Klarer denne å bære/holde en tv på 47.5 kg ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer ViewMaster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klarer denne å bære/holde en tv på 47.5 kg ?

Heisann.

Har nå endelig fått i hus min etterlengtede tv

Før jeg fikk tv`n så konstruerte jeg meg en bære konstruksjon,som er bygd opp på samme måte som en dør.

Dvs en plate som henger på 2 solide port hengsler,som igjen går i en stender i veggen.

Trodde i utgangspunktet at dette skulle holde,men når jeg i går fikk tv så fant jeg ut at 47,5 kg er tyngre en jeg først hadde trodd heheops:

Er derfor nå blitt litt skeptisk til å henge tv på dette,har ikke mye lyst til å ha 20000 knust på gulvet:cry: .

Min tanke er slik at om det hadde vært tyngdepunk rett under skruefeste så hadde dette gått greit,men nå kommer jo mye av tyngden i motsatt ende av hengslene,dvs på en hobbyplate av furu 1200x800x20 mm,som i seg selv veier ca 10 kg.

Å da vil vel skruene og ikke minst plata,få en veldig stor belastning her ?

Håper det er noen "ingeniører" her som kan gi meg noen gode råd .

Mvh Helge

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utalelsene mine er ikke gjort etter noen tekniske beregninger, men bare utifra de bildene du la med i innlegget ditt ViewMaster.

Problemet jeg ser her kan vel være hobby platen, eller rettere sagt fiber retningen i treverket kan være litt uheldig, når det skal taes opp et vridnings moment i platefeltet mellom hengsle innfestingene og vegg braketten montert på plata. Hadde du kunnet frest og limt inn en vertikal list i dette området, eller skrudd på begge sider av platen, vertikale flatt stål som hjelper med å binde de horisontale fiber rettningene sammen og dermed platefeltet sammen vertikalt så det ikke kunne skjer en katastrofe hvis det oppstår en sprekk mellom fiberene, da ville du etter min mening vært styrkemessig i mål.

47,5kg med en slik momentarm for hengslene krever ganske mye av disse også, med tanke på bevegelser av skjermen med mulige interne friksjons krefter med momenter osv også, så jeg håper du har gode innfestinger av disse hengslene og skrue innfestingene i veggen de er konstruert for å tåle kanskje så mye som 3-5x av skjermlasten.

Ville kanskje vurdert å sette på en hengsle til oppe, der vegg skruene vil pga lasten blir forsøkt trukket ut av veggen hvis plata roteres 90 grader i forhold til veggen.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veier du/dama/søsken ca.70 kg så må den tåle at du/di henger seg(ca.senter) på den når den står ut 90 grader.
    Det samme når den er inntil vegggen.

Gjør den det bør den nok holde fint.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar folkens.

Ask4Me2,kommer til å følge tipset ditt med å legge på 2 vertikale lister og en ekstra hengsle.

Hadde blitt dommedag for meg om dette hadde falt i gulvet,vil ikke tenke tanken engang:cry: .

Takk igjen,da går veien atter en gang ned i "snekkerboden" for litt utbedring.

Mvh helge

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare pass på å få samme senter linje for de tre hengslene, så de ikke belaster hverandre unødvendig, og pass på at den ekstra hengsle skrue innfestingen ikke kan "kløyve" veden i vegg bjelken, så skruene mister feste.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk

Heisann.

Ja nå har tv`n hengt på veggen i snart 2 uker,og det ser ut til å gå bra .

Vil bare takke deg Ask4Me2,tror faktisk det hadde endt i tragedie om jeg ikke hadde fulgt dine tips,for dette er en himla tung tv fant jeg ut

Å det er jo det som gjør dette til et supert fora:-D ,her hjelper vi hverandre med alt mellom himmel og jord:-P .

Ha en fortsatt fantastisk helg folkens

Mvh helge

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •