DIY phono-kabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY phono-kabel

Jeg må bare spørre, veit at jeg driter meg ut her nå, men siden jeg ikke har sett inni eller satt sammen en slik kabel selv tidligere så spør jeg dere!

Jeg har fletta 2 svarte og 1 rød kabel, som ble ca 2,5 meter etter fletting! Jeg kjøpte meg rca-plugger (4 stk) på clas ohlson, og lurer nå på hvordan dette kan ende i en brukandes phonokabel?

Tenkte å klippe denne lange fletta i 2, slik at jeg får to stk separate kabler, som da kan kobles på hver sin kanal.. Er kanskje enklere (eller mer komplisert) enn jeg tror, men siden det er 3 ledere på hver kabel, hvordan skal det loddes/kobles i pluggen?

Mvh

Lars

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger strengt tatt bare to ledere. Bruker tre når det er balanserte kabler man skal lage.

Jeg laget nylig en såkalt "Dikemark" kabel, to leder tvinnet. Finner mye om denne omn du søker. En sort og en rød, sorte loddet jeg til kappen, rød til senter på pluggen.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg bare gjøre en "dummy" av den tredje da..? :P

Bare gjemme denne i kappen et sted liksom.. ser jo veldig fint ut med 3 da, og med flettinga, så jeg gidder nok ikke dra opp igjen! Hehe!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo være en god ide det :-) Hvordan dette vil virke på lyden tør jeg ikke uttale meg om, men regner med at det går bra.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik ble resultatet!

Ikke SÅ galt det her vel? Hehe!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der du. Hvis dette var din første DIY kabel vil jeg si at du har talent.
    Det store spørsmålet er jo om den ble like bra lydmessig som utseendet skal tilsi?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe! Varmer om hjertet å få en slik tilbakemelding! Så jeg takker og bukker for alt det er verdt!

Jeg testet den andre, på den heller utdaterte/herpa sharp-spillern min for et par timer siden, og det kom da iaff lyd! :P Men videre testing av lydkvalitet skal jeg ta senere, selv om jeg egentlig burde hatt noen andre til å teste, for å se om det ble bra nok!

Men jeg har bestemt meg for at jeg skal prøve meg på nytt senere.. Med andre kabler og bedre plugger! Så kanskje det begynner å bli kvalitet på lyd også...

Kabelen består bare av en gammel kabelbunt jeg fikk sammen med et par koaxial-elementer fra rockford fosgate, så det kunne vært bedre! Hehe! Og pluggene fikk jeg tak i på Clas Ohlson. Jeg føler nok at jeg burde brukt noen få kroner ekstra for å fått noen ordentlige plugger!

Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kul kabel du lagde der!

Skal lage meg også phono kabel, samme som det du gjorde der^^

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Keltern
    Jeg føler nok at jeg burde brukt noen få kroner ekstra for å fått noen ordentlige plugger!
    Vet ikke hvo mye du vil legge i det om du skal ha andre plugger, men går du inn på ELFA -- Elektronikdistributör i norra Europa og søker etter varenr. 42-275-00 så ser du de jeg bruker. Er fra Neutrik, anerkjent produsent, og koster ikke det hvite ut av øyet. Synes at de er bra iallefall.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bedre ut det der, mer solid liksom! De jeg kjøpte på Clas kosta jo 49,- per 2 stk, så jeg tror nok kanskje jeg gjør bedre kjøp hos Elfa ja!

Var forsåvidt mange andre fine phonoplugger på Elfa, så det er nok å velge blant med tanke på design også!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo se hos ELTEK AS også, mener det var noen fra Supra der som så bra ut, men nokså dyre da...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Se der du. Hvis dette var din første DIY kabel vil jeg si at du har talent.
    Det store spørsmålet er jo om den ble like bra lydmessig som utseendet skal tilsi?
    Etter litt frem og tilbake, lytting og herjing, har jeg lyst til å uttale meg om kabelen! Uten at jeg stoler helt på ørene mine, så vil jeg påstå at lydbildet er litt "tyngre", litt mer fyldig i bunnen enn det andre jeg har av kabler.. Noe jeg ikke har noe i mot i det hele tatt!

Samtidig er det kanskje litt mindre spisst i toppen, noe jeg egentlig fant veldig behagelig! Men jeg kunne tenkte meg å prøvd "Lars G." kabelen på et annet anlegg, iaff på et annet sett HT'er!

Her er ett bilde til av herligheten! :P

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som om du er fornøyd da.
    Regner med at det blir flere forsøk når det første gikk så bra?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oh yeah! Har hatt lyst til å bygge meg noen HT'er en god stund også.. Siden BEL gjorde seg kjent her på forumet, så har det liksom vært en liten drøm!

Men jeg får holde meg til kabler enn så lenge! Mindre budsjett involvert da!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ikke så mange som hadde noe å si om kabelen min nei.. :P Gleder meg til jeg kan ta meg råd til å begynne på noe nytt iaff!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor lager du kabelen så lang, når enhetene står oppå hverandre?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte ikke på lengden i forhold komponentene i anlegget mitt! Men synes egentlig lengden ble helt grei, da det blir noen centimeter mellom cd-spiller og forsterker uansett..

Jeg må finne på et nytt navn på denne kablinga mi.. Selv om den er basert på Kimber-metoden, så kan den ikke hete det samme som deres kabler!

Any suggestions? Cause I'm empty.. =\

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Keltern
    Jeg tenkte ikke på lengden i forhold komponentene i anlegget mitt! Men synes egentlig lengden ble helt grei, da det blir noen centimeter mellom cd-spiller og forsterker uansett..

Jeg må finne på et nytt navn på denne kablinga mi.. Selv om den er basert på Kimber-metoden, så kan den ikke hete det samme som deres kabler!

Any suggestions? Cause I'm empty.. =\
    Longstock Cables (ref. Pippi.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    hvorfor lager du kabelen så lang, når enhetene står oppå hverandre?
    Det er ikke en misforståelse her? Trodde et øyeblikk at det var to komponenter oppå hverandre jeg også, før jeg så at det nederste var speilbilde.
    Forresten en kløpper til å tørke støv trådstarter ser det ut som. :-)

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lite med strømper og gjøre men.. bortsett fra krympestrømpene, og en eventuell framtidig kabel med strømpe over hele..

Kom på en grei en tror jeg!

Lars G. - Revolved for den jeg har lagd nå.. Lars G. blir så merket! :P

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •