HJELP!! Hypex til Seas Excel. Går det??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HJELP!! Hypex til Seas Excel. Går det??

Hei! Jeg har nå kommet i gang ed innkjøp til mit første DIY prosjekt. Jeg har 8" Seas Excel W21E-002 basser, W18EX-001 mellomtoner (begge magnesium). Diskanter har jeg ikke kjøpt ennå, har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal gå for. (Tar gjerne imot forslag!). Forsterker som skal brukes er Primare I21. Den spiller veldig bra, men kan vel kanskje bli litt slank til dette prosjektet. Har grublet litt på å gjøre bassen aktiv med en Hypex modul. Er dette å anbefale?, Holder det i så fall med en Hypex DS 2.0?

(Ser at Hypex også har 3-veis moduler, noen som har testet de, eller hørt noe om de? Det hadde jo gjort jobben enkel for meg som ikke har peiling på delefilter:-).)

Active magnus14 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Eg har hatt hypex DS4.0 i 2 år synest det er en veldig bra sub-forsterker driver det meste men det finnest jo selfølgeli grenser det er veldig bra med innstilingsmuligheter på ds2.0 og ds4.0. Men om det er en bra ide og bruke det siste bass elemente som en subb i bunnen av høytaleren det kan eg ikkje svare deg på:? men finnest mangen andre her som kan det. (hypex er bra saker)

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg tviler ikke på at hypex er en bra subforsterker, men om det blir bra i mitt prosjekt er jeg mer usikker på.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg og en kompis bygde et par 2-veis høyttalere med Hypex Active Home 2-veis forsterkeren. Kompakte lukkede kasser med 17cm SEAS bassmellomtone (CB17RCY/P) og 27mm diskant (27TDFC). Det spilte skikkelig rent (delt på 2,5kHz), men målte ikke helt perfekt i nedre arbeidsområde til diskanten på grunn av måten vi monterte den på.

Den høyttaleren overbeviste meg om at aktive filtre er veien å gå. Dog tror jeg at 3veis forsterkeren er litt i minste laget for å drive en 21cm bass skikkelig.

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Den høyttaleren overbeviste meg om at aktive filtre er veien å gå. Dog tror jeg at 3veis forsterkeren er litt i minste laget for å drive en 21cm bass skikkelig.
    Det tror nok jeg også, men DS 2.0 eller 4.0 bør vel drive disse bassene bra? Det er jo ikke noe problem å få laget filter til mellomtone/diskant.

Finnes det andre 3-veis forsterkermoduler fra andre fabrikanter som er bra?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DS2.0 på ett 21cm Excel-element burde funke bra, DS4.0 er nesten å overdrive

Vet desverre ikke om noen andre slike ferdige aktive sett til selvbygg. Har planer om å bygge selv, men da bruke UcD180 moduler og egne filterkort.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet er vel om dette skal bygges som 3-veis eller som 2 veis + sub.
    Hypex DS2 og DS4 er jo subforsterkere. De er kanskje ikke så godt egnet for frekvenser over 100-150 Hz?
    Har for øvrig to DS4 selv, og som subforsterker gjør de absolutt en respektabel jobb.

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=norcad]De er kanskje ikke så godt egnet for frekvenser over 100-150 Hz?
    QUOTE]
    Godt Poeng!!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg null erfaring med både DS2.0 og DS4.0, men jeg får meg ikke til å tro at Hypex har laget dem så "billige" at de ikke egner seg for frekvenser over 100Hz. Et problem er selvfølgelig at delefilteret ikke går høyere enn til 120Hz og har en fast avrulling på 18dB/oktav.

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvis jeg da går for denne løsningen, 2 veis + subber, men i samme konstruksjon, bør da 6,5"erene spille helt ned, eller deles av på en frekvens, for å begrense/lette arbeidsområde?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du lar 18cm elementet spille helt ned blir dette nærmest en 2.5veis konstruksjon. Best summering tror jeg du får hvis du bruker 18cm elementet i et lukket kammer og setter på et 2. ordens høypassfilter ved avrullingsfrekvensen (rundt 100Hz hvis jeg ikke husker feil). Problemet er at W21-elementet vil gå tom for slaglengde lenge før 18cm elementet begynner å puste tungt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk hjemmesidene til troels gravesen. Han har laget endel høyttaler-konstruksjoner med disse magnesium-elementene fra Seas. Sitter selv på en bra mengde av dem som jeg og en venn skal mekke hvert vårt høyttaler-par av. Med et 8" basselement som går til ca 300Hz, mellomtone på 5,5" som går til 3kHz og en diskant som tar alt over, så vet jeg at det kan bli sabla bra. Jeg har hørt høyttalerene han har laget, og det er ikke noe tull involvert der overhodet. Jeg mener han bruker en 6.5" mellomtone i acapella høyttaleren sin. Du får ta en titt der. Han har også planer om å gjøre denne høyttaleren fire-vegs etterhvert, med en mindre mellomtone for å ta de litt høyere frekvensene. Jeg kan forøvrig bekrefte at dette er en av de bedre høyttalere jeg noensinne har hørt. Ikke veldig plasseringsvennlige grunnet dipol, men dæsken hvor bra det spilte. Nå har ikke jeg "golden ears", men jeg tror ikke jeg hørte noen høyttalere til under 60k som spilte bedre enn disse da jeg var på min store lytterunde for et halvt år siden, og det er jo lytteopplevelsen som teller:
    Acapella SEasThe non-

-Morgan-

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ko_deZ
    Sjekk hjemmesidene til troels gravesen. Han har laget endel høyttaler-konstruksjoner med disse magnesium-elementene fra Seas. Sitter selv på en bra mengde av dem som jeg og en venn skal mekke hvert vårt høyttaler-par av. Med et 8" basselement som går til ca 300Hz, mellomtone på 5,5" som går til 3kHz og en diskant som tar alt over, så vet jeg at det kan bli sabla bra. Jeg har hørt høyttalerene han har laget, og det er ikke noe tull involvert der overhodet. Jeg mener han bruker en 6.5" mellomtone i acapella høyttaleren sin. Du får ta en titt der. Han har også planer om å gjøre denne høyttaleren fire-vegs etterhvert, med en mindre mellomtone for å ta de litt høyere frekvensene. Jeg kan forøvrig bekrefte at dette er en av de bedre høyttalere jeg noensinne har hørt. Ikke veldig plasseringsvennlige grunnet dipol, men dæsken hvor bra det spilte. Nå har ikke jeg "golden ears", men jeg tror ikke jeg hørte noen høyttalere til under 60k som spilte bedre enn disse da jeg var på min store lytterunde for et halvt år siden, og det er jo lytteopplevelsen som teller:
    Acapella SEasThe non-

-Morgan-
    Hei!
    Ja det var Acapella jeg hadde i bakhodet når jeg kjøpte w18ex001 elementene, men frykter de kan bli litt vanskelige både å plassere og bygge:-( Tror jeg går for noe litt lettere. Mulig jeg selger elementene og går tilbake til planene jeg hadde om Seas Thor. Det er jo en forholdsvis grei konstruksjon, og den skal jo også spille rimelig greit.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha sett kabinettet og slikt, så tror jeg ikke det blir en altfor vanskelig konstruksjon å gjøre. Ta tiden til hjelp, og lag slike rammer som troels foreslo. Du må kunne kutte kanter i ganske eksakte vinkler dog. Har du litt utstyr så skal konstruksjonen gå greit. Det med plassering er verre. Høyttaleren burde nok ha en meter, kanskje halvannen, fra bakveggen. Ikke noe utrolig høy waf med andre ord.

-Morgan-

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette prosjektet er nå skrinlagt, Seas Thor er bestilt fra Hifikit.se :-)
    Var litt sparsom og bestilte Thor med litt dårligere diskant. Men dette gjør også at høyttaleren får en litt høyere følsomhet, 91 db mot 89 db normalt. Tror nok T25CF001 skal gjøre en utmerket jobb. Denne blir jo også en del brukt i Gravesen sine konstruksjoner. Hele settet kommer på 8.100,- Nok inkl. dempe ull. Ikke så gale det:-) Med frakt og moms altså!

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det med byggingen av Thor?