DIY 15" Subwoofer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY 15" Subwoofer

Heisann! Jeg skal lage meg en 15" sub med ett Resonant Engineering SR15 element og en Zachary 400watts forsterker.

Jeg lurer på hvordan målene på kassen burde være. Jeg skal ha en bassreflekskasse og jeg lurer på hvordan elementet skal stå for å yte best, og hvor mange rør jeg må ha?

Takker på forhånd :-D

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du data på elementet? Det trengs nesten for å få noen fornuftige svar...

Dersom du skal ha en stor kasse kan det være greit å bygge røret inn i kassen slik som Verinoloth har gjort her http://avforum.no/forum/hoyttalere/1...hlight=badekar

Denne er i stand til å sette saker og ting i bevegelse, hjalp ham med mål til kassene. Tunet portene til 21Hz.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv

Dersom du skal ha en stor kasse kan det være greit å bygge røret inn i kassen slik som Verinoloth har gjort her http://avforum.no/forum/hoyttalere/1...hlight=badekar

Denne er i stand til å sette saker og ting i bevegelse, hjalp ham med mål til kassene. Tunet portene til 21Hz.
    Det er sikkert veldig god lyd av den! :-D Men jeg syns kassen blir litt i største laget og jeg vil bruke bassrefleksrør istedenfor å bygge rør inni kassen.

Vil målene (H/B/D) 50/50/60cm = 150 liter, fungere godt?

Målene på hele elementet er 39,37cm i diameter.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Gjentar jakv sitt spørsmål.

Frode

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vatndal
    Det er sikkert veldig god lyd av den! :-D Men jeg syns kassen blir litt i største laget og jeg vil bruke bassrefleksrør istedenfor å bygge rør inni kassen.

Vil målene (H/B/D) 50/50/60cm = 150 liter, fungere godt?

Målene på hele elementet er 39,37cm i diameter.
    Det du mener er at du vil ha runde rør, i stedet for firkantede? Det kan du bestemme selv, det avhenger kun av hvordan du vil bygge kassa. Problemet er at det er umulig å komme med et forslag til kassestørrelse og eventuell avstemningsfrekvens (hvis dette elementet egner seg til bassrefleks i det hele tatt) uten å vite T/S (Thiele & Small) parametrene til elementet.

Et minimum er Fs, Qts og Vas. Helst vil vi også vite Qms, Qes, Re og Sd. Hvis det er et dobbeltspoleelement må vi vite hvordan dataene er målt (spolene i serie eller parallell).

Edit: Xmax (lineær slaglengde) er også interessant!

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke fått hørt nye sr serien sjøl , men har hørt bare gode ting om den. så jeg skal ha to sr10 i en bil og to xxx18 i bil #2 og fire re10 i stua

50x50x60(19mm) = 120L - element - porter - avstivninger = 100~105L....
    bruk to 4" porter, helst aeroport lignende saker, og få de rundt 40cm eller lenger(=lavere tuning) så ligger tuning rundt 30~35hz, som vil funke greit til musikk og film, det går an å plugge ene røret å få mye lavere tuning, men godt mulig det kan bli blåselyder i portene ved visse/lave frekvenser og ved høyt volum.
    sr15 har 18mm xmax og såvidt jeg har fått fortalt så ville den i en 35hz tunet kasse ikke oppnå xmax før ca.500wrms, husker ikke hvilken frekvens.

T/S parametre til de som lurte på det, finnes også på .:: RE AUDIO ::. kan vere verdt en titt for flere diy`ere
    RE SR15
    Electrical Q Value -Qes: 0.45
    Mechanical Q Value -Qms: 4.87
    Total Speaker Q Value -Qts: 0.41
    Free Air Resonance -Fs: 23 Hz
    Equivalent Compliance -Vas: 203 liters
    One-Way, Linear Excursion -Xmax: 18 mm
    Efficiency -SPL 1W/1m: 87.6 dB SPL
    Effective Piston Area -Sd: 810 cm^2
    DC Resistance -Re: 1.8 ohm
    Nominal Impedance -Znom: Dual 2 ohm
    Thermal Power Handling -Pe: 300 W
    Force Factor -Bl: 14.3
    Mounting Depth - 6.75”
    Mounting Hole Diameter - 13.75”
    Overall Diameter - 15.5”
    Bolt Hole Circle - 14.75”
    Motor Width - 6.25”
    Motor Depth - 2.5”
    Basket Depth - 4.25”
    Displacement - 0.16 cu. ft.
    Weight - 16.5 lb

-Stig

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der ja, snodig - jeg prøvde å google Resonant Engingeering SR15, men fant ikke den siden. Hadde jeg droppa SR15 hadde jeg gjort det.

Edit: Har satt på kaffen nå slik at slike feil skal unngås ihvertfall for en stund fremover

Edit2: Hvor stort rom skal denne subwooferen brukes i? Hvis det ikke er stort kan det hende at du kommer bra ut av det med en lukket kasse på 50~60 liter. Med delefrekvensen satt til 80Hz havner -3dB punktet helt nede ved 35Hz. På grunn av den lukkede konstruksjonens slake avrulling vil du få bra nivå ved enda lavere frekvenser siden romforsterkningen hjelper til. Dette er forresten den kassestørrelsen RE anbefaler som optimal.

Alternativet er en bassreflekskasse på rundt 120~150 liter med for eksempel 2stk 10x60cm rør. Med de nevnte volumgrensene blir avstemningsfrekvensen 23~21Hz.

Jeg er ikke i tvil om hvilket alternativ jeg ville valgt (for hint, se min hjemmekino)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det går an å plugge ene røret å få mye lavere tuning, men godt mulig det kan bli blåselyder i portene ved visse/lave frekvenser og ved høyt volum.
    Takker for svar! :-D Men hva menes med å plugge et rør?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å plugge et rør betyr å tette det igjen med noen solide sokker, skumgummi eller noe i den duren. Husk at noen filmer har skumle lavfrekvente effekter rundt 20Hz og nedover hvis du har tenkt å bruke en ganske høy tuningsfrekvens. Det skal kanskje litt til å bunne det elementet, men du får ihvertfall ikke noe særlig lyd under avstemningsfrekvensn

Med 105 liter nettovolum er avstemningsfrekvensen 21Hz eller 30Hz med henholdsvis én eller begge portene åpne (10x40cm).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •