Sponsorer:
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Nykommer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)

Støydemping av bråkete element i hus. (feil fora, jeg vet)

Jeg bor litt avsidesliggende til, og dermed har jeg ei vanvittig bråkete vannpumpe stående inne på vaskerommet. Denne har jeg forsøkt å dempe så godt jeg kan, ved å bygge ei kasse som står over den, der veggene har vært kledd med steinull/rockwool plater. Men dette dempet bare litt, ikke så godt som jeg håpet. Så, spørsmålet mitt er om noen har noe forslag til hva jeg kan gjøre. Jeg har ikke mulighet til å flytte på pumpa.

Og den står sånn ca 10cm fra ene veggen, og er rundt 1 meter bred og høy. sånn grovt sett. Jeg begynner å gå lei den duringen som den lager idet den trenger å pumpe vann inn i systemet mitt. Så vær så snill noen.. Kom med ett forslag.

/sture

Viderekommen tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Hvilken pumpe er det snakk om?Bryne pumpe?

Nykommer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    EMS Maxi Jet heter pumpa.. visstnok svensk produksjon, i allefall følger det med svensk bruksanvisning.. Jeg vet ikke stort om denne pumpa, da den sto i huset da jeg kjøpte det for ett år siden.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Kassen nå vær helt tett ellers så er det ikke mye nytte i den.
    Så ville jeg kledd den innvendig med disse.

Biltema selger disse.

Brukes i båter for å dempe motorstøy.

Men støyen forplanter seg sikker via røra i huset og?

Går det plast rør eller kobber rør ut fra pumpa til ledningsnettet i huset?

Nykommer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Ordentlig ekte gammaldags kobberrør går ut fra den, og omtrent rett til varmtvannstanken som står ved siden av.. og så klart forgrener den seg videre ut på kaldvannssiden ut i huset.. men virker ikke som det er så ille støy i rør og slikt.. for lyden er passelig godt sentrert mot pumpa..

Så, hvis jeg da lager ei kasse som er helt tett, helt ned til gulvet. og kler den innvendig med det som du har bilde av, så mener du det burde være nok? å bare ta å kaste den rockwool'en? eller skal jeg bruke den i tillegg?

Aktiv boly sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Husk at motoren trenger og kvitte seg med varme....

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Nok er det vel ikke før du er fornøyd
    Men det viktig å få det tett men du må ha kjøling til motoren og så lett er det ikke.

Vurdert å kjøpe en ny pumpe m/motor som er mere stillegående?
    Trykktank o.l du har i dag kan du sikkert beholde.

http://www.vvs-eksperten.no/filer/SilentMaster_web.pdf
    Bråker ikke stort mer enn en støyende PC.
    Men sikker dyr da..

Nykommer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    kjøling av motor som sitter i en tett kasse burde jo kunne gjøres enkelt med å bruke det vannet den tar inn og som skal til feks varmetanken uansett..
    kommer jo seff an på hvordan pumpen og rørgatene ser ut og muligheten for å bruke vann/slanger "rundt" motoren til kjøling..
    for å vere sikker på at det ikke er støy/vibrasjon i rørene som kommer fra pumpen så løses det ved å bruke slanger. skulle holde med 20cm..eller mer..eller mindre..
    og selvfølgelig så bør jo pumpen stå på meget, eller passe, myke gummi-føtter/oppheng.
    har du trykktank etter pumpen, stor eller liten slik at pumpen bare starter når trykket i tanken går under et X antall kg...? -eller starter den hver gang du åpner en krane, altså så lenge det er trykkforandring?

Nykommer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Mange gode svar her. Setter pris på det.

Det er sjelden denne pumpen starter. Det er en trykktank på den, så når den går under ett visst kg trykk, så starter den å pumpe inn mer vann.. I løpet av en dusjerunde som for min del sjelden tar mer enn 10 minutter, så starter den kanskje 2 gang, maks. Trykktanken er ikke nevneverdig stor, men da igjen, trykket i huset er ikke noe særlig bra heller.

Så, jeg tror ikke varme fra pumpa er noe problem. Det jeg kan gjøre, er å lag en form for avlufting i den..

Som kan gå noe slikt som dette. Man vil da få bukt med at lyden går opp i sjakten. denne sjakten klees dog med samme type isolasjon, som er i resten av kassen. Den står pr i dag på noe form for gummimatter som er ca 1cm tykke. Vurderte å gå til anskaffelse av ett understykke til ei gammel vaskemaskin eller noe oppheng til en tørketrommel eller noe lignende, for det fungerer jo kjempefint til dette. Må se hva jeg klarer å finne tak i på skroten..

Utover det, så har jeg ikke vurdert å kjøpe noen ny pumpe, nei.. pumpa er faktisk ikke mer enn ca 2 år gammel, så klarer jeg bare å bli kvitt støyproblemet, så er det nok for min del... I allefall redusere det kraftig.

Viderekommen grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    563
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    hei hei ) Høres ut som vibrasjoner ja.. Kanskje prøve med skikkelige maskinføtter som skru's sammen både på pumpen og på fundamentet.
    Viktig at det sitter sammen og at det bare er gummi'n som beveger seg på maskinføttene. Men er kanskje ikke bra at pumpen beveger seg for mye heller pga røret ? eventuelt montere et tøyelig rør ?

Nykommer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    vil tro det er bedre at den er skrudd fast i gummiklosser som igjen er festet i evnt gulv om mulig..er det betong, og helst uten varmekabler så er jo saken klar
    gummiklosser alà motorfester til feks bil, kan funke ganske greit, men de bør vere passe myke så de absorberer vibrasjoner mest mulig..er de for harde så kan det bli verre..kansje..
    kan du borre i gulv så fyll hullet, ca 10mm, med feks sikafleks og putt i festene.. kan du ikke borre så kan man kutte av bolten på ene siden å lime de fast i gulvet.
    godt mulig den vibrerer ekstra mye pga den bare står løst oppå en gummimatte...? biltema har sikkert billige gummiklosser

Viderekommen hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    847
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Jeg hadde gått for en massiv kasse av f.eks. 22mm spon e.l. Med litt steinull inni. Gummiføtter for pumpa også kle rørene ut fra den med skumgummi eller tilsvarende.

Dempet en kompressor på den måten en gang. Fungerte overraskende bra.

Viderekommen eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,636
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    en stump armert slange istede for kobber rør rett på er nok og lurt.

Viderekommen hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    847
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    en stump armert slange istede for kobber rør rett på er nok og lurt.
    Det er nok veldig lurt. Hvordan løser man det i forhold til trykket osv? Det er vel en 4-8bar i vanntrykk.

Viderekommen norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,642
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Nå er ikke akkurat 4-8 bar noe problem for en slange vel?
    Hydraulikkslanger som tåler 300bar burde vel holde........:-D

Nykommer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Mekke selv?
    Wire Rope Isolators

Nykommer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Vil bare si at jeg har fått isolert pumpa nå med rockwool og dempematter som vist til tidligere i tråden. Det er fortsatt endel brumming av pumpa, og jeg mistenker dette for å være rørstøy. Skal høre med en rørlegger hva de anbefaler, så får jeg se om jeg får laget en ordning der med tanke på elastiske rør i stedet for kobberrør rett på pumpa..

Tusen hjertelig takk for alle innspill.

/sture

Aktiv John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Jrg har litt erfaring med demping av motorer ombord i fritidsbåter. Der er det essensieelt å bruke blygummimatter og vanlige dempematter av skumgummi i kombinasjon.

Viderekommen eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,636
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Yes, blygummi matter for strukturbåren støy og vanlige dempematter for luft båren støy...

Tags for this Thread

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •