HiVi B3S som bak- og centerhøyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HiVi B3S som bak- og centerhøyttalere

Jeg har en Onkyo 5.1 reciever med Kirkseter Prisma 100 og mangler surround.

Har bestilt 3 stk B3S som jeg har lest mye bra om, men jeg er fortsatt usikker på hvordan jeg skal bygge kasse og filter...

- Bakhøyttalerne bør være 2-4 liter.
    - Centerhøyttaleren skal være liggende, men ikke mer enn 30 cm bred. Den kan også ha en diskant om noen mener det kunne vært lurt.

Hadde vært bra om noen kunne hjulpet meg med dette:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zaph|Audio
    bygg de slik, så blir det bra

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Genialt! Hvordan finner jeg riktige komponenter på ELFA?

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du dropper elfa og ser hva eltek har ELTEK AS Du må nok parallell koble to kondensatorer for å få rett verdi, og den minste spolen må du få viklet ned (dette tar de 25kr. for).

Men jeg må bare advare om at de ikke vil ha mye å rutte med når det kommer til desibel, du vil ikke kunne spille høyt. Bare fint

Newcomer sfh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ville nok hatt minmum to b3s i center og surround.. er jo tross alt `bare` en 3" som naturligvis har begrenset lydtrykk..og mangel på dype toner..
    men det er jo meg
    er jo ingen problem senere å komplettere med en til og/eller kansje lage de som 2veis med en grei diskant. på den måten vil 3" få et mindre område å spille i og kunne tåle mer og evnt gi mer lydtrykk om man ønsker.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sfh
    jeg ville nok hatt minmum to b3s i center og surround.. er jo tross alt `bare` en 3" som naturligvis har begrenset lydtrykk..og mangel på dype toner..
    men det er jo meg
    er jo ingen problem senere å komplettere med en til og/eller kansje lage de som 2veis med en grei diskant. på den måten vil 3" få et mindre område å spille i og kunne tåle mer og evnt gi mer lydtrykk om man ønsker.
    Høres jo forsåvidt greit ut dette, men jeg kunne tenkt meg noe som allerede er laget og test/utprøvd...
    Tror jeg går for Zaph sin konstruksjon bak, men det hadde vært spennende om noen kunne hjelpe meg med filter og kasse til en center med bånddiskant eller noe...
    Jeg er forholdsvis grønn på teorien når det gjelder høyttalerdesign, men har gått gk elektro og jobbet med lyd i studio og på scene og er praktisk anlagt.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Disse her har jeg bygget en del av.
    Det du gjør er simpelten å vikle ned de 0.1mH spolen de har på Eltek til det står ca. 1,5 turn igjen på det ytteste laget, og kjøper 2,2µF glattfoliekondiser i paralell. Det blir klart billigst, og med så billige elementer er det greit å slippe å betale det dobbelte for et enkelt filter pluss at det smaker bedre med høyttalere til 400 spenn som spiller veldig bra en hvis de koster 600 og 3/4 av prisen er filter...

Du kan også lage dem med over/underliggende konfigurasjoen, men husk at da ofrer mye vertikal spredning, og må kompensere i filteret.

Disse elementene har overaskende mye lyd å gi, så sant du deler dem høy nok.

mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen
    Etter å bestilt deler på Creativehifi uten at noe har skjedd og jeg har prioritert andre ting så er jeg nå igang.

Her er det jeg tenkte...

Bakhøyttalere:
    Zaph
    Men lurte på "HI-VI M3N" istedet for B3S. Er dette noe vits i og hva må jeg evt gjøre med filter..

Center:
    Jeg vil gjerne ha noe med en klar og luftig tale og litt trykk i siden det er senter.
    Den skal stå under eller over en Tatung 32" som henger på vegg nå 2-3 meter fra sweetspot. Kassen må ikke bli større enn B:40, H:18, D:20

Kan noen hjelpe meg med et oppsett der jeg har 1-2 HiVi 3-tommere og en diskant?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du bestille fra Partsexpress? Jeg syns det er veldig dyr frakt der fra, men kanskje det blir levligt når dollaren er så lav?
    Du kan jo evt. vurdere en enkel full range som center, lettere å få et velykket resultat og du slipper delefilter, CSS FR125S er mye brukt. Mad About Sound >> Online store for audio enthusiasts.
    Hvis du velger en MTM konstruksjon med 2 bredbånd + diskant, så ville jeg valgt en 4" fra TB
    http://www.partsexpress.com/pe/showd...number=264-828

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var jo nevnt at han ville ha litt trykk i senteren sin, så da ville iaff jeg gått for 2 eller flere 4" eller større fra CSS/TB eller lignende, eller 4-8 x 3" Hi-Vi.. Da begynner det jo å bli litt trøkk!

Man bør vel uansett ha et notch-filter for å unngå de verste peak'ene? Så helt filterfritt blir det vel ikke..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestemt meg for disse.

Det eneste jeg kunne tenke meg er en MTM-konstruksjon på centeren. Hvordan fikses dette i filteret og holder det med å lage kassen lengere/bredere slik at jeg får plass?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •