er optimalt for mitt opsett så er det ikke store problemet for meg og lodde sammen ett parr deler (viss dem er bili og lett å bestille)
    (lage det litt fanzy viss den skal vere mellom lydkort of forsterker (bruker rca kontakter))

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finner ikke delefilter på biltema.no. Dersom du vil ha det enkelt så kjøper du et slikt et om de fortsatt forhandler dem.

-Morgan-

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte helt å legge ved en link til en bra forklaring av pasivt delefilter. Andreordens lavpass-filter er nok kanskje det mest interessante for deg. Deler får du kjøpt i enhver halvdedikert bilstereo-sjappe som f.eks Boomcar.no - Bilstereo, eller DIY butikker som ELTEK AS.

Car Audio - First order passive crossovers, 12 dB per Octave

-Morgan-

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •