DIY CENTER m/SUB??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY CENTER m/SUB??

Er i gang med ett lite prosjekt, foreløpig kun på papiret...

Ønsker meg en grom-center og har vel egentlig konkludert at utvalget er begrenset, iallefall bortsett fra visse BW-badekar (no offence... :-))

Mål og størrelse på tegnebrettet nå er BxDxH 800x600x200

2 stk 6.5" mellomtone i front, mulig bassrefleks ut front
    1 stk 1" diskant
    1 stk 12" woofer liggende med innvendig lukket og bassrefleks bak

Utførelse og type elementer er ikke vurdert enda...

Mulig jeg går for 22 mm MDF men er usikker på volum. Innvendige sirkulære avstivere. Er usikker på avstemning (spesielt sub) portåpning evnt. spalter i høyde i front/bak. Bør sub'en spille med lukket område i front eller bak element? Andre innspill? Grovregner 1/4 av volum til diskant/mellomtone og 3/4 av volum til basskasse. Med "liggende" sub inni kassen og til nå ukjent element tror jeg det kan bli knapt med plass. Kan evnt. gå for 10" eller øke H til 25 cm?

DIY CENTER m/SUB??-center-gif

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ikke ha bygget sub i senteren da du er avhengig av å flytte på en sub for å finne ut hvor den fungerer best.
    Du kan risikere at du ikke får noe bass fra senteren i sweetspot siden den er låst til 1 plasering.
    Men skal den spille fra 100Hz og opp blir det noe annet vel?

Men tøft hadde det blitt

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette tror jeg blir trangt, spesielt hvis du skal ha bassrefleksavstemning til elementene i front og fjerde ordens båndpasskasse til subwooferen. Jeg ville heller satset på lukket kasse til begge deler (selvfølgelig med skillevegg ).

Hvorfor vil du bruke båndpasskasse i utgangspunktet? Kun det visuelle?

Edit: Enig med Tazzat. En løsning kan være å bygge subben slik at den kan brukes som et stativ til senterhøyttaleren men flyttes hvis det viser seg at det ikke fungerer å ha den midt på. Jeg har mine subber plassert midt på rett bak senterhøyttaleren. Plasseringen ble valgt på grunnlag av lydtrykkmålinger. Å bygge det som én enhet sparer dog litt plass, hvis du har plass til en bælfeit senterhøyttaler

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ser ikke poenget med sub i center.. syns det blir unødvendig, eller overkill med 10" og 12", men at den kan bestå av to 6" som er tunet litt lavt er oki.
    eller to 5" mellomtoner og diskant , i tillegg til en grei 8" eller to 6" som feks et par av desse her...?

edit: jeg har faktisk ganske grei bass av center i lytteposisjon..blir oki om jeg setter c11 til å spille hele spekter og kobler ut sub`ene. men er litt bekymret å la så mye bass gå gjennom en crt..hehe..ligger på toppen..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som et morsomt prosjekt det her. Det kan jo fungere ganske bra dette da, men uansett må jo denne senteren trenge litt mer kraft enn bare en vanlig center utgang på en hjemmekino forsterker. Hva har du tenkt på som driv kilde.??

Jeg har tenkt å bygge meg en center med 6" elementene(siden jeg har 2 liggene å slenge) sfh nevner, da med bassrefleks pluss en bånddiskant. Tror det kommer til å bli mer enn bra nokk lyd.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill, har jo egen sub til "vanlig" LFE men jeg ønsker meg en centerkanal med litt krutt i. 12" er kanskje litt overdrevet, kanskje en kjapp 8" eller 10" vil gjøre susen? Center-effektene varierer nok fra film til film men hva med en center som spiller godt ned til 40-50 Hz, hvor stor kasse må en slik konstruksjon ha?

EDIT:

Er usikker på hva jeg evnt. skal drive denne med, forslag?

- Receiver driver "front" i center og aktiv subforsterker til sub?
    - 1 stk to kanal-forsterker med delefilter?
    - Liten aktiv forsterker til "front" og subforsterker?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av utfordringene vil bli delingen mellom basselementet og resten av høyttaleren, med mindre dette gjøres aktivt vil du ende opp med store (og dermed dyre eller dårlige) komponentverdier.

Det kan hende at et bedre alternativ er en mer vanlig 3-veis konstruksjon med to kapable 6~8" basselementer, en god mellomtone og en diskant. Da vil du ikke måtte tvinge mellomtonene like langt ned i frekvens, du vil få bedre spredning horisontalt (så lenge du plasserer mellomtonen og diskanten normalt) og sannsynligvis høyere total følsomhet.

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om det er en center med krutt i så vil jeg nok heller anbefale 2stk 6" i bassrefleks som er tunet lavt. du har jo allerede planlagt en ganske så stor kasse til en 12" til center.. så bruker du to 6" + diskant så vil det ganske sikkert gi nok trøkk. og det med enkelhet med tanke på forsterker og delefilter..
    som nevnt så blir det mye stress med passive filtre om du skal bruke en passiv sub i center i tilleg til resten..

men vil du absolutt ha sub i center er det jo like greit å bruke en liten plateforsterker til en 8" og bruke delefilteret i den. evnt kan du bruke høy-nivå-inngangene på den og sende signal videre til resten av centeren som vil få 6~12db/okt deling på rundt 100hz som er vanligvis innebygd i plateforsterkerne..
    deling mellom mellomtone og diskant kan jo også vere litt tricky om det er `ukjente` elementer som brukes eller om man skal vere kresen..

såg litt på eltek, og de har en 6" coax som er skjermet(-om det trengst) og kunne kansje gi deg nok trykk..to 6" gir et ganske greit membranareal og tunet lavt vil de ha et greit nivå rundt 40hz..
    for all del..kan like gjerne bygge TL om du vil ha dypbass i centeren
    jeg syns c11 har meget bra dypbass til å vere bare to 5" i 16L bassrefleks..funker jo ganske greit i stereo også helt uten sub.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En 5.ordens løsning tar fort en del plass ja.
    Har bygget to 5.ordens kasser med Peerless SLS213, avstemt til -3dB@30Hz.
    Volumet ble da 25+16 liter. Rør Ø3" - Husker ikke helt hvilken lengde vi endte opp med, men et sted mellom 20 og 25 cm.
    Spillte bra (for de som liker "one note bass"), men tålte ikke all verden av effekt under 35-40Hz
    Så også på SLS263, men de trengte et totalt volum på +/- 100 liter og ble derfor uaktuelle.

2stk 6,5" har jo større membranareal enn 1 stk 8", så hvorfor ikke legge pengene i to gode 6,5"?
    Som nevnt før her må det jo også endel flaks til for at dypbass fra senter faktisk bidrar i sweetspot, sjansen for faseproblemer som ødelegger for front og sub er nok minst like stor antar jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Du får jo problemer som:
    Plassering av kassen for optimal bass (som nevnt ovenfor)
    Plassering i forhold til tv'en (med tanke på skjerming av bassens magnet)
    Delefilter / Aktiv drift av bass-elementet

Ellers, må jeg også, som også påpekt ovenfor, påpeke at det finnes senterkanaler som kan gjengi lave nok hz for en senterkanal.

Du trenger ikke eksplosjonseffekter i en senterkanal, men det er greit å slippe "hes stemme", pga. total mangel på lavere hz.

Mission centeren min er jeg knallfornøyd med egentlig, men jeg skal bytte til dynavoice c6 (så jeg har center og fronthøytt av samme merke).

Skal også bytte høytt bak da, men det er jo en annen sak.
    Jeg ville mao. heller laget en dedikert sub, om jeg var deg. En sub-center blir veldig dårlig iht. plassering.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Takk for innspill, har jo egen sub til "vanlig" LFE men jeg ønsker meg en centerkanal med litt krutt i. 12" er kanskje litt overdrevet, kanskje en kjapp 8" eller 10" vil gjøre susen? Center-effektene varierer nok fra film til film men hva med en center som spiller godt ned til 40-50 Hz, hvor stor kasse må en slik konstruksjon ha?

EDIT:

Er usikker på hva jeg evnt. skal drive denne med, forslag?

- Receiver driver "front" i center og aktiv subforsterker til sub?
    - 1 stk to kanal-forsterker med delefilter?
    - Liten aktiv forsterker til "front" og subforsterker?
    Du kan jo se på denne varianten til Dansk Audio Teknik: Dansk Audio Teknik
    Se etter "HF Center Byggesett"

Har ingen erfaring med denne selv men den følger vel litt av prinsippene du tenkte å følge eller??

Mvh
    Stein

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stein C
    Du kan jo se på denne varianten til Dansk Audio Teknik: Dansk Audio Teknik
    Se etter "HF Center Byggesett"

Har ingen erfaring med denne selv men den følger vel litt av prinsippene du tenkte å følge eller??

Mvh
    Stein
    Jeg er skeptisk til subkonstruksjon som vibrerer på forsterker/dvdspiller/tv, m.m.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Hei,

Du får jo problemer som:
    Plassering av kassen for optimal bass (som nevnt ovenfor)
    Plassering i forhold til tv'en (med tanke på skjerming av bassens magnet)
    Delefilter / Aktiv drift av bass-elementet

Du trenger ikke eksplosjonseffekter i en senterkanal, men det er greit å slippe "hes stemme", pga. total mangel på lavere hz.

Skal også bytte høytt bak da, men det er jo en annen sak.
    Jeg ville mao. heller laget en dedikert sub, om jeg var deg. En sub-center blir veldig dårlig iht. plassering.
    Kremt.. :-) Jeg HAR jo egen sub så jeg skal kun ha en center som spiller dypere enn vanlig, samtidig som den kan gi det lille ekstra i vokal/mellomtone. Magnetisk skjerming er vel ikke ett problem mht. plasma/LCD? Har vurdert 2 stk 8" uten sub men utvalget er lite av denne størrelsen?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Jeg er skeptisk til subkonstruksjon som vibrerer på forsterker/dvdspiller/tv, m.m.
    Nja - det har til nå fungert greit med Plus/2 i hus som står ca. 2 meter fra DVD spiller...!!?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny skisse, tegningen er ikke proposjonert riktig men de utvendige målene
    er tenkt til ca. B80xD50xH25 cm

DIY CENTER m/SUB??-center2-gif

Samme bestykning i front. 1" diskant, 2 stk 6.5" i front i eget lukket kabinett på ca. 15 liter. I bakkant 1 stk 8" med spalter i front og ca. 45 liter kabinett. Front drives av receiver med, sub med egen forsterker innebyggd (125W Hypex?) koblet til center-pre out på receiver. Sub tunes noenlunde 30-40 Hz i bunn og kuttes på forsterker til ca. 120-140 Hz i topp. Center fra ca. 60 Hz og opp med eget delefilter (evnt. deles på receiver).

Har tittet litt på Eltek sine sider og ser jo at moro koster endel. Ca. kostnader til nå er

2x6.5" og 1"diskant ca. 1300,-
    Forsterker sub ca. 1200,-
    8" sub 700,-
    Materialer og timer i tillegg....

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny brainstorming, har endret sub til en 8" med innebygget forsterker (Hypex?)

MDF, ca. str B80xH25xD55cm (tegningen er nok ikke helt i målestokk...)

Elementvalg er ikke helt på plass men jeg ser for meg en en løsning hvor frontelementer drives av forsterker i receiver. Elementene spiller i eget lukket kabinett avskilt fra subkasse. Mellomtone og diskant 150-20.000 Hz. Sub med egen forsterker spiller 30-150 Hz. Muligens lukket da jeg har egen aktiv sub som spiller mer enn dypt nok.

DIY CENTER m/SUB??-cent_front-gif

DIY CENTER m/SUB??-cent_back-gif

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg eksterimentert litt med små og store senterhøyttalere, kombinert med små og store subwoofere. Dette avhenger også av hvilken subwoofer som behandler LFE-kanalen i systemet, og av hvilken kvalitet denne er i forhold til en eventuell senterhøyttaler.

Så for din del har du allerede en svært potent subwoofer...

Såvidt jeg har erfart må da subwooferen til senterhøyttaleren være minst så "potent" som denne for at separat sentersub skal ha noen hensikt.
    Er så sentersubben ikke på nivå med "hovedsubben" ender du faktisk opp med lavere lydkvalitet/lydtrykk/bassdynamikk enn om du ganske enkelt hadde droppet hele sentersubben...

Det kanskje viktigste av alt, såvidt jeg har erfart ihvertfall, er dynamikk og godt gammeldags lydtrykk. Hjelper lite med skikkelig brølesub til senteren om selve senterhøyttaleren ikke er på nivå med fronthøyttalerne. Så konsentrer deg først og fremst om området over dypbassen. Er ikke den delen på plass hjelper det ikke med all dypbass i denne verden...
    I den sammenheng må jeg få lov til å si det for hundrede gang på dette forumet, gi senterhøyttaleren egen effektforsterker! Den er den viktigste høyttaleren i hele hjemmekinoen som jeg ser det, og har erfart, og med tanke på sentersub MÅ den integreres til perfeksjon om det skal ha noen hensikt.
    Det er fullt mulig, men meget, meget vanskelig.
    Og angående effektforsterker, så ja, det er et must om man har subwoofer til senterhøyttaleren eller ikke.

Dermed ender du fort opp med en relativt stor senterhøyttaler(ren logikk spør du meg), jeg håper bare du har plass til det. Man kan hente inn noe med en godt integrert sentersub om man har en strengt tatt for liten senter, men de store opplevelsene kommer ikke før senteren på alle måter følger frontene 100%. Frekvensrespons er en strengt tatt liten del av det regnestykket.
    Med skikkelig subwoofer i hus har fungerer det uansett best med alle høyttalerne delt ved 80hz, og da betyr det fint lite om frontene spiller noen hertz dypere enn senteren.

Så min anbefaling blir faktisk å droppe hele sentersubben, i dypbassen har du allerede heftige saker i heimen, konsentrer deg heller om at senteren skal henge med i resten av frekvensområdet.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill kakehode. Setter pris på oppriktigheten din. Har ikke noe store dypbass-problemer bortsett fra en peak som skal korrigeres. Min tankegang var å få en senter som har litt pondus og jeg er kanskje litt bortskjemt med sub'en, men de hadde vært utrolig gøy med litt dunder i senterkanalen, Det er ikke mye LFE i senter men allikevel, om du har trødd i stien før så vil jeg ikke trø i de samme sporene.

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    ...Det er ikke mye LFE i senter men allikevel...
    Åh, du skulle bare visst Min egen RC-7 brummer som jeg aldri har opplevd fra noen som helst annen senterhøyttaler om den settes til "large", og at det ikke er noe særlig lavfrekvent informasjon i senterhøyttaleren er en veldig vidspredt misoppfattelse. Sett f.eks. på den evige demo-dvd "hell freezes over". På Hotel California mener jeg å huske det er,eller kanskje det bare er den låten som har brennt seg inn i minnet, men uansett, der kan du høre hvordan bassisten av alle ting er mikset inni senterkanalen...
    Så å veksle mellom "large" og "small" innstilling på senterhøyttaleren gir i dette tilfellet to ganske forskjellige "lydbilder" om man vil.

Ikke at jeg blir sittende med en horribel følelse av at jeg mangler masse info i lyden med RC-7 satt til "large", men når man har skikkelig subwoofer i hus, og har integrert den skikkelig blir det nesten tullete. Kutt ved 80hz og la en god subwoofer ta resten. Klart, men KAN snekre seg et monstrum av senter som blåser parketten ut av stua ved 16hz, men hvem har plass til slikt?
    For ikke å snakke om å integrere (forutsatt at man kjører alle høyttalere som large) opptil sju høyttalere som alle spiller dypbass, og gjerne en subwoofer oppå der igjen!

Keep it simple stupid

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kakehode
    Ikke at jeg blir sittende med en horribel følelse av at jeg mangler masse info i lyden med RC-7 satt til "large", men når man har skikkelig subwoofer i hus, og har integrert den skikkelig blir det nesten tullete.
    Jeg tror nok jeg har integrert min Plus/2 skikkelig, men deler jeg senter på 80/100hz, får jeg altfor mye stemmer i suben, og det er tross alt stemmer som er det aller mest sentrale i senterkanalen.

Ved å sette senter til "large" og bruke en dedikert sentersub som er "faseintegrert" med primærsuben, men med noe lavere gain, får jeg fyldigere stemmer enn senterhøyttaleren alene + dypbasseffekter fra senter, men uten problemet med stemmer fra primærsuben.

Alternativet er å dele senter på 40/60hz sammen med primærsuben, dette har jeg ikke fått tid til å teste enda.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •