Subwoofer av bil element???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer HNB79 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subwoofer av bil element???

Noen som vet om det er mulig å lage sub av element som egentlig er beregnet for bil???

Har et Celestion Ad12 element liggende som jeg kunne tenkt meg å bruke til noe.

Dette er et element som trenger en porta kasse på ca 56L, noe sier meg at denne evt kan bli litt stor.

Noen som har gjort dette???
    Og evt vet litt mere om elementet???

Er åpen for alle svar, og evt forslag.

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel mulig det.. men man må ha forsterker som klarer 4/2 ohm da, siden det er et bilstereo-element, så regner jeg med det kjører på rundt disse impedansene..

Har ikke prøvd å lage sub selv for hjemmebruk av bil-elementer, men jeg vil tro det skal gå helt fint!

Newcomer Surion sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    56 liter er ikkje stort..
    40*50*30 cm = 60 Liter

D der skal nok gå fint, blir nok ikkje en SVS, men du får ivertfall bass.

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    celestion ad12 er et toppers element. det jeg har hørt av det i bil har vert meget bra,men ad12 er et bilelement utifra det jeg har prøvd/erfart av det..
    litt begrenset xmax som igjen betyr større kasser for å få mest mulig dypbass, men en 56L kasse i stue vil gi meget for høy tuning, så man må nok opp i 90~100L før elementet funker i stue, men fortsatt vil tuning ligge høyt.
    ad12 er et bilelement ut ifra det jeg har prøvd/erfart av det.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sfh
    celestion ad12 er et toppers element. det jeg har hørt av det i bil har vert meget bra,men ad12 er et bilelement utifra det jeg har prøvd/erfart av det..
    litt begrenset xmax som igjen betyr større kasser for å få mest mulig dypbass, men en 56L kasse i stue vil gi meget for høy tuning, så man må nok opp i 90~100L før elementet funker i stue, men fortsatt vil tuning ligge høyt.
    ad12 er et bilelement ut ifra det jeg har prøvd/erfart av det.
    90-100L da blir vel kassa greit stor.
    Høres ut et lite prosjekt å få tak i forsterker til kassa og, gidder ikke hvis det er billigere å kjøpe sett fra f.eks Eltek.

Ad12 er jo et knall element, en kompis hadde 2stk i en Golf2, spillte greit det.

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    utifra det jeg ser på WinIsd/BassBoxPro blir det litt høy tuning på 90~100L for at den ikke skal bunne ved lave frekvenser.
    og plateforsterker fra eltek, ljudia eller noen av de som blir omtalt her på forumet funker sikkert greit. . 200~250wrms på ad12 skulle holde. sjøl ville jeg nok solgt ad12`en (eller brukt den til noe annet) og valgt et annet element..

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du benytter kassen på 56 liter, og avstemmer den til 30Hz, f.eks rør Ø10-lengde 40 cm. Og bruker aktiv deling ved 80 Hz, får du -3dB ved 30 Hz.
    Med FS på 29Hz bør du ikke tvinge elementet særlig lavere.
    Problemet blir lav følsomhet, snarere 85dB og ikke 95dB som elementet er oppgitt til. Men har du nok effekt kan det bli moro allikevel!

Det kan være verd jobben, men det finnes absolutt bedre egnede elementer ja.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sfh
    utifra det jeg ser på WinIsd/BassBoxPro blir det litt høy tuning på 90~100L for at den ikke skal bunne ved lave frekvenser.
    og plateforsterker fra eltek, ljudia eller noen av de som blir omtalt her på forumet funker sikkert greit. . 200~250wrms på ad12 skulle holde. sjøl ville jeg nok solgt ad12`en (eller brukt den til noe annet) og valgt et annet element..
    Har nok hatt det elementet liggende i ca 5-6år, ga 700kr for det da, så hva jeg får igjen for det nå er vel ikke rare kronene. Men sikkert en eller annen luring som vil gi noen hundre lapper for det.

Å bruke det i bilen, den tiden er nok forbi. å drive å montere forsterker og basser bak i bilen gidder jeg ikke i bilen jeg har nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg bygget selv en sub av bilelement nå.
    I motsetning til hva mange tror, trenger faktisk bil-elementer ofte mindre kasser..

Sjekk min feks:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...sub-1-0-a.html

Jeg brukte jalla-element for 1400kr, hehe.. Kjøpte det brukt på QXL, fungerer faktisk overraskende bra, spør du meg.. Den går ikke lavere enn 30hz, men den er ganske "tight" og får høy SPL. Men jeg har litt forsterkere til den også da, 1000w per voicecoil (ekte watt).

Jeg regnet med 300w fordelt på 2 voicecoils burde gi meg teoretiske 116db, men nå kjører jeg jo 2000w peak.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •